Ylikunto ja vastustuskyky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

JFG

Oon treenannut nyt muutaman kuukausden tosi tehokkaalla ohjelmalla. 3 x viikossa joka toinen treeni 10x3 kyykky, pena, leuka/kulmasoutu, pystysoutu, joka toinen 3x5. Lisäksi kerran viikossa mave, joka toinen vk 5 toistoo, joka toinen 10. Oon kehittynyt nopeemmin tolla ohjelmalla kun koskaan millään muullan ohjelmalla. (_joka_ treenissä _jokaiseen_ liikkeeseen on voinut lisätä painoja tai sarjoja). Tosin ruokapuoleenkin on kiinnitetty huomiota, yritetään olla +kaloreilla ja prodejuomaa vedetään huolella. Joskus palautuminen ei ole ollut riittävää ts. tuntuu treenin jälkeen, ettei lihakset vielä valmiita edellisestä treenistä.

Mutta.

Olen myös sairastellut viime aikaino ehkä enemmän kuin miesmuistiin. Flunssaa ja räkätautia+ kurkkukipua pukkaa. Yleensä en juurikaan sairastele, nimerkillä sairaslomapäiviä puhdas 0. Puolikuntoisuuden takia treenejäkin jätetty väliin.

Ainut muutos minkä näen eliontavoissani on tuo tehokas treeni (mikä voisi vaikuttaa sairasteluun). Voinkohan olla ylikunnin puolella, ja tuo sairastelu olisi oire siitä?

Eikö ylikunto kuitenkin laskisi tulostasoja, vai voiko kehittyä ja olla ylikunnossa?

Salille vasta sitten kun olet palautunut kunnolla viime reenistä. Tuo usea sairastelu on yleensä merkki alkavasta ylikunnosta. Jossain vaiheessa se seinä kuitenkin tulee vastaan jos on ylikunnossa. Nyt pidät taukoa viikon ja sitten alat reenailla varovasti.
Muista myös nukkua kunnon yöunet, joku 8-9 tuntia on ihan ok.

Sen verran voin sanoa että huippubodarit ja varmasti voimanostajatkin osaavat tunnistaa ylikunnon merkit tietysti kokemuksen takia ja hoippuvat usein siinä ylikunnon rajamailla. Jonkin aikaa kehitys saattaa olla mahdollista ylikunnon iskiessä mutta suosittelisin pitämään kevennetyn viikon tai totaalilevon sinun tapauksessasi.

Paras keino torjua ylikunto, on mitata lepopulssi aamulla aina samaan aikaan, eli juuri herättyä. Kohonnut leposyke aamulla on merkki ylikunnon lähestymisestä tai jo kovassa ylikunnossa olosta. Lisäksi on henkilökohtaisia juttuja, joista alkaa huomaamaan ylirasituksen.. Ainakin itse olen pistänyt merkille seuraavat: ei saa helpolla unta, nenän limakalvot kuivuu.

:wall: Itekin olin ihan innoissani treeneistä ja kehityksestä ja syksyllä häämöttäisi jo ekat kisatkin mutta perkkeles eikö oo ollu viikkokaupalla tautia(flunssaa) ja setit kärsii todella pahasti! Viime keskiviikkona olin ihan kantokunnossa ja kuumetta sikana, sen jälk en o uskaltanu treenata. Tuntuu et kokoajan vaan pienenee ja lyhistyy tarviis jonkun ihme konsti kun noi antibiootitki ei tunnu näyttävän tehojaan! Ja ai niin juuri ennen sairastelua tunsin olevani huippukunnossa ja treenasin paljon!

Kylmä ja julmettu fakta on, että silloin kun tuntuu että treenit kulkee paremmin kuin KOSKAAN AIKAISEMMIN, olisi syytä pitää jo kevennetty viikko. Nimim. kokemusta on.

juffe sanoi:
Kylmä ja julmettu fakta on, että silloin kun tuntuu että treenit kulkee paremmin kuin KOSKAAN AIKAISEMMIN, olisi syytä pitää jo kevennetty viikko. Nimim. kokemusta on.
Mä oon kanssa huomannu samn homman.

juffe sanoi:

Kyllä ja ite just olin viikko sit hyväs kuosis nii eiköhä tullu helveti moinen kurkku kipu ja kuumetta. PRKL ku pääsis vaa treenaan :rolleyes:

Tässä juttua joka sivuaa tätä aihetta:http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29925&highlight=lepo

Tähän ongelmaan on paras konsti suunnitella treenit niin että välillä tulee lepoa jollakin tavalla joko useammin lyhyitä lepojaksoja tai sitten pitempiä lepoja.
On tietenkin selvää että ylikunto laskee aika voimakkaasti vastustuskykyä. Mutta olen myös sitä mieltä että vaikka ei olisi ylikuntoa niin voi vaan herkistyä saamaan kaikki flunssat jne. kun on kroppa vaan koko ajan pienessä rasituksessa.

Ylikunto voi aiheutua sairastelusta, sairastelu ylikunnosta, ja kaikkea siltä väliltä. Nuo kaksi kulkevat kuitenkin pitkälti käsi kädessä. Kun kroppa on ajettu elimistön sietorajoille, se voi reagoida pukkaamalla kuumeen päälle, kehissä siis tarvitse olla edes mitään virusta tms. Yleensä kuitenkin taitaa käydä ennemmin niin että elimistön immuniteettikyky laskee koska resurssit käytetään palautumiseen, ja kompensoitumiseen seuraavaa treeniä (ja entistä isompia painoja varten), ja puolustusjärjestelmä ei sitten enää pystykään eliminoimaan taudinaiheuttajia. Onkin melkoinen taitolaji keikkua ylikunnon rajamailla, muttei ajatua kovin pahasti ylikunnon puolelle. Ylikuntokaan ei itseasiassa ole niin paha mörkö kuin aina kuvitellaan, koska joka kerta kun mennään lievästi ylikunnon puolelle, niin elimistö tekee ns. ylikompensaatiota (tähän itseasiassa perustuu jotkut kovan tehon voimanosto-ohjelmista). Eli toisinsanoen tämä raja siirtyy joka kerran hiukan kauemmaksi. Palautumista on hyvä pyrkiä kehittämään. Pitkään treenanneet pystyykin tekemään suhteessa enemmän lihas- ja hermostollista työtä menemättä ylikuntoon. Toki iän mukana sitten hormonitasojen laskut hiljalleen heikentävät palautumista jne.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
juffe sanoi:

NIIIIN nyt se sanotaan...prkl!!!!!

juffe sanoi:

Näin se vaan menee. Ja kantapäänkautta tunnun minäkin tätä edelleen opettelevan. Pää ei vaan kestä ottaa lepoa kun kulkee hyvin. Nyt on kyllä hyvät suunitelmat, katotaan malttaako toteuttaa ne vielä. :D

Niin tuosta että kun kulkee hyvin niin silloin lepoa. Itselläni kulkee viellä paremmin sen muutaman päivän levon jälkeen kun malttaa pitää. Ja sen ei tarvia olla kevennety viikko vaan joku pitkä vloppu tai vastaava. Ihan vakiona on että saa tuollaisen vapaan jälkeen pistää hieman lisää painoa lisää kun jaksaa taas paremmin. Samoin nyt pienellä dietillä niin tuntuu että aineen vaihduntakin pysyy kokoajan nopeassa tahdissa kun aina 2 viikon välein sellainen leposessio jossa hieman yhtenä päivänä sotkee mässyllä sitä.

Ei hemmetti, sitäkö se nyt sittenkin on...kävikö vielä niin ettei kevään kisoihin pääsekään, olen nyt kolmatta viikkoa sairastellut niin että yhtenä pvänä viikossa kuume on heittänyt todella korkeaksi, illalla jo normaali lukemiin.Pidin jopa 6 pvää totaalilepoa ja sitten takaisin treenikuvioihin KEVYESTI, niin jälleen parin pvän päästä sama juttu. Mitään selitystä verikokeista ei löydy asialle, kaikki ihan ok eikä mitään viruksia. Eikä muuten mitään flunssaakaan, vain korkea kuume... hammasta purren...

Fättis sanoi:
Ei hemmetti, sitäkö se nyt sittenkin on...kävikö vielä niin ettei kevään kisoihin pääsekään, olen nyt kolmatta viikkoa sairastellut niin että yhtenä pvänä viikossa kuume on heittänyt todella korkeaksi, illalla jo normaali lukemiin.Pidin jopa 6 pvää totaalilepoa ja sitten takaisin treenikuvioihin KEVYESTI, niin jälleen parin pvän päästä sama juttu. Mitään selitystä verikokeista ei löydy asialle, kaikki ihan ok eikä mitään viruksia. Eikä muuten mitään flunssaakaan, vain korkea kuume... hammasta purren...

Mulla on ollut oikeastaan täysin samat oireet(+flunssa) helmikuun aikana, yhtä sairastelua siis. Nyt näyttäis vähän helpottavan. Onko Fättiksen paino pudonnut paljon? Ite oon pyrkinyt syömään 2 tunnin välein, yllättävän hyvin on maistunutkin.

Ilecules, jos tarkoitat onko paino pudonnut sairastelun aikana, niin ei tiettävästi, sillä kroppa on kerännyt ainakin sellaset 1,5 kg nestettä... mutta kun pääsen pariksi pväksi reenaamaan, lähtee ne oikeestaan samantien. Ruka maistuu mullekin ihan mielettömän hyvin, kun kotona vain on, on suorastaan vaikeeta olla pois jääkaapilta :)

Kisoja ajatellen tiputettavaa olisi vielä arviolta 5 kg ja aikaa sellaset 9 vkoa....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom