Yrittäjäksi(kö)?

mitä sitten teetkin niin älä osta itsellesi yrityskiinteistöä ennenkuin olet tehnyt alaa pari vuotta ja olet valmis siihen että tämä jatkuu monta vuotta eteenpäin.

IMO tyhmintä mitä voi tehdä on se että ostaa heti lainalla jonkun kiinteistön ja kun firma menee 6kk päästä nurin niin maksat seuraavat 20v sitä velkaa mistä lie tuloista.

tietysti tuo turvallisuus ala ei kyllä kait vaadi mitään tiloja ennenkuin yritys on THE BIG ONE!!!:rock:

tsemiä

En tiedä olinko liian ympäripyöreä tai harhaanjohtava kirjoituksessani.

En siis missään tapauksessa osta yrityskiinteistöä nyt enkä lähitulevaisuudessa.

Liiketoimet joita tulen tekemään eivät sitä toistaiseksi vaadi, tulen aluksi toimimaan kotoa käsin myynnin tehtävissä ja noin muuten jv-hommia. ensisijaisesti kuitenkin myyntiä.

Vähennys kiinnosti siis nykyisen vuokra-asunnon takia koska sieltä käsin tulen toimintaa harjoittamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä olinko liian ympäripyöreä tai harhaanjohtava kirjoituksessani.

En siis missään tapauksessa osta yrityskiinteistöä nyt enkä lähitulevaisuudessa.

Liiketoimet joita tulen tekemään eivät sitä toistaiseksi vaadi, tulen aluksi toimimaan kotoa käsin myynnin tehtävissä ja noin muuten jv-hommia. ensisijaisesti kuitenkin myyntiä.

Vähennys kiinnosti siis nykyisen vuokra-asunnon takia koska sieltä käsin tulen toimintaa harjoittamaan.

kunnianhimoa peliin hyvä mies.... ei tule mitään jos oot sillä asenteella että katotaan mitä tulee. Kun mennään niin mennään voittamaan!

En oikeen tajua miten noi Prayerin kiinteistövinkit liittyi Kotiauringon kysymyksiin. Onhan toi tekee-töitä-kotonaan yks valintaperuste kirjanpitäjälle, ei silti välttämättä mikään paras mahdollinen. Suosittelen kyllä ulkoistamaan kirjanpidon ammattilaiselle jos homma ei oo itellä kovin hyvin hanskassa, voi keskittyä paremmin siihen omaan osaamiseen.

Onko esim. mahdollista (ei ehkä mitä mainion esimerkki:)) laittaa Kreikan matkan kulut osittain tai täysin verovähennyksiin mikäli lähitulevaisuudessa on avaamassa Kreikkalaisen ravintolan, opintomatka.

Osan kuluista (ehkä 50 %) laittaisin kirjanpitoon, kokonaan en kehtais.

Kotona töitä tehtäessä, vähennysarvo työhuoneesta.

Kuluista (vuokra/vastike, sähkö) vähentäisin pinta-alojen suhteessa, eli jos työhuoneesi on kolmasosa asunnosta vähentäisin kolmanneksen kuluista.

Kaiken maailman budokurssien laittaminen vähennyksiin, välttämättämänä koulutustoimintana, näin siis jos toimii turvallisuusalalla.

Toki vähentäisin kurssimaksut.

Sisko on verotoimistossa töissä ja siellä ne kuulemma aina naureskelee niille, kun jengi pistää jotain mitä ihmeellisimpiä selityksiä noihin vähennyksiin. Esim joku yrittäjä oli pistänyt kaikki perheen ruotsin reissut yms firman piikkiin ja kun oli tullut sanktiota niistä, niin tehty hirveä nyyhkykirje, kuinka he elävät kädestä suuhun yms olivat mm hakemassa uusia oppeja firmaa varten ruotsista. :D

Eli ei varmaan kannata ihan kaikkia matkoja vähennellä (ainakaan kokonaan, niin kuin Wendy sanoikin).

En lukenut koko ketjua, mutta jos idea on niin ei muuta kuin lakitoimistoon ja antaa niiden hoitaa kaikki perustamiseen liittyvät jutut. On muuten halvempaa kuin luulisi. Varsinkin pikku toimistot ei veloita paljon.

En lukenut koko ketjua, mutta jos idea on niin ei muuta kuin lakitoimistoon ja antaa niiden hoitaa kaikki perustamiseen liittyvät jutut. On muuten halvempaa kuin luulisi. Varsinkin pikku toimistot ei veloita paljon.

Ei tuo yrityksen perustaminen mitään rakettitiedettä ole. Kyllä sen ihan terveellä maalaisjärjellä ja kaupallisella ajattelulla saa pystyy. Tietty jos on ylimääräistä taskussa ja aika tiukilla niin sitten.

Mutta kannattaa oppia että yksi tärkemmistä asioista yrityksen pyörittämisessä on saada ne menot alas. Varsinkin alkuvaiheessa.

Ei tod. ole rakettitiedettä. Jos ei perustamislappuja jaksa ite tehdä ja ottaa sen verran selvää asioista niin kannattaa miettiä onko järkeä alottaa mitään. Ainakin siis perustilanteessa jossa on 1 ihminen ja sillä joku liikeidea.

Ja kannattaa myös oppia, että yksi tärkeimmistä asioista on olla säästämättä väärässä paikkaa. Varsinkin alkuvaiheessa. ;)

Ei tod. ole rakettitiedettä. Jos ei perustamislappuja jaksa ite tehdä ja ottaa sen verran selvää asioista niin kannattaa miettiä onko järkeä alottaa mitään. Ainakin siis perustilanteessa jossa on 1 ihminen ja sillä joku liikeidea.

Ja kannattaa myös oppia, että yksi tärkeimmistä asioista on olla säästämättä väärässä paikkaa. Varsinkin alkuvaiheessa. ;)

niin, koska alussa säästetään kaikessa.

Kiitoksia vinkeistä, onneksi omaan yrittäjyyteen ei liity aluksia suuria riskejä.

P.S. Turussa on yksi kuntosali joka olisi erittäin potentiaalinen ostokohde, mutta ei siihen uskalla yksin lähteä kun se vaatii joo suuremman pääoman.

Paikalla pitkä historia, hyvä sijainti, omistaja uskoakseni halukas myymään, erittäin kehittymiskelpoinen.

Minulla ei ole mitään kytköksiä tuohon paikkaan muuta kuin se että Turussa asuessani kävin salilla useita vuosia.

Mikäli Turun seudulta löytyy innostuneita salinpitäjiä, minä ainakin olen kiinnostunut keskustelemaan mahdollisesta yhteisyrityksestä, miettinyt sitäkin että toimisikohan paikka osuuskuntapohjalta.

Kuluista (vuokra/vastike, sähkö) vähentäisin pinta-alojen suhteessa, eli jos työhuoneesi on kolmasosa asunnosta vähentäisin kolmanneksen kuluista.

Tietoliikennekulut kotoa (lankapuhelin, jos on, faksi, laajakaista) voi laittaa osittain tai joskus kokonaan yrityksen kuluiksi. Tuo työhuonevähennys on hieman kinkkisempi juttu. Alla olevasta tekstistä ymmärrän itse niin, että et voi tosta vaan laittaa suoraan "todellisia" kuluja vähennyksiin. Samalla voi tulla hankaluuksia, mikäli työhuone on samalla esim. makuuhuone. Liian tarkkaan en valitettavasti aiheeseen ole vielä perehtynyt, mutta jotain olen selvitellyt, kun mieleen on tullut ruveta perustamaan tilitoimistoa jossain vaiheessa valmistumisen jälkeen. Jos asut omakotitalossa ja siellä on huone, johon on oma sisäänkäynti, niin sitten voit yksityishenkilönä vuokrata sen huoneen yrittäjäminällesi ja siten saat liiketilavuokran vähennyksiin ja yrityksestä pääomatuloja riippumatta yritysmuodosta.

Taloushallinto kannattaa aina olla osaavissa käsissä..:D vaikka mun tulevassa tilitoimistossa...;)

Työhuonevähennys voidaan myöntää esim. free lancer -toimittajalle, opettajalle, sivutoimiselle isännöitsijälle tai komitean sihteerille.

Oikeuskäytännössä on työhuonevähennys hyväksytty mm. korkeimpien oikeuksien ja hovioikeuksien jäsenille. On kuitenkin huomattava, että oikeuksien jäsenillä ja esittelijöillä on nykyään useimmiten työnantajan järjestämä työhuone.

Verohallituksen yhtenäistämisohjeista:

Jos tositteellista selvitystä suuremmista kustannuksista ei esitetä, työhuonevähennyksenä myönnetään yleensä seuraavat määrät (käytännössä nämä lähes aina):

niille verovelvollisille, joille työnantaja ei ole järjestänyt virka- tai työhuonetta ja jotka käyttävät työhuonetta pääansiotulonsa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi freelancer-toimittajille; 610,00 euroa/vuosi.

niille verovelvollisille, jotka käyttävät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulonsa tai pysyväisluontoisten tai huomattavien sivutulojensa hankkimiseksi, kuten esimerkiksi eri oppilaitosten opettajille ja sivutoimisille isännöitsijöille tai komitean sihteereille, 300,00 euroa/vuosi.

sekä niille verovelvollisille, jotka käyttävät asuntoa satunnaisten sivutulojen hankkimiseksi, 170,00 euroa/vuosi.

Milloin molemmat aviopuolisot käyttävät osapäiväisesti pääansiotulojensa tai pysyväisluontoisten sivutulojen hankkimiseksi työhuonetta, vähennyksen määränä pidetään yhteensä 500,00 euroa/vuosi.

*tiedot vuodelta 2005*

Tietoliikennekulut kotoa (lankapuhelin, jos on, faksi, laajakaista) voi laittaa osittain tai joskus kokonaan yrityksen kuluiksi. Tuo työhuonevähennys on hieman kinkkisempi juttu. Alla olevasta tekstistä ymmärrän itse niin, että et voi tosta vaan laittaa suoraan "todellisia" kuluja vähennyksiin.

Mahdollinen työhuonevähennys, josta lainaamasi teksti kertoo, tehdään henkilökohtaisen verotuksen puolella eli nykyään esitäytetyssä veroilmoituksessa. Työhuonevähennyksen tekevät yleensä palkansaajat, eivät yrittäjät. Mä taas kirjoitin toteutuneista kustannuksista jotka on kirjattu yrityksen kirjanpidossa kuluksi ja ilmoitetaan elinkeinotoiminnan veroilmoituksessa 5-lomakkeella. Kirjanpitoon toki kirjaisin myös tietoliikennemaksut ja tarvittaessa tulouttaisin yksityiskäytön osuuden.

Jos asut omakotitalossa ja siellä on huone, johon on oma sisäänkäynti, niin sitten voit yksityishenkilönä vuokrata sen huoneen yrittäjäminällesi ja siten saat liiketilavuokran vähennyksiin ja yrityksestä pääomatuloja riippumatta yritysmuodosta.

En oo kuullutkaan että pitäis olla erillinen sisäänkäynti, kyllä niitä vuokria maksetaan ihan esimerkiksi tavallisen kerrostaloasunnon yhden huoneen käytöstä. Siinä uskossa tosin olen elänyt että vuokran maksajan pitää olla oikea yhtiö eikä ammatinharjoittajaminä voi maksaa vuokraa yksityishenkilöminälle.

Taloushallinto kannattaa aina olla osaavissa käsissä..:D vaikka mun tulevassa tilitoimistossa...;)

Onnea valitsemallasi tiellä. Suosittelisin kuitenkin hankkimaan ensin työkokemusta toisen palkkalistoilla.

niin, koska alussa säästetään kaikessa.
Lähinnä siis tarkotin sitä, että väärässä paikassa säästäminen tulee loppujen lopuksi kalliiksi.

Esimerkki:
-Teen ite nettisivut koska ammattilaisella teetetyt maksaa paljon. -> Tulos: sivut näyttää niin itse karmeelta, että kaikki potentiaaliset asiakkaat klikkaa itsensä pihalle alta sekunnin.

-Ostan muuttofirmalleni halvan, käytetyn pakun koska osaan itse tarvittaessa korjata sitä.

-> Tulos: se auto hajoaa asiakkaan kamat kyydissä, keskelle ei mitään ja muutto myöhästyy vuorokauden sovitusta. Auton hinaaminen maksaa x € ja joudut antamaan 50% alennusta hyvitykseksi, josta huolimatta hän haukkuu palvelujasi kaikille tutuilleen. Tämä tapahtuu useammin kuin kerran. Sitten kun sun pitäis tehdä markkinointiduunia sen firmas eteen, ootkin kädet rasvassa auton alla ja myyt asiakkaille ei-oota kun ei auto toimi.

En oo kuullutkaan että pitäis olla erillinen sisäänkäynti, kyllä niitä vuokria maksetaan ihan esimerkiksi tavallisen kerrostaloasunnon yhden huoneen käytöstä.
Juu, toimii noinkin.

Mahdollinen työhuonevähennys, josta lainaamasi teksti kertoo, tehdään henkilökohtaisen verotuksen puolella eli nykyään esitäytetyssä veroilmoituksessa. Työhuonevähennyksen tekevät yleensä palkansaajat, eivät yrittäjät. Mä taas kirjoitin toteutuneista kustannuksista jotka on kirjattu yrityksen kirjanpidossa kuluksi ja ilmoitetaan elinkeinotoiminnan veroilmoituksessa 5-lomakkeella. Kirjanpitoon toki kirjaisin myös tietoliikennemaksut ja tarvittaessa tulouttaisin yksityiskäytön osuuden.

En oo kuullutkaan että pitäis olla erillinen sisäänkäynti, kyllä niitä vuokria maksetaan ihan esimerkiksi tavallisen kerrostaloasunnon yhden huoneen käytöstä. Siinä uskossa tosin olen elänyt että vuokran maksajan pitää olla oikea yhtiö eikä ammatinharjoittajaminä voi maksaa vuokraa yksityishenkilöminälle.

Onnea valitsemallasi tiellä. Suosittelisin kuitenkin hankkimaan ensin työkokemusta toisen palkkalistoilla.

Olet oikeassa, että yksitysiliike ei voi vähentää asuinhuoneiston kuluosaa. Mä vähän oikaisin. Osakeyhtiön kanssa onnistuu mukavammin. Yleensä vaatimuksena kuitenkin on se, että koko huone on yritystoiminnan käytössä. Työpöytä makuuhuoneen nurkassa ei yleensä riitä kuluvähennyksen tekemiseen. Erillinen sisäänkäynti oli semmoinen, jonka olen kuullut. Mielestäni se on melko järkeenkäypä, mutta ilmeisesti hieman hätävarjelun liioittelua.

Yksityisliikkeen ja kommandiittiyhtiön kohdalla voi tehdä niin että, kiinteistö on yhtiön omistuksessa ja siitä osa on yrittäjän yksityskäytössä ja tämä huomioidaan yksitysiverotuksessa.

Ja kyllä, hankin kokemusta. Tulisi mieleenikään vielä perustaa tilitoimistoa, kun ei tiedä tarpeeksi.

Eilen oli uutisissa ainakin palkkatyötä tekevää pientä minua hämmentävä tutkimustulos. Yrittäjyys on älyttömän kivaa. Ylitöitä ei tarvitse tehdä, massia tulee, elämä on onnellista, autoon, asuntoon ja vaimoon ollaan tyytyväisiä. On vapaus tehdä töitä silloin kun itseä huvittaa jne jne. Siis valtaosa tutkimukseen vastanneista yrittäjistä oli tätä mieltä. Jäi kovasti kiinnostamaan mikä mahtoi olla otanta kun oma käsitys perus pk-yrittäjän työsarasta on aina ollut se että palkinnoksi 18 tuntisista työpäivistä saa kakstonnia käteen ja vatsahaavan...

Duunin puolesta olen tekemissä eri alojen yrittäjien kanssa. Kontakteissa on niin liikkeenjohdon konsultteja, raksamiehiä, siivoojia siinä missä taksiyrittäjiäkin ja kyllä ne pääsääntöisesti tekee pitkää päivää eikä aikaa ei tunnu riittävän edes päivän lehden lukemiseen.

Ja se pieni ryhmä jonka ei taloudellisesti enää tarvitsisi tehdä ylipitkiä tai normipäiviä elääkseen, tekee sitä silkasta työnarkomaniasta.

Edellinen luonnollisesti edustaa vain omaa havaintoani.

Yrittäminen vapauttaa, uskallan epäillä.

Duunin puolesta olen tekemissä eri alojen yrittäjien kanssa. Kontakteissa on niin liikkeenjohdon konsultteja, raksamiehiä, siivoojia siinä missä taksiyrittäjiäkin ja kyllä ne pääsääntöisesti tekee pitkää päivää eikä aikaa ei tunnu riittävän edes päivän lehden lukemiseen.
Ton mäkin sanon lehtimyyjille, sillon ku ei kiinnosta yhtään.

Yrittäminen vapauttaa, uskallan epäillä.
Ja kaikki palkkaduuni on autuutta? Eiköhän se riipu miten asiansa järjestää, kummassakin tapauksessa.

Kuka laskee?

Kaivetaan vanhaa ketjua taas ylös.Eli mulla olis nyt hyvä tilaisuus ostaa valmis osakeyhtiö ja sen toiminta.Nyt askarruttaa vaan se,että kuka tai miten pystyn selvittämään mitä kannattaa ko.lafkasta maksaa?Kai tollasen hinnan joku pystyy määrittämään.Myyjä jää pian sairaseläkkeelle ja joutuu siis luopumaan bisneksestään.Mulla olis kiinnostusta jatkaa kun yhtiö toimii ihan ok.ja asiakasmäärät ovat nousemaan päin.Yritys on toiminut yli 20 vuotta.
Kertokaa viisaat ja kokeneet neuvoja....:)

Kaivetaan vanhaa ketjua taas ylös.Eli mulla olis nyt hyvä tilaisuus ostaa valmis osakeyhtiö ja sen toiminta.Nyt askarruttaa vaan se,että kuka tai miten pystyn selvittämään mitä kannattaa ko.lafkasta maksaa?Kai tollasen hinnan joku pystyy määrittämään.Myyjä jää pian sairaseläkkeelle ja joutuu siis luopumaan bisneksestään.Mulla olis kiinnostusta jatkaa kun yhtiö toimii ihan ok.
Ko. lafkasta mitään tietämättä neuvon sinua sen verran, että yrityksestä kannattaa maksaa pienin myyjän hyväksymä hinta. Mutta tämän varmasti tiesitkin jo tulevana yrittäjänä.

Yrityksen arvon määrittämiseen on hyvin monia eri tapoja, joista toiset sopivat paremmin joihinkin yrityksiin kuin toiset. Lähes jokaisessa kuitenkin tarvitaan jotain yrityksen taloudellisia lukuja, joten suosittelisin hankkimaan viimeisimmät tilinpäätökset ja kuluvan sekä seuraavan tilikauden budjetin tai vastaavan veikkauksen. Kehotan kiikuttamaan nämä jollekin yrityksen arvottamisesta jotain tietävälle, jos et halua käyttää yllä esitettyä tapaa.

ja asiakasmäärät ovat nousemaan päin.Yritys on toiminut yli 20 vuotta.
Oletetaan, että liiketoimintanani myyn persettä. Itse asiassa olen myynyt jo 20 vuotta ja hintana on ollut 0 €/varvi. Mikä on liiketoimintani arvo sinulle nyt? Kannattanee kysyä, paljonko tuosta yrityksestä on saanut hyvää ulos kautta aikain.

Franchising Yrittäjäksi?

Onko täällä ketään jolla ois kokemusta Franchising yritys muodosta.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin saat siinä valmiin tuotteen mitä markkinoit ja maksat tuotteen tekijälle/keksijälle tai mikä onkaan prosentteja ja loput pidät itse? mutta onko sama asia kuin jälleenmyyjä?

ottikohan tosta selkoa :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom