Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Teenkös scott-penkissä hauis treenin väärin, kun alkaa niin pirusti tuntua ranteissa eikä hauiksissa? Sellanen pistävä kipu. Joskus kun kokeilin ensimmäisiä kertoja scott-penkissä niin treeni tuntui erittäin hyvin hauiksissa, nyt tuo on siirtynyt ranteisiin pistävänä kipuna. Pidänkö käsiäni liian ylhäällä / alhaalla vai liikutanko ranteitani ? Vai kuuluuko tuon tuntuakkin nimenomaan ranteissa? Hieman ruvennut häiritsemään kun ei tunnu oikeassa paikassa :P

Lämmitä ja venytä ranteet kuntoon ennen treeniä ja pidä huoli että ranteet pysyy lukossa liikkeen ajan. Yks selitys voi olla, että laitat tankoon liikaa painoa ja koitat ranteilla runtata painoja liikkeelle kun haboista loppuu veto.

1 mahdollisuus

Teenkös scott-penkissä hauis treenin väärin, kun alkaa niin pirusti tuntua ranteissa eikä hauiksissa? Sellanen pistävä kipu. Joskus kun kokeilin ensimmäisiä kertoja scott-penkissä niin treeni tuntui erittäin hyvin hauiksissa, nyt tuo on siirtynyt ranteisiin pistävänä kipuna. Pidänkö käsiäni liian ylhäällä / alhaalla vai liikutanko ranteitani ? Vai kuuluuko tuon tuntuakkin nimenomaan ranteissa? Hieman ruvennut häiritsemään kun ei tunnu oikeassa paikassa :P

Itellä oli viimekesän sama juttu, mutta se korjaantu sillä, että siirsin kyynerpäitä hiema lähemmäs toisiaan. Oli siis ranteet just vinos.

Miten leveä haaraasento kyykyssä pitäisi olla? Vai onko "oikeaa" leveyttä?

Tuskin on. 'oikeaa leveyttä' ei ole :). Tai jos on niin se on todennäköisesti jokaiselle erilainen. Jos pakaroita ja takareisiä haluaa treenata niin leveää asentoa ja istuu taakse kyykätessä. Ja mitä syvemmälle mennään sitä kovempaa ottaa pakaroihin. Jos isoa rautaa haluaa liikkelle niin leveä asento on parempi kun nostomatka on lyhempi ja saa enemmän lihaksia mukaan. Leveässä asento on tosin se huono puoli, että lantiolle voi olla aika ilkeetä pidemmän päälle.

joo elikkäs olen lähellä pari kuukautta tehnyt alla olevan treeniohjelman mukasesti 3 kertaa viikossa (ma, ke, pe) ja lenkillä käyn 2 kertaa viikossa. (välipäivinä & viikonloppuisin) hyvin ja nopeasti olen kehittynyt, ei mulla siinä ongelmia. eikä mitään erikoista suunniteltua ruokavaliota ole, mutta olen aina syönyt ja varsinkin nyt pyrin syömään paljon ruokaa mikä on hyväksi treenille, ja ehkä vähän terveellisemminkin kuin ennen. nyt kans yrittäny alottaa tota tonnikalan, raejuuston ja tollasten syömistä. ja nainen olen :rolleyes:

Koko kroppa kerralla by Arc:
(alleviivasin ne vaihtoehdot mitä itse käytän)

Kyykky / Prässi
Jalkojen koukistus / SJMV
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja
Leuanveto / Ylätalja

Vinopenkki / Penkki
Viparit sivuille / Pystysoutu

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla

Jalkojen nosto / Vatsarutistus

teen ohjelman 3x10-15

heräs mieleen kysymys, että pitäisikö tohon ruokaan panostaa tarkemmin? toisaalta sellanen kevyt ruoka on myös hyväks, niin sais kiinteytettyä itteään viel vähäsen :--) joku vois varmaan auttaa tässä asiassa?
(huom! jos joku aikoo auttaa urakalla, minulla on keliakia. eli en voi syödä gluteenia..)

sitten toinen, toi treeniohjelma. kaikkea nyt kun olen lukenut, niin pitäiskö sitä muutella välillä? pitäiskö jo ottaa uusi ja ehkä monipuolisempikin treeniohjelma käyttöön? jos niin minkälainen?

kiitos jo etukäteen! :thumbs:

joo elikkäs olen lähellä pari kuukautta tehnyt alla olevan treeniohjelman mukasesti 3 kertaa viikossa (ma, ke, pe) ja lenkillä käyn 2 kertaa viikossa. (välipäivinä & viikonloppuisin) hyvin ja nopeasti olen kehittynyt, ei mulla siinä ongelmia. eikä mitään erikoista suunniteltua ruokavaliota ole, mutta olen aina syönyt ja varsinkin nyt pyrin syömään paljon ruokaa mikä on hyväksy treenille, ja ehkä vähän terveellisemminkin kuin ennen. nyt kans yrittäny alottaa tota tonnikalan, raejuuston ja tollasten syömistä. ja nainen olen :rolleyes:

Kyykky / Prässi

Leuanveto / Ylätalja

Vinopenkki / Penkki

teen ohjelman 3x10-15

heräs mieleen kysymys, että pitäisikö tohon ruokaan panostaa tarkemmin? toisaalta sellanen kevyt ruoka on myös hyväks, niin sais kiinteytettyä itteään viel vähäsen :--) joku vois varmaan auttaa tässä asiassa?
(huom! jos joku aikoo auttaa urakalla, minulla on keliakia. eli en voi syödä gluteenia..)

sitten toinen, toi treeniohjelma. kaikkea nyt kun olen lukenut, niin pitäiskö sitä muutella välillä? pitäiskö jo ottaa uusi ja ehkä monipuolisempikin treeniohjelma käyttöön? jos niin minkälainen?

If it ain't broke don't fix it :). Eli sanoit, että olet kehittynyt ohjelmalla hyvin, niin turhaan sitä on alkaa vaihtelemaan.

Tästä linkistä löytyy aika paljon luettavaa tuohon ravintoon liittyen

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

kiitos! luin ton threadin ja hyvältä vaikutti, alanki heti laskemaan viikon kaloreita huomisesta lähtien :hyper:

joo, kyllä toi mun treeni ainakin on saanut tuloksia aikaseksi, mutta mistä tiedän voisiko se olla vieläkin tehokkaampaa? pitäisi varmaan lisätä paitoa, mutta mitä jos sitä painoa ei pysty lisäämään aina sitä mukaa ku tuntuu, et treenin pitäs olla kovempi?

Jos on selässä lapaluun kohdalla vihlovaa kipua niin jätänkö salin tänään väliin? Olisi jalkapäivä, kyykkyä yms. Jotain arveltiin, että olisi joku fasettilukko ja pitäs hierojalla käydä avauttamassa. Pari päivää ollut kipua.

joo elikkäs olen lähellä pari kuukautta tehnyt alla olevan treeniohjelman mukasesti 3 kertaa viikossa (ma, ke, pe) ja lenkillä käyn 2 kertaa viikossa. (välipäivinä & viikonloppuisin) hyvin ja nopeasti olen kehittynyt, ei mulla siinä ongelmia. eikä mitään erikoista suunniteltua ruokavaliota ole, mutta olen aina syönyt ja varsinkin nyt pyrin syömään paljon ruokaa mikä on hyväksi treenille, ja ehkä vähän terveellisemminkin kuin ennen. nyt kans yrittäny alottaa tota tonnikalan, raejuuston ja tollasten syömistä. ja nainen olen :rolleyes:

Kyykky / Prässi

Leuanveto / Ylätalja

Vinopenkki / Penkki

teen ohjelman 3x10-15

Mahtavaa että olet valinnut nimenomaan kyykyn, sjmv:n jne. prässien ja koukistusten yms. sijaan. Vaihtelisin kyykyn kanssa etukyykkyä ja sjmv:n kanssa mavea niin tulisi etureisillekin enemmän hommia. Noita eristäviä käsiliikkeitä ei tarvitse tehdä ollenkaan, ei ainakaan mitään 3x10. Ylätalja leukoihin.

:thumbs:

Ei ollut salit eilen auki. Mitä jos menen tänään treenaamaan eilisen treenin treenit. Ja huomennakin olisi treeni. Maanantainakin olisi treeni. 2-jakoisella teen. Tuleeko liikaa rasitusta vai onko järkevämpää sit vain pitää tauko?

Ei luulis olevan ongelma 2-jakoisella. Et kumminkaan kuormita samoja lihaksia peräjälkeisinä päivinä. Kannattaa mielestäni käydä, ota vaikka vähän rennommin jos tuntuu ettei voimat riitä kahteen peräjälkeiseen treenipäivään.

3-jakoinen ohjelma ollut noin 2 kuukautta käytössä ja ensimmäinen kk meni 10-12 toistoilla ja toinen kk 6-8 toistoilla. Mitkä toistot kannattaisi laittaa seuraavaksi kuukaudeksi? Olen varma, että nykyisillä sarjapainoilla en saa 6-8 toistoa enempää. Ja siis lihaksia hankkimassa, ei voimaa niinkään.

Eipä noista toistoista kukaan voi sanoa mitään optimia. Vähän ne omat tavoitteet, kehityskaari, mieltymykset ym. määrää, että mitä sitä kannattaisi lähteä tekemään. Voihan sitä tehdä vaikka nelosia ja vitosiakin, jos siltä tuntuu. Tekee vaikka tiukoilla stopeilla, nii saa vähän räjähtävyyttä ja voimaa peliin. Ja lihaakin tulloo. Lyhyet sarjat ovat myös tosi hyvää tekniikan harjoitusta.

en tiedä mille palstalle pukkaisin, joten tänne siis. kaverin puolesta kysyn että miten saisi etureisiin lihaserottuvuutta paremmin ja tuon etureiden ulkopuoleisen lihaksen alareunaa treenattua? Eli sisäpuolelle saa hyvin erottumaan alareunan mutta ulkopuolella on vain tasainen pyöreä pallo ja lihaksen reunaa ei saa hyvin näkösälle. rasvaa reisissä on ehkä parin millin verran (tai nahkaa sekin) ja reisissä kuitenkin ihan hyvin mittaa, mutta tuo malli on aika ylöspäin painottuva. eikä lihakset erotu ollenkaan, on vain paksu ja kova alaspäin tasaisesti kapeneva pallo. onko geeneissä vai treenitavassa vai missä vika ja voiko jotain tehdä? ymmärsiköhän kukaan :D

en tiedä mille palstalle pukkaisin, joten tänne siis. kaverin puolesta kysyn että miten saisi etureisiin lihaserottuvuutta paremmin ja tuon etureiden ulkopuoleisen lihaksen alareunaa treenattua? Eli sisäpuolelle saa hyvin erottumaan alareunan mutta ulkopuolella on vain tasainen pyöreä pallo ja lihaksen reunaa ei saa hyvin näkösälle. rasvaa reisissä on ehkä parin millin verran (tai nahkaa sekin) ja reisissä kuitenkin ihan hyvin mittaa, mutta tuo malli on aika ylöspäin painottuva. eikä lihakset erotu ollenkaan, on vain paksu ja kova alaspäin tasaisesti kapeneva pallo. onko geeneissä vai treenitavassa vai missä vika ja voiko jotain tehdä? ymmärsiköhän kukaan :D

Pääasiassa geneettistä.

Itsellä kun ei oikein ole aikaa tuolle lihasten kasvatukselle, tai siis on, mutta mitään merkittävää ei tällä tahdilla aikaiseksi saa, niin ajattelin panostaa enemmän voimapuoleen.

Kuinka paljon voimatreenillä tulee itse lihasta ja täytyykö syödä yli kulutuksen? Itse en ole saanut lihasta yhtään millään 8-10 toistoilla, johtuen muusta liikunasta ja ajan puutteesta. Yksinkertaisesti ei pysty tekemään juttuja niin pilkuntarkkaan, että mainittavaa kehitystä tulisi. Sellaista "sunnuntaikehitystä" voisi tulla.

Ainoa mikä mietityttää, niin tuhoaako tuo voimatreeni sitten lihastenkasvun kokonaan, kun lihasten kasvu on muutenkin heikkoa? Tai siis kun ei enää noita 8-10 toistoja tee. Ja tuhoaako tuo voimatreeni jo muut lihakset jotka ovat valmiina?

Back
Ylös Bottom