Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia vastauksista.

Itse en oikein ymmärrä miksi tuota ruisleipää pidetään huonona asiana? Olen huomannut, että esim. ulkomaan reissujen aikana ja jos en muuten ole saanut ruisleipää/kaurapuuroa niin vatsa ei toimi normaalisti. Sitten kun niitä taas saa niin johan vatsakin voi paremmin.

Joku kommentoi, että maito on värjättyä vettä. Sieltähän saa proteinia ja hiilihydraattia, mutta myös kalsiumia ja vitamiineja. En nyt maitoa pitäisi kovinkaan huonona asiana ja varsinkaan rasvattomana versiona. Itse käytän ruokajuomana vain vettä tai maitoa (mehuja en käytä kuin todella harvoin). Kahviin laitan kevytmaitoa. Oikeastaan maito on ainut energiaa sisältävä ruokajuoma. Alkoholituotteita tulee käytettyä tietysti silloin tällöin.

Joskus vuosia sitten en katsonut mitä söin, vaan ruoka oli aika rasvaista ja sisälsi ns. kovia rasvoja. Kävin silloin työterveydessä testeissä ja kolesteroliarvot olivat korkeat (7). Sitten otin itseäni niskasta kiinni ja pyrin elämään paremmin virallisten ohjeiden mukaisesti. Vaihdoin rasvaiset maitotuotteet rasvattomiin tai vähän rasvaisiin. Lisäksi lopetin vaalean leivän syönnin ja vaihdoin ne ruisleipään ja aloin syödä kaurapuuroa. Lisäksi oivariini vaihtui beceliin. Puolen vuoden aikana kolesteroli laski ollen 5. Liikunnassa ei tapahtunut muutoksia. Samaan aikaan myös painoni tippui useita kiloja.

En uskaltaisi kokeilla mitään karppausta. Omat kokemukset virallisista ohjeista on hyviä.

Minulle on sitten se ja sama mitä ihmiset suuhunsa pistävät ja ärsyttää koko uutisointi karppauksesta. Halusin vain vastauksia noihin omiin olettamuksiin karppauksesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla (ja monella muullakin) taas menee maha sekaisin ruisleivasta ja turvottaa ihan alyttomasti. Kaurapuurossa sama homma. Ulkomailla vierahtanyt nyt pari vuotta eika todellakaan ole ruisleipaa ikava vaikka suomalaiset luulevat ettei sita ilman voi elaa tai ainakaan olla terve :rolleyes:
Kaupan ruisleivista muuten tosi harvaa voi oikeasti sanoa ruisleivaksi. Varsinkaan jotain ruispaloja, sen verran kuraa ovat sisalloltaan.

Maitoa en myoskaan juurikaan juo, koska en pida maitotuotteita ns. luonnollisena ravintona. Ne ovat poikkeuksetta kovin kasiteltyja (varsinkin rasvaton maito) eika maitotuotteista saa mitaan mita en saisi kasviksista/muista ruuista. Oma kroppa voi paremmin ilman/hyvin vahaisilla maitotuotteilla.

Beceliin en koskisi pitkalla tikullakaan. Saman tien voisin kayda Delgadon kotilabrassa hakemassa kaikki loytamani myrkyt, tehda niista voin nakoisen kontin ja syoda sita. Sama asia.

En uskaltaisi syoda virallisten ohjeiden mukaan. En tykkaa laskea kaloreita, olla turvonnut, saada finneja, olla mahaoireinen ja kaikkea muuta mita virallisterveellinen ruokavalio itselleni aiheuttaa. Kiva jos se jollekin toimii mutta itse olen sen verran hippi etta syon vain oikeaa ruokaa ;)

1. Miksi maitotuotteita ei voi käyttää rasvattomina versioina? Olen käsittänyt, että karppaajat haluaisivat maidon täysmaitona. Mikä rasvattomassa maidossa on huono asia, entä miksi ei kevytmaito kelpaa? Jos täysmaito on hyvä niin miten kerman laita? Vai onko käsitykseni täysin väärä?

Rasvaton maito eräässä tutkimuksessa yhdistyi eturauhassyöpään, täysmaito ei.

Itse olen miettinyt sitä, että kun katsoo Finelin ravintoainetaulukoita, niin huomaa Omega 6 rasvahappoja olevan suuressa herkussani nauta-sikajauhelihassa. Kun ei ole varaa syödä kalaa proteiininlähteenä, niin ilmeisesti täytyy lisätä Omega 3:sta lisäravinteena, niin saa omegoiden suhteet jotenkuten parempaan kuosiin.

Itse kyllä vedän suuria määriä riisiä, joten en ole karppaaja. Oikeastaan salitreeneihin tarvitaan hiilareita ja olo ilman niitä on mulla heikko. Vedän riisini jauhelihan kanssa, jolloin verensokerin ei pitäisi heilahdella, koska jauhelihan rasvan ja proteiinin tasaannuttava vaikutus ja se, että tällöin hiilarit imeytyy hieman hitaammin. Sitten päälle vetelen porkkanaa ja parsakaalia sellaisenaan (puolisen kiloa) ja rooibos-teetä sekä tavallistakin teetä, niin saa suojaravintoaineet ja vaikka mitä kivaa kasviksista.

Käytän nihkeästi maitotuotteita. Kuulemma se nostaa estrogeenitasoja, jolloin ei viitti juoda sitä.

En tekisi muutoksia ruokailutottumuksiin yksittäisen tutkimuksen perusteella.

Aivan. Muutenkin tässä "karppaus vs. viralliset suositukset"-härdellissä hämää se, että molemmat osapuolet pysyvät niiden tutkimusten takana, jotka puoltavat omaa kantaa (tottakai). Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että tässä ketjussa solvataan esim. Puskaa, joka varmasti tietää ravintoasioista monia nettiravitsemustieteiljöitä enemmän. Ehkä pitäisi lopettaa näiden juttujen seuraaminen, koska olen liian tyhmä pohtimaan näin vaikeita asioita.

Aivan. Muutenkin tässä "karppaus vs. viralliset suositukset"-härdellissä hämää se, että molemmat osapuolet pysyvät niiden tutkimusten takana, jotka puoltavat omaa kantaa (tottakai). Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että tässä ketjussa solvataan esim. Puskaa, joka varmasti tietää ravintoasioista monia nettiravitsemustieteiljöitä enemmän. Ehkä pitäisi lopettaa näiden juttujen seuraaminen, koska olen liian tyhmä pohtimaan näin vaikeita asioita.

Kuolinsyytilastojen mukaan suomalaisten sepelvaltimokuolleisuus on vähentynyt 80 % 1970-luvulta. Joten Suomessa on varmasti tehty asioita oikein.

Tutkimuksia tulee tuhansia vuodessa ympäri maailmaa. Itselläni ei ole aikaa, eikä hirveästi mielenkiintoa lukea niitä. Minulle riittää luottoa THL:een ja KTL:een. Uskon, että siellä seurataan tutkimuksia ja kootaan niistä sitten ne viralliset ohjeistukset, jotka voivat myös muuttua, mutta ei minkään yksittäisen tutkimuksen perusteella.

Veikkaan, että tulevaisuudessa Suomessakin tehdään tutkimusta tuosta karppauksesta. Tosin pitkittäistutkimukset vievät aikaa, eikä sitä tässä "mulle kaikki heti"-yhteiskunnassa niitä malteta aina odottaa. Uskon, että THL ja KTL voivat muuttaa kantaansa jos useat tutkimukset osoittaa, että virallisia suosituksia on muutettava. Sitä muuttuuko ne karppauksen suuntaan vai ei, niin aika vain näyttää.

Minulle riittää viralliset ohjeet ja omat kokemukset, jotka olen hyväksi todennut. Näillä mennään.

Kysymys karppaajille: Miten suhtaudutte palautusvalmisteisiin ja muihin ravintolisiin, esim. proteinilisät?

mulla on sen verran foliohattua päässä, että en ihan kaikkea "niele". en oikeastaan mistään asiasta; olkoon sitten ilmastonmuutos, maahanmuutto, yleiset ruokavaliosuositukset jne...

Mulla meinaa räjähtää jo pää näiden karppauskeskustelujen kanssa.

Sitten voisi olla jotain järkeä jos kaikki edes olisivat yhtä mieltä siitä, mitä koko (typerällä) termillä tarkoitetaan. Siitä on olemassa niin helvetillinen määrä eri suuntauksia, että äkkiä on puurot ja vellit sekaisin.

Usein kuulee puhuttavan tästä "pekonikarppaajien" lahkosta, joka on se karppaajien Taleban-ryhmittymä. Heille kova rasva ei pelkästään ole ok, se on suorastaan terveellistä. Kermaa juodaan ruokajuomaksi ja voita mussutetaan jälkiruoaksi. Näistä lähtee eniten ääntä ja siksi luultavasti monet "auktoriteetit" ja asiantuntijat luulevat että tästä koko karppauksessa on kyse. Siitä siis vastareaktio.

Sitten toisessa päässä on nämä maltillisemmat (rentokarppaajat tms, jos lisää tyhmiä termejä haluaa) ihmiset. He jättävät sokerit ja muut "höttöhiilarit" (argh!) pois. Saattavat toisinaan syödä täysjyvätuotteita. Ei tarvi riehua. Rasvat ja proteiinit ehkä jopa kasvipainotteisesti. Näitä tyyppejä on mun mielestä enemmistö.

Koko vhh-buumissa on niin helvetisti erilaisia vivahteita ettei tässä enää pysy pirukaan kärryillä. Jos argumentteja katsoo, olen huomannut että mitä sekopäisempään suuntaan mennään, sen huonommaksi ne muuttuvat. Niihin on vain hankala ottaa mitään kantaa ellei tiedä, missä kohdassa spektriä mennään.

Ja loppuun uutispläjäys:

THL muuttaa virallisen ravintosuosituksen nimen karppaamiseksi “koska ei vittu jaksa enää”

Suomalaisia viime kuukaudet puhuttanut ruokasota terveellisistä ravintotottumuksista on päättynyt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on uudelleennimennyt perinteisen virallisen ravintosuosituksensa karppaamiseksi. Samalla THL kehottaa kutsumaan kaikkia muitakin dieettejä sekä ruokavalioita karppaamiseksi “koska ei tässä vittu jaksa enää sitä loputonta lässytystä saatana”.

Mulla meinaa räjähtää jo pää näiden karppauskeskustelujen kanssa.

Sitten voisi olla jotain järkeä jos kaikki edes olisivat yhtä mieltä siitä, mitä koko (typerällä) termillä tarkoitetaan. Siitä on olemassa niin helvetillinen määrä eri suuntauksia, että äkkiä on puurot ja vellit sekaisin.

Fuck, ei ole olemassa mitään yhtä fucking totuutta...Ei kukaan voi määritellä mikä olisi oikee tie kaikille...Ei enemmistö, ei joku "ylempi" ns- virallinen taho, no-one...

Minkä takia monet karppauksen puolustajat ottavat argumentiksi kivikauden? Oliko ihmisen ruokavalio parhaimmillaan, kun oltiin vielä niin tyhmiä ettei osattu viljellä viljaa ja leipoa leipää?

Tuskin oli..Eihän kivikaudella osattu edes valmistaa bissee...Piti tyytyy johonkin sieniin tai rohtoihin jos halus nupin sekaisin...

Minkä takia monet karppauksen puolustajat ottavat argumentiksi kivikauden? Oliko ihmisen ruokavalio parhaimmillaan, kun oltiin vielä niin tyhmiä ettei osattu viljellä viljaa ja leipoa leipää?
Siksi, etteivät useimmat heistä osaa tukeutua mihinkään fysiologisiin faktoihinkaan.

Itseänihän ärsyttää koko brändätty termi karppaus. Noudatan itse kuitenkin jonkinlaista vähähiilarista (itse asiassa erittäin vähähiilarista) ruokavaliota, ja mikään ei voisi ärsyttää enempää, kun esim. lounaalla joku kysyy "Karppaatko säkin?". Ja tämäkin ainoastaan sen takia, ettet otakaan sitä 8 perunaa...

^Sama juttu. Mä syön kaikkea paitsi viljatuotteita, sokeria, perunaa ja riisiä. Ei tarvi, kuin yhden palan leipää, niin närästys on hirveä.
Minkä takia vhh:n vastustajat luulevat, että me syödään pelkkää munia, voita, kermaa ja pekonia? Ei vittu voi ymmärtää.
Äskeinen aamupala:
-2 kanamunaa keitettynä, kurkkua, tomaattia, salaattia, kinkkua ja juustoa.
Vittu, kun oli epäterveellistä.

Varmaankin koska ihminen lajina ei ole tainnut kehittyä sen jälkeen kamalasti, ja evoluutiossa ihminen kehittyi syömään sellaista ravintoa, mitä silloin oli saatavilla.

Minkä takia vhh:n vastustajat luulevat, että me syödään pelkkää munia, voita, kermaa ja pekonia?

Varmaan siksi kun nämä vihaisimmat karppitalebanit ovat juuri niitä, jotka ovat löytäneet apua ylipainoon juuri tuollaisesta eläinrasvaan/-proteiiniin pohjautuvasta vhh:sta. Tämän voimalla he sitten riehuvat lehtien kommenttiosastoilla, foorumeilla ja sosiaalisessa mediassa. Luultavasti he ovat myös niitä, jotka uhkailevat ravitsemusterapeutteja ja -tutkijoita.

Kuten niin monessa muussakin asiassa, pieni vähemmistö voi pilata koko porukan maineen. Tämä on kyllä ikävää.

Varmaankin koska ihminen lajina ei ole tainnut kehittyä sen jälkeen kamalasti,

Mikä sun mielestä sitten selittää HapMap-projektin vihjaamat tulokset siitä että ihmisen evoluutio todellisuudessa kiihtyy?

ja evoluutiossa ihminen kehittyi syömään sellaista ravintoa, mitä silloin oli saatavilla.

- Afrikan savannilla elävän metsästäjä-keräilijän päivittäinen elämä oli kovin erilaista kun modernin pulliaisen. Miksi siis olettaisimme että heidän ruokavalionsa olisi optimaalinen juuri tämän päivän olosuhteisiin?
- Kivikauden ihminen ei välttämättä syönyt vähähiilihydraattisesti. Käsittääkseni jopa paleogurujen mukaan heidän päivittäinen hiilarimääränsä saattoi olla jopa 50 E-%. Paleo ei siis ole välttämättä vhh.
- Myös karppauksesta muutaman kirjan kirjoittanut Varpu Tavi on sitä mieltä, ettei väittämä metsästäjä-keräilijöiden vhh-ruokavaliosta todennäköisesti pidä paikkaansa.

Mikä sun mielestä sitten selittää HapMap-projektin vihjaamat tulokset siitä että ihmisen evoluutio todellisuudessa kiihtyy?
Tjaa'a, enpä ole tutustunut kyseiseen projektiin, enkä siitä siksi mitään osaa sanoa. Mä vain kerroin, miksi kivikautta käytetään argumenttina. Ei mulla ole siitä itselläni mitään kiveen kirjoitettua mielipidettä.

Paletaani sanoi:
- Afrikan savannilla elävän metsästäjä-keräilijän päivittäinen elämä oli kovin erilaista kun modernin pulliaisen. Miksi siis olettaisimme että heidän ruokavalionsa olisi optimaalinen juuri tämän päivän olosuhteisiin?
- Kivikauden ihminen ei välttämättä syönyt vähähiilihydraattisesti. Käsittääkseni jopa paleogurujen mukaan heidän päivittäinen hiilarimääränsä saattoi olla jopa 50 E-%. Paleo ei siis ole välttämättä vhh.
- Myös karppauksesta muutaman kirjan kirjoittanut Varpu Tavi on sitä mieltä, ettei väittämä metsästäjä-keräilijöiden vhh-ruokavaliosta todennäköisesti pidä paikkaansa.
Eihän se optimaalinen välttämättä olekaan, tai varmaan osalle on parempi ja osalle huonompi. En mä esimerkiksi pidä vhh-ruokavaliota, paleo tai ei, mitenkään optimaalisena paljon liikuntaa harrastavalle. Onhan se aika ilmeistä, että ihminen voi syödä monenella tavalla koostettua ravintoa ja silti voida hyvin. Mutulla vain voisi olettaa, että ei tässä evoluutio ole hypännyt niin paljoa eteenpäin, että optimaalinen ravinto kaikille ihmisille olisi se ravintosuositusten 50-60E% hiilihydraateista, tyydyttynyt rasva minimiin ja margariinia leivän päälle. En mä kyllä mielestäni ole edes puhunut mistään optimaalisesta, vaan vain siitä, että eläinrasvaa on syöty maailman sivu ja vasta nyt meillä on epidemia lihavuudesta ja diabeteksesta.

Mä oon koittanut miettiä, että mistä metsästäjä-keräilijät saavat sen 50E% hiilihydraateista? Se on aika iso osuus energiasta, ja siihen saa puputtaa kohtuullisen paljon juureksia. Hedelmillä sen voi saada helpommin täyteen, mutta kuinka yleistä hedelmien syöminen on ollut ennen, lienee kiinni alueesta ja vuodenajasta, että onko niitä ollut edes saatavilla? Jotain villiviljaa on ilmeisesti kasvanut ainakin jossain, mutta kuinka isoja määriä sitä on syöty? Joka tapauksessa, varmaan eri metsästäjä-keräilijöiden ruokavalioissa on ollut isoja eroja, kuten nykyäänkin on isoja eroja siinä, miten ihmiset syövät eri puolilla maailmaa.

Tjaa'a, enpä ole tutustunut kyseiseen projektiin, enkä siitä siksi mitään osaa sanoa. Mä vain kerroin, miksi kivikautta käytetään argumenttina. Ei mulla ole siitä itselläni mitään kiveen kirjoitettua mielipidettä.

Tässäpä ois :) Kivikautta toki käytetään argumenttina puolustelemaan milloin mitäkin makroravinnesuhteita. Tähän se on kuitenkin huono. Tietämys kivikauden ruokavaliosta perustuu vielä suurelta osin spekulaatioon. Lisäksi se on pitkälle riippuvainen siitä, minkä alueen kivikaudesta ollaan kiinnostuneita. Inuiittien dieetti oli varsin erilainen kuin jossain sademetsissä rämpivien esi-isien.

Evoluutio kyllä on ihan ok-perustelu jos halutaan puolustaa prosessoimatonta, oikeaa ruokaa. Nykyisiä pizza-, karkki-, ja hampurilaisröykkiöitä ei ole ollut kovin kauaa. Tämä on kuitenkin eri juttu kuin niistä iänikuisista makroravinnesuhteista vääntäminen.

Jos halutaan syyttää nykyisiä ravitsemussuosituksia tästä vallitsevasta lihavuusepidemiasta, tulisi ensin osoittaa että ihmiset noudattavat sitä orjallisesti. Tähän en oikein jaksa uskoa. Ja ennen kun joku ehtii suuttua, todettakoon että minullakin olisi vallitseviin suosituksiin paljon korjattavaa.

En mä kyllä mielestäni ole edes puhunut mistään optimaalisesta, vaan vain siitä, että eläinrasvaa on syöty maailman sivu ja vasta nyt meillä on epidemia lihavuudesta ja diabeteksesta.

Se tuskin lienee kenellekään yllätys, että kun akuuteista kuolinsyistä on (länsimaissa) päästy melko pitkälle eroon, krooniset (elintaso-)sairaudet nousevat esiin. Tähän kun vielä yhdistetään yleisesti obsogeeninen ympäristö, huomataan että ehkä kyse on vähän laajemmasta kokonaisuudesta kuin eläinrasvasta ja becelistä.

Mä oon koittanut miettiä, että mistä metsästäjä-keräilijät saavat sen 50E% hiilihydraateista? Se on aika iso osuus energiasta, ja siihen saa puputtaa kohtuullisen paljon juureksia. Hedelmillä sen voi saada helpommin täyteen, mutta kuinka yleistä hedelmien syöminen on ollut ennen, lienee kiinni alueesta ja vuodenajasta, että onko niitä ollut edes saatavilla? Jotain villiviljaa on ilmeisesti kasvanut ainakin jossain, mutta kuinka isoja määriä sitä on syöty? Joka tapauksessa, varmaan eri metsästäjä-keräilijöiden ruokavalioissa on ollut isoja eroja, kuten nykyäänkin on isoja eroja siinä, miten ihmiset syövät eri puolilla maailmaa.

Totta. Alueelliset ja ajalliset erot ovat varmasti olleet suuria. Ihminen on sopeutunyt syömään lähes mitä tahansa. Ei tuo 50 prossaa kuitenkaan mikään kovin vaikea temppu ole. Modernit metsästäjä-keräilijät, kuten Kitavalaiset pystyvät edelleen rouskimaan jotain 60-70% päivittäisestä energiastaan hiilareista. Lähteinä ilmeisesti hedelmät, mukulakasvit, juurekset jne. Niiden painotus on luultavasti korostunut sillä helpompaahan se on tonkia maata kuin ladata keihäs ja lähteä metsälle. Tässä niiden paleogurujen mietteitä. Ja tässä vielä bonuksena Staffan Lindebergin oma juttu, josta lainaus: "This is not a low-carb diet".

Toistan itseäni:
Evoluutibiologiasta ei löydy vhh:lle tieteellistä tukea. Sieltä löytyy kyllä tukea sille, ettemme ole kehittyneet kulkemaan joka paikkaan autolla, töllöttämään tv:tä tuntikausia ja syömään pizzaa.

No miten sitten ne kasvirasvat ja becelit? Jos joku tieteenala on suhteellinen niin se on ravitsemustiede. Kaikki riippuu kontekstista. Vaikka näiden viimeaikaisten meta-analyysien perusteella näyttääkin siltä, ettei SAFA ole niin vaarallista kuin on kuviteltu, sen perusteella ei silti kannata hypätä siihen johtopäätökseen että sitä voi vetää rajattomasti. Puhumattakaan siitä että sen väitettäisiin olevan suorastaan terveellistä. Jos noita suuria ja kovatasoisia rasvojen vaihtokauppatutkimuksia katsotaan, ilmeisesti yhtä poikkeusta lukuunottamatta, ylivoimainen enemmistö osoittaa kasvirasvoille suoranaisia terveyshyötyjä. Paleo-leiri toki älähtää tälle väitteelle mutta ennen kun saman kokoluokan ja -laadun väestötutkimuksia löytyy omegasuhteen korjaamisesta, en pidä kasvirasvoja läheskään niin pahana juttuna kun mitä tietyissä piireissä väitetään. Muissakin vhh-tutkimuksissa on nähty, että rasva- ja proteiinilähteiden kannattaa olla kasvipainotteisia.

EDIT: Mun ei siis ole missään tapauksessa tarkoitus tyrmätä vhh-ruokavaliota. Minusta sen ympärillä vain liikkuu aika paljon myyttejä ja perusteettomia uskomuksia, joista olisi hyvä olla selvillä. Vhh:sta tuntuu olevan niin paljon väärää tietoa liikkeellä, ettei mielestäni ole mikään ihme että mainstream-ravitsemustiede suhtautuu siihen edelleen nihkeästi. Tämä olisi syytä korjata, jotta yleinen mielipide muuttuisi suopeammaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom