Ylioppilaskirjoitukset syksy 2010 ja kevät 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja apulus
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itellä jäi enkku E rajasta loppujen lopuksi peräti 8pistettä, vaikka aluks kattelin et vittu jää pisteellä tai kahdella. Keväällä pitää lähtee uusimaan

Kevääl olis fysiikka, pitkä matikka, maantieto ja äikän uusinta. Mitäs maantiedon kirjottajat on mieltä tuosta maantiedon kirjottamisesta, jostakin kuullut outoa huhua että siitä voisi irrota kohtuu helposti M tai E. (verrattuna esim yhteiskuntaoppiin tai biologiaan)

Pieni ylläri tuli, kun sekä äidinkielestä, että pitkästä matikasta tuli E. Varsinkin äidinkieli ihmetytti, koska mun essee oli ihan täyttä paskaa ja hävetti edes viedä koepaperia valjojalle. No ei voi valittaa.
Nyt on kolme E:tä (kemia, äidinkieli, matematiikka) ja yksi L (englanti). Meikä saa lakin.

Pieni ylläri tuli, kun sekä äidinkielestä, että pitkästä matikasta tuli E. Varsinkin äidinkieli ihmetytti, koska mun essee oli ihan täyttä paskaa ja hävetti edes viedä koepaperia valjojalle. No ei voi valittaa.
Nyt on kolme E:tä (kemia, äidinkieli, matematiikka) ja yksi L (englanti). Meikä saa lakin.

No eihän äidinkielen esseisiin kannatakkaan mitään asiaa kirjoittaa. Juurikin vaan kaikennäköstä ympäripyöreetä paskaa niin pisteitä ropisee. :D

Niin tekee.

Aloitin itse tunti sitten lukemaan/vilkaisemaan. Pitäis olla stressiä, mutta ei ole. Nyt on just semmonen tunne, että "aivan sama". Sitten se koe menee myös samalla asenteella ja tuloksella: "aivan sama"..
Nooh, jospa tässä saisin vähän stressiä aikaiseksi, niin tulis edes vähän motivaatiota.

Ei vaan nappaa, varsinkaan ädinkieli. Etenkään, jos tulee jotain yhteiskunnallisesti melkoisen turhia runoja/näytelmiä/taidetta.. (niiden tulkinnasta tuskin lienee hirveästi hyötyä (työ)elämässä, paitsi joillekin vähäisille). Runot/näytelmät/taide on suurimmaksi osakseen vain viihdettä.
Ymmärrän kyllä äidinkielen tärkeyden esim. tehtävässä "tulkitse mainoksen vaikuttamisen keinoja" tai "arvio x asiaa Suomen kansan kannalta", sillä nuo asiat voi teoriassa linkittää esim. markkinointiin tai toimittajan hommaan jne.. Niistä on sentään selkeästi hyötyä.

Onneksi tekstitaito on tosi rento, 6 h aikaa ja vain 3 tehtävää. Saa olla lyhyitäkin vastauksia, jes. Rennolla fiiliksellä siis. Ryhmänohjaaja soitteli muutama päivä takaperin: "Minua vähän huolestuttaa, kun sinä tunnut olevan vähän turhan huoleton"..
Itsehän "lopetin" koulut jo joulukuussa. Juurikin tulee 75 kurssia. Tosin pari vielä tentittävänä.. Työt aloitin tuossa tammikuun alusta. Tällä viikolla aamuvuoroa ollut, huomenna järjestin itselleni iltavuoron. Eli ei anneta kirjoitusten häiritä tienaamista, heh. Varmaankin (yritän ottaa) otan sitten viikot 11 ja 12 vapaaksi, sillä silloin on matematiikka ja reaali lähellä, joihin voisin jopa panostaa. Muuten voin aivan hyvin tehdä äidinkielen ja englannin yo-kokeet töidenkin lomassa.
Omat tavoitteet on lähinnä matematiikassa. Reaalit nyt on muutenkin helppoja. Äikkä menee omalla painollaan, samoin Englanti.

Itseäni ketuttaa lähinnä se, etten käynyt kaksoistutkintoa. Mulle on nimittäin aivan sama, istunko sekuntiakaan koulussa teoriaa oppimassa. Ainoastaan englannissa on koulusta ollut jotain hyötyä. Muuten olen oppimistekniikaltani semmoinen, että kerran kun luen asian ajatuksella, niin se riittää. Se, että pitää istua koulunpenkillä on aivan turhaa. Kouluun tulen syömään ja sosialisoimaan. Melkein voisin väittää, että saisin melko varmasti samat yo-tulokset, olisinpa käynyt 20 taikka 75 kurssia.
Toi kaksoistutkinto olis sopinut mulle niin mainiosti. Perhana, kun en tajunnut sitä nuorempana.

----

Itse äidinkielestä voisin tavoitella C kirjainta, joka = L minulle.

YO-todistus on "turha"; jos ei kirjoita hyviä papereita, niin on aivan sama mitä kirjoittaa - joudut kuitenkin pääsykokeisiin..

Olenkin tajunnut, että on sama tehdä töitä. En kuitenkaan mihinkään erityisen hyviin papereihin kykene. Oma keskiarvo lukiossa taitaa olla 7.9. Terveystiedosta kirjoitin E, yhteiskuntaopista M, lyhyestä matematiikasta C (jonka korotan tottakai, en lukenut juuri lainkaan). Äidinkielestä vois tulla A/B/C. Englannista tavoitteena C/M. Maantiedosta tavoitteena M/E/L
---

Itsessään kirjoitukset ovat kyllä loppuunsa todella rennot. Teet vaan parhaasi ja jos et osaa, niin ei muuta kuin pääsykokeisiin A:n papereilla ja kovalla motivaatiolla/tsempillä/treenillä sisään - minne ikinä halusitkaan. Jos ei tuokaan onnistu, niin armeijaan ja vuoden päästä uudet yritykset. Jos ei sittenkään nappaa, niin töitä tekemään. Jos ei sekään nappaa, niin voit miettiä, mitä haluat tehdä loppuelämän. Jos ei mikään tunnu nappaavaan, olet urpo.

--------

Vois vetää samalla tavalla, kuin syksyn yo-kokeissa yhteiskuntaopin tapauksessa. Tajusin silloin, että en oo lukenu edes kaikkia kirjoja. Luin yön yli, kunnes kello oli 6.30. Sitten nukuin pari tuntia ja jonkun tunnin liikaakin. Soitin koululle, tulin vajaan tunnin myöhässä yo-kokeeseen, tein kokeen ja tuli vahva M likempänä E..
Vois siis pitää imagon kunnossa, ja nukkua tänäänkin pommiin! :D Heh.
----

Eli tekstitaito on helppo nakki. Kun tiedän, etten kuitenkaan osaa kuin max 3-4 pisteen arvoisesti vastata, niin voi aivan rennolla fiiliksellä vetää - kun ei kuitenkaan osaa. Eipähän jää harmittamaan, että olisin voinut osata paremminkin.

Normisti meni Äidinkielen tekstitaidon Ylioppilaskoe... eli varmaan yhteispistemääräks tulee joku 5 (x3) eli 15 :D
Lakkia haetaan, ei muuta.

Paljon menee pisteitä pois, kun menin kirjoittamaan referaalin tilasta tiivistelmän? Jos saisi edes pisteen säälistä siitä. Toivottavasti saisi muista tehtävistä edes hieman paremmat.

Paljon menee pisteitä pois, kun menin kirjoittamaan referaalin tilasta tiivistelmän? Jos saisi edes pisteen säälistä siitä. Toivottavasti saisi muista tehtävistä edes hieman paremmat.

Periaatteessahan toi on suoraan tehtävänannon ohitus. Herää vaan kysymys että miksi :D referaatin kirjottaminen on nimittäin äärettömän helppoa.

Mä jotenkin sekoitin sen. On sentään samaan suuntaan :D Itekin aloin jälkkäteen miettiä, että taisi mennä väärin. Saispa edes pisteitä siitä, että on poiminut olennaiset asiat. Tai edes pisteen. Vähän nakertaa, mutta mitäpä voisi odottaakaan, jos lukio on mennyt ihan puolivaloilla.
Jos saisi edes muista tehtävistä jonkun kolmosen ja kakkosen, niin voisi jonkun ceen repäistä, jos essee osuu kohdalleen.

voi vittu eiks referaatti oo tiivistelmä? huoh :(:( mä tiivistin sen tekstin silleen et jätin esimerkkejä pois ja väänsin sen lauseista lyhyempiä, teinkö siis väärin? :E

voi vittu eiks referaatti oo tiivistelmä? huoh :(:( mä tiivistin sen tekstin silleen et jätin esimerkkejä pois ja väänsin sen lauseista lyhyempiä, teinkö siis väärin? :E

Kaikkein tärkeintä referaatissa on se että löytää sen tekstin ydinaiheen ja sitten kaiken oleellisen mikä siihen liittyy ottaa.

Mutta sanotaanko että voipi olla että ne arvostelee ton löyhemmin jos siel on 90% tekijöistä tehny tiivistelmän :D
Tosin se on pelkästään tekstitaidon koe.

No mut kyl te parin vuoden päästä huomaatte että se on tärkeintä että sulla vain löytyy se paperi, ei se mitä siinä oikeesti lukee. En tunne yhtäkään ihmistä joka olis lukion käyny ja sanonu että niistä arvosanoista mitä siellä paperissa on olis ollu jotain hyötyä. Kuhan sulta se paperi löytyy niin sulla on mahdollisuus päästä opiskelemaan melkein mihin tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom