Yrittäjäksi(kö)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole pätevä, mutta joitain eroja toiminimen ja Oyn välille osaan nimetä.

Tmi on byrokraattisesti helpompi kuin Oy. Oy:ssä pitää pitää kokouksia ja tehdä pöytäkirjoja ja ilmoituksia melkoisesti. Joillain tuntuu olevan myös hankalaa erottaa osakeyhtiön rahat omistaan, toiminimessä ei niin tarkkaa.

Osakeyhtiöön taas on helppo jättää voitot sisälle, ettei kaikki ole henk.kohtaista tuloa. Ehkä se on myös helpompi myydä eteen päin, jos ei itse jaksa hommaa pyöritellä. Tärkein ero, imo, noissa kuitenkin on se, että toiminimessä vastataan tappioista ja muista koko omaisuudellaan ja Oyssä vain sijoitetun pääoman määrällä.

Yhden miehen hommana, jossa ei hirveän isosti raha liiku, en mä ainakaan muuttaisi. Mutta enpä ole yrittäjäkään. :)

Jos voittoa tulee, niin menee siitä osakeyhtiössäkin se 26% veroa.

Kaluston poisto menee oy:ssä ja tmi:ssä samalla tavalla, eli vuosittain max 25% menojäännöksestä. Idea siinä on se, että 10 tonnin kameravehkeet kerryttävät tuloa useana vuonna, joten se hankintameno jaetaan pidemmälle ajalle.

Ei auta, jos Suomessa on menestyvä yritys, niin kyllä se joutuu veroja maksamaan.

Mike sanoi:
Toimarissa kun kaikki tulo on palkkaa ja niistä menee verot niin että heilahtaa. Vaikka ostaisit meitsin tapauksessa kameralaitteita, niin ei hätää, vain 25% menee vähennyksiin ja laitteiden loppuarvo on suoraa tuloa, josta maksetaan verot.
Menikö tässä poistot ja vähennykset sekaisin? Eli 25% on monissa tapauksissa vähennettävissä vuosittain hankintamenosta poistoina. Poistojen ideana on jaksottaa pidempään käytössä olevan omaisuuden hankintameno sen käyttöajan mukaan. Kamera pitäis pystyä lykkäämään kuluna kerralla tuloslaskelmaan, jos tuottoja löytyy vastaavasti.

Mike sanoi:
Oy:n yksi pointti on leasing sopparit. Autoa ei ainakaan voi tosta vain liisaa toimarille. Ellen sitten ihan väärin ole ymmärtänyt. Nyt homma menee ihan vuokraamismeiningillä.

Rahoitusleasingissä
auton hankinta ei sido pääomaa. Kuukausimaksut ovat kiinteät ja vuokrat voi vähentää kirjanpidossa. Ajokilometrejä ei ole rajoitettu, ja sopimuskauden päättyessä saat hyväksesi jäännösarvon ja myyntihinnan erotuksen.

Huoltoleasing
on huoleton tapa hankkia auto käyttöösi; sopimukseen kuuluvat huollot ja sijaisautopalvelu huollon ajaksi. Kiinteä kuukausimaksu määräytyy sopimuskauden pituuden ja ajokilometrien mukaan. Sopimuskauden päättyessä auto palautetaan myyjäliikkeelle.

Sopparit eivät ole sidottu verotuksellisesti johonkin tiettyyn yhtiömuotoon vaan kulut ovat täysin samalla lailla vähennyskelpoisia! Toiminimessä tosin täytyy pitää ajopäiväkirjaa todistukseksi siitä, että autoa todella käytetään yritystoiminnassa eikä siis yksityisajoihin. Auto voi toki olla myös yksityiskäytössä, silloin vain näiden osuus jaetaan kilometrejä jakoperusteena käyttäen ja yritystoiminnan käyttö on siltä osin tietysti kokonaan verovähennyskelpoista. Leasingyhtiöistä en sitten erikseen tiedä, että ovatko ne itse tehneet joitakin rajoituksia yhtiömuotojen välillä, tietysti varmaan joka tapauksessa tarkastavat maksukyvyn jne.

16-vuotta yrittäneenä sanoisin tähän trediin noin niin kuin yleisesti. Ei kannata ryhtyä yrittäjäksi jos jostain vaan saa palkkatyötä. Syitä on monia: huono liksa, kesälomat, talvilomat, pekkaset, sairaslomat. Eli noi neljä viimeistä siis menee valtaosalta pienyrittäjistä.

mage: palkkatyösskin on ne omat miinuksensa, tosin pienyrittäjän arki ei varmasti ole herkkua. Suomessahan ei rehellisin konstein pääse rikastumaan ja jos raataa selkä vääränä, niin siitä tosiaan saa vain väärän selän.

Onhan noita aloja, missä pääsee helpommallakin, mutta mutuna... 99% yrittäjistä on varmaan tuossa magen mainitsemassa ikuisen työn kahleessa. Se 1% sitten onkin saanut hommat sille tolalle, ettei itse tarvi paljon tehdä ja osingot juoksee. Silti 20 vuoden työputkesta on vaikea irrotautua ja monella se irtiotto tulee jonkin pakollisen syyn takia.

Mike sanoi:
Syyskuussa muuttuu osakeyhtiölaki ja perustamispääomaksi riittää 2500€ entisen 8 tonnin sijaan.

Meitsi ainakin harkitsee vakavasti Mike´s median muuttamista osakeyhtiöksi.

Motivaatio yrittämisessä on x kertaa kovempi kuin palkollisena, mutta verottaja tulee vähän liiankin tutuksi, vittu se vie sitten ihan kaiken ja enemmänkin. Tuntuu välillä, että mitä helvetin ideaa on yrittää kun siitä rankaistaan todella kovaa verottajan puolelta.

Muuta ihmeessä osakeyhtiöksi => Nostat osinkona palkan pääasiassa. 90.000 euroon asti verovapaata / per vuosi. Jos tarvitset palkkatuloa, nosta mahdollisimman vähän palkkaa. Sitten tuosta osinkotulosta tulleita rahoja pistät vaikka eläkevakuutukseen tms ja elämiseen ja sijoittamiseen yleensä.

Mä en kauaa vielä ole ollut yrittäjänä, 3 vuotta tulee syksyllä täyteen ja se on saletti että 24/7 on duunit mielessä ja lomia ei pidellä. Tai ei mulla koskaan elämässä ole palkallista lomaa ollut edes normiduuneista, eli ei sillä.

Mutta en vaihtais kuitenkaan ihan heti pois tästä hommasta, kivaa on ollut vaikka stressiäkin on. Tämä ala varsinkin on ihan hiekkalaatikko, siis lisäravinneala. Osalla yrittäjistä päämäärä on ajaa muita alas, ei kehittää omaa liiketoimintaa ja se oireilee sitten totaalisena perseilynä.

shape sanoi:
Johdatus Suomen verojärjestelmään, Heikki Niskakangas
Juha Koposen Yrittäjän verokäsikirja

Kävin kirjastosta hakemassa nuo molemmat ja aivan erinomaisilta opuksilta vaikuttavat.

Suosittelen :thumbs:

Yksin?

Joku joskus kertoi,että osakeyhtiön pystyisi nykyään perustaa ihan yksinkin.Pitääkö paikkansa?
Kyllä mua ainakin yrittäjäks ryhtymisessä kiinnostaa mm.se,että saa olla itsensä pomo!Ei oo kukaan niskan takana "ahdistamassa".Tosin ei oo nykyisessäkään duunissa,mutta siinä toisten tekemiset tai tekemättä jättämiset aiheuttaa toisinaan vitutusta ja lisää töitä.Tietty tossa on kääntöpuolikin,että kun ei kukaan kovistele töihin,niin saattaa laiskuuskin tulla kuvioihin.
Sellanenkin pyörinyt mielessä,että JOS yritys alkaisikin jopa ihan aluksi tuottamaan hyvin,niin malttaisko siinä tilanteessa antaa yhtiön varallisuuden kasvaa,vai nostaisko sitä liksaa itselleen kaikki mitä irtoaa tyyliin...... "Ostinpa Ferrarin,kun lafka tuottaa niin pirun hyvin" :)

jambo sanoi:
Osaako Tipe lukea? :D
Joo, yllättävän hyvin vaikka se meillä töiden ohessa onkin kiellettyä =työasioitakaan ei oikein uskalla lukea, ettei tule luetuksi jotain luvatonta :D

tribulus sanoi:
Joku joskus kertoi,että osakeyhtiön pystyisi nykyään perustaa ihan yksinkin.Pitääkö paikkansa?
Kyllä mua ainakin yrittäjäks ryhtymisessä kiinnostaa mm.se,että saa olla itsensä pomo!Ei oo kukaan niskan takana "ahdistamassa".Tosin ei oo nykyisessäkään duunissa,mutta siinä toisten tekemiset tai tekemättä jättämiset aiheuttaa toisinaan vitutusta ja lisää töitä.Tietty tossa on kääntöpuolikin,että kun ei kukaan kovistele töihin,niin saattaa laiskuuskin tulla kuvioihin.
Sellanenkin pyörinyt mielessä,että JOS yritys alkaisikin jopa ihan aluksi tuottamaan hyvin,niin malttaisko siinä tilanteessa antaa yhtiön varallisuuden kasvaa,vai nostaisko sitä liksaa itselleen kaikki mitä irtoaa tyyliin...... "Ostinpa Ferrarin,kun lafka tuottaa niin pirun hyvin" :)
Kyllä mun käsityksen mukaan Oy:n voi perustaa yksinkin. Toi on tosiaan mutua.

Et sinä laiskistu, koska teet töitä omaan pussiin. :)

Jos vähänkään on järkeä niin kyllä sitä yrityksen tulevaisuutta ja jatkuvuutta tulee ajateltua. Lisäksi palkkaahan ei kannata nostaa niin paljon kuin mahdollista, koska se käy pirun kalliiksi. Mielummin nostaa sitten osinkoa.

Tossa linkki, josta löytyy aika hyvin tietoa. http://www.laki24.fi/yrit-osakeyhtio.html
Sieltä tuli mulle ainakin yksi pop-up.

Vähän toista vuotta yrittäjänä riitti mulle. Huomasin loppuvaiheessa, että olen vähän liian mukavuudenhaluinen yrittäjäksi, en laiska, mutta liian nautiskelija.
Työt pyörivät ihan liikaa sillä vähäiselläkin vapaa-ajalla mielessä (työhuone oli kotona, joten oli vaikea vetää rajaa työlle ja vapaa-ajalle >> stressiä stressiä. Muutamat isot diilit kaatuivat ihan viime metreillä, asiakkaiden rahoitusongelmien takana, joka saattoi tarkoittaa sitä, että sillä kuukaudella ei yritykselle tullut tuloja ollenkaan ja kuitenkin piti "perhe" elättää ja laskut maksaa. Vaati todella kovaa ponnistelua nousta isojen menetysten jälkeen taas positiiviseen mielialaan ja draiviin.
Nyt olen ollut toista vuotta palkollisena ja täytyy kyllä sanoa, että NAUTIN säännöllisestä ihan ok palkasta :) Eli kaikista ei ole yrittäjiksi ja niin kuin joku sanoi, niin rahan takia pelkästään ei kannata hommaan ryhtyä, pitää olla yrittäjä-ainesta.

p.s ja kannattaa muistaa, että esim. toiminimessäkin pitää maksaa ennakkoveroja joka kuukausi, vaikka tuloja ei olisikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom