Kertokaapas kokemuksianne itse neuvotteluista. Eli onko ollut ihan aitoja neuvotteluita joissa neuvottelut on johtaneet joihinkin konkreettisiin tuloksiinkin?
Kovin usein kun nuo ovat teatteria, jossa päätökset on tehty jo johdon toimesta muualla ja "neuvotellaan" vain koska laki määrää niin tekemään.
Tämän tredin aloituksesta lienee noin 6 viikkoa, ainakin meidän minimiaika 6v yt neuvotteluiden alkamisesta loppuu tänään. Ilmeisesti rauhoitettiin tilannetta pyhien yli, seuraava ja ilmeisesti lopullinen kokous on 5.1.
Näppituntumani on että tähän asti kaikki on ollut teatteria. Kolme kokousta on ollut johdon ja luottamusmiesten välillä. Ekassa kokouksessa johto kertoi perusteet, toisessa luottamusmiehet saivat kertoa oman kantansa. Tälläin myös ehdotettiin mahdollista ratkaisua että firman kaikki ylemmät luopuu lomarahoistaan, eli ottaa ne vapaana. Tämän pitäisi vuodessa korvata sen että potkittaisiin 6 nuppia pihalle, vuoden kuluttua katsottaisiin sitten miltä maailma silloin näyttää. Johto ei oikein uskonut että loppupeleissä solidarisuutta löytyy tällaiseen ratkaisuun.
Kolmas miitti oli ihan joulun alla, luottamusmiehet vahvistivat että kaikki ylemmät suostui luopumaan lomarahoistaan. Samalla ehdotettiin että osastoja koskeva yt neuvottelut olisi valmis lomautuksiin irtisanomisten sijalla.
Ellei luottamusiehet mitään salaa, niin johdolta ei ole näiden kokousten aikana irronnut mitään. ELi ovat vaan esittäneet kantansa, ja loput ajasta ovat istuneet ja kuunnelleet sanomatta mitän.
Itselleni jäänyt sellainen näppituntuma että johtajat nauravat partaansa, eli antaa poikien vaan ehdotella, viimeisessä kokouksessa lyömme nimilistan pöydälle ketä saa nokian persuksiinsa, ja kokous on siten loppu.
Toivon kuitenkin että olen väärässä. Itse laitoin heti marraskuussa verkot veteen, ja tällä hetkellä on yksi potentiaalinen duuni keskustelujen alla, itse asiassa sitä tarjottiin minulle eräästä toisesta yrityksestä kenen kanssa teemme yhteistyötä, eli jos oma pää putoaa, saattaapi olla ettei se putoa kovin syvälle