Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Tuosta afrikka-jutusta vähän offtopicia.

Eräs tuttuni aloitti juoksuharrastuksen ja jossain vaiheessa höyrähti sellaisiin kenkiin missä ei mitään vaimennuksi ja tukia yms. Perusteli asiaa sillä, että ei afrikkalaisetkaan länsimaalaisilla lenkkareilla juokse. Tuttu juoksenteli käsittääkseni asfaltilla ja on ruumiinrakenteeltaan roteva, enemmän semmonen punttihärkä. No nyt sillä on polvet niin paskana, että ei voi enää juosta. Kaikkea ei siis kannata apinoida sieltä afrikasta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Eräs tuttuni aloitti juoksuharrastuksen ja jossain vaiheessa höyrähti sellaisiin kenkiin missä ei mitään vaimennuksi ja tukia yms. Perusteli asiaa sillä, että ei afrikkalaisetkaan länsimaalaisilla lenkkareilla juokse. Tuttu juoksenteli käsittääkseni asfaltilla ja on ruumiinrakenteeltaan roteva, enemmän semmonen punttihärkä. No nyt sillä on polvet niin paskana, että ei voi enää juosta. Kaikkea ei siis kannata apinoida sieltä afrikasta :)

Noita kenkien vaimennuksia vastaan on kuitenkin ihan perustelut olemassa, esim. tuolta vähän alkua: http://wikiliikkuja.wordpress.com/2011/11/07/jalat-rakastavat-pienta-pieksemista/

Noita kenkien vaimennuksia vastaan on kuitenkin ihan perustelut olemassa, esim. tuolta vähän alkua: http://wikiliikkuja.wordpress.com/2011/11/07/jalat-rakastavat-pienta-pieksemista/

En aukaissu linkkiä. Tuttavani perusteli asian afrikkalaisuudella. Luitko muuten edes koko viestiäni? Tiedän, että liiallinen tuki jaloille ei ole hyväksi, mutta se siitä. Pilasi tod.näk. jalkansa hömpötyksillään.

Ei muuten uskonut sitäkään, että keskimäärin suomalainen elää pidempään kuin esim. nigerialainen. Ois pitäny todistaa, en jaksanu.

Taisi tutulta unohtua sellainen pieni yksityiskohta, etta se Afrikan heppu on juossut ilman vaimennuksia koko ikansa... Eli kylla se aika helvetisti totuttelua suuremmalta osalta vaatii ennen kuin voi vaimentamattomilla kengilla juosta. Itse aloin ensin kavella niilla ja niista oli se hyoty, etta penikkaongelmat havisivat, vaikka juoksua jatkoin ihan normaalisti lenkkareilla, tosin sellaisilla, jossa suht ohut pohja.

Taisi tutulta unohtua sellainen pieni yksityiskohta, etta se Afrikan heppu on juossut ilman vaimennuksia koko ikansa... Eli kylla se aika helvetisti totuttelua suuremmalta osalta vaatii ennen kuin voi vaimentamattomilla kengilla juosta. Itse aloin ensin kavella niilla ja niista oli se hyoty, etta penikkaongelmat havisivat, vaikka juoksua jatkoin ihan normaalisti lenkkareilla, tosin sellaisilla, jossa suht ohut pohja.

Puhut vähän, mutta asiaa.

Itselleni on harvinaisen loogista ja selvää, että siinä vaiheessa kun nykyajan ihmisellä alkaa läski kertyä vartaloon, niin kalorien saantia on hyvä rajoittaa ja helpoiten ja järkevimmin se käy hiilareista. Toisin kuin perinteisesti on neuvottu että jätä liha ja rasva pois.

Mutta jos menee missään sanomaan että rajoittaa esim perunan syöntiä, niin jo ollaan lynkkaamassa että syöt pelkkää pekonia ja kuolet vuodessa. Ihmiset on keskimäärin helvetin vajakkeja.

Söin koemielessä viikonloppuna hiilareita enemmän. En kuitenkaan erityisemmin mässäillyt, eli ei pizzaa tai muuta "roskaruokaa". Hieman herkkulinjalla, mutta maltillisesti: vähän suklaata, toisena päivänä jäätelöä jne. Paino nousi reilun viisi kiloa, nesteenä. 83-->88 kg. Hyvä että sai pään työnnettyä paidan suuaukosta läpi kun posket meinasivat ottaa kiinni, loppu sitten kyljissä. Muutenkin tuli jotenkin paska olo. Nukuin taas huonommin. Ei hyvä juttu. Itse en hiilareita muuten erityisemmin karsi, mutta sokeri pois, pastaa, perunaa, riiisiä, jne. syön vähän, kuten myös vaaleaa leipää en syö ollenkaan. Rehupuolta voisi kyllä parantaa ja syödä enemmän.

Pakko kysyä, että miksi suklaata ja jäätelöä jne. siis jos hiilareita kokeilit? Itse jos syön suklaata yms. niin paska olo tulee, vaikka hiilareita syön paljon. Hiilareita tulee 400g+/päivä, mutta olo on hyvä jos siellä ei ole herkkuja mukana. Mietin vaan, että miksi et syönyt hiilareita leipänä, pastana, yms.?

Tais olla kaverillas tiedonpuutetta. Voin arvata seuraavat asiat tai ainakin monet niistä täyttyivät.
1. Ei totutellut aluksi kävelemällä paljain jaloin.
2. Ei totutellut juoksuun aluksi feelmaxeilla.
3. Juoksi liian pitkiä matkoja aluksi. (Itse totuttelin vuosi sitten kun aloittelin tätä, niin kävelemällä n.800m matkoja aluksi ja hölkkäämällä 100-400m matkoja.)
4. Ei huoltanut polvia, kyykkytulos, notkeus, jne. Mikäs muuten oli ongelma polvessa? Mistä meni paskaksi?
5. TÄRKEIN: EI ANTANUT KEHOLLE TOTUTTELEMALLA AIKAA OPPIA UUTTA JUOKSUTEKNIIKKAA, VAAN JUOKSI KANTAPÄÄLTÄ KIERTÄEN PALJAINJALOIN. Tuota veikkaan suurimmaksi syyksi ilman parempaa tietoa.

Asiaan: Eli kun nyt kaikista ruokavalioista täällä on puhuttu, niin aloin miettimään, että mitä helvetin ruokavaliota itse noudatan. Eli ei tunnu osuvan karppaukseen, mutta ei kyllä omasta mielestä hirveesti noihin suosituksiinkaan.
Jakauma:
Proteeinia 161g(17%)
Hiilihydraatteja:546g(57%)
Rasvaa:115g(26%)

Noi on siis kalorilaskurista suoraan tältä päivältä.
En tiedä onko hirveesti merkitystä mutta 3932 kcal tuli, kulutus oli 3643 kcal ton mukaan.

Pakko kysyä, että miksi suklaata ja jäätelöä jne. siis jos hiilareita kokeilit? Itse jos syön suklaata yms. niin paska olo tulee, vaikka hiilareita syön paljon. Hiilareita tulee 400g+/päivä, mutta olo on hyvä jos siellä ei ole herkkuja mukana. Mietin vaan, että miksi et syönyt hiilareita leipänä, pastana, yms.?

Söin muitakin hiilareita, mutta eniten energiaa varmasti suklaasta ja jäätelöstä. Söin myös maissia jne. Ei ole vaikutusta mistä ne hiilarit tulee. On syöty ja kokeiltu leipänä vain ruista jne. Pöhö tulee. Pääsyy kuitenkin oli tilanne, jossa oli vaikea kieltäytyä ruoasta kohteliaisuus-syistä. Paino muuten laski 4 kiloa nesteenä kahdessa päivässä. Vähensin vain hiilareita.

Kuiduista:

Pitäisi muistaa erottaa liukeneva ja liukenematon kuitu. Liukenemattomalla ei käsittääkseni ole kummoisia terveysvaikutuksia, vaan jopa joidenkin juttujen mukaan voisi pahentaa suolisto-ongelmia, ns. irritable bowel syndromea. Rukiissa ilmeisesti kuitu on lähes pelkästään liukenematonta, siitäpä esim. kokojyväruisleipä:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=100&lang=fi

Sitten taas esim. kaurassa ja monissa kasviksissa on enemmälti liukenevaa kuitua.

Minä tykkäsin ja tykkään rukiin mausta kovasti. Mutta kun se aiheuttaa mulle kokemusperäisesti pahoja mahavaivoja, niin nykyään ruista menee harvoin ja vähän. Täten hieman joskus nyppii virallisterveellisen ainainen "Ruis on viljamuotoista Jeesusta! Ellet syö ruista runsaasti joka päivä, joudut helvetin tuleen, koska olet niin Paha Ihminen ja vääräuskoinen typerys!" toitotus. Kun minä nyt en sitä pysty enää syömään, kai suolistoni ja mahani on ajan (ja ressin ja kahvin) myötä herkistynyt. Sipulia, makkaraa ja chiliäkään ei oikein pysty syömään. Tykkäisin kovasti sipulista ja chilistä, mutta kun ei uskalla niitä syödä mahavaivojen pelossa. :( Viittaan nyt siihen, että ns. virallisterveellisellä puolella (vitun typerää edes ajatella mitään ns. puolia tai rintamia ravitsemusasioissa) on omat talebaninsa ja he tuppaavat olemaan vanhoja ja arvostettuja proffia, kuten Puska ja Uusitupa. Nuoremmassa polvessa on sitten avarakatseisempia ja nykyaikaisempiakin ravitsemusalan akateemisia ihmisiä, kuten vaikkapa J. Hulmi. Miksei häntä tai vastaavia noin 30-40v maistereita, lisensiaatteja ja tohtoreita voida ikinä kutsua tv-keskusteluihin? No ok, Laatikainen on paitsi asiantuntemuksensa, myös kiitettävän ulosantinsa avulla tuonut keskusteluun avarakatseisuutta ja diplomatiaa. Häntä fanitankin Hulmin ohella nykyään. :worship:

Lisäksi on ärsyttänyt joskus viime aikoina paljon tietämättömyyden ja typeryyden yhdistelmä, joka tiivistyy väitteeseen "Karppaaminen on epäekologista ja tuhlaavaista, koska karpatessa JOUTUU syömään paljon punaista lihaa.". Olen pariin otteeseen jaksanut kuivakasti huomauttaa, että ei joudu, että jopa vegaani pystyisi syömään vähähiilihydraattisesti, jos haluaisi ja näkisi sen tarpeelliseksi. Mutta kun ei vain aina jaksaisi. Joo ja mulle on myös ihan kokenut gastroenterologi kammoksunut sitä, että jätin rukiin vähiin tai lähes kokonaan pois ruokavaliostani, että voi kamala, että sehän on NIIN tärkeä osa jokaisen ruokavaliota, että nyt sulla jää NIIN paljon kaikkea TOSI terveellistä saamatta. Huoh. :rolleyes: Siinä paloi iso osa uskoani hänen pätevyyteensä, ei voi mitään. Ehkä pitäisi ottaa yhteyttä jo eläkkeellä olevaan tri Heikkilän oppi-isään, nimittäin gastroenterologi/kestävyysurheilija Aki Loikkaseen, että suostuisiko tutkimaan minut, jotta selviäisi, mikä ruoansulatuselimistössäni todella on vikana ja miten saisin avun. Hänen ravitsemustietämyksensä ja lekurin kokemuksensa yhdistelmä ainakin paperilla vakuuttaa minut todella.

Söin muitakin hiilareita, mutta eniten energiaa varmasti suklaasta ja jäätelöstä. Söin myös maissia jne. Ei ole vaikutusta mistä ne hiilarit tulee. On syöty ja kokeiltu leipänä vain ruista jne. Pöhö tulee. Pääsyy kuitenkin oli tilanne, jossa oli vaikea kieltäytyä ruoasta kohteliaisuus-syistä. Paino muuten laski 4 kiloa nesteenä kahdessa päivässä. Vähensin vain hiilareita.

Asia selvä, ilmeisesti sulla ne ei vaan toimi. Onkos tohon nestejuttuun jotain "tieteellistä" selitystä? Siis meinaan, että tietääkö kukaan onko hiilareilla joku vaikutus sitoa nestettä kehoon tai jotain? Toi voisi meinaa selittää sen, miksi ainakin itsellä tippuu saunassa kiloja todella nopeasti ja paljon. Eli siis jos hillareitten syönnistä johtuen on erityisen paljon nestettä kropassa tai jotain?, mutta itsellä ei mitään hajua...

Mihin tutkimustietoon nämä nykyiset ravintosuositukset perustuvat? Siis tämä low fat/protein ja high carb? En halua inttää aiheesta :)

Mihin tutkimustietoon nämä nykyiset ravintosuositukset perustuvat? Siis tämä low fat/protein ja high carb? En halua inttää aiheesta :)

Jos haluaisi paljon tykkäyksiä ja komppauksia niin tähän pitäisi varmaan sanoa jotain tyyliin "No niihin korruptoituneisiin, vanhentuneisiin paskatutkimuksiin tietenkin". Otan kuitenkin riskin, enkä sano :)

Miksi en? No siksi että mun mielestä nykyiset suositukset ensinnäkin ymmärretään väärin. Minun mielestäni niiden ei ole tarkoitus olla pelkkää low fat/high carb-mantraa. Toki jos vain noita energiaprosentteja tuijotetaan niin siltä se näyttää mutta ovat ne paljon muutakin. Ja kun otetaan huomioon, että nämä suositukset on tehty keskivertopulliaiselle, kuinka monen oikeasti ajattelette laskeskelevan makrosuhteita? Pöperöproffa Patrik Borgilla on mun mielestä aiheeseen liittyen loistava kirjoitus, josta lainaus:

Mitä siis suositukset haluavat sanoa tavallisella tallaajalle. Ne haluavat sanoa näin:
- syö lautasmallin mukaan
- syö tasaisella ateriarytmillä
- syö runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä
- täysjyväviljavalmisteita joka aterialla
- valitse vähärasvaisia liha- ja maitovalmisteita
- syö kalaa 2-3 kertaa viikossa
- käytä näkyviä rasvoja, margariinia, öljyjä jne.
- sokeria säästeliäästi, suolaa niukasti
- juo riittävästi

Tarkoitus on siis ohjata ihmiset oikean ruoan pariin - ei yksittäisten makroravinteiden. KYLLÄ olen sitä mieltä, ettei täysjyvätuotteita ole pakko syödä. Varsinkaan jos maha ei kestä (iivili et co. :) ). KYLLÄ olen myös sitä mieltä, ettei vähärasvaisia tuotteita tarvitse suosia. IF-käännynnäisenä en myöskään usko että kaikkien on pakko syödä tasaisella rytmillä jne. Yksilöitä me ollaan mutta ei yleisiä ravitsemussuosituksia voi antaa jokaiselle 5 miljoonalle suomalaiselle erikseen. Tuo on kuitenkin sellainen suuri linjaus, että kyllä sillä aika hyviin syömisiin päästään. Varsinkin kun verrataan siihen perus... krhm.. keskivertosuomalaiseen, joka vetää joka viikonloppu kännit, elää einesmakaronilaatikolla ja päivän ainoa liikunta on autolle kävely.

Lisää Pöperöproffaa (joka tekee siis ihan oikeaa ravitsemusohjaustakin):
Yksi keskeisiä väärinymmärryksiä onkin, että suositukset ohjaisivat jokaista yksilöä syömään hiilihydraatteja 50-60 E%, rasvaa 25-35 E% ja proteiinia 10-20 E%. Ja että, "virallisen" syömisohjauksen pitäisi jotenkin pysyä näissä raameissa. Ei se niin ole tarkoitus ja sekin on luettavissa suosituksissa. Mutta kerta toisensa jälkeen näen siellä sun täällä juttuja, joissa tämä asia ymmärretään näin. Itse ei tulisi mieleenikään ruokavaliota ohjatessa laskeskella meneekö makroravinteet suositeltuun haitariin ja olen aika varma, ettei juuri muillakaan kollegoilla.

Minusta hiilareiden (varsinkin turhan tärkkelyksen ja leipien) rajoittaminen voi todellakin olla hyvä keino esim. painonhallintaan. Siitä ei ole epäilystäkään. Kevyttuotteet ovat pääasiassa aivan perseestä, eikä sitä tyydyttynyttä rasvaa tarvitse pelätä (mikä on toki eri asia kuin voi syödä rajattomasti). Kananmunien maine tulisi myös pelastaa. Makrosuhteissa tulisi ehdottomasti olla enemmän valinnanvaraa ja esim. ylipainoisille ja diabeetikoille tulisi yksilöllisten tarpeiden mukaan tarjota myös vhh-vaihtoehtoja. Tutkimustietoa on jo sen verran paljon, että tiedämme sen olevan turvallinen ja tehokas (joskaan ei ehkä ylivertainen).

Näistäkin mielipiteistä huolimatta olen vielä sitä mieltä, että väestötasolla suomalaisten suurin ongelma on edelleen olematon rehujen ja merenelävien syönti.

Ja kun karppausketjussa ollaan niin todettakoon vielä loppuun että Puska ja Uusitupa on ihan pöljiä niin ei jää kenellekään paha mieli :)

(lynkkausporukkaa odotellen..)

Minua on tässä sodassa jeesannut kun en mieti muiden ruokavaliota vaan keskityn omaani. Kun aerobistakin kertyy viikossa ainakin sen viisi tuntia, niin on ihanj selvää, että ei 20g hiilillä pitkälle pötkitä vaikka olisi kuinka totutellut mataliin hiiliin.
Tehoista tietysti paljonkin kiinni. Palautuminen tässäkin asiassa se avaintekijä on ja hiilethän nopeuttavat sitä prosessia. Minä syön aika paljon marjoja ja tarvittaessa juon luomumaitoa lasin kaksi. Kun treeni menee hieman yli ja väsymys iskee,
niin levy tummaa suklaata ja kunnon raakakaakao maitoon toimii minulla loistavasti:
Minulle on muodostunut ruoan laatu merkittävämmäksi asiaksi kuin vain hiiliin tuijottaminen. En edelleenkään syö viljaa missään muodossa. Jos joskus sen vielä teen, niin juureen leivottu kunnon ruisleipä on ainoa vaihtoehto. Kaikki karppiset sun muut
gluteenipommit on ehdottomaista muita varten. Luomu roks, mutta siis vain meikäläiselle, muut saavat syödä ihan mitä haluavat.

2. siksi koska p. puska ei ole koskaan pystynyt todistamaan että "kova rasva"=eläin rasva on pahasta. vaan on jopa tutkimuksia, joissa KOVETETUT KASVIRASVAT on todettu vaarallisemmiksi.

Siis tarkoitatko nyt ihan tosissaan, että kovat rasvat eivät olisi pahasta?

Kirjastossa sattui silmiin mielenkiintoisen näköinen kirja uusien kirjojen hyllyssä:
http://www.otava.fi/kirjat/tieto/2011/fi_FI/rasvoilla_parempaa_terveytta/

Muutamankymmenen sivua luettuani vaikuttaisi siltä, että taitaa olla ihan asiallinen teos kaikille rasvoista kiinnostuneille MAALLIKOILLE, mitään uutta ja ihmeellistä tuossa ei taida olla. Tykkään vain kirjoittajan järkevästä suhtautumisesta sijoittua rasvasodassa jonnekin Heikkilän ja Uusituvan rintamien välimaastoon ja paneutua eri rasvatyyppeihin kuitenkin melko syvälle.

Sitten omia kokemuksia: en karppaa, mutta viljojen käyttöä olen kyllä vähentänyt radikaalisti ja kasviksia lisännyt. Siinä olen todellakin Heikkilän kannalla, että jokaisen pitäisi kokeilla, mikä sopii juuri hänelle. Mulle ei selvästikään sovi kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta. Vehnän ja rukiin syömisestä maha turpoaa palloksi ja esim vehnänleseiden syöminen kuprauttaa pakin aivan sekaisin ja kauhean närästyksen päälle. Keliakiaa ei testin mukaan ole, eli ilmeisesti kuulun siihen osaan kansaa, jolle viljat eivät muuten vain sovi. 100 % kauraleipä tuntuisi olevan ok, eikä kohtuulliset määrät perunaa tai riisiä, mutta kunnon hiilarimätöistä tulee paska olo. Sama olo kyllä tulee myös suuremmista määristä eläinrasvaa.

Kaikesta tästä olen vetänyt johtopäätöksen, että jos pitäisi suositella jotain kaikille sopivaa ruokavaliota, niin se olisi vanha kunnon zone. Ainakin pp/hh/r jakaumaltaan, muuten en siihen ole oikeastaan niin paljoa tutustunutkaan. Pullat ja sokerit pois ja viljaa sen mukaan, kuin oma kroppa tuntuu kestävän ja kasviksia reilusti. Rasvat monipuolisista lähteistä pitäen eritoten huolta omega 3/6/7/9 suhteista, kovetettuihin kasvirasvoihin ei pitäisi koskea edes pitkällä tikulla.

Edit: vehnänleseet oli ne pahikset, ei niinkään vehnänalkiot.

Sitten omia kokemuksia: en karppaa, mutta viljojen käyttöä olen kyllä vähentänyt radikaalisti ja kasviksia lisännyt. Siinä olen todellakin Heikkilän kannalla, että jokaisen pitäisi kokeilla, mikä sopii juuri hänelle. Mulle ei selvästikään sovi kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta. Vehnän ja rukiin syömisestä maha turpoaa palloksi ja esim vehnänleseiden syöminen kuprauttaa pakin aivan sekaisin ja kauhean närästyksen päälle. Keliakiaa ei testin mukaan ole, eli ilmeisesti kuulun siihen osaan kansaa, jolle viljat eivät muuten vain sovi. 100 % kauraleipä tuntuisi olevan ok, eikä kohtuulliset määrät perunaa tai riisiä, mutta kunnon hiilarimätöistä tulee paska olo. Sama olo kyllä tulee myös suuremmista määristä eläinrasvaa.
Kas, tuohan menee noin 100% samoin, kuin mulla. :eek: Tai no, välillä mulla menee jonkun moinen hiilarimättö, tyyliin pohjille iso banaani, lisäkkeenä pieni läjä pottumuusia (siinä voi olla kyljessä saman suuruinen läjä vaikkapa jauhelihasoosia), jälkkäriksi joku 200g lakritsia tai 100g pähkinäsuklaata, eikä tule minkäänlaisia mahaongelmia, eikä myöskään insuväsyä.

Sittenhän näitä on (olevinaan ainakin) joitain, joilla 100g porkkanan syömisestä tulee järkyttäviä syömisongelmia, koska siinä on (olevinaan) niin maan perkuleesti nopiaa hiilaria. :rolleyes: Väitän, että tuommoisessa tapauksessa on kyse psykosomaattisesta ongelmasta hiilarien suhteen, ei millään lailla aidosta fysiologisesta vasteesta.

Kas, tuohan menee noin 100% samoin, kuin mulla. :eek: Tai no, välillä mulla menee jonkun moinen hiilarimättö, tyyliin pohjille iso banaani, lisäkkeenä pieni läjä pottumuusia (siinä voi olla kyljessä saman suuruinen läjä vaikkapa jauhelihasoosia), jälkkäriksi joku 200g lakritsia tai 100g pähkinäsuklaata, eikä tule minkäänlaisia mahaongelmia, eikä myöskään insuväsyä.

Sittenhän näitä on (olevinaan ainakin) joitain, joilla 100g porkkanan syömisestä tulee järkyttäviä syömisongelmia, koska siinä on (olevinaan) niin maan perkuleesti nopiaa hiilaria. :rolleyes: Väitän, että tuommoisessa tapauksessa on kyse psykosomaattisesta ongelmasta hiilarien suhteen, ei millään lailla aidosta fysiologisesta vasteesta.

Jep, itse olen tosiaan havainnut juuri niiden vehnän ja rukiin KUITUJEN olevan itselleni pahasta: mitä kuitupitoisempi ruisleipä, sen pahempi. Kaikkein pahinta on jälkiuunileipä, jota vatsa ei siedä oikeastaan ollenkaan. Kasviksien hiilareista ei ole mitään ongelmaa, lukuunottamatta esim. kaalia ja lanttua, jotka nyt taitaa pierettää kaikkia. Eiköhän tuossa omalla kohdalla ole kysymys lähinnä siitä, miten herkillä tuo maha sattuu juuri sillä hetkellä olemaan. Antibioottikuurin jäljiltä melkein kaikki tuntui olevan sopimatonta syötävää..
Rasvat kiinnostavat taas siksi, kun suhteellisen perusterveellisellä ravinnolla olleena kolesteroliarvot huitelevat 7 ja 8 välillä, vaikka ylipainoa ei ole käytännössä yhtään. Ja lääkkeisiin en todellakaan halua koskea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom