Ylioppilaskirjoitukset syksy09 ja kevät 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anddiii
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selvä. Sais semmoset 60-70p niin olisin tyytyväinen. Enkusta tosiaan tavoitteena läpipääsy, mut realistinen arvio vois olla joku B-C.

Olin kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta englannin kuuntelunauhasta, ei kyllä ole ikinä aikaisemmin ollut noin selvää puhetta/äänenlaatua.
Sylkeäkään ei maiskuteltu yhtä paljon kuin tavallisesti (jatkuva lotke ärsytti aivan saatanasti kaikissa harjoituskuunteluissa).
Nauhalla ei myöskään oltu keskitytty matkimaan mitään erityistä aksenttia, erityisen epäonnistuneesti.

Kuten jo useampaan otteeseen on mainittu, kuulemansa ymmärtäminen oli todella helppoa,
mutta voi vittu tuota vastausvaihtoehtojen välillä tasapainoilua... Asiaa ei helpota kysymysten vähyys + rankat kertoimet.
1 "virheestä", joka on täysin YTL:n järkkäämä sudenkuoppa, napsahtaa heti 3 pojoa poies
- meediokyvyillähän se kielitaito mitataan :)
Ankaraa on peli juu.

Ei liity suoraan aiheeseen, koska olen vasta lukion 1. luokalla, mutta juolahti mieleen vielä karsia yksi aineista jotka aion kirjoittaa. Olen kirjoittamassa kemian, fysiikan, pitkän matikan, äikän, enkun, ruotsin ja filosofian. Kemia vaan rupesi tässä vähän mietityttämään...
Joten perustelkaa mulle hyvin, miksi kirjoittaisin kemian? Opiskelen lentolupakirjaa atm, mutta olen periaatteessa avoin ammattiehdotuksille.
Juuri nuo aineet olen valinnut koska ne kiinnostaa.

Perustele ensin minulle miksi kirjoittaisit kemian, jos ei kiinnosta?

Ja kokemuksen perusteella nuo kirjoitettavat aineet kerkee omassa päässä vaihtua lukion aikana n+1 kertaa, joten en vielä mitään kiveen hakkaisi.

Pitkästä Englannista 35 pistettä ja B-Ruotsista 49. Ruotsiin pakko olla tyytyväinen, jospa tuolla C:tä jo lähdettäis hakemaan.

Äikän esseekoe meni hyvin! Oon iha ihmeissäni :D Tosin ainaku tuntuu et on menny hyvin ni on yleensä menny iha päin peetä. Tosin tällä kertaa tuntu et meni hyvin, koska kirjotin kokemusten heijastumisesta uniin ja oon just päntänny psykan kokeeseen ja noi uniasiat on todellakin tuttuja. Jeejee, enää 2 koetta jäljellä ja kohta on ohi koko kakka :)

Itse kirjoitin 6. tehtävästä, sain jotain perusasioita paperiin. Kirjoitin vähän provosoivallakin tyylillä ja olin sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi siirtyä nykyisestä järjestelmästä palkka-armeijaan (mm. mielipiteenvapauden, tasa-arvon ja asepelotteen vuoksi) jos taloustilanne sen sallii. Odotettavissa 20-30p eli äikkä näillä näkymin läpi. Keskiviikkona englanti, ei helvetti. Saa nähdä miten menee. Perjantaina yhteiskuntaoppi ja ensi viikolla lyhyt matikka ja fysiikka.

Englanti askaruttaa vaikka kuuntelusta tuli 62 pistettä ja yleensä olen saanut aineista 70 pistettä. Laskin että jos saisin aineesta 40 pistettä. Noin 130 pistettä pitäisi saada läpipääsyyn eli jos vaikka kusisin aineen (paljon virheitä) ja saisin siitä 40 pistettä niin en tarvisi rakenneosiosta kuin rupuset 30/110 pistettä. Käytännössä mun pitäisi saada se C, mutta ei sitä koskaan tiedä miten jäätyy kokeessa.

Itellä tuli enkun kuuntelusta 47p. Uskon kuitenkin, että saan vähintään A:n. Esseistä yleensä tullut 50-70p ja ne tekee jo yhteensä sellaiset 100-120p. Sitten vielä rakenneosiosta tarvitsisi saada 10-30p / 110p. Essee menee hyvin, kun ei yritä kirjoittaa yli omien taitojen ja tarvittaessa ottaa mukaan lauserakenteita hieman muokattuna luetunymmärtämisosiosta :lol2:

Sanoja ja rakenteita kannattaa kyllä katsoa kokeen tehtävistä, mutta muistakaa että niitä ei saa suoraan kopioida eikä kannata kopioida niinkään että vaihtaa vaan yhden sanan!

Itselläni on sellainen taktiikka, että heti kokeen alettua valitsen aiheen mistä kirjoitan ja samalla kun teen alkuosan kokeesta kirjoitan sanoja, rakenteita ja lausahduksia paperille. Sitten lopussa pitäisi olla hyvä lista mistä rakentaa aine.

Jos tulee kirje aineen aiheeksi niin tässä muodollisuusohjeet.

virallinen kirje:

Dear Sir/Madam,

aloitetaan vaikka " I decided to contact you in order to…"

(Ei kannata käyttää lyhenteitä)

lopetaan vaikka "I look forward to hearing from you."

Yours faithfully,
oma kokonimi

epävirallinen kirje:

Dear henkilön etunimi,

Vastataan kirjeeseen omin sanoin. Saa käyttää lyhenteitä vapaasti.

Regards,
oma etunimi

Äikästä 3,3,2. Olis melkein toivonu noi kolmoset nelosiks, mut ei ilmeisesti..

Itelle tuli 2,3,3. Olishan se voinu paremminki mennä mutta onneksi tämän päivän essee pelasti paljon. Tai ainakin vielä tuntuu siltä. Saa nähdä mitkä pisteet sieltä tulee, 25-35 olis tavoitteena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom