Yrittäjäksi(kö)?

En lukenu kaikkia posteja mutta sen verran pitää mainostaa, että Kotkassa, Karhulan Lukiossa on 3. toukokuuta yrittäjyys messut ;) Varmasti löytyy monenmoista inffoa sieltä :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun tietojen mukaan esim. haettaessa starttirahaa, ei saa olla missään työsuhteessa. Tosin huomenna itse menen ko. haastatteluun josko myöntäisivät sitä mullekkin, joten huomenna asiasta enemmän.

Starttirahan tarkoitus on turvata elinmahdollisuus firmaa perustettaessa, kun enemmän menee kuin tulee. Ihan vaan, että jokainen pystyis elämään ja kynnys perustaa firma olisi alhaisempi, myös pitkä-aikaistyöttömälle, juuri koulusta valmistuneelle jne. jolla ei muuta tuloa ole, kuin sosiaaliturva.

oon 18 nyt ja tahkonnut rahaa yrittäjä omalla firmalla. Aloita kommandiitti yhtiöllä, on helpointa. On se perustaminen aika perseestä mutta kyllä se onnistuu...

Prayer, haluatko valottaa vähän millä alalla toimit jne?
ps. hienoo nähä nuoria yrittäjiä :kippis1:
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Samuli Seppälä aloitti verkkokauppa.com:n 16-vuotiaana :)

Kuinkas noi osakeyhtiökaupat menee? Jos ostan jo olemassaoleva yhtiön, mitä tulee ottaa huomioon ja miten kauppahinta noin pääpiirteittäin määräytyy?

Entä uusi yhtiö vs pöytälaatikkoyhtiö jolla toiminta lähes tai kokoanaan jäissä? Luin jostain tässä threadissa että pöytälaatikkofirman ostaminen tulisi halvemmaksi kuin uuden perustaminen. Eihän uuden perustaminen kovin tyyristä ollut, vai olenko nyt missannut jotain? Oliko siinä nyt rekisteröintikuluja joku 300e... Paljonko tuollaisen pöytälaatikkofirman ostaminen sitten voisi maksaa?

Kuinkas noi osakeyhtiökaupat menee? Jos ostan jo olemassaoleva yhtiön, mitä tulee ottaa huomioon ja miten kauppahinta noin pääpiirteittäin määräytyy?

Entä uusi yhtiö vs pöytälaatikkoyhtiö jolla toiminta lähes tai kokoanaan jäissä? Luin jostain tässä threadissa että pöytälaatikkofirman ostaminen tulisi halvemmaksi kuin uuden perustaminen. Eihän uuden perustaminen kovin tyyristä ollut, vai olenko nyt missannut jotain? Oliko siinä nyt rekisteröintikuluja joku 300e... Paljonko tuollaisen pöytälaatikkofirman ostaminen sitten voisi maksaa?

Lähinnähän noita pöytälaatikkofirmoja ostettiin aikaisemmin sen takia, että niissä oli vielä se vanha 2500 euron osakepääomaminimi. Eli pystyi pienemmällä rahalla pistämään Oy:n pystyyn. Nykyäänhän se on taas tuo 2500 euroa, joten tästä ei ole iloa.

Toinen syy on se, että on saatava firma alle heti. Uuden Oy:n kohdalla menee muutama viikko ennekuin on Y-tunnukset ja ennakkoperintärekisterit hoidettu.

Jos siis et tarvitse yritystä nyt ja heti, niin taitaa olla yksinkertaisempaa ihan perustaa uusi. 330 euroa maksaa Oy:n rekisteröiminen. Sitten pitää sijoittaa se 2500 euroa osakepääomaan. Jos ostat rekisteröidyn firman, jolla on osakepääoma tallella, mutta ei toimintaa, niin tuskin siinä ainakaan rahaa säästät. Tällöin täytyy yhtiöjärjestystä muuttaa, joka maksaa myös sen 330 euroa.

Vuos sitten tuli yrittäjäksi alettua, kun veljen kanssa ostettiin isältä osakkuudet yritykseen.(sahalaitos, n. 20 omaa työntekijää + toinen mokoma alihankkijoita ja tmi äijiä) Kesätöissä tietysti oltu monena vuotena jo, että hyvin tutustunu hommiin ja nyt kesällä intin jälkeen alko oma työsarka tosissaan. Vuorotyönjohtaja on tällä hetkellä varsinainen työnkuva, mutta siinä ohessa tietysti osallistuu hallinnolisiin juttuihin. Tärkeintä kuitenkin eka oppia toimiin "kentällä", niin tietää mistä puhuu ja osaa sit kehittää asioita.

Onhan se ollu mukava oppia stressaamaan näin nuorella iällä... Vastuunkantohan suurin asia tuntuu johtajalla olevan. Ja täytys oppia hallitteen kokonaisuus, älyttömästi juttuja vielä opeteltavana. Kyllä tää hyvältä ja mielenkiintoselta toistaseks tuntuu, vaikka pari kertaa jo on kiristäny pantaa ja miettiny, että haluunko sitoutua elämäkseni tähän. Aika näyttää...

Toinen syy on se, että on saatava firma alle heti. Uuden Oy:n kohdalla menee muutama viikko ennekuin on Y-tunnukset ja ennakkoperintärekisterit hoidettu.

Muuttuuko tuo sitten toiminimen puolelta, sillä mulle tuli Y-tunnus samantein kun lapun jätin. Se on tuokin homma muuttunut sitten paperi-mappi aikakausien jälkeen.

Muuttuuko tuo sitten toiminimen puolelta, sillä mulle tuli Y-tunnus samantein kun lapun jätin. Se on tuokin homma muuttunut sitten paperi-mappi aikakausien jälkeen.

Eipä muutu. Kympin maksamalla saa PRH:sta heti todistuksen, jossa on Y-tunnus. Kaikki sopimukset tehdään kuitenkin omalla vastuulla, ennenkuin yritys on virallisesti rekisteröity. Ja työstähän ei voi laskuttaa ennenkuin firma on ennakkoperintärekisterissä, joka vie muutaman viikon. Tai jos ihan pilkkua nussitaan, niin voi kyllä laskuttaa, mutta maksaja joutuu pidättämään 60% ennakonpidätyksenä.

Osaako kukaan pistää päteviä pointteja toimarin vaihdosta osakeyhtiöön?

Kannattaako, onko mitään iloa?

Itse toimin molemmilla vähän tilanteesta riippuen.

En oikeastaan näe Oy:ksi muuttamiselle kuin kaksi syytä:

1. Mukaan tulee useampia omistajia, joilla on eri suuruiset osuudet.
2. Toiminta on sen verran isoa, että kaikkea riskiä ei huvita kantaa omalla nimellään. Esimerkiksi, mikäli yrityksellä on useita vakituisia työntekijöitä ja homma kääntyy jyrkkään laskuun, niin puolessa vuodessa voi kerääntyä kymmenien tuhansien velkataakka verottajalle ja työeläkeyhtiöille. Toiminimellä operoitaessa siitä velasta ei pääse millään eroon. Jos taas on osakeyhtiö ja worst case scenario toteutuu, eli firma kaatuu, niin ei jää omalle kontolle kaikki velat.

Toiminnan suuruuteen liittyvät tietysti myös verotukselliset syyt. Näitä voi joku muu kommentoida. Oma liiketoiminta ei ole ikinä ollut, niin isoa että olisi tarvinnut miettiä. Kaikki on siis otettu palkkatulona.

Toiminnan suuruuteen liittyvät tietysti myös verotukselliset syyt. Näitä voi joku muu kommentoida. Oma liiketoiminta ei ole ikinä ollut, niin isoa että olisi tarvinnut miettiä. Kaikki on siis otettu palkkatulona.

Jossain lukemassani kirjassa sanottiin että oy tulee verotukselta yleensä edullisemmaksi, jos veroprosentti nousee pysyvästi yli 30 %. Oy:n verotuksessa voi säästää paljon, jos pystyy jakamaan osakkeita esim. lapsille. Muutenkin Oy:llä enemmän keinoja veronkier... eiku verosuunnittelussa.

:offtopic:
Se kirja tais olla "Avain omaan yritykseen". Kannattaa lukea ensimmäisenä, jos yrittäminen kiinnostaa. Kirjassa oli hyviä vinkkelä ja sitä oli helppo lukea. Samalla kun tappelee yrityksen perustamisen kanssa, mielessä on miljoona asiaa ja joutuu lukemaan kuivaa tekstiä verotuksesta, kirjanpidosta ja välillä tekis mieli lopettaa koko homma niin tuota kirjaa lukemalla mä sain ainakin hyvin motivaatiota jatkaa.

Esimerkiksi lainaus kappaleesta liittyen yrityksen rahoituksen hankkimiseen:
"rahaa saa kun pyytää" :)

Eli tänään oli haastattelu (ihan v...n masentavassa paikassa) työkkärissä. Selvisi seuraavaa;

-en saa olla missään palkkatyössä edun saamisen aikana
-starrtiraha on tarkoitettu vain yrittäjää varten, ei yritystä varten
-tuki on päiväkohtainen, n 31 € päivä, eli n. 681 € kuussa. Tosta maksetaan verot tietty pois.. :(
-eka jakso myönnetään 6 kk kerrallaan
-mulla piti olla liiketoimintasuunnitelma ja kustannuslaskelma ekan vuoden osalta.
-vaatii jotain yrittäjäkursseja. Itse olen SLK - Merkonomi, täyttyi mun kohdalla tolla.
-Pitää pyytää ja käydä ulkopuolisella konsultilla (ilmainen) haastattelussa jossa katsotaan kustannuksia ja pahimpia sudenkuoppia. Meen itse ens torstaina haastatteluun.

Tästä se lähtee...

Purtsi: -Sitä ulkopuolista konsulttia varten kannattaa pistää mahdollisimman tarkasti asiat paperille, ettei tarvitse siellä alkaa miettimään sen kummepia, vaan suurin osa ajatuksista on jo paperilla.

Itse kävin alkukuusta työkkärissä ja siitä alta viikon konsultin juttusilla ja kun pystyin paperilta näyttämään kaikki asiat mistä olivat kiinnostuneita, niin konsultin luona meni n.15min. Työkkäristä soittivat n. viikko konsultin tapaamisen jälkeen että voit alkaa tekemään hankintoja, rekisteröimään toiminimen ym.

Nyt sitten tehty toiminimellä hommia viime maanataista lähtien. Se mikä on merkillistä tuossa starttirahassa, niin vaikka se myönnetään aluksi 6kk:ksi, joutuu sen silti "hakemaan" kuukausittain erikseen.

Niin, ja se vielä että kannattaa muistaa ettei tee MITÄÄN yritystoiminnan aloittamiseksi, ennen kun tuo starttiraha on myönnetty. Mikäli katsotaan että yritystoiminta on alkanut ennen kun päätös tuon rahan saamisesta on tullut, ei siihen ole enää mahdollisuuksia.

Ammatinharjoittajan verotuksesta

Olisiko palstan lukijoilla kokemuksia tai vinkkejä ammatinharjoittajan verovähennyksistä :worship:

Teen toiminimellä sekalaisia sivuduuneja, pääasiassa valmennus- ja ovihommia, ja verotus lasketaan siis raskaimman mukaan ansiotulojen päälle. Kirjanpito on yhdenkertainen. Verotoimiston kanssa on keskusteltu, mutta kaipaisin käytännön kokemuksia siitä, mitä vähennyksiä olette saaneet läpi verotuksessa ja millä prosenteilla?

Työhuonevähennys? Linkki, kohta 2.5
Tietokoneen hankintamenot (alle tonnin läppäri, kertapoistona)? Linkki, kohta 2.6
Nettiliittymän kulut?
Ammattilehdet (esim. Body :) )?
Sivutyöhön liittyvät kouluttautumismenot?

(Atk-kuluja, kuten netti, olen aikoinaan saanut vähennettyä sijoitustoiminnan kuluina, mutta nyt en ole kotiuttanut sijoitusvoittoja vähään aikaan (=luetaan: ei ole tullut voittoja) joten vähennys sieltä ei onnistu.)

Niin, ja se vielä että kannattaa muistaa ettei tee MITÄÄN yritystoiminnan aloittamiseksi, ennen kun tuo starttiraha on myönnetty. Mikäli katsotaan että yritystoiminta on alkanut ennen kun päätös tuon rahan saamisesta on tullut, ei siihen ole enää mahdollisuuksia.

Joo toi on ihan pyllystä. Joudun itsekkin hmm... kikkailemaan asian kanssa hiukan helmikuun alussa. Mulla on toi konsultin tapaaminen ens perjantaina. Kiitos muuten vinkeistä.

Kaikki sopimukset tehdään kuitenkin omalla vastuulla, ennenkuin yritys on virallisesti rekisteröity. Ja työstähän ei voi laskuttaa ennenkuin firma on ennakkoperintärekisterissä, joka vie muutaman viikon. Tai jos ihan pilkkua nussitaan, niin voi kyllä laskuttaa, mutta maksaja joutuu pidättämään 60% ennakonpidätyksenä.

Viime syksynä uuden osakeyhtiölain tultua voimaan erään perustettavan yhtiön ennakkoperintärekisteriin merkitseminen kesti tasan viikon, joten eipä siinä pitkään joutunut odottelemaan. En tosin tiedä ovatko käsittelyajat pidentyneet, mutta luulisi että syksyllä oli paljon uusia yrityksiä rekisteröitävänä. Sen verran pitää tarkentaa että rekisteriin merkitsemättömältä osakeyhtiöltä ja muulta yhteisöltä pidätetään ennakkoa 13 %, 60 % pidätetään luonnolliselta henkilöltä (tuleva toiminimi) joka ei ole vielä ennakkoperintärekisterissä eikä ole toimittanut maksajalle verokorttia. Niin ja tuo ennakonpidätys tehdään vain työn osuudesta, ei mahdollisesta tavarakaupasta.

Nykyään osakeyhtiön perustaminen on sen verran helppoa ja nopeaa, etten oikein näe järkeä noissa valmisosakeyhtiöissä. Yhtiöjärjestyksen kun joutuu kuitenkin tosiaan muuttamaan omaan käyttöön sopivaksi.

Viimeksi muokattu:
Jos olisi perustamassa pientä kuntosalia, niin miten siinä kannattaisi lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Jyrääkö isot ketjut nykyään niin, että ei ole mitään järkeä lähteä kilpailemaan?

Oy:ta varten aluksi se 2500€ ja lainaa + starttirahat. TE keskukselta investointitukea.

Perustamiskulut:
- Perustamismenot
- Irtaimisto (esim. salilaitteet)
- Toimistotarvikkeet
- Alkumainonta

Kustannukset kuukausittain:
- palkat
- liiketilan vuokrat
- ?
- ?
- ?

Tulot:
- Salimaksut
:whip:

En ole tod. perustamassa tällä "tietotaidolla" mitään, mutta jos sitä tässä vuosien varrella oppisi asioita ja ehkä sitten varttuneemmalla iällä kokeilisi. :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom