Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lisäravinteitä löytyy yleisesti hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista sekä joistain pienemmistäkin. Luontaistuote ja muista hyvän olon -kaupoista löytyy, sekä urheilutarvikeliikkeistä.

E: NEM1R, turha lähteä paikkaamaan noin puutteellista ruokailua lisäravinteilla, menee suoraan sanottuna aivan hukkaan. Katot ensiksi ravintopuolen kuntoon ja voit sitten lisäksi ottaa lisäprotskuja tai vaikkapa paikata sillä välipalaa.

Olen ruvennut syömään paljon vähemmän viimeisen kuukauden ajan, ei oikeen ruoka maistu kun ollut ero takana, ja röökiäkin ruvennut kitkemään.
Mulla oli sellaset 85kg painoa tossa kuukaus sitten ja nyt painan 77.5kg ruuan puuteesta, mutta vaikka kuinka yritän syyä niin silti syön "liian vähän"
käyn pari kertaa viikossa salilla ja alko tettikin sen eron jälkeen Raksalla joten sielläkin tulee hyvin lisää habaa.
joten pointtina ajattelin että jos vetäisin vähän sitä protskua päivittäin että sais vähän lisää massaa lihas kasvuun.
että voisko joku kertoa miten mun kannatteis sumplia se lisä ravinteen käyttö joka päiväisen aterioimisen yhteyteen,
normisti syön = aamupalaksi yleensä lautasellinen puuroa ja leipä
klo 11:00 jotain kunnon safkaa massu täyteen. ja siihen se sitten jääkin ellen illala syö jotain esim maitorahkaa tai pikku jugurttia.
ps: kiitos kun jaksoit lukea =D (mulla on hera80 niminen protsku paketti)

Ittellä oli ero noin puoli vuotta sitten ja sen jälkeen syömisistä asti kaikki on ollut vaikeampaa, kun oli kaiken maailman uni-, masennus- ja ahdistushäiriöt päällä. Niitä sit lääkkeillä koitin saada kuriin. Kannattaa ehkä lähteä ongelman juuresta liikkeelle ja koittaa saada purettua niitä asioita, jotka siellä mielessä on. En tiedä, et kuinka paha eroprosessi sulla on käynnissä, mutta ongelmien panttaaminen päässä saattaa olla virhe, joka sit tulee myöhemmin esille. Eikä välttämättä olis huono juttu, jos ihan psykologilla kävisit kertoilemassa tarinoita. Itseäni helpotti jonnin verran, kun sai täysin ulkopuoliselle puhua.

Sun painon pudotus on aika suurta ollut. Mulle lääkärit suositteli, että koittaa vain saada syötyä edes jotain. Elelin sit jonkun aikaa viinirypäleillä, puuroilla ja leivällä. Koville otti tuon leivän kanssa.

E: NEM1R, turha lähteä paikkaamaan noin puutteellista ruokailua lisäravinteilla, menee suoraan sanottuna aivan hukkaan. Katot ensiksi ravintopuolen kuntoon ja voit sitten lisäksi ottaa lisäprotskuja tai vaikkapa paikata sillä välipalaa.

Kun psyyken kanssa on isompia ongelmia, se ruoka ei vain mene alas vaikka sit kirveellä uhattais. Eikä siinä tahdonvoimallakaan kovin pitkälle pääse. Jotta paino ei tippuis nyt enää, koittais ottaa lisäravinteita. Ne saa helpommin alas, kun ovat nestemuotosia. Sit kun psyyke on kunnossa, voi järjestää sen ruokavalion kuntoon. Toki kannattaa nytkin edes yrittää syödä. Luovuttaminen ja ongelmille alistuminen vain hidastaa psyyken paranemista.

Saattaa olla, että mä kuvittelen sun tilanteen pahemmaks kuin se todellisuudesssa onkaan, koska oma tilanteeni oli kuin suoraan pahimmasta helvetistä repästy. Jaksamisia sulle nem1r

En tiedä, olenko vain pökkelö, mutta en oikein ymmärrä tuota lisäravinne asiaa. Siis aloittelijalle jos oikein ymmärsin suosittelette vain proteiinijauhetta, ei mitään kreatiiniä tai muuta. Sitä protskujauhettako pitää ottaa sitten aina treenin jälkeen, ja muulloinkin? Tosiaan, en saa millään päivässä syötyä 2g/kg proteiinia, joten voisi olla hyödyllistä tuo proteiini.
Jos nyt saisin hyvillä vastauksilla tuon asian päähäni selväksi:D

Otat samalla jotakin nopeasti imeytyvää hiilari, esim. panimosokeria.

Nyt ois guruille pari kysymystä:
1. Painoa löytyy suunnilleen 100 kiloa, mutta opiskelijana ruokavalio on surkea. Kaikkea ruokaa tulee vedettyä pirusti, mutta lisäproteiinia ajattelin ruveta vetäsemään. Onko oikeasti välia jos vetää jotain perus UFS-heraa, vai jotain omg mahtihuippuproteiini joka maksaa miljoona kertaa enemmän?

2. Oon suunnilleen maailman paskin kyykkääjä, ja aattelin aloittaa "miken 2x6 systeemin" (pikkupainoilla 4x6, sitten vähän isommilla 3x6, ja sitten 2x6) jostain pikkupainoista, jotta saan opeteltua tekniikan kunnolla. Vaikuttaako järkevältä?

3. Tänään penkkiohjelmassa oli 5x90 5x97,5 5x 102,5 5x110 5x115, mutta vikassa tuli vain 4x115 (flunssan takia varmaan). Mitä tälläisessä tilanteessa tehdään, kun ensi viikolla painot nousee 5x122,5. Pitääkö tehdä se puuttuva nosto ykkösenä, vai jättääkö penkin sikseen siltä päivältä? Nostetaanko painoja ensi viikolla ohjelman mukaan?

Kiitos jo etukäteen

Nyt ois guruille pari kysymystä:
1. Painoa löytyy suunnilleen 100 kiloa, mutta opiskelijana ruokavalio on surkea. Kaikkea ruokaa tulee vedettyä pirusti, mutta lisäproteiinia ajattelin ruveta vetäsemään. Onko oikeasti välia jos vetää jotain perus UFS-heraa, vai jotain omg mahtihuippuproteiini joka maksaa miljoona kertaa enemmän?
Kiitos jo etukäteen
Laita pohjat ensin kuntoon. Nillä rahoilla mitä sulla opiskelijana on, niin ostat niin laadukasta sapuskaa kuin mahdollista. Lihaa, kanaa, kalaa, riisiä, perunaa, kasviksia vaikka pakastevihanneksina kun on niin halpoja. Lisäprotskusta tuskin on haittaa, mutta sitä sen mukaan lisäksi mitä jää normaalista perussapuskasta puuttumaan. Sillä ei käytännön merkitystä perustallaajaan ole, vedätkö rotskut pussista, rahkasta, tai mistä muusta peruslähteestä kuin ehkä rahalliselta pohjalta. Kannattaa kiinnittää siihen sapuskan laatuun huomiota ihan kunnolla, ettei nyt vetele kaikkea mitä suuhun löytää ja niin paljon kun pystyy. Kehityskin on parempaa, kun on hyvät rakennusaineet pelissä kunnollisen ruuan muodossa.

Voi kuulostaa vähän tyhmältä kysymykseltä, mutta kysytään pois.

Onko sillä mitään merkitystä, että treenaanko hauista,rintaa, jalkoja sunnuntaina ja tiistaina?Tarkoitan siis, että onko ti-su liian suuri väli kehityksen kannalta, vai olisiko se vain hyväksi? Pelaan jalkapalloa ja muutenkin tykkään ainakin kerran viikossa käydä lenkillä, joten salikerrat jäisivät periaatteessa alkuviikkoon sunnuntaita lukuunottamatta. Treenaan kaksijakoisella, toinen päivä pitää sisällään vatsat, selän ja ojentajat.

:eek:

Voi kuulostaa vähän tyhmältä kysymykseltä, mutta kysytään pois.

Onko sillä mitään merkitystä, että treenaanko hauista,rintaa, jalkoja sunnuntaina ja tiistaina?Tarkoitan siis, että onko ti-su liian suuri väli kehityksen kannalta, vai olisiko se vain hyväksi? Pelaan jalkapalloa ja muutenkin tykkään ainakin kerran viikossa käydä lenkillä, joten salikerrat jäisivät periaatteessa alkuviikkoon sunnuntaita lukuunottamatta. Treenaan kaksijakoisella, toinen päivä pitää sisällään vatsat, selän ja ojentajat.

:eek:

No silloin on aika pitkä palautumine tiistaista sunnuntaihin, mutta lyhyt, sunnuntaist tiistaihin. Parempi olisi jos pystyy pitää sen 3 ja 4 päivän erot jos tekee kahdesti viikkoon.

Menikön ihan vituiksi toi mun venälänen penkki, kun sunnuntaina alko karmee flunssa ja vieläkin on ja tietenkin vipa viikko venäläisestä penkistä ois ollu nyt ! :curs:
Onko OK, jos alan treena ens vkl vaikka 5x5 systeemillä ? Vai Miken 2x6 ? :puntti:

http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_docman&Itemid=&task=doc_download&gid=2365

Tuolla on ainakin yhdet kisat. 97.5kg näyttää voittaja nostaneen 67.5 kiloisten sarjassa (alle 17v) ja 115kg 60kiloisten sarjassa (alle 20v).

http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=59&Itemid=43
Kiitti. :)
Onko tuosta alempaa sarjaa ? Vaikka joku 60Kg tai pikkasen alle ? Vai onko kiloilla merkitystä..
Ite kun nyt oon ~60Kg ja ~75Kg nousee penkistä, niin ajattelin, että paljonko pitää vielä reenata / paljonko eroa muihin..

Morjens!
Olen n. 4 kuukautta käynyt salilla siten, että käyn kropan lihakset kerran viikossa läpi.
Nyt on siis tullut tätä perusvoimaa, kestävyyttä ja massaakin hieman, joten minulle suositeltiinkin, että pitäisin voimatreenijakson. Kysyisinkin, että mitenkä pitkiä sarjoja ja kuinka monta nyt pitäsi tehdä? Ja samalla myös mille lihaksille? Jaloille, vattalle ja selällä ei varmaan alle 8 toiston sarjoja kannata tehdä?

Menikön ihan vituiksi toi mun venälänen penkki, kun sunnuntaina alko karmee flunssa ja vieläkin on ja tietenkin vipa viikko venäläisestä penkistä ois ollu nyt ! :curs:
Onko OK, jos alan treena ens vkl vaikka 5x5 systeemillä ? Vai Miken 2x6 ? :puntti:

Vedä tämä viikko kevyemmin ja jatka venäläisellä. Tuli mitä tuli vaihda sitten 5x5 tai 2x6 tai 8x3 tai 3x3 :)

5x5stä olisi tällanen hieman mukautettu ja sisältää vaihtelua enempi ja siten ehkä parempi versio.

4x6 neljän viikon ajan.
1. vk 70% max
2. vk 73% max
3. vk 75% max
4. vk 78 % max

kevyt viikko sitten esim. 5x3x70%

jatkuu 5x5 kk ajan

prosentit maksimista

1. 75
2. 78
3. 80
4. 83

sitten kevyt viikko.

Ja vikana 6x4

1. 75
2. 80
3. 83
4. 85

Ja sitten kevyt.

Ja sitten kova viikko/kevyt viikko suhde 3:1 tai jopa 2:1.

Ja joka kovassa treenissä noustaan maksimiykköseen ja sitten maksimi myös toistoalueella 4-6.

Tässä on vähän enemmän vaihtelua sarjoissa ja toistossa kuin perus 5x5ssä ja etenee aalloittain mikä auttaa todella paljon. Kevyillä viikoilla pidetään huoli, että homma ei mene yli ja kehitystä tulee.

Noi prosentit on enemmän voimailjioille tarkoitettu. Eli jos on bodaustausta takana voi nuo sarjat olla älyttömän helppoja. Silloin kannattaa tuntuman mukaan nostaa painoja. Tässä ohjelmassa 85% max on ohjelman alussa sama kuin 5 max. 80% sais 6-8 ja 75% 8-10 toistoa. Ja tätäkään ei ole tarkoitettu noudettavaksi sokeasti, jos tuntuu liian kevyeltä lisää painoja ja toisinpäin. Kunhan ei vedä sarjoja loppuun asti ennen kuin testataan noi maksimit. Silleen voima kehittyy paremmin.

Tätä voi tehdä kahdesti viikossa. Saattaa herättää kysymyksiä, joten anna tulla vaan :)

Morjens!
Olen n. 4 kuukautta käynyt salilla siten, että käyn kropan lihakset kerran viikossa läpi.
Nyt on siis tullut tätä perusvoimaa, kestävyyttä ja massaakin hieman, joten minulle suositeltiinkin, että pitäisin voimatreenijakson. Kysyisinkin, että mitenkä pitkiä sarjoja ja kuinka monta nyt pitäsi tehdä? Ja samalla myös mille lihaksille? Jaloille, vattalle ja selällä ei varmaan alle 8 toiston sarjoja kannata tehdä?

Sarjoja voisi tehdä välillä 3-6 ja toistoja välillä 4-15. Se on hyvä väli perusvoimalle, jolla luodaan se pohja maksimivoimalle.

Tee esim.

kk. 3-4x9-12
kk. 4-5x6-9
kk. 4-6x4-6

Voimaa treenatessa älä vedä sarjoja loppuun asti vaan jätä toisto pari 'pankkiin', niin kehitystä tulee nopeammin. Ja esim. kyykyssä ja maastavedossa, jotka on parhaita liikkeitä jaloille ja selälle voi aivan hyvin tehdä alle 8 toistoa. Itseasiassa päinvastoin :). Vatsallekin voi tehdä alle 8 toistoa.

Tolla programmilla raudan pitäisi nousta tasaisesti koko ajan enemmän, mutta pikkuhiljaa. Esim. alussa 3x9x55 kg ja lopussa 4x12x60kg. Eli koko ajan hieman eteenpäin. Sarjojen ja toistojen vaihtelu pitää kehon poissa homeostaasista (tasapainotila) johon se vastaa kehittymällä.

Tätä voi tehdä kahdesti viikossa. Saattaa herättää kysymyksiä, joten anna tulla vaan :)
Kyllähän tästä. :)

4x6 neljän viikon ajan.
1. vk 70% max
2. vk 73% max
3. vk 75% max
4. vk 78 % max

Nuo ekat kaks vk ainakin tuntuu pirun kevyiltä, mutta 3vk tuntuu ihan kivalta, kun pyöristää kilot ylöspäin.

Eli jos vaikka näin..

4x6
1. vk 77%
2. vk 80%
3. vk 83%
4. vk 87%

En tiedä nouseeko painot liika..eli 2.5Kg nousee sarja painot joka viikko.
Nyt menee sen 75Kg penkistä.

Vk5 sitten se kevy viikko.

5x5
6. vk 82%
7. vk 85%
8. vk 88%
9. vk 92%

vk 10 kevyt

6x4
10. vk 82%
11. vk 86%
12. vk 89%
13. vk 93%

Tuli kyllä pitkä posti, ja ehkä väärään triidinkin, kun ei tonne reeni..
Toi 13vk 93% vaikuttaa kyllä hurjalta, mutta onhan sinne sitä aikaakin sen 3kk..

En kyllä tällä vkl varmaan käy salilla..nytkin sen verta paska olo päässä, buranan otin, tiiä pitääkö jäädä koulusta huomenna posi vihdoonkin.

Kiitos. :kippis1:

Kyllähän tästä. :)

4x6 neljän viikon ajan.
1. vk 70% max
2. vk 73% max
3. vk 75% max
4. vk 78 % max

Nuo ekat kaks vk ainakin tuntuu pirun kevyiltä, mutta 3vk tuntuu ihan kivalta, kun pyöristää kilot ylöspäin.

Eli jos vaikka näin..

4x6
1. vk 77%
2. vk 80%
3. vk 83%
4. vk 87%

En tiedä nouseeko painot liika..eli 2.5Kg nousee sarja painot joka viikko.
Nyt menee sen 75Kg penkistä.

Vk5 sitten se kevy viikko.

5x5
6. vk 82%
7. vk 85%
8. vk 88%
9. vk 92%

vk 10 kevyt

6x4
10. vk 82%
11. vk 86%
12. vk 89%
13. vk 93%

Tuli kyllä pitkä posti, ja ehkä väärään triidinkin, kun ei tonne reeni..
Toi 13vk 93% vaikuttaa kyllä hurjalta, mutta onhan sinne sitä aikaakin sen 3kk..

En kyllä tällä vkl varmaan käy salilla..nytkin sen verta paska olo päässä, buranan otin, tiiä pitääkö jäädä koulusta huomenna posi vihdoonkin.

Kiitos. :kippis1:

Muista pitää kevyet viikot!!! Kuulostaa varmasti tylsältä ja turhalta, mutta monen vuoden päästä kiität itseäsi.

Sullahan noi sarjapainot voisi mennä esimerkiksi huom! vain esimerkisi näin

4x6-
50
55
57,5
60

5x5-
50
55
60
62,5

6x4
55
60
62,5
65

Tai miljoonalla mulla tavalla. Tuntuman mukaan. Paljon auttaisi jos tietäisi millä painolla menee nyt vitonen. Sillä pitäisi pystyä vetämään toi 6x4 tossa lopussa ilman probleemeja ja mieluiten +5-10 kg.

Ja penkissä tärkeitä lihasryhmiä on ojentajat, olkapäät ja selkä. Treenaa näitä kapealla penkillä, vipunostoilla sivuille ja taakse sekä leuoilla ja kulmasouduilla.

Sarjoja voisi tehdä välillä 3-6 ja toistoja välillä 4-15. Se on hyvä väli perusvoimalle, jolla luodaan se pohja maksimivoimalle.

Tee esim.

kk. 3-4x9-12
kk. 4-5x6-9
kk. 4-6x4-6

Voimaa treenatessa älä vedä sarjoja loppuun asti vaan jätä toisto pari 'pankkiin', niin kehitystä tulee nopeammin. Ja esim. kyykyssä ja maastavedossa, jotka on parhaita liikkeitä jaloille ja selälle voi aivan hyvin tehdä alle 8 toistoa. Itseasiassa päinvastoin :). Vatsallekin voi tehdä alle 8 toistoa.

Tolla programmilla raudan pitäisi nousta tasaisesti koko ajan enemmän, mutta pikkuhiljaa. Esim. alussa 3x9x55 kg ja lopussa 4x12x60kg. Eli koko ajan hieman eteenpäin. Sarjojen ja toistojen vaihtelu pitää kehon poissa homeostaasista (tasapainotila) johon se vastaa kehittymällä.
Ohops, mulla meni vähän sekasi nämä käsitteet. Tarkoitin tuossa viestissäni siis, että maksimivoimaa treenaisin. Miten maksimivoiman toistot/sarjat pitäisi olla?

Muista pitää kevyet viikot!!! Kuulostaa varmasti tylsältä ja turhalta, mutta monen vuoden päästä kiität itseäsi.

Sullahan noi sarjapainot voisi mennä esimerkiksi huom! vain esimerkisi näin

Tai miljoonalla mulla tavalla. Tuntuman mukaan. Paljon auttaisi jos tietäisi millä painolla menee nyt vitonen. Sillä pitäisi pystyä vetämään toi 6x4 tossa lopussa ilman probleemeja ja mieluiten +5-10 kg.

Ja penkissä tärkeitä lihasryhmiä on ojentajat, olkapäät ja selkä. Treenaa näitä kapealla penkillä, vipunostoilla sivuille ja taakse sekä leuoilla ja kulmasouduilla.
Olihan mulla tos noi kevyet viikot välis..
Kyllä reenan kaikkia lihaksia, joku 1.5v reeniä takana.. 55kg:llä olen tehnyt joku 1.5kk sitten 8x3 sarjoja muistaakseni eli 5x5 voisi mennä varmaan 57.5Kg..no sen näkee sitten.
Selkä mulla on jäljessä muita, ei vain tule filettä..kulmasoutua en ole tehnyt ikinä.

Voin vaikka pe/la kokeilla paljolla 5x5 menee, jos olen kunnossa.

Ohops, mulla meni vähän sekasi nämä käsitteet. Tarkoitin tuossa viestissäni siis, että maksimivoimaa treenaisin. Miten maksimivoiman toistot/sarjat pitäisi olla?

Tee vain noin. Tuolla luodaan se pohja maksivoima treeniä varten. Mitä kovemmat pohjat, sitä korkeampi maksimi. Maksimi kasvaa kyllä tollakin vaikka toi ei nyt niin hermostollista treeniä ole.

Maksimivoimatreenihän on hermostollista treeniä, elikkä treenataan keskushermostoa. Se kehittyy aloittelijoilla ihan perustreenissä tarpeeksi. Ja kun kerran aloittelijoiden osiolla kyselet, voisi olettaa että sulla ei vielä ole hirveästi lihasta - eli toisin sanoen ei hirveästi mitään hermotettavaa. Keskity perustreeniin, syö paljon ja hanki lihasta niin sitten voi alkaa miettiä noita maksimijuttuja enempi.

Olihan mulla tos noi kevyet viikot välis..
Kyllä reenan kaikkia lihaksia, joku 1.5v reeniä takana.. 55kg:llä olen tehnyt joku 1.5kk sitten 8x3 sarjoja muistaakseni eli 5x5 voisi mennä varmaan 57.5Kg..no sen näkee sitten.
Selkä mulla on jäljessä muita, ei vain tule filettä..kulmasoutua en ole tehnyt ikinä.

Voin vaikka pe/la kokeilla paljolla 5x5 menee, jos olen kunnossa.

Kokeile pelkkä max 5 mielummin. Tai aloita toi ohjelma suoraan. Tuntuman mukaan korota tai laske siten miltä tuntuu kunhan pitkällä tähtäimellä painot nousee.

Ja alapa vetelee kulmasoutuja :). Vaihtoehtona alatalja leveällä otteella ja veto ylävatsaan.

Kysymys treenijaosta.

Toimiiko sellainen treenijako, että tekee voima ja massaliikkeet jaolla? Elikkä kun osalle lihaksista haluan enemmän voimapohjaista harjottelua ja osalle massapohjasta niin toimiiko että vetää esim. 2 jakosella että ensimmäisenä päivänä alle 6 toiston sarjoilla ja sitten seuraavassa treenissä eri lihoille pidemmillä sarjoilla?
Anyone?

Back
Ylös Bottom