Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Bulkki päällä, silti jos käy 5x viikossa 45 min aamukävelyn niin kiristääkö se ja vähentääkö rasvaprosenttia?
Vai toimisiko HIIT paremmin?

Bulkki päällä, silti jos käy 5x viikossa 45 min aamukävelyn niin kiristääkö se ja vähentääkö rasvaprosenttia?
Vai toimisiko HIIT paremmin?

Plussakaloreilla ei voi polttaa rasvaa. Rasvan osuutta koko kehon painosta (eli rasvaprosenttia) voi pienentää hommaamalla lihasta maltillisilla pluskaloreilla.

Jos haluat olla plussalla ja liikkua paljon, sun pitää syödä ihan hillittömiä määriä (kokemusta on). Jätä ne aamulenkit dieetille ja keskity nyt vaan siihen treeniin, syömiseen ja nukkumiseen. Tsemppiä touhuun! :thumbs:

EDIT: Vähän kannattaa kuitenkin ottaa kävelylenkkejä bulkillakin, pistää veren kiertämään jaloissa, tehostaa aineenvaihduntaa ja lenkin jälkeen voi hoitaa venyttelyt hyvin. Pari kertaa viikkoon ihan kevyttä kävelyä/hölkkää puolisen tuntia niin hyvä tulee.

Tuosta nyt on ollut jo paljon puhetta, että penkissä tulisi kuukausittain vaihdella sarjojen ja toistojen määrää, mutta pitääkö sama paikkansa muiden liikkeiden suhteen? Esim. pitäsikö hauiksessa tehdä eka kk n.12 toiston sarjoja ja parin kuun jälkeen 6toiston?

Eihän sitä pakko ole vaihdella. Tosin jotkut vaihtelee joka treeni ja jotkut joka neljäs vuosi. Ja silti molemmat voi kehittyä. Ja molemilla on saatu erittäin hyviä tuloksia. Eli jos tulee kehitystö haukan koon suhteen niin älä turhaan vaihtele mitään. If it ain't broke don't fix it.

Mutta jos on ollut kehityksen kanssa ongelmia voisit kokeilla esim. tällasta

7 viikkoa 3-4x8-12. Kolme kovaa ja yks kevyt ja sitten taas kolme kovaa. Kevyet viikot pitää ylikunnon loitolla, estää vammojen tuloa ja pitää huolen kehityksestä. Kevyellä viikolla pienemmät raudat ja vähän vähemmän sarjoja. Eli normi treeniä tossa body-alueella ja ja mieluiten ei hirveän usein loppuun saakka sarjoja. Treenaa lihasryhmä pari kertaa viikossa

8 viikkoa 4-6x12-20. Ekaksi kevyt sitten kolme kovaa ja sama vielä kerran. Tarkoitus tehdä paljon sarjoja ja mahd. lyhyellä palautuksella. Maitohappoja tulee paljon, mutta niin myös kehitystä. Vaikka painot on kevyemmät kuin edellisellä jaksolla niin työmäärä on suurempi. Kova hapottelu tuppaa nostaa kasvuhormoneja ylös.

8 viikkoa 1-2x5-8. Nyt vaan rautaa ylös. Vähän sarjoja ja pitkillä palautksilla, että voi käyttää kunnolla rojua. Taas kevyt ja kolme kovaa viikkoa ja sama vielä kerran. Muutos aiempaan treeniin on suuri - rautamäärä ja intensiteetti on suurempi ja volyymi paljon suurempi. Keho reagoi tähän muutokseen... kasvamalla.

Toikin on vaan esimerkkimalli. Sarjat, toisot, ja jaksojen pituudet voi vaihdella tuhannella tavalla.

Oon valitellu mun mutsille mun hitaasta kehityksestä salilla ni se sanoo, että voi myös johtua siitä, että mun hormonikehitys ei ole vielä niin pitkällä et saisin jotain lihaksia kunnolla.
Miten on?

Oon valitellu mun mutsille mun hitaasta kehityksestä salilla ni se sanoo, että voi myös johtua siitä, että mun hormonikehitys ei ole vielä niin pitkällä et saisin jotain lihaksia kunnolla.
Miten on?

No yleensä vasta murrosiän aikana alkaa ne testotasot nousemaan kunnolla. Joillakin alkaa se jo 12-vuotiaana ja joillakin 17.

pateeeh:Itekkin treenailin tuossa iässä ja voin kertoo, että sun kannattaa syödä kaikki mitä käsiis saat! Tuossa iässä ei yleensä liho paskaakaa, joten tsemppiä vaan ja läskisoossia mahaan.

Aloittelian kysymys

Hei, olen 175cm pitkä ja painan 77kg. Olen ajatellut alkaa muokkaamaan vartaloa vähän parempaan kuntoon, joten kysymys on seuraavanlainen. Kannattaisiko minun aluksi hankkia lihasmassaa ja sitten kun lihaksia on hankittu polttaa tuota ylimääräistä rasvaa dieetillä? Vai kannattaisiko dieetata aluksi paino pienemmäksi? En ole koskaan ollut kovinkaan lihaksikas ja ennen tätä olen pudottanut 104.5kg -> 77kg ihan vain ruokatapoja muuttamalla joten ylimääräistä rasvaa vielä vatsasta löytyy. Olisi kiva kuulla mielipidettä täältäpäin, jonka jälkeen tietäisin miten edetä asiassa. Kiitos jo etukäteen!

Osaisiko joku vielä vastata seuraaviin kysymyksiin?

1.Kuinka paljon kaloritarve/päivä pitäisi olla jos lihaksia rakentaa? Laihduttaessa saanut niin vähän kaloreita niin olisi kiva saada jotakin osviittaa kuinka paljon kaloreita päivässä naukkailisi? Ja päivänä jona ei käy salilla pitäisikö silloin saada vähemmän?

2.Proteiinin tarve. Täällä aikamoni sanonut 2g/painokilo. Kuinka soveltaa tätä jos lihasmassaa ei vielä paljoa ole? Kuinka paljon pitäisi proteiinia saada?

Osaisiko joku vielä vastata seuraaviin kysymyksiin?

1.Kuinka paljon kaloritarve/päivä pitäisi olla jos lihaksia rakentaa? Laihduttaessa saanut niin vähän kaloreita niin olisi kiva saada jotakin osviittaa kuinka paljon kaloreita päivässä naukkailisi? Ja päivänä jona ei käy salilla pitäisikö silloin saada vähemmän?

2.Proteiinin tarve. Täällä aikamoni sanonut 2g/painokilo. Kuinka soveltaa tätä jos lihasmassaa ei vielä paljoa ole? Kuinka paljon pitäisi proteiinia saada?

1. Riippuu monesta tekijästä. Aktiivisuudesta, iästä, sukupuolesta, painosta jne. Sanotaan nyt vaikka, että 300-500 kcal yli kulutuksen.

2. Vastasit jo ite kysymykseen. Jos pattia ei tule niin nosta proteiinin määrää.

Sellainen tuli mieleen, että kyllähän se riittää kun syö 5 kertaa päivässä? Syön kyllä paljon ja monipuolisesti. Yleensä kellonajat menee näin: aamiainen n. klo.10 ( koulu on loppunut :), lounas klo. 12-13, välipala n. klo. 3, päivällinen klo.17-18 ja iltapala n. klo.21. Pitäiskö tohon vielä lisätä joku välipala vai onko tämmöinen ruokailurytmi ihan jees?

Sellainen tuli mieleen, että kyllähän se riittää kun syö 5 kertaa päivässä? Syön kyllä paljon ja monipuolisesti. Yleensä kellonajat menee näin: aamiainen n. klo.10 ( koulu on loppunut :), lounas klo. 12-13, välipala n. klo. 3, päivällinen klo.17-18 ja iltapala n. klo.21. Pitäiskö tohon vielä lisätä joku välipala vai onko tämmöinen ruokailurytmi ihan jees?
juu pitäs riittää

Mistäs paikasta näkee paljonko viime vuonna nosti penkistä SM kisoissa ykkönen ?
Lähinnä ajattelin paino luokassa +-60Kg ja ikää alle 18v jos sillä merkitystä/vaikutusta..
http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_docman&Itemid=&task=doc_download&gid=2365

Tuolla on ainakin yhdet kisat. 97.5kg näyttää voittaja nostaneen 67.5 kiloisten sarjassa (alle 17v) ja 115kg 60kiloisten sarjassa (alle 20v).

http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=59&Itemid=43

Back
Ylös Bottom