Ylioppilaskirjoitukset syksy 2010 ja kevät 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja apulus
  • Aloitettu Aloitettu
Paha sanoo kyllä miten tuo koe meni. En tiiä teinkö referaatin vai tiivistelmän siitä ekasta :D Mutta ainaki muutaman kerran muistin viitata pohjatekstiin :) Jospa noista muutama piste tulis nii vois olla tsäänssit saada äikästä C.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan helvetti... Referaatista tuli tasan 100 sanan pituinen (:D) ja 4. tehtävässkin ohitin osittain tehtävänannon analysoimalla jotain aivan muuta mitä olisi pitänyt. Toivottavasti tulisi edes 4 pistettä yhteensä. Pitää venyä esseessä melkoisesti...

Meinasin itekkin kirjottaa tiivistelmän ensiksi. Kirjoitin viimeisimmän (ja ensimmäisen) referaatin joskus kaksi vuotta sitten, niin ei ollut mitään muistikuvaa referaatin standardeista. Hyvä että joskus näinkin päin. Tarkotettiinko muuten kakkostehtävän "keinoilla tavoitteen saavuttamiseksi" argumentointikeinoja? Oli kyllä muuten elämäni tylsimmät kuusi tuntia...

Hahaa mitä oon kavereiden kanssa jutellu nii kaikki on kirjottanu tiivistelmän :D kyllähän se vähä mieltä lämmittää että muutki on kussu ton.
Ite kirjotin ainaki et se vetos retorisilla keinoilla ihmisten tunteisiin sen omakohtasilla ja muiden kokemuksilla sensuurista. Toi lause venytettynä reilun sivun mittaseks :D oli kyllä ihan vitun perseestä istua siellä. Varsinki ku olin jo lähössä nii huomasin että olin kirjottanu liian vähä omia tulkintoja oliko just tohon kakkosvastaukseen nii jouduin kirjottaa koko paskan uusiks. Onneks olin jo avannu sen.

Siis mitä eroa sillä referaatilla ja tiivistelmällä oikeesti on? Ite vaan kirjotin omasta mielestäni pääkohdat omin sanoin ja muutaman kerran viittasin pohjatekstiin.. Ja niinku Ilias, myös minä nelosessa kirjotin "vähä" aiheen vierestä osittain :D Ei siellä tullu istuttuakaa ku se kolme tuntia ja siitäki melkeen tunti meni syödessä ja odotellessa..

Siis mitä eroa sillä referaatilla ja tiivistelmällä oikeesti on? Ite vaan kirjotin omasta mielestäni pääkohdat omin sanoin ja muutaman kerran viittasin pohjatekstiin.. Ja niinku Ilias, myös minä nelosessa kirjotin "vähä" aiheen vierestä osittain :D Ei siellä tullu istuttuakaa ku se kolme tuntia ja siitäki melkeen tunti meni syödessä ja odotellessa..

Itse käsitin niin, että referaatissa tulisi kirjoittaa esim. Huovisen mukaan, Huovinen sanoo jne. Tiivistelmässä ei tartte tuoda esille, että teksti ei ole omaa tuotosta. Pilkunviilausta siis. Ihan kiva kuitenkin, että edes yksi suhtkoht järkevä tehtävä mahtu mukaan, eikä ollut mitään runoanalyysiä sun muuta.

Joo, kyllä minä tolleen tein. No, samapa tuo ku kyllä siitä läpi pääsee, pääasia että ens viikon lauantaina pääsee risteilylle :kippis1: Sitte ei ehkä tämä lukiossa tuhlattu aika tunnu niin turhalta :D

Ite meinasin vastata heti siihen ykkös tehtävään, mutta arvelin ettei se voi olla niin yksinkertainen miltä vaikuttaa. Olisin lurauttanut totaalisen tiivistelmän siihen. :D Huh, vastasin sitten 2,3 ja 4.

Kirjoitin 1,2, ja 3 tehtävät. Sen ykköstehtävän tein siten että kirjoitin tyyliin "Huovisen mielestä, Huovisen mukaan" jne. juuri niin kuin Apulus kertoi, tiedä siitä sitten onko se liian tiivistelmämäinen... Tekstien vertailutehtävästä sain vähiten asiaa, n. yksi ja puoli sivua. Kuinka pitkiä vastauksia te muut kirjoititte?

Kaks sivua mulla tuli joka tehtävästä. Kuinka moni analysoi kakkostehtävässä sitä taustaa? Itelle tullu mieleenkään heittää mitään tarinaa niistä hiustupsuista, mutta ilmeisesti olis pitänyt.

Kuinka moni analysoi kakkostehtävässä sitä taustaa? Itelle tullu mieleenkään heittää mitään tarinaa niistä hiustupsuista, mutta ilmeisesti olis pitänyt.

Olis varmaan joo pitänyt, itse kyllä miettisin 5min sitä taustaa, mutta kun mitään ei osaa tuommosesta sanoa niin ei.. :D

Mä heitin siihen "Lukijan huomio kiinnittyy aluksi ilmoituksen taustalla oleviin hiustuppoihin, joiden tarkoitus on tehdä ilmoituksesta vaikeasti ohitettava."

Itsehän en mitään hiustuppoja ole edes nähnyt :D Reilu puoltoista sivua tuli joka tehtävästi (1, 2, 4). Pisteitäki varmaan se puoltoista per teksti.

Tein 1, 2 ja 4. Naurattaa vaan miten tuli kyllä kirjotettua täyttä shaissea, vaikka yleensä on kuitenkin sitä neljää tai viittä pistettä tullu tekstitaitovastauksistakin. :D 1.tehtävään tullut täältäkin aika taidokas lyhennelmä, ja kakkostehtävän hiustupsuja kyllä hetken mietin, mutta ohitin nekin sit kepeästi kun en nähnyt että ne ois mainitsemisen arvosesti havainnollistanut tekstin tavoitetta. :D Tekstiä tuli kakkosesta puoltoista sivua ja muista sivun verran.

Muttaa, keskitytään nyt vaan siihen tulevaan abiristeilyyn! Siellä voi multa ainakin odottaa huippusuorituksia monessakin lajissa, nämä kirjotukset ei nyt tällä kertaa vaan aivan natsannu.. :D

2. tehtävään tuli vastattua n. 2,5 sivun verran, tosin käsialani ei ole mistään pienimmästä päästä. Voi vittu olenko ihan urpo kun katoin et ne hiustuput siinä kuvassa oli jotain naruja :hyvä:

Eikö ne ollu naruja?

Ei paljon enempää perseelleen olis voinu mennä, heh heh. En kuitenkaan tehnyt referaatista tiivistelmää! Muihin vastasin todella huonosti. Rupesin nauramaan kokeen lopussa, kun katsoin paskaista käsialaani ja luettelomaista rakennetta tekstissäni, jossa ei ole minkäänlaista ajatusta. 2. tehtävästä sain jotenkin ihmeen kaupalla väännettyä tekstilajin (ilmoitus) mainokseksi. Oikein vielä lisäsin sen sinne hienosti.
Nooh, kuten jo Crrc sanoi niin paperi riittää! Abiristeilyä odotellessa! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom