YleX:n Ile nosti 95kg penkistä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja What
  • Aloitettu Aloitettu
Alkaa kyllä jo vähän kuumentamaan tuo lässytys siitä, että "jos ei satanen mene ja oot vuosia treenannu ni on jotain pielessä". Ei vain välttämättä ole! Tiedän tämän omalta kohdaltani, koska olen takuulla treenannut + syönyt tarpeeksi hyvin erinäisiä vuosia tuossa jossain vaiheessa. Penamaksimiksi on toistaiseksi jäänyt 3 x 90 toissakeväänä otettuna.

Kun aloitin voimaharjoittelun, olin pelaillut jokusen vuoden pesäpalloa. Sain noin puolen vuoden harjoittelun jälkeen 65-kiloisena muistaakseni 81 tai 86 kiloa (v.-92). Nyt sitten 12.5 vuotta myöhemmin (treeniä noin 9 vuotta, josta 6 vuotta intensiivistä ja ennen maxnostoa 2.5v yhtäjaksoisesti) siis tuon 3 x 90 (kevät 2005) - omapaino 90kg. Lihasta tuosta kasvusta arviolta 15kg.

Että siinä kehitystä. Kaikissa muissa harjoitusliikkeissä voimatasot nousseet arviolta 80-100%

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä meni n. 6 vuotta että nostin satasen penkistä. Lukioaikoina eräs kaveri tuli mukaan treenamaan ja nosti ekalla kerralla penkistä 60 kg. Noin 8 kk treeniä ihan miten sattuu ja tulos 120 kg. Itse olin tuolloin hinkannut jo vuosia ja penasarjat tein 70-80 kg:lla ja lisäravinteet ja ohjelmat oli "viimesen päälle".

Yksilölliset erot ovat todella suuria, terminaattorin sun muiden lahjakkuuksien on helppo sanoa miten nopeasti se satanen penkataan.

Jotenkin koomista väittää, että vuosien treenitaustalla ja 90 kilon omamassalla varustettu kaveri on treenannut oikein ja silti penkistä ei nouse kuin 3x90kg. Oli se penkkitekniikka hallussa tai ei. Paskapuhetta.

Harjoittelun täytyy olla lähes täysin perseellään. IMO Tai sitten joillain ihmisillä on vain eri käsitys harjoittelusta.

Voi hyvin olla, että jos penkkitulos jää pieneksi, niin penkkitekniikka on surkea. Itsekin nostan melkein pelkillä ojentajilla ja etuolkapäillä. Jos ei saa tuntumaa rintalihaksiin, niin ei se satku helposti nouse.

Jotenkin koomista väittää, että vuosien treenitaustalla ja 90 kilon omamassalla varustettu kaveri on treenannut oikein ja silti penkistä ei nouse kuin 3x90kg. Oli se penkkitekniikka hallussa tai ei. Paskapuhetta.

Harjoittelun täytyy olla lähes täysin perseellään. IMO Tai sitten joillain ihmisillä on vain eri käsitys harjoittelusta.

Voihan sitä treenata tekemättä koko penkkiä ollenkaan, sillon penkkitekniikka ei varmaankaan ole kunnossa.

Kertokaas JMP75 ja Pade, että millä tavoin treenasitte penkkiä. Kokeilitteko useita erilaisia ohjelmia?

Ohjelmia oli kyllä vaikka mitä, pääosin kopioituna bodaus- ym lehdistä ja kirjoista, eikä ne varmasti olleet optimaalisia maksimi penkkituloksen kehittymisen kannalta. Mutta oli niissä sentään jotain järkeä, toisin kuin tällä em. kaverilla. Itselläkin kehitystä tuli mutta todella hitaasti.

Todennäköisesti olisin päässyt tuohon maagiseen rajaan nopeammin jollain jaksotetulla voimaohjelmalla, mutta en takuulla olisi saavuttanut kaverini tuloksia vaikka hän söi ja treenasi miten sattuu.

Tämä keskustelu on turha, koska emme vielä tiedä Ilen penkkitulosta. Tiedämme vain, että varmistajan avustuksella hän nosti 95 kiloa. Tämä ei ole penkkitulos, emmekä voi sen perusteella arvioida edes hänen mahdollista penkkitulosta.

90kg nosti omin avuin. 95kg:ssa Tuomas ohjasi sivusuunnassa nostoa. Tuomaksen mukaan 94kg olisi mennyt puhtaasti, mutta tämänkin 95kg:n noston HÄN hyväksyi. Ilmeisesti lähtenyt tämä penkkikisaidea jostain ruokapöytäjutustelusta. Tämä kaikki selvisi siitä lähetyksestä.

Ile kuulemma viimeksi nostellut penkistä jotain pari vuotta sitten ja silloin 80kg mennyt. Tämäkin kerrottiin lähetyksessä.

Eli, parin vuoden päästä menee varmaan jotain 110-115kg ;)

Pade sanoi:
Todennäköisesti olisin päässyt tuohon maagiseen rajaan nopeammin jollain jaksotetulla voimaohjelmalla, mutta en takuulla olisi saavuttanut kaverini tuloksia vaikka hän söi ja treenasi miten sattuu.

Tottakai on olemassa lahjakkaampia ihmisiä. Aina on joku parempi. Minusta ei pitäisi liikaa verrata muihin, vaan keskittyä toteuttamaan omaa potentiaaliaan optimaalisella tavalla. Otetaan kaikki irti omasta kropasta...

Saanko kysyä, miten sinä voit tietää tämän? Kyllähän saleilla käy tuhansia ihmisiä, joiden treenejä ja tuloksia et ole henkilökohtaisesti ehtinyt tarkkailemaan. Esimerkiksi koominen allekirjoittanut...

Olisiko kuitenkin niin, että perustat väitteesi lähinnä omiin kokemuksiisi ja näkemyksiisi harjoittelusta ja kehityksestä. Takana voi olla myös vähän sellaista, että et halua myöntää olevasi itse monia muita paljon lahjakkaampi. Eli haluat gloriaa siitä, että olet "otsasi hiessä" tuloksesi saavuttanut ja me alle satasen penkkaajat ei ymmärretä kovasta työstä mitään.

En voi varmaankaan jatkaa tätä keskustelua juurikaan pidemmälle, sillä jos lähtökohtasi + argumenttisi on se, että minun puheeni on "paskapuhetta" niin eihän siihen kannata enää vastata. Ei ole mielestäni kovin kohteliasta alkaa loukkaamaan ihmisiä arvailuillaan.

En jaksa varmaan enempää "puolustella", kuin tämän verran:

En ole itse salilla nähnyt koskaan ketään, joka harjoittelisi mainittavasti paremmin tai kovempaa kuin minä. Mukaanlukien kehonrakennuksessa SM-kultaa voittaneita kilpailijoita. Ja välillä olen harjoitellut nimenomaan voiman hankintaa silmälläpitäen - tällainen treenihän ei periaatteessa edes näytä ulospäin välttämättä niin "kovalta" kuin vaikkapa failureen vedettävä monijakoinen kehoilutreeni (sitäkin on tehty, ja muristu ja oltu niin hardcorea että...)

Selitäpä seuraavaksi, miten olen saanut hankituksi noin 15 kiloa lihaksia jos harjoitteluni on täysin pielessä?

Niin, pakko vielä mainita että en ole itsekään koskaan nähnyt salilla lihasmassaansa nähden heikompaa kaveria kuin minä. Tai en ainakaan muista...

Itsellä meni n. 6 vuotta että nostin satasen penkistä. Lukioaikoina eräs kaveri tuli mukaan treenamaan ja nosti ekalla kerralla penkistä 60 kg. Noin 8 kk treeniä ihan miten sattuu ja tulos 120 kg. Itse olin tuolloin hinkannut jo vuosia ja penasarjat tein 70-80 kg:lla ja lisäravinteet ja ohjelmat oli "viimesen päälle".

Yksilölliset erot ovat todella suuria, terminaattorin sun muiden lahjakkuuksien on helppo sanoa miten nopeasti se satanen penkataan.

Hmm, yhä olen sitä mieltä että sitten jos ei 6 vuoden treenillä saa 100 kg, niin joko ei olla tehty penkkiä kuin satunnaisesti, tai sitten se lahjakkuus on siellä ääripäässä, eli täysin perseestä.

Ja lisätään vielä, että sitten tällainen treenaaja ei varmastikkaan edes hae sitä sataa kiloa, vaan keskittyy pumppailemaan sun muuta.

Itse taas koin nuorempana, että se lihas kasvaa isoilla painoilla ja penkissä nyt piti saada mahd. nopeasti isot painot ylös. Kyllä sillon tehtiin paljon työtä sen eteen, eli toisinsanoen nostetiin sarjapainoja jokaikinen salikerta. Ei kuitenkaan mitään järin eriskummalista ollut ohjelmassa, kuin kova halu saada enemmän rautaa ylös. Taisi se vuoden kestää kun 100 tuli ylös.

90kg nosti omin avuin. 95kg:ssa Tuomas ohjasi sivusuunnassa nostoa. Tuomaksen mukaan 94kg olisi mennyt puhtaasti, mutta tämänkin 95kg:n noston HÄN hyväksyi. Ilmeisesti lähtenyt tämä penkkikisaidea jostain ruokapöytäjutustelusta. Tämä kaikki selvisi siitä lähetyksestä.

Ile kuulemma viimeksi nostellut penkistä jotain pari vuotta sitten ja silloin 80kg mennyt. Tämäkin kerrottiin lähetyksessä.

Eli, parin vuoden päästä menee varmaan jotain 110-115kg ;)

Voihan sitä ohjaamiseksikin kutsua. Itse kutsuisin (kuvan perusteella) tuota avittamiseksi. Pitiköhän se Tuomas tangosta kiinni myös Ilen nostaessa 90 kg? Saako muuten tangosta pitää kiinni toisen nostaessa, jos ei avita tai ohjaa sivusuunnassa? Tai siis voiko tuloksen hyväksyä, jos näin toimitaan?

Saanko kysyä, miten sinä voit tietää tämän? Kyllähän saleilla käy tuhansia ihmisiä, joiden treenejä ja tuloksia et ole henkilökohtaisesti ehtinyt tarkkailemaan.
Varmasti, mutta vastaan on tullut myös pirun moni, sellainen joka omasta mielestään treenaa kovaa ja fiksusti, mutta tekee kaiken todellisuudessä päin helvettiä sekä junnaa samalla tasolla vuodesta toiseen. Ja toisaalta monta selasta, jotka tosi heikoista lähtökohdistä kehittyy fiksulla treenillä tosi hyvin.

Olisiko kuitenkin niin, että perustat väitteesi lähinnä omiin kokemuksiisi ja näkemyksiisi harjoittelusta ja kehityksestä. Takana voi olla myös vähän sellaista, että et halua myöntää olevasi itse monia muita paljon lahjakkaampi. Eli haluat gloriaa siitä, että olet "otsasi hiessä" tuloksesi saavuttanut ja me alle satasen penkkaajat ei ymmärretä kovasta työstä mitään.
Kaikki näkemykset ja perustuvat jollain tasolla omaan kokemukseen.

Olen liikunnallisesti keskimääräistä lahjakkaampi, mutta en kyllä juurikaan voimaominaisuuksiltani. Lähinnä siitä on apua kun 6-vuotiaasta on treenannut ohjatusti ja säännöllisesti kaikenlaista. Saliharjoittelu ei sinänsä minusta muutenkaan edes vaadi kovinkaan paljon vertailtaessa joihinkin muihin fyysisesti vaativiin lajeihin. IMO. Mutta sen nyt ei liity tähän.

Ei ole mielestäni kovin kohteliasta alkaa loukkaamaan ihmisiä arvailuillaan.
Tarkoitus ei ollut loukata, vaan herättä todellisuuteen.

En ole itse salilla nähnyt koskaan ketään, joka harjoittelisi mainittavasti paremmin tai kovempaa kuin minä. Mukaanlukien kehonrakennuksessa SM-kultaa voittaneita kilpailijoita.
Ehkä viimeinen ryhmä keneltä hakisin mallia normitreenaajan harjoittelulle. Lisäksi se kova ja fiksusti harjoittelu on kovin subjektiivista.

Selitäpä seuraavaksi, miten olen saanut hankituksi noin 15 kiloa lihaksia jos harjoitteluni on täysin pielessä?
Selitäppä miksei siinä 15 kilossa ole yhtään voimaa tuottavia lihaksia mukana.

Eikös jonkun määritelmän mukaan jokaisen terveen miehen pitäis se satanen punnertaa. Varsinkin jos on edes jotain liikuntaa harrastaa.

Prkl!!! Pitäisköhän laittaa kuula ohtaan?,kun ei mee
kuin vajaa sata!
Kehotan vakavasti harkitsemaan kyseistä mahdollisuutta:D Onhan se miehen mitta tuo satku penkissä. Eihän sitä kehtaa myöntää edes treenaavansa, jos ei se nouse!:david:
No oikeastihan kehoilussa kannattaa lähteä parantamaan omia tuloksiaan ja siten maksimoida niiden omien lahjojen käyttö, riippumatta siitä, onko niitä vähän vai paljon.IMO
P.S. Itse nostin satasen viime torstaina, hiukan vajaan kolmen vuoden treenillä, josta suurin osa bodytyyppistä:kippis1:

Varmasti, mutta vastaan on tullut myös pirun moni, sellainen joka omasta mielestään treenaa kovaa ja fiksusti, mutta tekee kaiken todellisuudessä päin helvettiä sekä junnaa samalla tasolla vuodesta toiseen. Ja toisaalta monta selasta, jotka tosi heikoista lähtökohdistä kehittyy fiksulla treenillä tosi hyvin.

Tottahan tuokin, itse olen kyllä kokeillut aikasta lailla ainakin monipuolisesti erilaisia treenitapoja. Ja kehitystäkin on kuitenkin tullut, tuo penkkitulos on oikeastaan ainoa joka on junnannut suht. samassa.

Kaikki näkemykset ja perustuvat jollain tasolla omaan kokemukseen.

No joo, ilmaisin aika huonosti tuon. Tarkoitin siis tuohduksissani vain sitä, että ei kannata sanoa noin varmoja mielipiteitä asioista joita et kuitenkaan VOI oikeasti tietää - enemmänkin päätellä.

Olen liikunnallisesti keskimääräistä lahjakkaampi, mutta en kyllä juurikaan voimaominaisuuksiltani. Lähinnä siitä on apua kun 6-vuotiaasta on treenannut ohjatusti ja säännöllisesti kaikenlaista. Saliharjoittelu ei sinänsä minusta muutenkaan edes vaadi kovinkaan paljon vertailtaessa joihinkin muihin fyysisesti vaativiin lajeihin. IMO. Mutta sen nyt ei liity tähän.

Samaa mieltä! Itse pelasin tosiaan aktiivisesti pesäpalloa nuorena, ja kyllä treenaaminen vaati paljon enemmän. Voima/kehotreenin periaatteet ovat niin kovin yksinkertaisia. Ehkä se sitten on vaikeinta uskaltaa tehdä tarpeeksi kummallisia ratkaisuja omaa kehitystään ajatellen.

Tarkoitus ei ollut loukata, vaan herättä todellisuuteen.

OK. Kärkevästi vaan lähdit liikkeelle, ainakin heräsin.
Ehkä viimeinen ryhmä keneltä hakisin mallia normitreenaajan harjoittelulle. Lisäksi se kova ja fiksusti harjoittelu on kovin subjektiivista.

On kyllä. En ole sinänsä mallia noilta kilpabodareilta tai yleensäkään muilta juuri ottanut vaan pyrkinyt itse löytämään tehokkaimmpia tapoja harjoitella. Nyt on kokeilussa tällainen about 3 kertaa viikossa kiertävällä kaksijakoisella jaolla pyörivä voimapainotteinen juttu - tosin taukoakin on taas takana sairastelujen takia. Ja mä oon niitä, joilla tulokset tippuu hurjaa vauhtia salitaukojen aikana. Että saadaan sitä 3 x 90kin taas odotella ainakin kevääseen :D

Selitäppä miksei siinä 15 kilossa ole yhtään voimaa tuottavia lihaksia mukana.

En osaa selittää. Aiemmin kyllä mainitsinkin, että muissa harjoitusliikkeissä voimat ovat kyllä kasvaneet ihan reilustikin. Esim. silloin kun nuorena ja laihana nostin sen 86 penkistä, niin vaikkapa hauiskääntöä tein 20kg tangolla. Nytkään ei mitään valtavia painoja ole käytössä, mutta oon sentään saanut tehtyä sarjaa jo 20kg hantteleilla.

Muistelisin muuten myös, että tuolloin kun nostin tuon omaan painooni suhteessa paremman penatuloksen niin sarjakestävyys oli aika heikko. Eli taisin saada esim jollain 60kglla 8 tms. ja silti noin hyvän maxtuloksen. Ja siistillä tyylillä kyllä, ei tosin pysäytyksellä. Liekö sitten yleinen nopeus + räjähtävyys ollut vain parempaa kuin nyt. Pesisfysiikkaa tehtäessähän tuo oli treenin päätavoite.

Taas tässä 3x90 kunnossa sain kuitenkin jollain 60kglla varmaan 15 toiston nurkille. Toisaalta onhan tuo 3x90 nyt kuitenkin jonkin verran parempi tulos kuin 86kg (huomaa sen ajan mentaliteetin, kun on pitänyt kilon tarkkuudella hakea sitä maksimia...)

Tottahan tuokin, itse olen kyllä kokeillut aikasta lailla ainakin monipuolisesti erilaisia treenitapoja. Ja kehitystäkin on kuitenkin tullut, tuo penkkitulos on oikeastaan ainoa joka on junnannut suht. samassa.
Koita saada joku suht kokenut penkkaaja reenikaveriks, ni eiköhän sieltä keinot löydy millä tuokin saadaan tuosta nousemaan. Näin äkkiseltään tulis vaan mieleen, että jotain on reenauksessa mennyt perusteellisesti vikaan, kun voima on kuitenkin yleisellä tasolla kehittynyt.

Samaa mieltä! Itse pelasin tosiaan aktiivisesti pesäpalloa nuorena, ja kyllä treenaaminen vaati paljon enemmän. Voima/kehotreenin periaatteet ovat niin kovin yksinkertaisia. Ehkä se sitten on vaikeinta uskaltaa tehdä tarpeeksi kummallisia ratkaisuja omaa kehitystään ajatellen.
Tässä voi olla nimenomaan se syy. Reeni on helppoa jos siitä tekee helppoa.
Salille voi mennä reenailemaan vähäsen tai sitten sinne voi mennä hyvin psyykattuna ja valmiina reenaamaan kovaa itsensä kehittäminen 100% mielessä.
Onhan pesis tai esim futis myös suht. yksinkertainen laji yksinkertaisine periaatteineen. Se mitä reenaaminen vaatii, on paljolti itsestä kiinni.

Tässä voi olla nimenomaan se syy. Reeni on helppoa jos siitä tekee helppoa.
Salille voi mennä reenailemaan vähäsen tai sitten sinne voi mennä hyvin psyykattuna ja valmiina reenaamaan kovaa itsensä kehittäminen 100% mielessä.
Se mitä reenaaminen vaatii, on paljolti itsestä kiinni.
Mutta se mitä kehittävä ja suunniteltu saliharjoittelu vaatii, on aika kaukana monen lajin vaatimuksista. Kuka tahansa jaksaa käydä salilla treenaamassa kovaa 3-6 kertaa viikossa noin 45-90 min kerrallaan. Mutta entä jos suunnitelmallista lajiharjoittelua tarvitaan 6-10 kertaa viikossa, ja siihen päälle vielä tukevat harjoitteet.

Punttailu on siitä helppoa, kun sitä ei oikeastaan voi tehdä tehokkaasti kovin paljoa. Motorisia ja enemmän taito-ominaisuuksia vaativia lajeja (oma kokemus kamppailun puolelta) voi sitten taas treenata määrällisesti huomattavasti enemmän.

Eri ryhmänä tulevat vielä kestävyyslajit, jossa harjoittelumäärät voivat olla käsittämättömän suuria. Minusta hyvää vertailupohjaa bodauksen vaativuudelle suhteessa kestävyysurheiluun toi hyvin esille Fastin sivuilla olleet SM-tason bodarin ja triathlonistin treenipäiväkirjat. Siinä voi sitten jokainen miettiä mitä kova harjoittelu tarkoittaa.

Tarkoitus ei ole nyt sen kummemmin provota, mutta monen "kovan HC-podarin" kannattaisi aina välillä miettiä, että onko se oma treenaaminen aina sitten kuitenkaan niin äärettömän HC.

Itse ainakin pidän nykyistä voimapohjaista harjoittelua äärettömän paljon helpompana ja kevyempänä verrattuna nyrkkeliharrastuksen vaatimuksiin aktiiviaikoina. Toisaalta ehkä en vaan harjoittele tarpeeksi kovaa, mistäpä sen tietää. Kyllä tässä on ainakin eteenpäin hissukseen menty.

Mielenkiintoista keskustelua. Itse allekirjoitan Sepsiksen mielipiteet tuosta vaativuudesta ja vaativuudesta täysin.

Threadin aiheesta ollaan kylläkin jo aika kaukana, että eiköhän jatketa lätinää jossain muualla jos vielä kiinnostaa...

Niin, omasta mielestäni/näkökulmastani tämä Ilen penkkitulos on errrittäin kova. Ekan kerran kun itse kokeilin penkkiä, en saanut tankoa ylös mutta tämä olikin joskus >10v. Ekan kerran, kun jo urheilua muutaman vuoden harrastaneena kokeilin, niin taisi mennä suunnilleen se 50kg - about oma paino tuolloin.

jos mä nyt ihan oikein oon ymmärtänyt ni sinne Ylexän kotisivuil pitäis tulla viel lisää kuvia siitä ilen nostosta. Ja jossain luki että rautaa oli parhaimmillaan 90kg, mutta sitten taas tuomas sanos että 95kg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom