Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

38MJ/kg, taitekertoimet 1,610-1,670, yli 160N, 287kW, liiketilat a) A sigmaF=0, B sigmaF=ma

ja b) A sigmaF=mg b) sigmaF=ma, comptonin ilmiö voidaan selittää fotonin(hiukkasen) ja esim elektronin kimmoisena törmäyksenä, valosähköinen ilmiö selittää energian absorboitumisen kvantteina(hiukkasina), induktiojännite -1,8V, induktanssi 0.032H, 1. tehtävä rajanopeus oikein, maan vetovoima suurempi väärin, keskinäinen vuorovaikutus pitää radalla oikein, ajan yksikkö väärin

noilla kirjoitit ällän

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi vitun vittu. Mä oisin osannut jokikisen tehtävän tosta fyssankokeesta ja silti tein tyypillisen idiootin virheen. Sijoitin siihen kampi tehtävään vahingossa rullan säteeksi väärän luvun, joten vastaus oli jotain 1900 newtonia. Tajusin heti, että tässä on pikkuvirhe, mutta ajattelin tehdä muut tehtävät ensin alta pois. Kuinka ollakkaan muistin tän vasta kun koe oli laatikossa. Näin typerän helpossa kokeessa vielä pisterajat nousee, niin se L:lä oli nyt sitten siinä.:curs:

Edit. Mä tiesin että mä teen tämmösen virheen. Mä tiesin sen. :(

Voi vitun vittu. Mä oisin osannut jokikisen tehtävän tosta fyssankokeesta ja silti tein tyypillisen idiootin virheen. Sijoitin siihen kampi tehtävään vahingossa rullan säteeksi väärän luvun, joten vastaus oli jotain 1900 newtonia. Tajusin heti, että tässä on pikkuvirhe, mutta ajattelin tehdä muut tehtävät ensin alta pois. Kuinka ollakkaan muistin tän vasta kun koe oli laatikossa. Näin typerän helpossa kokeessa vielä pisterajat nousee, niin se L:lä oli nyt sitten siinä.:curs:
Jos yhtään helpottaa, niin taisin mäkin oman älläni saada tuhrattua. Oli hirvee kiire vääntää sitä kahtatoista ja luin vahingossa, että taitesuhde vaikka pitikin olla taitekerroin. Varmaan arvaat kyllä, että vituttaa jonkun verran ku olisin osannut laskee ton tehtävän jos olisin lukenut sen oikein. Siinä sit meni se koko 5p:n arvoinen d-kohta vituilleen. Kaikki muut tehtävät on kyllä vastauksiltaan oikein, että tiedä sitten onko niissä jotain pikkunipotettavaa.

Jos yhtään helpottaa, niin taisin mäkin oman älläni saada tuhrattua. Oli hirvee kiire vääntää sitä kahtatoista ja luin vahingossa, että taitesuhde vaikka pitikin olla taitekerroin. Varmaan arvaat kyllä, että vituttaa jonkun verran ku olisin osannut laskee ton tehtävän jos olisin lukenut sen oikein. Siinä sit meni se koko 5p:n arvoinen d-kohta vituilleen. Kaikki muut tehtävät on kyllä vastauksiltaan oikein, että tiedä sitten onko niissä jotain pikkunipotettavaa.

Joo. I feel your pain. Tuo taitekerrointehtävä oli muuten_aivan_liian helppo jokeriksi. Mä en käsitä mitä olmeja ne lautakunnan kaverit on...

Joo. I feel your pain. Tuo taitekerrointehtävä oli muuten_aivan_liian helppo jokeriksi. Mä en käsitä mitä olmeja ne lautakunnan kaverit on...
Joo, apinakin olis osannu ton laskea. Itekin olin ihan ihmeissäni, ku koulussa kutosen oppilaat oli laskenut ton (ja vissiin saanu oikein:eek:). Luulis kyllä, että ne lautakunnan risuparrat on sen verran kokeneita kokeiden laatijoita, että ne nyt hyvänen aika tajuais, minkälainen on normaalitasoinen koe. Jos L:n raja on yli 44 niin voisin kirota keskusradiossa.

Joo, apinakin olis osannu ton laskea. Itekin olin ihan ihmeissäni, ku koulussa kutosen oppilaat oli laskenut ton (ja vissiin saanu oikein:eek:). Luulis kyllä, että ne lautakunnan risuparrat on sen verran kokeneita kokeiden laatijoita, että ne nyt hyvänen aika tajuais, minkälainen on normaalitasoinen koe. Jos L:n raja on yli 44 niin voisin kirota keskusradiossa.

Niin, ja mähän tosiaan ajattelin, että 10 kurssikeskiarvo riittäisi siihe L:lään. Kummasti vaan noi koetilanteet saa mut sekasin...

Älkääs jätkät nyt maatanne myykö. L:n ja E:n ero useimpiin jatko-opiskelupaikkoihin haettaessa on häviävän pieni. Eli ainoa, minkä menetätte on mahdollisuus lesoilla kavereille ja sukulaisille sadan ällän papereilla. :)

Älkääs jätkät nyt maatanne myykö. L:n ja E:n ero useimpiin jatko-opiskelupaikkoihin haettaessa on häviävän pieni. Eli ainoa, minkä menetätte on mahdollisuus lesoilla kavereille ja sukulaisille sadan ällän papereilla. :)

Niin totta. Mut mähän nimenomaan halua lesottaa sillä L:llä. Paskat mua mikään "jatko-opiskelupaikka" kiinnostaa... ;)

Edit. Eikä se Ällä nyt ihan mahdoton ole, kunhan pisterajat ei missään 44 pisteen yläpuolella ole...

2b:ssä tuulen nopeus oli mun kuvaajan mukaan 11,8 m/s
2c:hen vastaukseks 287,3kW kun eikö siinä 4 merkitsevää lukua ollut siinä annetussa lukuarvossa.
Kolmoseen sain sen 38 MJ/kg.
Kampijutussa voima 160N.
Siinä teräs/kuparijohtimessa 70% virrasta menee kuparissa ja jännitehäviö 14V sillä kysytyllävirralla.
Rollarijutussa intensiteettien suhde oli jotai 1995.xxx, mutta joutui pyöristämään, että intensiteetti oli 2000 kertainen.
Sitten 8. tehtävässä sain käämin induktanssiksi 34 mH ja se induktiojännite oli -1,9V

mitähän siinä vielä laskettavia juttuja oli...

Mitenkäs historian kirjoittaneet? Tuntemukset kokeesta? Omasta mielestäni oli liian helpot jokerit ja sieltä napsahtaneekin hyvät pohjapisteet, joiden päälle sai räpellettyä 4 muuta tehtävää varmaan 3-4 pisteen luokkaan. Pitäisi siis riittää kelpo arvosanaan.
Alussa kyllä oli pää ihan jumissa ja siirtolaisuus-tehtävä jäänee tasaisen keskinkertaisuuden mustaksilampaaksi. Onneksi mukana oli varmoja pistepajatsoja antiikin demokratian ja diagrammin muodossa. Eiköhän sieltä M ole tulossa, ellen nyt aivan asian vierestä kirjaillut.

Voi vittu. Luulin et fysiikka meni hyvin, mutta nyt kun luin tätä ketjua niin tajusin et tein tosi paljon kaikkia tyhmiä virheitä, esim. pyöristykset ym.
Tohon 12 jokeriin laskin just taitesuhteen vaikka piti laskea taitekerroin, ei vittu:itku:. Sinne meni 5 pistettä.

No kyllä tosta varmaan C tulee.:jahas:

Siinä teräs/kuparijohtimessa 70% virrasta menee kuparissa

hmmm, 1.84Ikuparissa=Iteräksessä, joka tarkoittaa sitä että I teräksessä on selvästi suurempi, eli miten 70% virrasta voi mennä kuparissa?

hmmm, 1.84Ikuparissa=Iteräksessä, joka tarkoittaa sitä että I teräksessä on selvästi suurempi, eli miten 70% virrasta voi mennä kuparissa?

Mä laskin sen sillain, että laskin mikä on kuparikerroksen resistanssi ja mikä on teräsisuksen resistanssi. Siitä laskin kokonaisresistanssin, koska noi kerrokset on tavallaan kytketty rinnan eli Jännite on sama molemmissa.

R=U/I => I=U/R

tästä tulee sitten I(kupari)/I(kok.)=[U/R(kupari)]/[U/R(kok.)] U:t supistuu pois ja jäljelle jää R(kok.)/R(kupari) ~70%

Saatana kun harmittaa nyt iltasella tuo koe. Jokaisesta tehtävästä (paitsi 8c muistaakseni) vastaukset ihan täysin oikein. Aloin vaan tossa tuumimaan että perkele, unohtu laittaa sanallisia selityksiä joihinki laskupainotteisiin tehtäviin, noistahan rokotetaan niin maan perkeleesti. Hyvästi ainakin L, toivottavasti E tulis.

Muistitteko 2 a) tehtävässä vetää jyrkän viivan alas kun tuulennopeus saavutti 25m/s? Itseltä unohtui tollanen ihan kokonaan :(

Onko muita psykologian selvittäneitä? Mitä mieltä olitte kysymyksistä? Omasta mielestäni ainakin koe oli helpompi kuin odotin, mutta sen näkee sitten. Toisaalta olisin kaivannut paria selvempää teoriakysymystä kun nyt oli oikeastaan sovella ja sovella tavaraa. No, se on pelin henki nykyään.

Viikon päästä terveytieto ja sitten matikka. Sitten on ohi!

Muistitteko 2 a) tehtävässä vetää jyrkän viivan alas kun tuulennopeus saavutti 25m/s? Itseltä unohtui tollanen ihan kokonaan :(

En... Ajattelin että se piti piirtää niistä taulukon arvoista ja lopettaa siihen mihin taulukon arvotkin loppuu eli 24m/s. Oishan sen katkoviivan voinu siitä 25m/s kohdalta vetää alas, ajattelin kyllä kokeessa sitä siinä ohimennen mutta tulin siihen tulokseen ettei sitä tarvita :wall:

Saispa jo alustavat, vituttaa tämä odotus. Ja pisterajathan nousee varmaan sinne 44-46 paikkeille kun vissiin tämä koe oli helppo.

Tehtävä 10 meni näköjään perseelleen. Ajattelin jotenkin, että se pallo A pysähtyy kun se törmää palloon B. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan pallon A nopeus olisi jotenkin ovelasti pitänyt laskea pallojen massojen suhteesta?? Sinne meni ne 6p.. tai ehkä siitä sen 2p voi saada.

En myöskään muistanut tehtävässä 2 sitä, että voimala menee pois päältä kun tuulen nopeus ylittää 25m/s. Siitäkin joku piste pois..:itku:

Kun salista lähdin luulin, että L tulee, mutta koska koe oli helppo ja onnistuin munaamaan noissa niin PRKL sieltä mitään L tule.

Olisihan se ollut hienoa saada L fysiikasta... Matikka vielä jälellä, mutta siitä tuskin sitä saan..

edit. ei prkl munasin myös tossa tehtävässä 12. Aivan naurettava virhe, tehtävässä oli annettu tuo yks kulma joka on 32astetta. Omaan paperiini kirjotin että se on 35astetta. Meni siis kaikki arvot perseelleen!! kyllä vituttaa

ps. Aika moni tuntuu tavoittelevan tota L:ää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom