Varmasti, mutta vastaan on tullut myös pirun moni, sellainen joka omasta mielestään treenaa kovaa ja fiksusti, mutta tekee kaiken todellisuudessä päin helvettiä sekä junnaa samalla tasolla vuodesta toiseen. Ja toisaalta monta selasta, jotka tosi heikoista lähtökohdistä kehittyy fiksulla treenillä tosi hyvin.
Tottahan tuokin, itse olen kyllä kokeillut aikasta lailla ainakin monipuolisesti erilaisia treenitapoja. Ja kehitystäkin on kuitenkin tullut, tuo penkkitulos on oikeastaan ainoa joka on junnannut suht. samassa.
Kaikki näkemykset ja perustuvat jollain tasolla omaan kokemukseen.
No joo, ilmaisin aika huonosti tuon. Tarkoitin siis tuohduksissani vain sitä, että ei kannata sanoa noin varmoja mielipiteitä asioista joita et kuitenkaan VOI oikeasti tietää - enemmänkin päätellä.
Olen liikunnallisesti keskimääräistä lahjakkaampi, mutta en kyllä juurikaan voimaominaisuuksiltani. Lähinnä siitä on apua kun 6-vuotiaasta on treenannut ohjatusti ja säännöllisesti kaikenlaista. Saliharjoittelu ei sinänsä minusta muutenkaan edes vaadi kovinkaan paljon vertailtaessa joihinkin muihin fyysisesti vaativiin lajeihin. IMO. Mutta sen nyt ei liity tähän.
Samaa mieltä! Itse pelasin tosiaan aktiivisesti pesäpalloa nuorena, ja kyllä treenaaminen vaati paljon enemmän. Voima/kehotreenin periaatteet ovat niin kovin yksinkertaisia. Ehkä se sitten on vaikeinta uskaltaa tehdä tarpeeksi kummallisia ratkaisuja omaa kehitystään ajatellen.
Tarkoitus ei ollut loukata, vaan herättä todellisuuteen.
OK. Kärkevästi vaan lähdit liikkeelle, ainakin heräsin.
Ehkä viimeinen ryhmä keneltä hakisin mallia normitreenaajan harjoittelulle. Lisäksi se kova ja fiksusti harjoittelu on kovin subjektiivista.
On kyllä. En ole sinänsä mallia noilta kilpabodareilta tai yleensäkään muilta juuri ottanut vaan pyrkinyt itse löytämään tehokkaimmpia tapoja harjoitella. Nyt on kokeilussa tällainen about 3 kertaa viikossa kiertävällä kaksijakoisella jaolla pyörivä voimapainotteinen juttu - tosin taukoakin on taas takana sairastelujen takia. Ja mä oon niitä, joilla tulokset tippuu hurjaa vauhtia salitaukojen aikana. Että saadaan sitä 3 x 90kin taas odotella ainakin kevääseen :D
Selitäppä miksei siinä 15 kilossa ole yhtään voimaa tuottavia lihaksia mukana.
En osaa selittää. Aiemmin kyllä mainitsinkin, että muissa harjoitusliikkeissä voimat ovat kyllä kasvaneet ihan reilustikin. Esim. silloin kun nuorena ja laihana nostin sen 86 penkistä, niin vaikkapa hauiskääntöä tein 20kg tangolla. Nytkään ei mitään valtavia painoja ole käytössä, mutta oon sentään saanut tehtyä sarjaa jo 20kg hantteleilla.
Muistelisin muuten myös, että tuolloin kun nostin tuon omaan painooni suhteessa paremman penatuloksen niin sarjakestävyys oli aika heikko. Eli taisin saada esim jollain 60kglla 8 tms. ja silti noin hyvän maxtuloksen. Ja siistillä tyylillä kyllä, ei tosin pysäytyksellä. Liekö sitten yleinen nopeus + räjähtävyys ollut vain parempaa kuin nyt. Pesisfysiikkaa tehtäessähän tuo oli treenin päätavoite.
Taas tässä 3x90 kunnossa sain kuitenkin jollain 60kglla varmaan 15 toiston nurkille. Toisaalta onhan tuo 3x90 nyt kuitenkin jonkin verran parempi tulos kuin 86kg (huomaa sen ajan mentaliteetin, kun on pitänyt kilon tarkkuudella hakea sitä maksimia...)