Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

http://www.liikuntapalvelut.net/
löytyy tietoa ja vielä kotikielellä

no helevetti. Ihan asiaa ja kotikielellä kuten sanoit.

"Väitteet siitä että täyskyykky aiheuttaisi polvivaurioita ei ole osoitettu todeksi. Samoin ohjeet siitä että polvinivel ei saisi ylittää varvaslinjaa ei perustu biomekaniikan lakeihin. Kyykyn aiheuttamat polvivauriot johtuvat pääosin virheellisestä suoritustavasta ja liian suuresta kuormituksesta. "

Jåå. Selkäkivut johtuikin ehkä siitä, että päästin jalat liian rennoiksi kyykyn pohjalla. Kun takareidet on unessa, niin alhaalta ei pääse ylös oikeastaan mitenkään muuten, kuin tekemällä hyvää huomenta-liikkeen. Ja tätähän ei suositeltu.

Sinänsä hassu juttu, että oikeaan tekniikkaan alkaa yleensä kiinnittämään huomiota vasta sitten, kun paino on oikeasti itselle niin raskas että tekniikka alkaa hajoamaan. Kevyemmät painot pystyy yleensä suht turvallisesti nostamaan vähän siinepäin-tekniikalla.

Itsekin huomannut nyt kun kyykkypainot alkaa oleen aika maksimit niin rasitusta tulee enemmän selälle kuin pienemmillä painoilla mikä on varmaan ihan normaalia.

Täällä on parikin suositellut lankkua kantapäiden alle jos ei tunnu liikkuvuus riittävän. Minä taas olen sitä mieltä, että tällaisia keinoja ei tulisi ainakaan pitkään käyttää, vaan nimenomaan pyrkiä lisäämään liikkuvuutta. Tuo on hieman sama kuin terveyskeskuksissa jaetaan buranaa kaikkiin vaivoihin, mutta ei vaikuteta itse vaivan aiheuttajaan. Sitä lankkua kuitenkin voi käyttää sen aikaa, että saa liikkuvuuden palautettua.
exrx.netistä löytyy hyviä ohjeita yleisten liikkumattomuuksien hoitoon, ankle-kohdasta hoito-ohjeita.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html
Varsinkin tämän venytyksen olen todennut erinomaiseksi: http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Wall.html

Mitä kyykyssä pitäisi oikeaoppisesti tehdä, kun haluaa tangon pois selästä? Olen onnistunut saamaan oikean käden ranteen kipeäksi, kun olen joutunut nostamaan tankoa oikealta puolelta saadakseni sen hyllylle. Vasen puoli tangosta menee nätisti räkkiin ottamalla askeleen eteen ja kumartumalla, mutta tässä vaiheessa myös tangon oikea pääty on niin alhaalla, että sitä joutuu kädellä nostamaan. Tästähän ei käsi hirveästi tykkää.

Mikä neuvoksi? Pinnejä vaan alemmaksi?

Onko tästä jollain fiksua kommentoitavaa? Itsellä juuri tuo tilanne, että kyykky tuntuu lankulla varsin ihanalle ja tarkoitus olisi tuota nyt niin kauan veivata kunnes liikkuvuus ja tekniikka sallii lankuttomuuden.

Onko tästä jollain fiksua kommentoitavaa? Itsellä juuri tuo tilanne, että kyykky tuntuu lankulla varsin ihanalle ja tarkoitus olisi tuota nyt niin kauan veivata kunnes liikkuvuus ja tekniikka sallii lankuttomuuden.

Jos käytät lankkua, niin missä vaiheessa se liikkuvuus/tekniikka paranee? Kun se lankkuhan pitää paketin kasassa.

Tasapohjaiset kengät ja niin korkea boxi perseen alle, että liike tuntuu mukavalta(siis lonkassa ja nilkoissa), siitä sitten pikkuhiljaa pienempää laatikkoa(sentti pari - kerrallaan) ja lopussa saat bodimiehenä oman mestan salivoimanostajien kyykyt häpeään. Tuo toimi itselleni oikein hyvin, alkoi lonkka aukeamaan ja homma toimimaan. Mut mitään ennätysrautoja ei kannata käyttää, tuleepi alaselkä kipeäksi kun rymäytät perseen laatikon päälle.

(Varustenostoissa käytän kyllä korollisia kenkiä, kun auttaa säilyttään kisasyvyydelläkin asennon trikoot päällä)

Itse olen etukyykkäillyt Do-Winin tasapohjaisilla kengillä (olikohan kiekonheittoon suunnitellut), yleensä laitan kantapäiden alle muutaman millin paksuisen kumimaton ja asento tuntuu silloin oikein hyvältä. Tuo 4-5 milliä tuskin polvia tappaa.

En halunnut ostaa noita Do-Winin painonnostokenkiä koska niissä korko oli taas aivan järjettömän suuri. Tämä lienee aika hyvä kompromissi.

Mäkin olen tehnyt aina kyykkyä sellanen matala lauta kantapään alla ja oon luullut, että se olis ihan hyväksyttävä tapa sinänsä. Olisko kuitenkin siis järkevämpää pyrkiä siitä eroon jos kehittymistä ajaa takaa? Etenkin lämmitellessä tuntuu, että lankku olis hyvä siellä kantapäiden alla, mutta painojen kanssa ei tunnu enää niin tarpeelliselta. Ilmeisesti painot auttaa vain vähän venyttämään liikerataa.

Ottaa enemmän etureisiin, kun kyykkäilee niin, että kantapäitten alla on jotakin... Polville en näkisi tossa tyylissä mitään pahaa.

Polvea rasittavat sellaiset liikkeet jossa polvien suunta eri kun varpaiden. Eli jos varpaat osoittavat eteen ja polvet ulospäin tai toisin päin. Hyvät kengät, joissa kantapää korotettu tai sitten pieni kapula kantapään alla on suositeltavaa. Kyykky on raju liike ja mitä alemmas myös kyykätään, sen enemmin se ottaa polviniveleen. Ilman kantapään alla olevaa koroketta syvä kyykky menee jalkojen väliin istuen ja silloin on lonkka todella kovilla. Lisäksi alaselkä kuormittuu todella rajusti. Niin ja ehdottomasti kova pohjaset kengät kyykätessä.

Mitä edemmäs ne polvet menee varpaiden yli, sitä enemmän se rasittaa polvia. Myös syvemmät kyykyt rassaa polvia enemmän, kuin esimerkiksi voimanosto-syvyyteen tehdyt kyykyt.

Minkätakia painonnostajilla on todella vähän polvivammoja jos polvet eteen syvälle kyykky on niin "vaarallista"? Ja menevät vielä usein pompulla pohjasta.
Jalkojen voimaepätasapaino ja liikkuvuuden puute on ne todelliset syyt polvikipuihin/vammoihin.

Minkätakia painonnostajilla on todella vähän polvivammoja jos polvet eteen syvälle kyykky on niin "vaarallista"? Ja menevät vielä usein pompulla pohjasta.
Jalkojen voimaepätasapaino ja liikkuvuuden puute on ne todelliset syyt polvikipuihin/vammoihin.

Heh niillä kavereilla on muutenkin nivelet melko taipuisassa kondiksessa. Mutta syvät kyykyt rasittavat sitä polvilumpion takaosaa melko paljon - jopa 80% voimailijoista on jotain jälkiä/vammaa siellä. Samoin polvien rustoihin voi tulla vammoha. Tietenkään kaikilla eikä varmasti edes tuolla 80%, joilla on siinä polvilumpion takaosassa hittiä, mene polvet rikki. Voihan sitä jotkut kyykkäillä koko elämänsä syvältä ja polvet eteen-tyylillä, ilman mitään vammoja polvissa, mutta joillakin voi mennä jo ekana treenivuotena romuiksi. Sama alaselän ja kiertäjänkalvosimien kanssa jne.

Kyykky on raju liike ja mitä alemmas myös kyykätään, sen enemmin se ottaa polviniveleen.

Eikö tämä nyt ole ammuttu täälläkin alas vaikka kuinka monta kertaa. Polville se vaarallisin kyykky on nimenomaan 90 asteen kulmaan tehty eikä ass-to-grass.

Back
Ylös Bottom