Ärsyttävät asiat liikenteessä

Itse hoidan huomautuksen näyttämällä peukkua tai morjestamalla. Tuollainen saa vastapelurin häpeämään paljon enemmän virhettään.

Itse olen huomannut hyväksi huomautuskeinoksi isällisen, mutta veijarimaisen nyrkin puistamisen pieni virne suulla. Tällöin vastapuoli tuntee häpeää ja ymmärtää virheensä, mutta tietää ettei elämä siihen lopu ja osannee varoa seuraavalla kerralla.
Tai sitten vastapuoli näyttää keskaria takaisin.

Myös ärsyttää helposti provosoituvat kuskit - eli minä! Mulle ei tarvitse kun vähän ilmasta halukkuuttaan ajaa lujaa, ja race is on.

Siinäpä se, "siviilissä" minua ei saa ihan vähällä provosoitumaan ja esim. kännissäkään ei koskaan ole tullut riitaa haastettua. Mutta kun päästään auton rattiin, tulit kylkeä kohti tai maantiellä jouduin jonkun reikäpään vastaan tulevan ohittajan takia polkemaan jarrua ja menemään rengas pientareella niin keskari nousee ja töötti soi. Sitten noita en käytä moottoritielle liittyessä vilkkua-oireyhtymään suhtautuminen menee muun liikenteen mukaan (niin kuin aiemmin kuvailin), sekä sen millä tuulella itse on.

Tosin on tuo onneksi vähenemään päin, en minä viitsi sitä tööttiä soittaa jos joku autonsa sammuttaa valoihin/joku eläkeikäinen ihminen ei aja ihan sitä vauhtia mitä nopeusrajoitus on tai jos joku ei sitä vilkkua liikenneympyrästä poistuessa näytä.

Ettei tämä vaikuttais sellaiselta että pidän itseäni täydellisenä niin esimerkkinä oma moka viime kesältä: Mutkan jälkeen pienellä suoralla keskellä maantietä joku mies liikkuu hitaasti, noh keskari nousee ja töötti soi. Pääsin kohdalle ja huomaan että miehellä on jalka paketissa ja kulkee kepeillä. Siinä vaiheessa tunteet meni :wall: itselle ja lopuksi :nolo: toivoen mahdollisuutta olla näkymätön.

Tänään taas sattunutta:

Miksi sen jarruvalon pitää ruveta palamaan motarilta rampille mentäessä ja sitten vasta vilkku päälle? Koskee myös kääntymisiä yleensä.

Joo, toi on muute kumma. Varmaan yleisin kaistanvaihtotaktiikka on vaihtaa kaistaa, ja sitten käyttää kerran vilkkua. Nimimerkillä vitun monta kertaa meinannu vetästä jonku koukkunokan kylkee, kun sitä vilkkua ei osata käyttää.

Toinen on tuo motarirampin käyttäminen. Ensin vilkutetaan ennen ramppia, sitten rampille päästyä höllätään kaasu, ja aletaan hiljalleen jarrutella kunhan on päästy muiden jaloista pois ja ettei vedetä sitä mutkaa suoraksi.

Oon nähny kahta eri mallisuoritusta. Eka menee niin, että kunnon jarrutus just ennen ku on siinä rampilla, sit rampilla vilkkua. Lopuksi vähän kaasua mutkaan ettei vauhti lopu. Toinen on et vilkutellaan pitkään ennen liittymää, ja sit kuitenkin vedetää liukkaalla kelillä se vitun mutka suoraa lumipenkkaan.

EDiT: Vielä lisää tuosta motarin rampista. Moottoritien rampin käyttäminen moottoritielle liittymiseen näyttää myös monesti erittäin hankalalta. En varmaan ole ainoa, joka näkee näitä sankareita liikenteessä vähintään viikoittain. Sieltä lähtee se naapurin porho uudenkarhealla volvolla moottoritien liittymään. Mennääs nyt mutka huolella ensin. Kyllä se näin kuivalla kesäkelillä on parempi pitää vauhti alle taajamanopeuksien, ettei suoraksi mee. Kiihdytyskaista alkaa, ja siinä sitä saatana kaasutellaan hiljaksee. 10 metriä jäljellä, no ni, nyt hanat auki ja eiku tuohon vitun pienimpään väliin mitä löytyy.

Tänään taas sattunutta:

Miksi sen jarruvalon pitää ruveta palamaan motarilta rampille mentäessä ja sitten vasta vilkku päälle? Koskee myös kääntymisiä yleensä.

Suurin osa ihmisistä pitää vilkkua kivana vempeleenä joka auttaa kuskia kääntymään. Eikä esim merkkinä muulle liikenteelle kääntymisestä.

juu tuo liittymäpelleily vituttaa muutenkin. Vauhdin pitäs sen kiihdytyskaistan lopussa olla sama kun motarilla mutta harvalla se on yli 80.. ja sitten että ihmiset ei anna tilaa kun tulee rampilta motarille. Sinäänsä laki sen tavallaan kieltää.. ei turhia kaistanvaihtoja mutta haloo vittu kyllä sitä mieluummin vähän joustaa sille ohituskaistalle. Vituttaa varsinkin firman pakuilla ajaessa koska sinne sokeaan pisteeseen ei tod näe pakusta.. ei taida moni urpo tätä tajuta.

Jos osaa liikennesäännöt, noudattaa niitä itse, ajaa ennakoivasti, turvallisesti ja muun liikenteen huomioiden, niin voi olla varma että suurin osa autoilijoista vituttaa. Ei voi mitään, autoa on silti käytettävä toistaiseksi ja katsottava itsekkäitä mulkkuja tien päällä. Prätkäilyn lopetin toistaiseksi mulkkujen takia. Onneksi itse olen täydellinen auton ratissa.

juu tuo liittymäpelleily vituttaa muutenkin. Vauhdin pitäs sen kiihdytyskaistan lopussa olla sama kun motarilla mutta harvalla se on yli 80.. ja sitten että ihmiset ei anna tilaa kun tulee rampilta motarille. Sinäänsä laki sen tavallaan kieltää.. ei turhia kaistanvaihtoja mutta haloo vittu kyllä sitä mieluummin vähän joustaa sille ohituskaistalle. Vituttaa varsinkin firman pakuilla ajaessa koska sinne sokeaan pisteeseen ei tod näe pakusta.. ei taida moni urpo tätä tajuta.

joo tuo vituttaa kyllä aina kohdalle sattuessa. kaveri kelaa 60km/h kiihdytyskaistaa edessä ja hyppää jarrulle kun näyttää siltä ettei just heti oo tilaa liittyä motarille... ite tarkoituksella rikon tuota lakia ja käyn vasemmalla kaistalla jos populaa on tulossa rampilta.

joo tuo vituttaa kyllä aina kohdalle sattuessa. kaveri kelaa 60km/h kiihdytyskaistaa edessä ja hyppää jarrulle kun näyttää siltä ettei just heti oo tilaa liittyä motarille... ite tarkoituksella rikon tuota lakia ja käyn vasemmalla kaistalla jos populaa on tulossa rampilta.

Itselläni oli joskus kun liikenne ei ollut liian tiheää tapana kaasutella kiihdytysrampilta vähän lujempaa vauhtia(~120) motarille, vaikka edessä siinä kiihdytysrampilla oli joku pappa hidastelemassa.

. ja sitten että ihmiset ei anna tilaa kun tulee rampilta motarille. Sinäänsä laki sen tavallaan kieltää.. ei turhia kaistanvaihtoja mutta haloo vittu kyllä sitä mieluummin vähän joustaa sille ohituskaistalle.

Mutta hei haloo vaan, varoituskolmiot käskee rampista laskevia heeboja väistämään, ei motaria ajavia. Motaria suoraan ajavien ei tarvitse, eikä keskimäärin edes pidä väistää. Tiedätkö ja oletko mahdollisesti omin silmin nähnyt kuinka helvetisti se kaistalta toiselle poukkoilu aiheuttaa vaaratilanteita?

Itse olen nähnyt kymmeniä vaaratilanteita tämän kaistanvaihdon yhteydessä ja yleensä siitä syystä että kaistaa vaihtavat eivät kovin paljoa viitsi peileihin tuijotella ja pitävät väistämistä automaationa. Väistäminen ei ole automaatio, eikä sen pidäkään olla. Moottoritielle liittyvä käyttäköön silmiään ja etsiköön paremman välin.

Mutta hei haloo vaan, varoituskolmiot käskee rampista laskevia heeboja väistämään, ei motaria ajavia. Motaria suoraan ajavien ei tarvitse, eikä keskimäärin edes pidä väistää. Tiedätkö ja oletko mahdollisesti omin silmin nähnyt kuinka helvetisti se kaistalta toiselle poukkoilu aiheuttaa vaaratilanteita?

Itse olen nähnyt kymmeniä vaaratilanteita tämän kaistanvaihdon yhteydessä ja yleensä siitä syystä että kaistaa vaihtavat eivät kovin paljoa viitsi peileihin tuijotella ja pitävät väistämistä automaationa. Väistäminen ei ole automaatio, eikä sen pidäkään olla. Moottoritielle liittyvä käyttäköön silmiään ja etsiköön paremman välin.

No kyllä siinä vähän pitäis joustaa sen motarillakin ajavan, jos toinen on liittymässä rampilta sinne motarille(vaikkakin sen kolmion takaa). Varsinkin jos sieltä motarilta tuuppaa vaan paljon autoja koko ajan, niin siinä kun rampilta tuleva ettii sopivaa paikkaa liittyä sinne tielle ja jarruttelee ja oottelee, ja sitten kun sinne pääsee liittymään niin vauhtia on jossain satasen alueella kuuskymppiä, ja sekös vasta aiheuttaa vaaratilanteita.

Vanha sääntö pätee, että liikenteessä pitää olla kohtelias. ;) Vaikka tuo välillä itse kultakin unohtuu... :nolo:

No kyllä siinä vähän pitäis joustaa sen motarillakin ajavan, jos toinen on liittymässä rampilta sinne motarille(vaikkakin sen kolmion takaa). Varsinkin jos sieltä motarilta tuuppaa vaan paljon autoja koko ajan, niin siinä kun rampilta tuleva ettii sopivaa paikkaa liittyä sinne tielle ja jarruttelee ja oottelee, ja sitten kun sinne pääsee liittymään niin vauhtia on jossain satasen alueella kuuskymppiä, ja sekös vasta aiheuttaa vaaratilanteita.

Jousta avaihtamalla kaistaa vaaratilanteiden välttämiseksi? Mikä tässä logiikassa nyt ontuu?

Kyllä suurimpaan osaan moottoriteistä pääsee liittymään ihan normaalilla järjellä ja pienellä ajattelemisella. Vähän miettii miten sitä kaasua painaa, niin saattaa jopa joskus mahtua johonkin väliin.

Jousta avaihtamalla kaistaa vaaratilanteiden välttämiseksi? Mikä tässä logiikassa nyt ontuu?

Kyllä suurimpaan osaan moottoriteistä pääsee liittymään ihan normaalilla järjellä ja pienellä ajattelemisella. Vähän miettii miten sitä kaasua painaa, niin saattaa jopa joskus mahtua johonkin väliin.

No, en sanonu että kaistaa vaihtamalla pitäs joustaa. Mutta joustaa voi myös ihan pikkusen himmaamalla siinä kun näkee että toinen tulee just rampilta. Mutta jotkuthan on niin minäminäkuskeja, että mitään tilaahan ei anneta vaan painetaan kaasua, koska sillä toisella on kolmio saatana!

No, en sanonu että kaistaa vaihtamalla pitäs joustaa. Mutta joustaa voi myös ihan pikkusen himmaamalla siinä kun näkee että toinen tulee just rampilta. Mutta jotkuthan on niin minäminäkuskeja, että mitään tilaahan ei anneta vaan painetaan kaasua, koska sillä toisella on kolmio saatana!

Niin, mä olin ainoastaan kaistan vaihtoja vastaan. Toki pienellä himmaamisella voi antaa sopivan raon, mutta peliälyä kuulutetaan myös siltä liittyvältä. Painetaan sitä kaasua tai himmataan vähän, mutta tehdään se jossain muualla kuin juuri siinä rampin lopussa, silloi n ei enää jää tilaa peliälylle.

Mutta jotkuthan on niin minäminäkuskeja, että mitään tilaahan ei anneta vaan painetaan kaasua, koska sillä toisella on kolmio saatana!

mietis nyt uudestaan mitä tuli sanottua. autolla A on etuajo-oikeus ja autolla B väistämisvelvollisuus. jos auto A ei halua väistää niin onko hän minäminäminäkuski?

näistä ramppijutuista on vähän turha kiistellä. jokainen ramppiliittyminen/väistäminen on erillinen tapahtuma johon vaikuttaa eniten kuljettajat ja muu liikenne.

mietis nyt uudestaan mitä tuli sanottua. autolla A on etuajo-oikeus ja autolla B väistämisvelvollisuus. jos auto A ei halua väistää niin onko hän minäminäminäkuski?

Heh, tätä just tarkotin. Että jos mulla ei ole väistämisvelvollisuutta kun ajan motaria ja toisella, joka tulee rampilta on, niin sillon en saatana voi missään tapauksessa löysätä vähän vauhtia että toinen pääsee eelle.

Toki se on ensisijaisesti sen liittyjän tehtävä ettiä sopiva kohta mihin kurvaa, mutta kyllä sitä muutkin voi joissain tiukemmissa tilanteissa joustaa hieman.

Heh, tätä just tarkotin. Että jos mulla ei ole väistämisvelvollisuutta kun ajan motaria ja toisella, joka tulee rampilta on, niin sillon en saatana voi missään tapauksessa löysätä vähän vauhtia että toinen pääsee eelle.

Toki se on ensisijaisesti sen liittyjän tehtävä ettiä sopiva kohta mihin kurvaa, mutta kyllä sitä muutkin voi joissain tiukemmissa tilanteissa joustaa hieman.

tottakai voin löysätä kaasua ja antaa tilaa. jos teen näin niin olen ystävällinen ja avulias. jos en anna tilaa niin olen neutraali enkä minäminäminäkuski.

90% autoista pystyy kelaamaan rampille mentäessä tarpeeksi vauhtia että ollaan suurinpiirtein samassa vauhdissa mitä muu liikenne. eikä se jono ole ikinä niin tiiviis etteikö kahden auton väliin mahtuisi.

kieltämättä monesti turvallisin ratkaisu on siirtyä ohituskaistalle ja antaa reilusti tilaa liittyjille. tätä ei kuitenkaan autoilijoilta edellytetä.

näistä ramppijutuista on vähän turha kiistellä. jokainen ramppiliittyminen/väistäminen on erillinen tapahtuma johon vaikuttaa eniten kuljettajat ja muu liikenne.

Kyllä on. On etuajo-oikeus muttei päälleajo-oikeutta...

Kyllä on. On etuajo-oikeus muttei päälleajo-oikeutta...

Jos auto A ajaa jo motarilla ja sinne on liittymässä auto B ni eikös se B siinä syliin tule jos on tullakseen!?

jos ei vihti antaa motarilla tilaa niin kyllä ollaan niin minäminäminävittuminäkuski.. Se on suoranaista vittuilua...

jos ei vihti antaa motarilla tilaa niin kyllä ollaan niin minäminäminävittuminäkuski.. Se on suoranaista vittuilua...

No ei omasta mielestä jos motarilla ajava ajaa tasasta nopeutta kokoajan eikä vittuillakseen himmaa ja polje ettei toinen pääsis.

Liittyjänhä nyt on viksu väijyy jo siin kiihdytyskaistal mennes sitä koloo mihi sen kipponsa kanssa tunkee ja sen mukasella vauhdilla sekaan.

miksei se liittyjä voi painaa kaasua tai jarrua ja mennä siihen sopivaan väliin sen sijaan että se sopiva väli tehtäisiin juuri hänen kohdalleen?

harvoin minä joustan oikeuksistani jos toinen osapuoli olettaa minun automaattisesti tekevän niin. jos toinen osapuoli taas on nöyränä, käyttää vilkkua fiksusti yms niin varsin mielelläni annan hänelle runsaasti tilaa.

Back
Ylös Bottom