Yllätys poimumittauksessa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kävin 1. kertaa elämässäni mittauttamassa rasvaprosentin pihdeillä. Yllätys oli melkoinen, kun sain kuulla tuloksen 19,1 %! Olen aikasemmin käynyt impedanssimittauksessa ja se antoi tulokseksi jotain 13 - 15 %. Ajattelin vaan, että olisiko mittaajalla voinut käydä joku moka. Mittaus tehtiin neljästä eri paikasta: ojentaja 12, hauis 7, selkä (siitä jostain lavan seutuvilta) 14 ja vatsa (jotain 10 senttiä navasta oikealle) 14, yhteensä siis 47. Kaveri vaikutti kyllä asiantuntevalta enkä uskokaan, että itse mittauksessa olisi sattunut fibaa, mutta jos jollain on taulukko josta voisi katsoa, antaako tulos 47 todellakin rasvaprossaksi 19,1. Vaikka eipä siinä mitään jos tuo tulos on oikein, saapahan ruveta laihduttamaan oikeen tosissaan.

Pihtimittaus antaa käytännössä aina suuremmat lukemat kuin impedanssi systeemit joiden oikeellisuudesta voi olla montaakin eri mieltä. Itse käytän ainoastaan pihtimittausta, oikein tehtynä se kyllä on kohtuullisen luotettava...tosin tapana on tehdä mittaukset kolme kertaa ja laskea niistä keskiarvo.

Onko Suomessa mahdollisuutta veteen upotus mittaukseen? Olen kullut että se on luotettavin tapa mitata rasvat elävältä ihmiseltä. Ei kyllä mun maalaisjärki riitä siihen mihin toi upotus perustuu HEUREKA!

Mike sanoi:
Pihtimittaus on kätsy kun sillä katsotaan muutosta. Absoluuttista prosenttia ei taida saada kuin jollain vesihässäkällä.

Joo seurailun takiahan mä tuolla mittauksessa kävinkin. Mutta yllättyyhän sitä, kun on luullut itseään vähän kireämmäksi ja nyt onkin sitten jo lähes paskamaha. No motivaatiotahan laihduttamiseen tämä nosti, ja täytyy tosiaan yrittää muistaa, että jos rasvat sattuu olemaan juuri siellä mistä pihdeillä mitataan, niin tuloskin saattaa olla harjaanjohtava.

ps. Oliko jollain tuo taulukko, mihin nuo tulokset laitetaan? nimim. saisinpa sielulleni rauhan.

SEAGRAM sanoi:
Ei kyllä mun maalaisjärki riitä siihen mihin toi upotus perustuu HEUREKA!
Perustuu siihen, että rasva on kevyempää tilavuuteen nähden kuin lihas. Eli mitä enemmän painat vedessä, sen vähemmän on läskiä. En tiedä tarkalleen, miten luiden, sisäelimien ym. paino huomioidaan tuossa mittaustavassa, mutta jollain kaavalla se rasvaprosentti saadaan punnistusten jälkeen laskettua. :joulu5:

Se vedenalaisen mittauksen periaate on se että kun keho on jo valmiiksi veden varassa, ei mittari ota mittaukseen enää mukaan kehon nesteitä, kuten esim. virheellisessä pihtimittauksessa voi käydä, jollei mittaja anna pihtien "painautua" n.2-3sek, ennen mittauksen tarkistamista. Jos pihtimittauksen suorittaja on alansa "ammattilainen", ei virheitä pitäisi juurikaan syntyä. Ja niitä taulukot on erikseen inaktiiveille, aktiiveille ja urheilijoille, esim. jos urheilijalle käytetään inaktiivin taulukkoa, antaa se todellista rp:tä huomattavasti pienemmän tuloksen. Tulikohan kirjuutettua kovinkin sekavasti...

risumies sanoi:
Se vedenalaisen mittauksen periaate on se että kun keho on jo valmiiksi veden varassa, ei mittari ota mittaukseen enää mukaan kehon nesteitä, kuten esim. virheellisessä pihtimittauksessa voi käydä, jollei mittaja anna pihtien "painautua" n.2-3sek, ennen mittauksen tarkistamista. Jos pihtimittauksen suorittaja on alansa "ammattilainen", ei virheitä pitäisi juurikaan syntyä. Ja niitä taulukot on erikseen inaktiiveille, aktiiveille ja urheilijoille, esim. jos urheilijalle käytetään inaktiivin taulukkoa, antaa se todellista rp:tä huomattavasti pienemmän tuloksen. Tulikohan kirjuutettua kovinkin sekavasti...

Onkohan kellään urheilijoille tarkoitettua taulukkoa/tai muuta menetelmää? Toi Jackson&Bollock antaa 6,8-6,9% riippuen onko 3-vai 7-pisteenmenetelmä. (Toivon että laardia olisi enemmän) :)

exitusletalis sanoi:
http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm

tuolla olis laskurit 7-piste ja 3-piste mittauksille mut neljän pisteen mittauksesta en tiedä mitään. ei tainnu auttaa sua.

Nyt kyllä pisti vielä enemmän ihmetyttämään oma tulokseni. Kun kokeilin laittaa tuohon miesten 3 - kohtaseen niin reilusti yliarvioidut luvut kuin vain mahdollista, niin tulos silti n. 16 %. Ei kai noi mittausmetodit kuitenkaan niin paljoa voi erota. Näyttää tossa linkin laskennassa ainakin menevän melko tarkasti yhteenlasketut millit jaettuna kolmella +- iän tuoma tarkistus. Millejä siellä käyttämässäni tarkastuksessakin kuitenkin laskettiin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
risumies sanoi:
Se vedenalaisen mittauksen periaate on se että kun keho on jo valmiiksi veden varassa, ei mittari ota mittaukseen enää mukaan kehon nesteitä... Tulikohan kirjuutettua kovinkin sekavasti...

Eli se mittari on paino kuivana - paino vedessä jolloin kehon nesteet eivät tule mukaan mittaukseen koska veden paino maalla = veden paino vedessä. Laitetaan vielä perus fyiikkaa...rasvan tiheys (p=m/V) on pienempi kuin lihaskudoksen eli mitataan ihminen syrjäyttämä vesimassa (F = G = mg = pVg = pAhg) joka vastaa nostetta (N = pVg). mitä vähemmän rasvaa sitä vähemmän nostetta jne..toisaalta ihminen pitäisi ajaa aivan karvattomaksi ennen mittausta jne...no tää tais mennä hifistelyksi

kas-vain sanoi:
Eli se mittari on paino kuivana - paino vedessä jolloin kehon nesteet eivät tule mukaan mittaukseen koska veden paino maalla = veden paino vedessä. Laitetaan vielä perus fyiikkaa...rasvan tiheys (p=m/V) on pienempi kuin lihaskudoksen eli mitataan ihminen syrjäyttämä vesimassa (F = G = mg = pVg = pAhg) joka vastaa nostetta (N = pVg). mitä vähemmän rasvaa sitä vähemmän nostetta jne..toisaalta ihminen pitäisi ajaa aivan karvattomaksi ennen mittausta jne...no tää tais mennä hifistelyksi

Hydrostaattisessa mittauksessa oletetaan, että ihmisen keho koostuu kahdesta kudoksesta: rasvakudos ja rasvaton kudos. Kun tiedetään ihmisen paino ja tilavuus (joka määritetty vedenalaisella mittauksella), saadaan selvitettyä kehon keskimääräinen tiheys. Kun tiedetään, että "rasvattoman kudoksen" tiheys keskimäärin on ~1.104 kg/dm3, voidaan selvittää kuinka suuri osa kehon painosta on rasvaa, ja tästä voidaan laskea rasvaprosentti. Käyttäen Sirin kaavaa (Siri Formula)

BF = (4.57/DB) - 4.142,

missä BF on rasvaprosentti ja DB on mitattu kehon tiheys (yksikkönä kg/dm3). Jos kaavaan nyt laitetaan DB = 1.104 (rasvattoman kudoksen tiheyden eli kuin koko keho olisi rasvatonta kudosta), saadaan luonnollisesti rasvaprosentiksikin nolla.

--

Tuota kaavaa voi tietty viedä helposti pidemmällekin... Eli mittauksessa selvitetään ihmisen paino vedessä, joka on (kuten kas-vain meilissä)

F = mg - pVg,

missä F siis on mitattu paino vedessä (jonka voi myös laventaa muotoon m_h * g, missä m_h on vaa'an näyttämä lukema vesipunnituksessa - siis "massa" vedessä), m on massa kuivalla maalla, p on veden tiheys ja V on syrjäytetty tilavuus. Tässä nyt oletetaan, että kaveri uppoaa kokonaan veden alle. Ratkaistaan tuosta V, jolloin saadaan

V = (m - m_h)/p

Tiheyshän oli p=m/V, joten kehon mitattu tiheys (p_h) on siis

p_h = m/V = m*p/(m - m_h) = p/(1 - m_h/m).

Kun tämä sijoitetaan Sirin kaavaan (Sirin kaavassa kehon mitattua tiheyttä ilmaistaan muuttujalla DB), saadaan

BF = 4.57/DB - 4.142 = 4.57*(1 - m_h/m)/p - 4.142,

missä siis m_h on punnittu "massa" vedessä, m on punnittu massa maalla ja p on veden tiheys mittauslämpötilassa.

Esimerkki: Jamppa painaa 88 kg maalla ja vedessä 5.3 kg. Veden tiheydeksi oletetaan 1.00 kg/dm3. Saadaan

BF = 4.57*(1 - 5.3/88)/1.00 - 4.142 = 0.153,

eli rasvaprosentti on siis 15,3%.

--

Tuosta voidaan myös laskea, että henkilön rasvaprosentin pitää olla 42,8%, jotta suolattomassa vedessä kelluminen onnistuisi (tässä ei siis huomioida täysien keuhkojen tuomaa nostetta)...

--

Tuo karvojen ajaminen tosiaan olisi hifistelyä, mutta sen sijaan keuhkojen tilavuus pitää ottaa huomioon, koska siellä oleva ilma aiheuttaa nostetta ja siten vääristää kehon tiheyttä.

Jälleen kerran voidaan todeta, että tämäkin menetelmä siis ei anna täysin oikeaa tulosta, koska siinä oletetaan kaiken muun kuin rasvakudoksen olevan samaa vakiotiheyttä henkilöstä riippumatta.

--

Näillä ohjeilla sitten vaan punnitsemaan omaa painoa vedessä ja rasvaprosentti laskemaan. :D

Menee ehkä vähän :offtopic: mutta kun täällä oli noista erilaisista mittaustavoista puhetta niin pidättekö luotettavana sitä jotain laitetta mikä on ainakin kuopion yliopistollisessa sairaalassa? Sillä pysty mittaamaan ainakin montako kg on rasvaa ja lihasta missäkin kohtaa vartaloa. Jotain muutakin sillä pysty mittaamaan mutta en muista mitä. Ainakin boogie mustonen on käynyt siellä laitteessa. Jossain lehdessä oli siitä juttua. En muista kyllä miten se laite mittaa ne painot mutta kai se jotenkin kuvaa kropan ja niistä laskee. Netistä vois löytyä jotain tietoo siitä jos jaksaa ettiä.

vilho_kanuuna sanoi:
mutta jos jollain on taulukko josta voisi katsoa, antaako tulos 47 todellakin rasvaprossaksi 19,1.

Meikäläisen pihtien mukana tullut taulukko antaa 47 millille 18.3% rasvat (taulukko on juuri tuohon 4 pisteen mittaukseen)

vilho_kanuuna sanoi:
Kävin 1. kertaa elämässäni mittauttamassa rasvaprosentin pihdeillä. Yllätys oli melkoinen, kun sain kuulla tuloksen 19,1 %! Olen aikasemmin käynyt impedanssimittauksessa ja se antoi tulokseksi jotain 13 - 15 %. Ajattelin vaan, että olisiko mittaajalla voinut käydä joku moka. Mittaus tehtiin neljästä eri paikasta: ojentaja 12, hauis 7, selkä (siitä jostain lavan seutuvilta) 14 ja vatsa (jotain 10 senttiä navasta oikealle) 14, yhteensä siis 47.

Mittasin iteltä noita samoja: ojentaja 4, selkä 14, vatsa sivusta 9. Eli pikkasen pienemmät kun sulla.

1. Mittarin mukana tulleen vatsa-arvon mukaan 13%
2. Ton ylemmän linkin 3-pistemittauksen tulos 11,28%
3. Ton ylemmän linkin 7-pistemittauksen tulos 11,86%

Itse uskosin että mun rasvat on jotain 13-16%, eikä missään tapauksessa kympin hujakoilla. Sixpakki ei edes näy, tosin mulla enimmät rasvat onkin keskikehossa :D. No on sitä liikaa muuallakin.

Sulla rasvat on todennäköisesti noista mittausarvoista päätellen vähän isommat. Voi hyvinkin olla toi 19% lähellä totuutta.

jarska sanoi:
Onkohan kellään urheilijoille tarkoitettua taulukkoa/tai muuta menetelmää? Toi Jackson&Bollock antaa 6,8-6,9% riippuen onko 3-vai 7-pisteenmenetelmä. (Toivon että laardia olisi enemmän) :)

Jackson ja Bollocks! -menetelmä antaa mulla ja ilmeisesti monella muullakin kunnolla alakanttiin, ainakin se 3-pisteversio (rinta, vatsa, reisi). Tai sitten mun pihdeissä on liian suuri puristusvoima, jota epäilen, tai mulla virheellinen tekniikka (mahdollista mutta toistettavuus on niin hyvä että epäilen tätäkin).

Joka tapauksessa matalimmillaan on näkynyt jotain 7% rasvoja kun totuus on ollut minimissään 11%. Tuntuu että suorilta saa lisätä 3-5 %-yksikköä tulokseen.

vekku sanoi:
Mihin Tampereella rasvaprosentti mittaukseen???
Soittelepa esim. Atleticolle, siellä löytyy pätevä hieroja, joka tekee pihtimittauksia. Itselläni otettiin mitta 4 kohdasta: käsivarresta edestä ja takaa (hauis ja ojentaja), selästä (lapojen välistä) ja suoliluun päältä.

JSmith sanoi:
Jackson ja Bollocks! -menetelmä antaa mulla ja ilmeisesti monella muullakin kunnolla alakanttiin, ainakin se 3-pisteversio (rinta, vatsa, reisi).

Juu, 3-pistemittaus ei varmaan ole tarpeeksi kattava. Mutta yksilöllistähän tämä on miten ne rasvat jakautuu. Mulla esim. Kylkiluut paistaa läpi, mutta navan ympärillä on sairaasti läskiä. Viime kevään dieetin jälkeen mittasin bollocksilla ja pihdeillä 16.5%, viikon päästä kävin testaamassa sitä elektronista härveliä jota puristetaan ja sain 16.1%. Toki molemmat voi valehdella (ja niin tekeekin) mutta saahan tosta jotain kuvaa jo.

Ja siis tänä keväänähän mä menen alle 15%:n... :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom