Yo-kirjoitukset kevät 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tintula
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitoin siihen tennispallon putoamiseen sen ensimmäisen kuvaajan koska pystysuorasti pudotessaan se ei liiku sivuuttain ja pallolla muuttuu pelkästään nopeus/korkeus ja tuosta ny voi vinkua mihin suuntaan tahansa mutta s ollu ainakin meille pelkkää etenemistä ja h korkeutta.

Aivan. Minä pistin itsekkin sen ensimmäisen kuvaajan ja perustelin sillä, että paikkaa tarkasteltaisiin pituussuunnassa, kun liike on korkeussuunnassa. Aika hakemista, mutta voihan tuo noinkin olla, kun tehtävänannossa sanottiin, että s:llä merkittiin nimenomaan paikkaa. Ei siis matkaa.

Muutoin tuntui aika helpohkolta YO:lta. 3. tehtävässä vähän heitin omia satuja, mutta varmasti edes säälipisteitä sensoreilta. Jos on ollut hyvä päivä sensorin emännän kanssa. Se 10. tehtävä, luotitehtävä, osui niin nappiin kuin mahdollista. Olin juuri kerrannut sellaisen tehtävän aikaisemmin, ja vastauskin kuulosti ihan järkevältä. Hoho, saa nähdä miten käy. Osa sanoi vaikeaksi, osa helpoksi.
 
Aivan. Minä pistin itsekkin sen ensimmäisen kuvaajan ja perustelin sillä, että paikkaa tarkasteltaisiin pituussuunnassa, kun liike on korkeussuunnassa. Aika hakemista, mutta voihan tuo noinkin olla, kun tehtävänannossa sanottiin, että s:llä merkittiin nimenomaan paikkaa. Ei siis matkaa.

Muutoin tuntui aika helpohkolta YO:lta. 3. tehtävässä vähän heitin omia satuja, mutta varmasti edes säälipisteitä sensoreilta. Jos on ollut hyvä päivä sensorin emännän kanssa. Se 10. tehtävä, luotitehtävä, osui niin nappiin kuin mahdollista. Olin juuri kerrannut sellaisen tehtävän aikaisemmin, ja vastauskin kuulosti ihan järkevältä. Hoho, saa nähdä miten käy. Osa sanoi vaikeaksi, osa helpoksi.

Mitä sait vastaukseks luotitehtävästä? Mul tuli reilut 200m/S
 
290m/s on lähempänä realistista nopeutta. Itselläni tuli tuossa tehtävässä harmittava laskuvirhe ja sain tuloksen alakanttiin, mutta en osannu korjatakkaan sitä.
 
Mä kirjotin psykan kanssa. Vastasin, muistaakseni 2,3,4,5,7,9
Ihan ok-fiilikset, vähän kuumottelee jos jossain kohtaa jäi perustelut vajaiksi.
 
Jep, psykaa kanssa olin kirjoittamassa ja tehtävät 1,3,4,6,7,9 tuli raapusteltua. Saas nähdä kuinka käy, suht korkealla kuitenkin odotukset, toisaalta kuitenkin pelottaa jos onkin liian suppeat perustelut(tai koko vastaukset). Muutenkin tais tulla sählättyä vähän niiden paperien kans, mutta on ne kuitenkin selvästi merkittyinä ja yhdellä paperilla yksi vastaus lukuunottamatta ekaa konseptia, siihen pistin kaks ja jatkoin sit irtoliuskalle. Saas nähä vaikuttaako negatiivisesti...:(
 
Muutoin tuntui aika helpohkolta YO:lta. 3. tehtävässä vähän heitin omia satuja, mutta varmasti edes säälipisteitä sensoreilta. Jos on ollut hyvä päivä sensorin emännän kanssa. Se 10. tehtävä, luotitehtävä, osui niin nappiin kuin mahdollista. Olin juuri kerrannut sellaisen tehtävän aikaisemmin, ja vastauskin kuulosti ihan järkevältä. Hoho, saa nähdä miten käy. Osa sanoi vaikeaksi, osa helpoksi.

En kehannnut ruveta selitteleen satuja just tohon 3.tehtävään joten otettiin sitten 9 tehtävästä (sepi ajaa autolla inklinaatio what) tehtävään maolista kaava ja arvoin 10min, heitin kumia pistänkö sin 72 vai Cos 72. Kumi sanoi Sin72, vastaus väärin ja säälipisteet pois :(

Yritin tehdä myös tuota ilmakivääritehtävää mutta totesin että sain pelkkiä vääriä vastauksia joten en jaksanu sohlata enää kun kello oli jo 15:00.
 
290m/s. Tiedä sitten, vaikka olisi tullut huolimattomuusvirhe, mutta laskutapa ainankin oli oikein.

Sain kans saman, mutta mun mielestä se on väärin. Miten laskit tuon? Siis käytitkö missään kohtaa pyörimismäärää/hitausmomenttia?
 
Sain kans saman, mutta mun mielestä se on väärin. Miten laskit tuon? Siis käytitkö missään kohtaa pyörimismäärää/hitausmomenttia?

Käytinhän minä.

Alkuoletuksena m1v1+m2v2=(m1+m2)u
v2=0
m1v1=(m1+m2)u
v1 on tuossa se luodin osumanopeus.

Sitten vaan energiaperiaatteella
Epot+Eki+Erot=Epot+Eki+Erot
Ja valitsin nollatasoksi sen törmäyskohdan, eli vasemmalta puolelta Epot=0 ja oikealta Eki=0 ja Erot=0.
Sitten täytyy vain yhdenmuotoisten kolmioiden avulla ratkaista se korkeus, jolle se palikka nousee, ja ratkaista vasemmalta puolelta nopeus, joka on sitten sama kuin u. Erot:issa on tuo hitausmomentti siis mukana.

Jos jollain on Tammen Fysiikan kertauskirja (tekijöinä Tapani Luoma ja Heikki Lehto), niin 1-8 (oli aivan pakko tarkistaa eilen) oli aivan vastavaanlainen tehtävä.
 
Joo itekin kirjoitin fysiikan ja kokeessa tuntu voittosaatolta koko homma.. Nyt jälkeenpäin kun miettii niin taisin sitte tyriä parisen tehtävää. E vois olla vielä mahollinen jos ei nyt pisterajat älyttömänä nouse.

mää sain tosta kympistä 424m/s joka on sitte varmaan väärin :(
tekikö kukaan ysiä? sain siitä ytimen liike-energiaksi 9,5MeV..
ja 5 tehtävänkin saatoin ryssiä jotenkin kun mitä muualta lueskelin niin porukka ois saanu vastaukseksi jotain yli 70kW.. Ite sain 12,8kW :( huomenna matikassa paremmin !
 
Kyllä taas tuli rävellettyä fysiikassa pahemman kerran, 3. sävelsin aika pahasti, 1. meni miten meni, ja ilmakivääritehtävässä Erotit unohtui ja ilmakivääri ampui kiväärin nopeudella, argh. Täytyy vain toivoa että se E sieltä vielä tulisi...
 
Kyllä taas tuli rävellettyä fysiikassa pahemman kerran, 3. sävelsin aika pahasti, 1. meni miten meni, ja ilmakivääritehtävässä Erotit unohtui ja ilmakivääri ampui kiväärin nopeudella, argh. Täytyy vain toivoa että se E sieltä vielä tulisi...

E:tä itekin täällä toivon :D hemmetti yöllä heräsin neljän aikaan kuselle ja samalla ku silmäni aukaisin fysiikan tehtävät paukahtaa päähän ja armoton ketutus ku nyt tajuaa asioita :D sen jälkeen oli vaikeeta saada enää unta...

Onneksi muutki on näköjään ryssiny näitä tehtäviä niin ei ne pisterajat nyt nousis korkealle
 
ilmakivääritehtävässä Erotit unohtui ja ilmakivääri ampui kiväärin nopeudella, argh. Täytyy vain toivoa että se E sieltä vielä tulisi...

Paljohan tosta menee pisteitä ku toi unohtu mutta lasku on muuten oikein? Ei luulis että enempää ku 2, aika laaja tehtävä oli ku piti monta asiaa muistaa.
Mutta tuo inklinaatiokulma oli vähä perseestä kans siinä induktiotehtävässä, mitähän tuosta menee ku on väärän alfan pistäny? :F
Muuten pitäis olla suurin piirtein kaikki oikein mitä ny yks G:n x-komponentti unohtu vitostehtävästä, eli eiköhän tuolla E pitäis tulla ellei tuu enää mitää yllätyksiä/pisterajat nouse aiva perkeleesti.
Paljohan mahtais olla rajat?
 
Se on sitten matikka huomenna. Viime syksynä jäi C tulematta ilmeisesti sen takia, että laskimessa oli ollut asetukset päin persettä ja parissa tehtävässä tuli sen takia väärä vastaus. :)

Mikä siinä on nyt se "oikea" asetus tangetin ym. samantyyppisten tehtävien laskemiseksi? Deg?
 
Käytinhän minä.

Alkuoletuksena m1v1+m2v2=(m1+m2)u
v2=0
m1v1=(m1+m2)u
v1 on tuossa se luodin osumanopeus.

voiko aatella tossa niin että niillä olisi muka yhteistä SUORAVIIVAISTA nopeutta u? itse aattelin että sehän saa siinä kulmanopeuden se palikka.. vai otetaanko se sitte huomioon tossa rotaatiossa.. ihan sekasi..
 
Miten ne siellä YTL:ssä tapaakaa tehä, että jos joku kohta on tosi usealla väärin niin korostaako ne sitä pisteitä painottamalla vai koittaa vähentää sen vaikutusta? :D Jotain vekkulia ne kuitenki tommoses tilantees on ainaki joskus tehny.

Edit: niinku ny on tuo induktiotehtävä ja toi rotaatiosysteemi
 
voiko aatella tossa niin että niillä olisi muka yhteistä SUORAVIIVAISTA nopeutta u? itse aattelin että sehän saa siinä kulmanopeuden se palikka.. vai otetaanko se sitte huomioon tossa rotaatiossa.. ihan sekasi..

Se kulmanopeus on v/r, jossa v on se u. Koska Erot=Jw^2 (w on omega). Eli kulmanopeus vain puretaan kaavaan sopivammaksi.

Voihan se olla, että puhun paschendalea tosin. Meni ainankin pari tehtävää vähän reisille, mutta M on edelleen tavoitteena. Kuulemma tosin vähän kaikilla mennyt miten sattuu, kun laskut oli pääosin niin suppealta teoria-alueelta.

Mikä siinä on nyt se "oikea" asetus tangetin ym. samantyyppisten tehtävien laskemiseksi? Deg?

Jos lasket kulmia asteina, niin deg. Jos lasket radiaaneina, niin rad.
 
Back
Ylös Bottom