Ärsyttävät asiat liikenteessä

Kyllä se on vaarallisempaa, jos mussuttaa jäätelöä ajaessa tai räplää soitinta, kuin että turisee kännykkään.

Ei muuten ole. Motorisesti nämä ovat suurin piirtein yhtä vaarallisia, mutta joillain (järkevien?) puhuminen vaatii ilmeisesti niin paljon aivokapasiteettia, että tolkulliseen auton ajamiseen huomiokykyä ei enää riitä edes kaistalla pysymisen vertaa.
Kyse ei selvästikään ole vain siitä, että yksi käsi on pelistä pois, vaan koko liikenteellinen ajattelu ja hahmotus tökkii.

-k

ObHuom: Joillakin. Ei kaikilla. Joillakin. Toiset (ehkä useimmat) ajavat kokolailla yhtä hyvin puhuessaan kuin ääneti, mutta ne ovatkin nämä monilahjattomat, jotka erottuvat.

N. 75km/h vakionopeudella nopeusrajoituksista riippumatta ajelevat; yli 60km/h kulkevat mopot ilman jarruvaloja ja vilkkuja; mutkaisilla, vilkasliikenteisillä teillä sulkuviivojen kohdilla/mutkissa ohittelevat idiootit.

Ei muuten ole. Motorisesti nämä ovat suurin piirtein yhtä vaarallisia, mutta joillain (järkevien?) puhuminen vaatii ilmeisesti niin paljon aivokapasiteettia, että tolkulliseen auton ajamiseen huomiokykyä ei enää riitä edes kaistalla pysymisen vertaa.
Kyse ei selvästikään ole vain siitä, että yksi käsi on pelistä pois, vaan koko liikenteellinen ajattelu ja hahmotus tökkii.

-k

ObHuom: Joillakin. Ei kaikilla. Joillakin. Toiset (ehkä useimmat) ajavat kokolailla yhtä hyvin puhuessaan kuin ääneti, mutta ne ovatkin nämä monilahjattomat, jotka erottuvat.

itse asiassa jokaisella ihmisellä puhuminen vie sen verran resursseja että luvattoman paljon asioita jää havaitsematta. mythbusterssissa taisivat testata niin melkein sama ajaa kännissä kuin puhua samanaikaisesti puhelimeen ajaessaan.

ja kaikki asiaan perehtyneet sanovat samaa. liikenteessä tarttee paljon havainnointia ja tietenkin muuhun keskittyminen häiritsee havainnoimista.

En nyt osaa varmaksi sanoa oliko tuo sarkasmia vai mitä. Mutta jos oikeasti noin tapahtui, niin vaikka samasta kaupungista ollaan niin minä en ollut asialla tällä kertaa :D

Täysin epähuomiossa menin ja takana oli ihan kiitettävästi kilometrejä. En ole koko tänä vuonna ajannut kuin tyyliin 100km, kun ei ole autoa käytössä täällä, ja kaikenlisäksi jännitti vielä hieman ajella täällä päin kaupunkia, niin kävi vanhanaikaiseksi ja hermot petti ja tungin liian pieneen väliin. Takana tullut mieskuski tosiaan piteli sitä keskaria pystyssä seuraavat pari kilometriä ja ajoi perseessä kiinni ja yritti kuikistella meidän autoon. Sain saakeli vieköön traumoja, kun koskaan ennen ei ole tuntematon ihminen mulle keskaria näytellyt. Mutta tämänpäiväinen Haaparannan reissu meni ilman minkäännäköisiä ongelmia.

Entä jos puhuu sille jäätelölle? Miten paljon vaara lisääntyy prosentuaalisesti.

Niin ja lisänä se, että mieleeni tuli ensimmäiseksi se, että kun pälyillään soitinta, auto ajautuu vastaantulevien kaistalle (rattiahan tulee käännettyä vasemmalle, jos sählää jotain oikealla puolella). Toinen koski jäätelöä, ajattelin sellaista skenaariota, jossa jäätelö/osa jäätelöstä saattaisi tipahtaa syliin, jolloin keskittyminen häiriintyy.

Eniten ottaa päähän suojatiellä liikkujat jotka ei mene siitä yli vaikka pysähtyy. Viittovat vain että mene mene. Tähän syyllistyy yleensä vanhukset.

Helvetin autokuskit jotka pysähtyy suojatielle silleensä että siitä ei pääse pyörällä, vaan joutuu kiertämään sieltä risteyksen kautta. Tiedän itekkin että risteyksessä on vaikea aina nähdä sieltä suojatien takaa, mutta ei sitä koko tietä tarvi blokkia sillä kaaralla...

Kyllä se on vaarallisempaa, jos mussuttaa jäätelöä ajaessa tai räplää soitinta, kuin että turisee kännykkään.

Joo-o, "oikeinhan" se on, koska meillä on semmonen laki ja lakia pitää noudattaa... Onko kuitenkaan olemassa mitään statistiikkaa siitä miten hf:n käyttö/käyttämättä jättäminen vaikuttaa onnettomuustilanteiden syntyyn? Ite en löytäny.

"Puhuminen ajon aikana lisää onnettomuusriskin nelinkertaiseksi. Vaaratilanteisiin joutuu puhelimen käytön takia Suomessa kuukausittain yli 40 prosenttia puhelinta ajon aikana käyttävistä kuljettajista.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa matkapuhelin oli käytössä, sattui tutkijalautakunnan mukaan vuosina 1991 - 1999 keskimäärin 2,6 vuodessa ja vuosina 2000-2003 keskimäärin 4,8 vuodessa."

http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/2007/ruskeat/matkapuhelimen_kaytto.php

"Puhuminen ajon aikana lisää onnettomuusriskin nelinkertaiseksi. Vaaratilanteisiin joutuminen puhelimen käytön takia on Suomessa yleistynyt parissa vuodessa; niitä tapahtuu jo kuukausittain yli 40 prosentille puhelinta ajon aikana käyttävistä kuljettajista. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vuosina 1991 - 1998 puhelin on ollut käytössä 54 kuljettajalla onnettomuuden sattuessa. Puhelimen käytön ovat tutkijalautakunnat arvioineet riskitekijäksi liki 20 onnettomuudessa."

Ja vuodesta 1998 puhelinten määrä on ehkä hippasen noussut ja tätä myötä kännyköihin puhuminen liikenteessä.

http://liikenneturva.magazine.fi/fi/turvatieto/autoilijat/matkapuhelin/index.php

itse asiassa jokaisella ihmisellä puhuminen vie sen verran resursseja että luvattoman paljon asioita jää havaitsematta. mythbusterssissa taisivat testata niin melkein sama ajaa kännissä kuin puhua samanaikaisesti puhelimeen ajaessaan.

ja kaikki asiaan perehtyneet sanovat samaa. liikenteessä tarttee paljon havainnointia ja tietenkin muuhun keskittyminen häiritsee havainnoimista.
Jos se luuriin puhuminen on kielletty sen takia että puhuminen yleensä ottaen on melkosen vaikeeta niin mikä ihme tekee siitä hf:stä tms. niin autuaallisen?

Ainoa pointti mikä tekee tuosta puhelimeen puhumisesta (apuvälineellä sekä ilman) esim. vierustoverille juttelemista "vaarallisempaa" taitaa olla se, että muualla kuin autossa oleva tyyppi ei osaa tauottaa (yms. tms.) puheitansa liikennetilanteiden mukaan.

Weilandilta pakko rip-offata jäätelöesimerkin johdannainen, mm. tupakointi on sallittu autossa. Mitä tapahtuu kun tulipää tipahtaa munille? (On muuten kokemusta) :nolo:

Totta kai se puhuminen vie jonkun osan havainnointikyvystä, mutta mikähän siinä puhelimen kädessä pitämisestä tekee niin vallan vaarallista.

Aivan sama itse asiassa. :piis:

edit: sivis, luin tuon saman linkin. Mä en vaan löyrä mistään mitään kunnollista infoa, että onko tuo laki muuttanut mitään ja onko sillä käytännön eroa käyttikö vai eikö käyttäny hf:ää tai vast. En jaksa enää ettiä tähän hätään.

edit: sivis, luin tuon saman linkin. Mä en vaan löyrä mistään mitään kunnollista infoa, että onko tuo laki muuttanut mitään ja onko sillä käytännön eroa käyttikö vai eikö käyttäny hf:ää tai vast. En jaksa enää ettiä tähän hätään.

Jep, en myöskään tiedä kuinka autuaaksi HF tekee. Jäähän siinä toki toinen käsi vapaaksi, mutta ylipäätään puhuminen autossa häiritsee sitä keskittymistä aika hemmetisti. Kuinka paljon on "hemmetisti", riippuu tietty yksilöstä. ;)

Sain saakeli vieköön traumoja, kun koskaan ennen ei ole tuntematon ihminen mulle keskaria näytellyt.

Toivottavasti nyt ei mitään pelkoa tuosta syntynyt. On sitä itselläkin ollut joskus tilanteita missä on saanut olla tämmösellä ilmeellä :nolo:. Mutta ei kait siinä, palautetta tulee ja opiksi otetaan.

Itse puolustelen niitä kertoja (5-10 vuoden sisällä) kun olen näyttänyt keskaria/töötänny näin: Se että annan tyynesti tilanteen mennä ohi ei varmasti saa toista tajuamaan töppäystään, jos taas töötti soi/keskari nousee niin toinen varmasti huomaa tehneensä jotain mitä ei ehkä olisi pitänyt tehdä.

Aikuismaistahan tämä ei varmasti ole, mutta paljon nopeampaa kuin jokin toinen tapa.

Toivottavasti nyt ei mitään pelkoa tuosta syntynyt. On sitä itselläkin ollut joskus tilanteita missä on saanut olla tämmösellä ilmeellä :nolo:. Mutta ei kait siinä, palautetta tulee ja opiksi otetaan.

Itse puolustelen niitä kertoja (5-10 vuoden sisällä) kun olen näyttänyt keskaria/töötänny näin: Se että annan tyynesti tilanteen mennä ohi ei varmasti saa toista tajuamaan töppäystään, jos taas töötti soi/keskari nousee niin toinen varmasti huomaa tehneensä jotain mitä ei ehkä olisi pitänyt tehdä.

Aikuismaistahan tämä ei varmasti ole, mutta paljon nopeampaa kuin jokin toinen tapa.
Itse hoidan huomautuksen näyttämällä peukkua tai morjestamalla. Tuollainen saa vastapelurin häpeämään paljon enemmän virhettään.

Itse olen huomannut hyväksi huomautuskeinoksi isällisen, mutta veijarimaisen nyrkin puistamisen pieni virne suulla. Tällöin vastapuoli tuntee häpeää ja ymmärtää virheensä, mutta tietää ettei elämä siihen lopu ja osannee varoa seuraavalla kerralla.
Tai sitten vastapuoli näyttää keskaria takaisin.

Ärsyttäviä asioita liikenteessä, hmm.. skootteritytöt jotka päästelevät 70 alueella sitä 45km/h siinä keskellä kaistaa. Ajaisivat sitten vaikka vähän reunemmassa niin ei ne ohitustilanteet olisi aivan niin vaarallisia, varsinkaan näille itselleen.

Myös ärsyttää helposti provosoituvat kuskit - eli minä! Mulle ei tarvitse kun vähän ilmasta halukkuuttaan ajaa lujaa, ja race is on. Ja kun sitä lähtee ihan vaistomaisesti vaan kisuttamaan.. tänäänkin puoliunessa lähdin jotain jannua vastaan kun se lähti nakit vinkuen viilettämään valoista.. tajusin vasta kun ohitin sen että hups, taas mentiin. Radalla tietysti olimme ajamassa. Pitäisi päästä tämmöisestä eroon.

Samaa mieltä. Johan se täälläkin liikenteeseen liittyvissä ketjuissa on tullu esille, että kaikki ei vaan osaa liikennesääntöjä - joustaminen on täten hiukka pakko. Siitähän ei tule mitään jos kaikki ajais siten kuin itse kuvittelevat liikennesääntöjen menevän.

Se että joustaa ja luopuu omista oikeuksista, ei tarkoita sitä että ajaa sääntöjen vastaisesti. Eräät täällä vaan antavat omissa kirjoituksissaan ymmärtää että on "ihan ok" ajaa sääntöjä vasten.

Tänään taas sattunutta:

Miksi sen jarruvalon pitää ruveta palamaan motarilta rampille mentäessä ja sitten vasta vilkku päälle? Koskee myös kääntymisiä yleensä.

Siinä mythbusterssissa ne ajo jotain esterataa. On se nyt vissi ero ajaa jotain 80 km/h aluetta suoraan puhelin hanskassa.

Back
Ylös Bottom