YT-neuvottelut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkel
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon kirjoittaja otti/ottaa fudut ehkä "vähän" liian vakavasti. Jos tuollainen tunneskaala pitää käydä läpi, niin varmaan itsemurha on lähellä kun joku isompi vastoinkäyminen tulee eteen. Ei maailma siihen lopu. Se oli vain tyopaikka. Jos itselle tulee kenkää, niin menen vaikka siivoamaan jos ei muuta duunia saa ja rahaa pitäisi saada. Jotain duunia on aina tarjolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuon kirjoittaja otti/ottaa fudut ehkä "vähän" liian vakavasti. Jos tuollainen tunneskaala pitää käydä läpi, niin varmaan itsemurha on lähellä kun joku isompi vastoinkäyminen tulee eteen. Ei maailma siihen lopu. Se oli vain tyopaikka. Jos itselle tulee kenkää, niin menen vaikka siivoamaan jos ei muuta duunia saa ja rahaa pitäisi saada. Jotain duunia on aina tarjolla.

Mä luulen, että monelle se tunneskaala on toi, ei tuossa mitään kovin kummoista ole. Varsinkin kun tuo suht' fiksusti ajatteli toisien potkujen olevan mahdollinen merkki epäonnistumisesta.

Pari kohtaa mä poimisin tuolta, mitkä sopii hyvin täälläkin kirjoitteleviin:

Kohta 1 sanoi:
Vielä hetki sitten kuvittelin olevani kaiken sen yläpuolella, haavoittumaton. Luovan luokan sankari, aivotyöläisten aatelia. Seurasin kyllä uutisia aktiivisesti, mutta etäisesti. Kuin ekonomisti. Analysoiden maailmantalouden vaikutuksia yrityksemme toimintaedellytyksiin. Kiitellen korkojen alenemisen ja bensan hinnan putoamisen positiivista vaikutusta henkilökohtaiseen talouteen. Eihän tässä ole mitään hätää, kunhan vain pysyy töissä. Siinäpä se. Kunhan vain pysyy töissä.

Meistä kirjoittajista iso osa on töissä, lisäksi moni luulee olevans lähes korvaamaton nykyiselle työnantajalleen. Samanlaisia pelinappuloita me ollaan kaikki, kun se aika koittaa. Täysin korvattavissa. Ei ole keneltäkään vielä sormesta ämpärilliseen vettä jäänyt jälkeä, kun on ämpärin ääreltä poistunut. Moni luulee, että näin tapahtuu ja se ei IMO ole mikään kehuskelun aihe, ennemmin huolestuttava luonteenpiirre ja hyvin vääristynyt käsitys minästä.

Kohta 2 sanoi:
Tunteet vaihtelevat päivästä toiseen. Ahdistusta seuraa uhma. Vielä minä niille näytän. Irtisanominen kolauttaa ehkä kaikkein pahiten juuri itsetuntoa. Miksi minä? Mitä tein väärin? Missä epäonnistuin? Olenko huonompi kuin muut?

Tätä ei varmasti ymmärrä kuin tuo joka on kokenyt ko. kierroksen. Täällä porukkaa paasaa, ettei se ole mikään homma, etsitään muita töitä, mutta ovat vakituisessa työsuhteessa. Helppo on arvostella naapurin rakennuksen heikkoutta, kun itse on saanut valita tontin ensin kallio-suo väliltä. Sitten kun tuo osuu kohdalleen, varsinkin vähemmän kouluttamattomilla aloilla n. 50v henkilölle, niin voit olla varma pitkä-aikaistyöttömyydestä, oikeastaan ainoa tie ulos on jonkin alan yrittäjyys. Eikä tämänhetkiset työmarkkinat ole kovin hyvät työnhakijan tilanteen kannalta. Tai on, jos voit siirtää koko perheesi mahdollisesti vaikka toiselle puolen suomea.



Mutta jos tuosta pitäisi jotain oppia, niin vaikka olet kuinka 'toistaiseksi' työsuhteessa, niin kannattaa pitää verkot vesillä jatkuvasti uutta paikkaa miettien. Tosin itsekkin olen vakaasti sitä mieltä, ettei tekevältä työt lopu. Voi joutua tinkimään oman alansa palkoista, eikä välttämättä pääse tekemään sitä, mitä teki aiemmin, mutta kyllä töitä on ja mahdollisuus työstä-työhön siirtymisessä on aina parempi kuin työttömyydestä työhön.
 
Tuon kirjoittaja otti/ottaa fudut ehkä "vähän" liian vakavasti. Jos tuollainen tunneskaala pitää käydä läpi, niin varmaan itsemurha on lähellä kun joku isompi vastoinkäyminen tulee eteen. Ei maailma siihen lopu. Se oli vain tyopaikka. Jos itselle tulee kenkää, niin menen vaikka siivoamaan jos ei muuta duunia saa ja rahaa pitäisi saada. Jotain duunia on aina tarjolla.

Mä taas ymmärrän että ahdistaa, ahdistais varmaan itseäkin, etenkin jos sitä ei edes osaa odottaa...

Mutta muuten olen samaa mieltä kanssasi, eli sitten vaan vaikka paskapyttyjä pesemään jotta saa leivälle voita ja yleensä koko leivän. Tekevä saa työtä, mutta ei välttämättä ihan sitä unelmaduunia aina kuitenkaan. Ja järkevästi taloutensa hoitanut tulee kyllä hetken vähemmälläkin toimeen. Jos ei ansiosidonnaisella pysty lainojaan hoitamaan, on laina liian iso omaan riskinsietokykyyn nähden.

Itsekin kyllä odotan, että koska on omassa duunissa YT:t. Omaa tehtävääni ei taantumat paljon vaikuta, mutta eipä tuo ole koskaan kirkossa kuulutettu, etteikö kenkää tulisi jos YT:t tulisi. Voihan ne pistää mut pihalle ja laittaa mun tehtäviin jonkun toisen, mahdollista vaikkakin ehkä jopa epätodennäköistä. Yhdellä toisella ostastolla on vähän hommat vähissä. Omia hommia toki on, mutta täysi kapasiteetin käyttö vaatisi alihankintahommia, joita ei vissiin ole ollut, mutta ei kyllä käsittääkseni mitenkään aktiivisesti edes etsitty. Tosin meidän kohdalla olisi kyllä varaa karsia välimallin pomoista ennen duunareita, tuskin vain käytännössä noin kävisi.
 
Tottakai se korpeaisi itseäkin jos kenkää tulisi, mutta tiedostan hyvin etten ole työnantajalle korvaamaton ja en tule koskaan olemaan missään suojatyöpaikassa tai eläkevirassa. Tämän takia olenkin koko ajan valmistautunut kouluttautumaan tulevaisuudessa aivan toiselle alalle jos omat työt loppuu. Ja samalla tiedostaa sen, etten välttämättä tulevaisuudessa tälläisestä palkasta pääse "nauttimaan". Viisikymppisen ja eläkeiän väliin sijoittuvat ovat varmasti hankalassa tilanteessa, varsinkin jos työpaikka lähtee alta ja jos ei ole kouluttautunut. Siltikin olen koulussa aikuispuolella nähnyt iltaisin istumassa sen ikäistä sakkia, joten kyllä sitä vanha koirakin vielä oppii jos uskoa riittää.

Kun itse vaihdoin duunipaikkaa pari vuotta sitten, tiesin tasan tarkkaan että jätän samalla pitkän irtisanomisajan/-suojan ja samalla uudessa työpaikassa olisin ekana listalla jos siellä tulisi YT:t. Varmasti pitkään samassa työpaikassa olleilla maailmakuva voi olla hyvin erilainen. Varsinkin jos on esim. pienellä paikkakunnalla mennyt peruskoulusta suoraan sinne seudun ainoalle isolle työllistäjälle töihin. Häpeän tunnetta tai epäonnistumisen tunne tuskin itselle tulisi siltikään mieleen. Varsinkin tuo epäonnistumisen miettiminen on vaarallista. Maailman meno nyt vain on tälläistä, tai tälläiseksi se on mennyt. YT:tä pukkaa nyt sellaisella vauhdilla että ihme jos ei jollekkin osu säästöt omalle työpaikalle, vaikka ei lomautuksia tai kenkää nyt tulisikaan.
 
No eipä sitä nyt istekään voi sanoa olevansa läheskään korvaamaton. Mutta sentään teen semmosta duunia, että mulla ei suoraa työkaveria ole ja työ kun on varastomiehen hommia, pitää koko toiminnan pysähtyä ennenkuin varastomieheltä loppuu hommat. Periaatteessa tohon voisi pistää kenet tahansa fyysisesti kunnossa olevan henkilön (paljon käsipelillä nostamista, kantamista yms.), mutta käytännössä se vaatisi perehdyttämistä ja koulutusta, koska mulle kuuluu myös myymäläkalusteiden keräämistä, lähettämistä ja asentamista.

Mutta jos pomo haluaisi, voisi se mut pistää pihalle, jos vaikka olen avannut suuni väärässä kohdassa. Eli väitänpä, että kukaan ei ole turvassa, jos sitte ei ole jotain perhesiteitä yms., mutta silloin ei ehkä muuten ole kiva olla, jos työporukassa on tieto, että "pomon poika" sai jäädä vain koska on "pomon poika".

Kaikista pahimmassa jamassa ovat vientiteollisuuden parissa työskentelevät. Jos vaikka on kotimarkkinoilla ja vielä jollakin toimialalla, jossa tuotteet eivät ole mitään luxusta ja muutenkin yksikköhinnaltaan pieniä tai esim. jotain peruspalveluita, saanee nukkua toistaiseksi yönsä rauhassa. Mukaan mahtuu tässä vaiheessa myös poliisit, palomiehet, sairaanhoitajat yms. Mutta jos tulee lama ja vielä pitkä sellainen, niin sitten on liipasimella tuolkin porukka.

Onneksi nyt sentään elvytetään, ettei ihan kaikkea tehdä päin persettä. Tosin itse en kyllä kovin luota mihinkään minkä takana on Matti Vanhanen.
 
Täälläkin YT-neuvotteluja pukkaa. Joka ukolle firmassa 100 päivää lomautusta ja neljäsosa porukasta pihalle. Meidän osastolla, jossa 10 henkeä meinaisi, että pari-kolme henkilöä. Yksi kaveri on sellainen, joka pääsee eläkeputkeen ja varmaan lähtisikin ihan mielellään.

Pomokin tuossa puheli, että aika hankalaa on ketään sanoa irti, kun joka ukko on periaatteessa tarpeellinen. Jännäksi menee, melkein voisi sanoa, että on ihan tuurista kiinni.

No ilmeisesti nyt kuukauden parin sisällä pitäisi tulla jotain päätöksiä, kuka tai ketkä lähtee tässä aallossa.

Omalla kohdalla hieman helpottaa olotilaa, että ilmoitin pomolle, että aioin jäädä jossain vaiheessa vanhempainvapaalle pariksi viikoksi. Vaikka silloin, kun olisi muutenkin lomautuksia. Emäntä kun on viimeisillään tiineenä. Jos nyt lakipykäliä oikein ymmärsin, niin vanhempainvaalla oleva tai siihen oikeuttaan käyttäväksi ilmoittanut on irtisanomissuojassa siihen asti, kun tuo vapaa on pidetty.
 
Aiheen aloittajana pitää kertoa miten meillä kävi. Ylemmät ehdottivat monenlaisia ratkaisuja kuten lomautuksia ja lomarahojen vaihtamista vapaaksi, mutta kaikki ehdotukset kaikuivat kuuroille korville. Työnantaja kulutti vain sen 6 viikkoa, odotutti sitten että suuri vuosiremppa loppui missä käytettiin ulkopuolista halpaa työvoimaa, ja tänään jaettiin nokialeimat persuksiin. Itselleni sitä ei tällä kertaa tullut, vaikka erittäin pahat fiilikset oli (ei yksikään hyvin nukuttu yö tammikuussa). Olo helpottunut, mutta samalla erittäin ikävät fiilikset heidän puolesta jotka lapun saivat. Kuvaavaa on että asiasta ilmoitettiin perjantaina klo 14.
 
Meidän firmassa(fsp oy) alkaa maanantaina kuulemma neuvottelut. Arvio oli jotta koskee 134 duunaria joista 17 ulos ja 17 toimihenkilöä joista yksi ulos. Saa nähdä miten itelle käy. Vielä marraskuussa hehkuttivat että uusia ennätyksiä maalatun tavaran määrässä ja siinä kuinka paljon liikevaihtoa on tullut. Noo tätä tää ny o.
 
Kuuluin siihen porukkaan, jota yt-neuvottelut koskivat.
Johdon on kuitenkin tiedostettava mikä on tulevaisuutta ja mihin pitää sijoittaa tällä hetkellä ja mikä on se kannattava voima, jolla noustaan taas yhä parempaan asemaan, kun sitten jotain nousua tulee. Keväällä? Ensi vuonna? Parin vuoden päästä?
Juuei, jokaisen henkilökohtaisesti pitäis nähdä kaikki tuo, ja tehdä sen mukaan omat ratkaisunsa. Niin mä ainakin tein; hoplaa, palkka nousee ja saan enemmän vastuuta uudessa työpaikassa. Olen idiootti, koska mulle soitettiin jo marraskuussa. Ja sinne mä meen, koska en puhu paskaa ja pidän sen minkä olen luvannut. Tervetuloa 16h työpäivät! Mutta eipä tarvii miettiä lomautuksia, eikä tarvii olla kenenkään alainen enää. Mutta silti keljuttaa SKOL, koska pitää hinata ihan itse palkkaa puolen vuoden välein ylös päin. :)
 
Meidän irtisanotuilla on työssäolovelvoite. Nyt kuitenkin olen kuullut, että saa lähteä uuteen työhön jos sellaisen jostakin löytää. Työnantaja maksaa irtisanomisajanpalkan kokonaisuudessaan suoraan käteen kerralla eli 6kk irtisanomisajalla puolen vuoden palkka suoraan tilille ja samalla saa palkkaa uudesta työpaikasta. Tämä malli on mielestäni hyvä, koska mm. alentaa kynnystä lähteä hetkeksi vaikka hiukan pienemmälläkin palkalla töihin ainakin joksikin aikaa. Ja vaikka siksi aikaan, kun löytää mieleisempää työtä.
 
Meidän irtisanotuilla on työssäolovelvoite. Nyt kuitenkin olen kuullut, että saa lähteä uuteen työhön jos sellaisen jostakin löytää.
Noinhan toi menee, ei ihmistä voi pitää enää irtisanomisen jälkeen pakkotöissä, mikäli se muualta uuden duunipaikan löytää.

Mä luulen, että koht'puoliin käydään paljon oikeudenkäyntejä siitä, että onko YT-lakia noudatettu, kuten sitä pitäisi noudattaa.
 
Noinhan toi menee, ei ihmistä voi pitää enää irtisanomisen jälkeen pakkotöissä, mikäli se muualta uuden duunipaikan löytää.

Mä luulen, että koht'puoliin käydään paljon oikeudenkäyntejä siitä, että onko YT-lakia noudatettu, kuten sitä pitäisi noudattaa.

Ihan hyvä, että työnantaja päästää saman tien uuteen duuniin, jos sellaista sattuu löytämään ja heittää vielä esim. tuon 6 kk:n palkan selkään. Lakihan sanoo, että jos työnantaja on irtisanonut työntekijän esim. kolmen kuukauden irtisanomisajalla, niin työntekijän on oltava tämä aika töissä. Jos työntekijä haluaa päästä aikaisemmin pois, niin hänen täytyy itse irtisanoa itsensä työnantajan irtisanomisaikana, jolloin työntekijä pääsee uusiin hommiin kunhan on noudattanut omaa rtisanomisaikaansa. Syytä on toki muistaa, ettei työntekijän irtisanomisaika ole aina työnantajan irtisanomisaikaa lyhyempi.

Uusi YT-laki on todella huonosti kirjoitettu ja jättää paljon tulkinnan varaan. Olen samaa mieltä TLP:n kanssa siitä, että tullaan varmasti näkemään paljon oikeudenkäyntejä koskien oikeita menettelytapoja.
 
kuulema yt:t tulossa, tosin syynä aloitetoiminnan ym radikaali muutos parempaan sekä työnantajan että työntekijöiden kannalta. Lomautukset on mahdollisia mutta saas nähdä. Avoimesti onneksi pystyy keskustelemaan ja suurimmat kustannukset (=palkat) on jossain ihan muualla kuin meillä

E: ja jos pakkolomaa tulee niin nätisti selviää rahallisesti, se vaan harmittaa ettei saa säästettyä niin paljoa.. ;) ja harkinnassa on lomarahat lomana jos töitä ei jää rästiin sen takia.
 
Eipä tullut pomolta vastausta kun kysyin, että mahtaako olla pakkolomia tiedossa kun ajattelin ostaa kämpän. Sain kyllä 15 minuutin esitelmän tilanteesta, mutta en vastausta, joten johtopäätöksenä, kyllä... pakkolomia tulee meillekkin. Eli, nyt sitten vaan uutta duunia etsimään hophop.

Pari muuta tuli samaan johtopäätökseen, joten meitä lähtee nyt sitten 15 hengen tiimistä viisi. Ehkä niille lopuille ei sitten tule pakkolomia.
 
Noinhan toi menee, ei ihmistä voi pitää enää irtisanomisen jälkeen pakkotöissä, mikäli se muualta uuden duunipaikan löytää.

Mä luulen, että koht'puoliin käydään paljon oikeudenkäyntejä siitä, että onko YT-lakia noudatettu, kuten sitä pitäisi noudattaa.

Mutta pointti oli juuri se, että saa kuitenkin sen irtisanomisajan palkan kotiin könttinä, vaikka lähteekin uuteen töihin. Tämä on hyvä! Tietenkin sitä uuteen hommaan voi lähteä työstä kuin työstä, mutta plussaa että saa vaikka 20 000 euroa massia "tilille ihan tuosta vain".


Mitä? Ossipena, vapaan markkinatalouden ylijumala ja sääntelemättömyyden Messiaskin on ehkä YT:ssä? Poetic justice? Korkkaan sulle bissen.

Meinasin revetä... :D ...mutta ei kai saa olla vahingon iloinen mahdollisesti etukäteen "vapaan markkinatalouden ylijumalalle".
 
Mitä? Ossipena, vapaan markkinatalouden ylijumala ja sääntelemättömyyden Messiaskin on ehkä YT:ssä? Poetic justice? Korkkaan sulle bissen.
Ööh?

Et ole tainnut seurata hetkeen kirjoitteluitani?
Ensinnäkin olen tullut siihen tulokseen että markkinatalous vaatisi maiden rajat ylittävää säätelyä (jotain muutakin kuin tullisanktiot ja protektionismi yleensä)

Vaikka tulisi monoa perseelle, ei mulla ole mitään syytä katkeroitua tai muuttaa ajatusmaailmaani. Olen silti osakkeenomistaja ja sitä mieltä että minun etuni on etusijalla verrattuna työntekijöiden potkuihin. Siksi sama pitää toimia myös toiseen suuntaan eli jos meidän firman osakkeenomistajat (3 henkilöä) päättävät suojella etuaan antamalla mulle potkut niin ymmärrän täysin.

Sit voi esimerkiksi uudelleenkouluttautua, käydä jatkokoulutuksessa, jne jne... Sen sijaan että itkisin täällä kuinka ei ole eläkevirkoja enää olemassakaan ja pyytäisin asiallisen postauksen poistoa modelta...

Ootko kenties itse saanut monoa kun heittelet aina katkeria kommentteja pankeista jne?

Ja anteeksi jos pilasin päiväsi tunnustamalla että vaikka uskonkin markkinatalouteen, en silti pidä itseäni korvaamattomana, systeemin ulkopuolisena jne vaan samalla viivalla muiden kanssa...
 
Back
Ylös Bottom