Yliliikkuva selkä ja takakyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Frande
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Semmosta vaivaa, jotta joskus 10v sitten duunifysioterapeutti totesi meikäläisen selkärangan olevan yliliikkuva, ei skolioosi vaan siis liikaa kaarella sisäänpäin. Eikä siitä sitten oikein ole puhuttu sen koommin lekureiden tai muidenkaan kanssa. Se miten olen huomannut tämän vaivan esim. imuroidessa, luistellessa, muuten vaan kumarassa ollessa: Parin minuutin imuroinnin jälkeen alaselkä on ihan jumissa, kumartuminen ja oikaisu sattuu ainakin 10 minuuttia aktiviteetin jälkeen.

Asiaan: Salilla raskas takakyykky saa viimeisellä sarjalla selän infernaaliseen jumiin (varsinkin ilman vyötä tehty), siis alaselkään sattuu pirusti ja kumaraan ei pääse. Tämä sitten haittaa lopputreeniä (1-jakoinen) ja esim maastaveto ei kyykyn jälkeen onnistu ollenkaan. Maastavedossa taas ei tälläistä ongelmaa ilmene, vaan selkä menee ns. "perusjumiin" lihaksien väsyessä, muttei kipeydy samalla tavalla. Tosin maven jälkeen kyykkyyn meneminen on haasteellista :)
Takakyykyssä menee syvältä joku 150kg ja mavessa (kapea, miltei romanialainen vetotyyli) 220.

Eli olisiko jotain venytyksyä, joka voisi auttaa tähän? Johtuukohan ollenkaan yliliikkuvuudesta vai olisko joku selkä/reisilihas liian kireällä? Kyykkytekniikka perseestä (pidän lankkua kantapäiden alla ja koitan pitää selän suorassa... siis mulle suorassa=alaselkä sisäänpäin kaarella)? Vatsalihaksista loppuu puhti pitää pakettia kasassa? Muilla samantyylistä ongelmaa?

Olen korvannut takakyykkyä etukyykyllä ja smithkyykyllä boksille, mutta on se takakyykky vaan niin hyvä liike alaruumiille, ettei viittis kokonaan pois jättää.

En usko että kyse on varsinaisesti hypermobiliteetista, vaan ylikireistä lonkankoukistajista jotka saattavat korostaa sitä lannerangan notkoa, johtuen muuttuneista asennoista.

Venyttele lonkankoukistajat brutaalisti jalka suorana ja koukussa, huolehdi pohkeista, luulen että siellä on aika kuonaset nuo kalvojen reunat, ja ala rakentamaan kunnolla ruutia pakaroihin ja takareisiin.

Onko sulla ongelmia saada hanuria/takareisiä kasvamaan?

En usko että kyse on varsinaisesti hypermobiliteetista, vaan ylikireistä lonkankoukistajista jotka saattavat korostaa sitä lannerangan notkoa, johtuen muuttuneista asennoista.

Venyttele lonkankoukistajat brutaalisti jalka suorana ja koukussa, huolehdi pohkeista, luulen että siellä on aika kuonaset nuo kalvojen reunat, ja ala rakentamaan kunnolla ruutia pakaroihin ja takareisiin.

Jos mave on noin paljon kyykkyä parempi niin eivätkö etureidet ole silloin ennemmin heikkous?

Jos mave on noin paljon kyykkyä parempi niin eivätkö etureidet ole silloin ennemmin heikkous?

Todennäköisesti eivät. Mulla oli täsmälleen sama ongelma ku tredin aloittajalla, veto oli 300 ja kyykky hädin tuskin 200.
Toki, etureidet voivat ollat heikot, mutta todellinen ongelma on siellä takapuolella.
Jos takareidet ja pakarat ovat liian heikot niin lonkankoukistajat dominoivat, ja silloin sulla on voimaepätasapaino joka johtaa vääriin asentoihin.

Toi lonkankoukistaja vois ollaki yks ongelma.. Jos istun perseelläni ja laitan jalkapohjat yhteen ja siitä alan painamaan polvia kohti lattiaa, niin moniin muihin verrattuna oon kankea kuin rautakanki. Toisaalta jalat suorina menee pää polviin ja kämmenet maahan. Aikoinaan kickboxingissa venyteltiin lonkankoukistajia urakalla, mutta en muista oliko sillä tähän vaikutusta.
Pitäs varmaan hieronnassakin käydä useemmin..

Arse on kyllä kasvanut ehkä liika isoksi jo :/ mutta takareidet tuntuu olevan kovin onnettomat.

Lonkankoukistajat voi syödä kymmeniä prosentteja takareisien ja hanurin voimantuottokyvystä..

Takareisille IMO TOP5-liikkeet on:
1. Julle
2. VN-kyykky
3. Maastaveto
4. Suorinjaloin MAASTAveto. Ei mitään typeriä nytkytyksiä 30cm liikeradalla, vaan jokainen toisto kuolleista.
5. GHR

Ja sitten sarjapituuksista, silloin kun käytät takareisiä polvenkoukistamiseen niin olisi suotavaa tehdä vähän pitempiä sarjoja. Jotain 8-12 väliin vaikka. Ja silloin kun takareisiä käytetään lantion ojentamiseen niin lyhyempiä,(1)3-5(6) koska mukana on niin paljon muitakin isoja lihaksia.

Tämä minun mielipide.

Semmosta vaivaa, jotta joskus 10v sitten duunifysioterapeutti totesi meikäläisen selkärangan olevan yliliikkuva, ei skolioosi vaan siis liikaa kaarella sisäänpäin. Eikä siitä sitten oikein ole puhuttu sen koommin lekureiden tai muidenkaan kanssa. Se miten olen huomannut tämän vaivan esim. imuroidessa, luistellessa, muuten vaan kumarassa ollessa: Parin minuutin imuroinnin jälkeen alaselkä on ihan jumissa, kumartuminen ja oikaisu sattuu ainakin 10 minuuttia aktiviteetin jälkeen.

Asiaan: Salilla raskas takakyykky saa viimeisellä sarjalla selän infernaaliseen jumiin (varsinkin ilman vyötä tehty), siis alaselkään sattuu pirusti ja kumaraan ei pääse. Tämä sitten haittaa lopputreeniä (1-jakoinen) ja esim maastaveto ei kyykyn jälkeen onnistu ollenkaan. Maastavedossa taas ei tälläistä ongelmaa ilmene, vaan selkä menee ns. "perusjumiin" lihaksien väsyessä, muttei kipeydy samalla tavalla. Tosin maven jälkeen kyykkyyn meneminen on haasteellista :)

ottamatta muuten kantaa tuohon asiaan, kannattaa myös suhtautua ihan riittävällä vakavuudella treenatessa esiintyviin kipuiluihin, jos rangassa on jotain rakenteellista vikaa. itselläni on monien muiden vaivojen lisäksi yliliikkuva lanneranka, ja rangastani lannerangan ongelmiin erikoistunut neurokirurgi sanoi että saan treenata sillä juuri niin paljon kuin haluan, ja mitä haluan - kivun rajoissa ja tervettä järkeä käyttäen. tuolle neurokirurgille minut ohjasi kaularankani aiemmin leikannut neurokirurgi, koska halusi ohjata sellaisen lääkärin luokse joka on enemmän selän alueen ongelmiin erikoistunut.

tuosta lausunnosta on nyt neljä vuotta aikaa, ja viime aikoina olen huomannut että olen joutunut typistämään jalkatreenejäni paljon. jos teen kyykkyä, hackia, suorin jaloin mavea tai muuta vastaavaa liikettä, menee selkäni niin helvetin kipeäksi ettei sillä tehdä mitään treenejä seuraavina parina päivänä. olen poiminut noista liikkeistä muutaman joita teen silloin tällöin pitääkseni jalan lihaksistot jollakin tavalla mukana, mutta en voi niitä kovin usein tehdä, enkä sellaisilla painoilla kuin aiemmin. aiemmin väänsin hieman väkiselläkin jalkakyykkyjä ja muita liikkeitä vaikka koskikin hieman, koska ajattelin että ei se tilannetta pahenna koska kipu ei ollut kovin suuri. omalla kohdallani se on tainnut hieman kuitenkin pahentaa.

kannattaa kuunnella sitä kroppaa, ja tarvittaessa käydä otattamassa uudet kuvat, ja uusi lausunto selästäsi, niin tiedät missä kunnossa se tällä hetkellä on, ja miten sillä uskaltaa treenata. parhaimmassa tapauksessa voit treenata huolettakin, mutta jos se ei ole tilanne, niin on varmaan parempi saada se selville tässä vaiheessa, kuin että runnoisit väkisin raskaita kyykkytreenejä läpi jokusen vuoden, ja hajottaisit sillä selkäsi pahemmin. itse ajattelin mennä otattamaan taas omakustanteisesti magneettikuvat ja lausunnon tuossa ensi vuoden aikana, koska viime kuvista on kuitenkin jo se yli neljä vuotta aikaa siinä vaiheessa, ja kipu on kuitenkin pahentunut. mieluummin tiedän varmasti missä mennään, kuin arvon sen kanssa. itselläni on täysin samanlaiset oireet selässä kuin sinullakin, jos alan kotitöitä tekemään. viimeksi kun asensin sohvan rahiin jalkojen ruuveja 20 minuuttia, en päässyt polviasennosta ylös kun selkään vihloi niin pahasti.

tuo sanottuna, venyttely ja hieronta ovat tärkeitä selälle. ja tietenkin ne sisäiset lihakset. hieronta auttaa itselläni erityisesti, venyttely on hieman kaksipiippuinen juttu. jotkut lääkärit ovat sanoneet ettei esimerkiksi takareisien venyttely ole välttämättä liiallisesti tehtynä hyväksi selälle. olen itse huomannut venyttelyä tehdessäni toisinaan sen, että olo on sen jälkeen mahtava, ja toisinaan taas sen että selkään koskee helvetisti. vaikka venyttelisin samalla tavalla kummallakin kerralla. itse keskityn enemmän venyttelyssä pakaran lihaksiin, sekä loitontajiin ja lähentäjiin. ja toki koetan venyttää alaselän lihaksia niin hyvin kuin pystyn. yksikseen sitä on vaan hankala tehdä kun on muutenkin selkä kipeä ja jumissa, ja siihen tarvitsisikin partnerin että voisi venyttää selällään maaten rentona ollessaan selkää, siten että toinen työntäisi jalkoja pikkuhiljaa eteenpäin päätä kohti, jalat hieman koukussa ollen ettei venytys mene enemmän takareisille kuin alaselkään.

mutta kokonaisuudessaan, lihashuolto, sekä niiden sisäisten sekä ulkoisten lihaksien kunto on varsinkin selkäsairauksissa erityisen tärkeää. käyn itse kuukaudessa 4-6 kertaa hieronnassa, ja koetan pyrkiä venyttelemään ainakin silloin tällöin. se on totta että aina voisi tehdä selän huoltoa paljonkin enemmän, varsinkin noiden fysikaalisten huoltamisten puitteissa (eli ne sisäiset lihakset).

mutta, pointti oli se, että ole huolellinen sen selkäsi kanssa - mitä sitten sen kanssa teetkin. parasta olisi ottaa kunnolla selvää mikä sen tilanne nyt on, jos siellä on aiemmin epäilty tuollaista vikaa, ja nyt koskee noin paljon treenejä tehdessä. parempi katsoa kuin katua.

Lonkankoukistajat voi syödä kymmeniä prosentteja takareisien ja hanurin voimantuottokyvystä..

Takareisille IMO TOP5-liikkeet on:
1. Julle
2. VN-kyykky
3. Maastaveto
4. Suorinjaloin MAASTAveto. Ei mitään typeriä nytkytyksiä 30cm liikeradalla, vaan jokainen toisto kuolleista.
5. GHR

Ja sitten sarjapituuksista, silloin kun käytät takareisiä polvenkoukistamiseen niin olisi suotavaa tehdä vähän pitempiä sarjoja. Jotain 8-12 väliin vaikka. Ja silloin kun takareisiä käytetään lantion ojentamiseen niin lyhyempiä,(1)3-5(6) koska mukana on niin paljon muitakin isoja lihaksia.

Tämä minun mielipide.

Jullea teen aina välillä, mutta jotenkin en saa sitä tuntumaan takareisissä.. Oon kyllä tehny sen kyykyn jäkeen, niin ehkä jalat olleen liika väsyneet tarpeeksi koviin painoihin.

Suorinjaloin mavea ja tavallista mavea samaan treeniin.. ei ehkä..(?) Jos tekis välillä suorinjaloin, välillä sumona ja välillä normia.... nykyään vuorottelen osavedon ja normivedon kanssa. Eikös box-kyykky oo aika hyvä takaosastoon? en oo sitä kyl kauaa tehny, mut tuntuu hyvin.

Mikä on GHR?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
koko postaus

Loistava teksti! :thumbs:

Hyvä että mainitsit tuon takareisien venyttelyn.
Silloin jos kyseessä on lonkankoukistajista johtuva tapahtumaketju niin takareidet ja vatsalihaksethan ovat pidentyneet, ja lonkankoukistajat ja selän putket lyhentyneet.

Itse tykkään tehä takareisille semmoset venytykset että käy vain alhaalla ja pyörähtää molempien jalkojen puolella, siitä tulee mukava olo. Ei mitään pitkiä ja kovia venytyksiä.

Alaselkää ei muutenkaan pitäisi ikinä yrittää venyttää. Mieluummin vaikka pari tennispalloa putkien alle ja liikuttelee itteään niiden päällä lattialla tai vast.

Jullea teen aina välillä, mutta jotenkin en saa sitä tuntumaan takareisissä.. Oon kyllä tehny sen kyykyn jäkeen, niin ehkä jalat olleen liika väsyneet tarpeeksi koviin painoihin.

Suorinjaloin mavea ja tavallista mavea samaan treeniin.. ei ehkä..(?) Jos tekis välillä suorinjaloin, välillä sumona ja välillä normia.... nykyään vuorottelen osavedon ja normivedon kanssa. Eikös box-kyykky oo aika hyvä takaosastoon? en oo sitä kyl kauaa tehny, mut tuntuu hyvin.

Mikä on GHR?

Niin siis en tosiaankaan tarkottanu että kaikki noi samassa treenissä!!

Suoralla tangolla tehtynä julle on aika turha liike. Cambered bar on sitä varten.

Box-kyykky on hyvä siinä mielessä että OIKEIN TEHTYNÄ on pakko aktivoida takareidet ja pakarat että voi työntää lantiota eteen, eikä nojata etureisille ja niillä nousta.
Jos se tuntuu takareisissä niin sitä kannattaa varmaan sit tehä :)

GHR= glute ham raise, eli takareisinousu.

Fuhrer: -Miksei?

"Alaselkää ei muutenkaan pitäisi ikinä yrittää venyttää."

Fuhrer: -Miksei?

"Alaselkää ei muutenkaan pitäisi ikinä yrittää venyttää."

Oma mielipide on että ei kannata koska lannerankaa ei ole tehty mobilisointia ja suuria liikeratoja varten, siksi toisella puolella on monta kerrosta vatsalihaksia jotka liikkuvat ja supistuvat tsiljoonaan eri suuntaan.
Alaselän tehtävä on pääsääntöisesti stabiloida. Ja siellä on kuitenkin nikamaa ja välilevyä ja rustoa yms yms mitkä eivät tykkää välttämättä niin kauhesti liikkua enempää kuin on tarkoitettu.
Yksilöllisistä syistä tästä voi olla poikkeuksia, mutta kyllä silti suosisin lämpimästi että haetaan se liikkuvuus ja alaselän hyvinvointi keskittymällä esimerkiksi etu- ja takapuolen voimatasapainon ja yleisen ryhdin korjaamiseen.

Eri asia on verrytellä sitä kuin venyttää rankasti.

Eikös esimerkiksi juuri jollain venäläisillä balettitanssijoilla ole selät aivan kaput ennenku täyttää 25 just sen takia että selästä on tehty väkisin yliliikkuva, ja sieltä häviää se luonnollinen tuki ja turvallinen "jumi" joka pitää nikamat ja välilevyt aisoissa ja kasassa?

Mielellään kuulisin jos olet eri mieltä/olen väärässä? :)

itellä todettu yliliikkuvia nikamia alaselästä. Aiheutti juurikin tätä liiallista notkoa ja lantio karkasi eteen(?). Eli pylly pitkällä.

Omt terapeutti vaimikälie neuvoi poikittaisen vatsalihaksen reenit ja miten niillä lihaksilla saa sen ylimääräsen notkon oikastua. Lisäks katottiin missä asennossa sitä selkää pidetään sjmvssä, kyykyssä jne. Sitä ennen kuvitteli että osaa niitä vatsoja tehdä ja oikeita lihaksia käyttää, mutta ihan harhaluulossa elelin. Erittäin valaisevaa oli.

Ite oon ainaki hiffannu sen et ei ylineuroottisesti väännä selkää "suoraksi"=pois pyöreästä, koska silloin selkä taipuisi pyöreäksi "väärään suuntaan". Eli vatsoilla pidetään oikeassa asennossa.
Nimenomaan nuo vatsat auttanu. Lisäksi viime aikoina jättänyt jullen ja alaselkää kiertävästi venyttävän liikkeen pois. Yllättävän hyvänä pysynyt selkä. Tietty muuta venyttelyä riittävästi, erityisesti yritän keskittyä pakaroihin, koska taitaa iskiasta joku ärryttää silloin tällöin..

Tsemppistä reeneihin ja toiv selkäongelmat selviävät ja helpottavat.

Fuhrer: -Siitä en tiedä oletko väärässä, mutta erimieltä kyllä ollaan...

"Mielellään kuulisin jos olet eri mieltä/olen väärässä?"

Ei hyvä liikkuvuus ole suinkaan pois stabiliteetistä. Liika on toki liikaa, mutta jos nyt vaikkapa ne pitkät putket siellä selässä oikein kiristää, niin miksei niitä venytellä voisi? Hyvää ne siitä vain tykkää. Sama sivutaivutuksissa sekä kiertoliikkeissä. Mihinkäs ne tsiljoonaan suuntaan kroppaa vääntelevät vatsalihat saisivat sitä kroppaa taviteltua, jos selän lihat kiristellessään sen taivutuksen estäisi?

"Oma mielipide on että ei kannata koska lannerankaa ei ole tehty mobilisointia ja suuria liikeratoja varten, siksi toisella puolella on monta kerrosta vatsalihaksia jotka liikkuvat ja supistuvat tsiljoonaan eri suuntaan. Alaselän tehtävä on pääsääntöisesti stabiloida. Ja siellä on kuitenkin nikamaa ja välilevyä ja rustoa yms yms mitkä eivät tykkää välttämättä niin kauhesti liikkua enempää kuin on tarkoitettu"

Ryhtihän tieten on koko kropan hyvinvoinnin perusta. Mutta miten se alaselän mahdollisesti vähentynyt liikkuvuus haetaan keskittymällä voimatasapainoihin ja ryhdin korjaukseen? Kyllä se huonontunut liikkuvuus vaatii sitä venyttelyä ja/tai mobilisointia osakseen.

"Yksilöllisistä syistä tästä voi olla poikkeuksia, mutta kyllä silti suosisin lämpimästi että haetaan se liikkuvuus ja alaselän hyvinvointi keskittymällä esimerkiksi etu- ja takapuolen voimatasapainon ja yleisen ryhdin korjaamiseen."

Siinä olet kyllä täysin oikeassa, että lähtökohtaisesti sitä liikkuvuutta kannattaa ennemmin lisätä lantion ja rintarangan kuin alaselän alueelle. Mutta kuten jo yllä sanoinkin, stabiili ei meinaa yhtäkuin jäykkä. Vaikka toki helpommallahan tässä itse kukainenkin pääsisi noin ajattelemalla :D

edit. Mä jo pointin unohin, mitä aloin kirjaileen kun aloin, mutta tod. näk. mulla oli vain tarkoitus hiukka lieventää tuota sun jyrkkää kantaa alaselän venyttelyyn liittyen, eli "Alaselkää ei muutenkaan pitäisi ikinä yrittää venyttää." Johon siis mun näkemys ois, että kyllä sitä voi ja kannattaa venytellä, jos sille venyttelylle tarvetta on.

itellä todettu yliliikkuvia nikamia alaselästä. Aiheutti juurikin tätä liiallista notkoa ja lantio karkasi eteen(?). Eli pylly pitkällä.

Omt terapeutti vaimikälie neuvoi poikittaisen vatsalihaksen reenit ja miten niillä lihaksilla saa sen ylimääräsen notkon oikastua. Lisäks katottiin missä asennossa sitä selkää pidetään sjmvssä, kyykyssä jne. Sitä ennen kuvitteli että osaa niitä vatsoja tehdä ja oikeita lihaksia käyttää, mutta ihan harhaluulossa elelin. Erittäin valaisevaa oli.

Ite oon ainaki hiffannu sen et ei ylineuroottisesti väännä selkää "suoraksi"=pois pyöreästä, koska silloin selkä taipuisi pyöreäksi "väärään suuntaan". Eli vatsoilla pidetään oikeassa asennossa.
Nimenomaan nuo vatsat auttanu. Lisäksi viime aikoina jättänyt jullen ja alaselkää kiertävästi venyttävän liikkeen pois. Yllättävän hyvänä pysynyt selkä. Tietty muuta venyttelyä riittävästi, erityisesti yritän keskittyä pakaroihin, koska taitaa iskiasta joku ärryttää silloin tällöin..

Tsemppistä reeneihin ja toiv selkäongelmat selviävät ja helpottavat.

Mitäs vatsaliikkeitä oot tehny, jotka ovat auttaneet?
Itellä rajottuu voimapyörään, jalkojen nostoon ja rutistukseen lisäpainolla... keskiroppa vatsan osalta on varmaan meikäläisellä liian heikko

Fuhrer: -Siitä en tiedä oletko väärässä, mutta erimieltä kyllä ollaan...

"Mielellään kuulisin jos olet eri mieltä/olen väärässä?"

Ei hyvä liikkuvuus ole suinkaan pois stabiliteetistä. Liika on toki liikaa, mutta jos nyt vaikkapa ne pitkät putket siellä selässä oikein kiristää, niin miksei niitä venytellä voisi? Hyvää ne siitä vain tykkää. Sama sivutaivutuksissa sekä kiertoliikkeissä. Mihinkäs ne tsiljoonaan suuntaan kroppaa vääntelevät vatsalihat saisivat sitä kroppaa taviteltua, jos selän lihat kiristellessään sen taivutuksen estäisi?

"Oma mielipide on että ei kannata koska lannerankaa ei ole tehty mobilisointia ja suuria liikeratoja varten, siksi toisella puolella on monta kerrosta vatsalihaksia jotka liikkuvat ja supistuvat tsiljoonaan eri suuntaan. Alaselän tehtävä on pääsääntöisesti stabiloida. Ja siellä on kuitenkin nikamaa ja välilevyä ja rustoa yms yms mitkä eivät tykkää välttämättä niin kauhesti liikkua enempää kuin on tarkoitettu"

Ryhtihän tieten on koko kropan hyvinvoinnin perusta. Mutta miten se alaselän mahdollisesti vähentynyt liikkuvuus haetaan keskittymällä voimatasapainoihin ja ryhdin korjaukseen? Kyllä se huonontunut liikkuvuus vaatii sitä venyttelyä ja/tai mobilisointia osakseen.

"Yksilöllisistä syistä tästä voi olla poikkeuksia, mutta kyllä silti suosisin lämpimästi että haetaan se liikkuvuus ja alaselän hyvinvointi keskittymällä esimerkiksi etu- ja takapuolen voimatasapainon ja yleisen ryhdin korjaamiseen."

Siinä olet kyllä täysin oikeassa, että lähtökohtaisesti sitä liikkuvuutta kannattaa ennemmin lisätä lantion ja rintarangan kuin alaselän alueelle. Mutta kuten jo yllä sanoinkin, stabiili ei meinaa yhtäkuin jäykkä. Vaikka toki helpommallahan tässä itse kukainenkin pääsisi noin ajattelemalla :D

edit. Mä jo pointin unohin, mitä aloin kirjaileen kun aloin, mutta tod. näk. mulla oli vain tarkoitus hiukka lieventää tuota sun jyrkkää kantaa alaselän venyttelyyn liittyen, eli "Alaselkää ei muutenkaan pitäisi ikinä yrittää venyttää." Johon siis mun näkemys ois, että kyllä sitä voi ja kannattaa venytellä, jos sille venyttelylle tarvetta on.

Suurin syy miks kirjoitin kohtuu jyrkästi on se, että jos sanot jollekkin aloittelijalle tai ei niin oppineelle että älä venytä ollenkaan, niin luultavasti se venyttää silloin sen verran mikä on tarpeeksi :D

Kirjotin kyl aika jyrkästi, mut oisko sit lähempänä totuutta jos muotoilis niin että alaselkää voi venyttää, mutta liikeratojen lisäämiseen tähtäävä venyttely ei kannata?

Toki jos alaselkä on jumissa esim. huonosta työasennosta kuten mm. putkimiehillä tai ilmastointiasentajilla tuppaa mennä, on venyttely ja verryttely jopa suotavaa.

Jos taas on esimerkiksi iliopsoaksista johtuva lantiotiltti niin en suosittelisi että sitä yritetään hoitaa venyttelemällä, koska silloin hoidetaan seuraus eikä syytä.

Itse kun sain lonkankoukistajat PNF:llä avattua melko tehokkaasti niin 95% alaselän jumitiloista hävisi kun taikaiskusta.
Eli kun hoidettiin syy eikä oireita niin ei tarvitse venytellä sitä aluetta mille se ei ole niin hyvä, ja voi keskittyä esimerkiksi juuri rintarangan alueeseen.

Samaa käytän esimerkiksi kalaöljyn kanssa, jos sanon asiakkaalle että ota 9-12 kapselia ennen jokaista ateriaa niin tod.näk ottaa 3-4 joka riittää :D Jos sanosin että ota 3-4 niin ottaisi 1-2 jos sitäkään.. Catch my drift? ;)

Fuhrer: -No on sulla prkl konstit ohjeistuksiin :D

Kyllä sitä liikkuvuutta saa alaselkäänkin lisätä ihan huolella, kunhan se ei tapahdu muun liikkuvuuden kustannuksella. Ja muistaa pitää keskikropan lihat hyvässä kuosissa, niin hyvä tulee.

"Kirjotin kyl aika jyrkästi, mut oisko sit lähempänä totuutta jos muotoilis niin että alaselkää voi venyttää, mutta liikeratojen lisäämiseen tähtäävä venyttely ei kannata?"

Tokitoki panostetaan sinne etupuolelle, mutta ei sitä selkää tarvitse venyttämättäkään sen takia jättää. Eihän se selän hyvä liikkuvuus sieltä lonkkaa koukistavista lihoista ole pois. Nuissa lantio tilteissä se vastalihasten harjoittelu on venyttelyäkin tärkeämpää, sitäkään toki unhoittamatta. Sitten ei tarvikkaa enää kuin oppia hallitsemaan sen lantion ja keskikropan alue, niin jopa päästiin helpolla tilteistä eroon :D

"Jos taas on esimerkiksi iliopsoaksista johtuva lantiotiltti niin en suosittelisi että sitä yritetään hoitaa venyttelemällä, koska silloin hoidetaan seuraus eikä syytä."

Eli annetaan nyt ihmisten venytellä sitä alaselkääkin, jos tuntuu että venyttämisen tarvetta on. Jotkut kuulema venyttelevät ihan moisia jumeja ennaltaehkäisevästikkin, mutta taitaa olla legendaa...

Kylläkyllä, mutta sitten pitää myös miettiä vielä että onko se todella tarpeen venytellä sitä jos ei ole mitään varsinaista vaivaa kuten tredin aloittajalle?
Itse en ole juuri ikinä varsinaisesti venytellyt alaselkää, paitsi sen mitä tulee takareisiä venytellessä, ja mulla on siellä kuitenkin ollut aika erikoisia jumeja..
Henk.koht olen pärjännyt sillä että on pitänyt lonkankoukistajat ja pakarat melko aukinaisena.

Nyt ei ollut tarkoitus vähätellä sitä alaselän venyttelyn mahdollista tarvetta. Lähinnä vain että jos se toimii niinku pitää, ja lantio on oikeassa asennossa ja esim. olkapäät eivät ole sisäänpäin kääntyneet niin onko syytä venytellä sitä? Muuten kuin lämmittely- ja verryttelymielessä ennen urheilusuoritusta.
Koska lannerangan toimintaa ei voi kuitenkaan verrata moneenkaan muuhun kehon osaan.

En kyllä ihan jokaisella/joka asiaan käytä tuota "jyrkistämistä", mutta joillekin ihmisille se toimii aivan täydellisesti. Pitää vain osata lukea kenelle :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom