Ylioppilaskirjoitukset kevät 2008

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsu-
  • Aloitettu Aloitettu
Ei minkäänlaista stressiä, menee miten menee kunhan läpi sentään. Yks iso sirkus koko kirjotukset. Motivaatio melkein katossa mutta kunhan nyt sen lätsän saa niin ihan kiva. :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Argh, saakelin tekstitaito huomenna. Preli meni hiton hyvin, vaikka en jaksanut paljon panostaa siihen. Ope huikkasi lähtiessäni terkuiksi että turha odottaa hyviä arvosanoja ku käytit kahteen vastaukseen 2h 15 min, mutta sain 6 ja 5 pistettä siitä sitten... Toivottavasti sama meininki huomenna. Tullaan sitten tänne valittamaan, miten ääliömäisiä tehtävänantoja oli tarjolla :D

Mitäs meidän lihiksen myyjä on alkanut täällä riehumaan ? Nyt ollaan tehty essee ja tekstitaito prelit ja näillä näkymin M olisi tulossa. Jos sais kaikista tehtävistä 4 poäng niin olisi :worship:

Mutta nyt alko vähän ihmetyttään kun ei jännitä yhtään ja on vähän hällä väliä koko yo-kirjotukset. Tuntuu että toi on ihan naurettavaa pelleilyä kun joku tiputtaa vaikkapa kynän lattialle niin eihän sitä vittu itse voi nostaa :D. Mullakin vähän sellanen olo että kunhan jotenkin saan sutastua läpi ja sen perkeleen lakin päähän niin hyvä on. Ja tänään meille kehtas rehtori ja äikän ope sanoo että lukio ikä on ihmisen parasta aikaa ja erityisesti kirjoitusten ajan ihminen on viisaimmillaan. Ja kissan viiiiiikset sanon minä. Yhtä persettä koko lukio. Kyllä tää lukio on menettänyt arvonsa kun meitä runkkareita kirjottaa joka vuosi 30 000 ja sitten hirvee kilpajuoksu yliopistoihin.
 
Ei niiden arvosanojen perään kuulemma pahemmin kukaan kysele sitten tulevaisuudessa vaikka lukio-opettajat mitä väittäisi (tietty voi helpottaa erinäisiä asioita). Itse ainakin oon tyytyväinen ihan siihen lakkiin. Pääsykokeisiin sit panostetaan.. (jos vaan keksitään totaalisesti kadonnut lukumotivaatio jostakin.)
 
Ja tänään meille kehtas rehtori ja äikän ope sanoo että lukio ikä on ihmisen parasta aikaa ja erityisesti kirjoitusten ajan ihminen on viisaimmillaan.
No kaikkea nippelitietoa löytyy tässä vaiheessa aika laajalta alalta.

Mutta joo ei turhaa stressiä tästä, tavotteena kuitenkin joku 14/18. Johki 12/18 on ainakin realistiset mahdollisuudet.
 
...Mutta nyt alko vähän ihmetyttään kun ei jännitä yhtään ja on vähän hällä väliä koko yo-kirjotukset. Tuntuu että toi on ihan naurettavaa pelleilyä kun joku tiputtaa vaikkapa kynän lattialle niin eihän sitä vittu itse voi nostaa :D...
Komppaan tätä. Itse jaksoin vielä kolme vuotta sitten olla innostunu lukiosta. Viime keväänä kun valmistuin merkonomiksi ja sitten olin puol vuotta duunissa niin kun tossa joulukuussa taas istahdin lukion penkille nii tuli kyllä sellanen "Hohhoijjaa"-fiilis kun maikka kertoi, että kirjotukset on tähän astisen elämän yks tärkeimmistä hetkistä ja tulee määräämään paljon mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kiitti ja moi :lol2:
 
Kertokaas muuten joku mimmonen niinku tekstitaidon vastaus pitää periaatteessa olla, heti ensimmäisessä kappaleessa suoraan asiaan, vai pitääkö olla esimerkiksi jonkin sortin alkukappale jossa kerrotaan mistä teksti kertoo ja mistä se on otettu? Ja pitääkö tekstitaidon vastauksessa ottaa lainauksia alkuperäisestä tekstistä?
 
Kertokaas muuten joku mimmonen niinku tekstitaidon vastaus pitää periaatteessa olla, heti ensimmäisessä kappaleessa suoraan asiaan, vai pitääkö olla esimerkiksi jonkin sortin alkukappale jossa kerrotaan mistä teksti kertoo ja mistä se on otettu? Ja pitääkö tekstitaidon vastauksessa ottaa lainauksia alkuperäisestä tekstistä?

Jotain olis hyvä laittaa, että mistä on otettu ja mikä teksti, ei kuitenkaan mitään kauheeta pohjustusta. Tekstitaidossa taidetaan lähteä siitä, että lukija tuntee aineiston. Lainauksista sen verran, että ilman niitä on vähän heikko perustella väitteitä.
 
Jotain olis hyvä laittaa, että mistä on otettu ja mikä teksti, ei kuitenkaan mitään kauheeta pohjustusta. Tekstitaidossa taidetaan lähteä siitä, että lukija tuntee aineiston. Lainauksista sen verran, että ilman niitä on vähän heikko perustella väitteitä.

Kiitoksia tästä!
 
Meille sitten taas on sanottu, että sitä aineistoa ei tarvitse esitellä, koska lukija tuntee sen jo. Ja lainauksia on pyydetty välttämään. Saa niitä olla, mutta ei mielellään montaa jos pakko on laittaa.

On kyllä eroja sitten vielä lukion eri äidinkielen opettajien keskenkin, et miten pitäis laittaa. Toinen ope on kyllä sensori, et jos se tietäis ainakin :) :D

Ei kyllä hirveesti vielä jännitä, vaikka lukeminenkin on jäänyt melkein vikan kahden päivän ajalle :D :)
 
Mitä tosta nyt kannattais lukea ? Ei mitään hajua
Varmaan kannattaa ainakin kerrata noita käsitteitä, että osaat sit vastata niihin kysymyksiin oikein, ettei mee tehtävä sen takia nollille et oot ymmärtänyt kysymyksen väärin. Argumentointikeinot ja retoriset keinot kanssa on hyvä tietää (kakkoskirjassa ainakin meillä, sivu jotain 122)

Eipä oikein muuta sit tiedä, jotain mainoskuvista ja runojen käsitteitä.
 
Tekstitaidossa on ideana tehdä huomioita siitä tekstistä ja perustella niitä näkemyksiään eli käytännössä referoimalla, lainaamalla tai jollakin tavoin osottamalla miten on niihin johtopäätöksiin tullut.

Eli vastaa siihen mitä kysytään, perustelee väitteensä, jäsentelee kirjotuksensa ja se on siinä. Ei tartte ees saada paljoa pisteitä jos osaa esseen kirjottaa kun ihmiset on niin surkeita tossa tekstitaidossa. Aika hyvin niistä kysymyksistä näki ainakin kun itte kirjotin että mitä niissä haettiin vastaukseksi ja sen mukaan rustailin sitten.
 
Tärkeämpää, kuin yrittää "kuulostaa" tosi hienolta kirjoittamalla mutkikkaita lauserakenteita, on helppojen virheiden välttäminen. Pilkkua vain sinne minne tietää sen kuuluvan. Selkeä jaksotus, ei yhden tai kahden virkkeen jaksoja. Jäsentäkää teksti mielekkääksi niin, että siinä on selkeä alkuosa (ensimmäinen jakso), toinen osa jossa aihetta käsitellään (pari kolme jaksoa) ja yhteenveto/loppupäätelmät (viimeinen jakso).

Mitäs meidän lihiksen myyjä on alkanut täällä riehumaan ?

Älkää käyttäkö MA-infinitiiviä alkaa verbin kanssa. Oikein kirjoitettuna: alkanut riehua. Plussaa kysymysmerkin muistamisesta, miinusta välilyönnistä n:n ja ? välissä. ;)
 
Kyllä siellä omia mielipiteitä saa ja pitääkin olla kunhan ne perustellaan, ne on niitä päätelmiä mitä siitä tekstistä on tehty. Vai meinaatko että referoidaan se alkuperänen teksti siihen ja ytl kiittää.
 
Kyllä siellä omia mielipiteitä saa ja pitääkin olla kunhan ne perustellaan, ne on niitä päätelmiä mitä siitä tekstistä on tehty. Vai meinaatko että referoidaan se alkuperänen teksti siihen ja ytl kiittää.
Heh en meinaa, tokihan se oma teksti on, mut noita minun mielestäni lauseita ei sinne kannata laittaa :) Et varmaan ymmärtäny mun pointtia ihan täysin, tai sit selitin sen vaan huonosti :)
 
tässä kattelin hieman noita sääntöjä ja muita asioita läpi. Osuvan otsikko ja hyvä eka kappale niin se on jo puoli tehtävää niin niihin ainaki aattelin panostaa.
 
Joo oon kyllä samaa mieltä, noi "mun mielest" kirjotukset ei kyllä yleensäkään kuulu ylioppilaskirjotuksiin. Ei sinne anteeks mennä pyytelemään hehhee
 
Onnee vaa kaikille. Vahvistetaan jälleen se tosiseikka, että pakkislaiset ovat älyllisesti Suomen ehdotonta kärkipäätä :dance:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom