Yleinen veganismikeskustelu tänne, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuc
  • Aloitettu Aloitettu
Bodarin kasvispyttipannu

pussi pakastevihanneksia (herne-maissi-paprika, kruunusekoitus, puutarhurinsekoitus yms.)
kourallinen auringonkukansiemeniä
purkki kikherneitä
öljyä
mausteita (soijakastike, unikonsiemenet, suola, pippuri)

lisäksi voi heittää fetaa, tofuu yms. prodepitoista juttuu.

Paista öljyssä pakastevihanneksia vähän aikaa
lisää siemenet ja ruskista, lopuksi kikherneet ja mausteet
anna paistua kannen alla 5 min miedolla lämmöllä.

Tää on nopeeta, helppoo ja hyvää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kylli, tää jätkä rupesi ensin vetämään kovaa treeniä ja ryhtyi sen jälkeen vegaaniksi. Lopputulos on... öö... "kohtuullinen". :D

http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?f=48&t=9625

Tää tyyppi ryhtyi sekasyöjästä lakto-ovovegeksi ja 7 kuukauden jälkeen vegeksi ryhtymisestä rupeaa olemaan aika kohtuullinen kunto:

http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?f=48&t=13867

Mä väitän että lihasten kasvu on ihan yhtä helppoa kunhan ruokahalu on kunnossa. Ruoansulatus toimii tosiaan törkeän hyvin joten pystyy tinttaamaan sapuskaa naamaan ihan huolella, mikä ei herkkävatsaisille onnistu lihan kanssa.

Hyvältä näyttää, varsinkin herra nro 2. :) Ei mitään himobodarin näköisiä, mutta se ei mulla olekaan tavoitteena...!

Mä oon jo kauemmin kelaillu vegaaniksi ryhtymistä. Teininä olin viitisen vuotta vegaani, mutta droppasin sen sitten laiskuuttani abivuotena lukiossa. Tänään sitten tuli ostettua tonnikala/ehrampurkkitornien sijasta vanhaa kunnon soijaa, josta väänsin soija/paprikasettiä riisillä. Oli muuten helvetin hyvää! Tästä se lähtee... Vegaanina mun tulee ainakin tehtyä ruokaa joka päivä, "lihansyöjänä" nimittäin mun ruuanlaitto rajoittui pastan keittoon ja tonnikalapurkin avaamiseen.

Olisiko millään sivuilla esimerkkiä jostain naiskehonrakentajasta tai figurekisaajasta, joka olisi vege? Mieluummin sellaisesta, jonka voi olettaa olevan natu.

Taas yksi askel kohti vegaaniutta: hylkäsin rahkan syömisen. Rahka-banaani-mehutiiviste-mansikka-pirtelön rahka vaihtui soijajauhoon ja hyvältä maistuu sittenkin! Olin aiemmin tehnyt vaan sheikkejä, joissa soijan maku kieltämättä vähän pistää esiin. Tämä pirtelömössö sen sijaan oli oikein herkullista, varsinkin kun joku aika sitten aloin lisäämään kanelia sekaan! Suosittelen tuota kanelia kyllä kokeilemaan jos soijan maku epäilyttää. Pirtelö maistuu kanelin ja soijan kanssa aika pullaiselta mutta itselle ainakin maistuukin kaikki herkkuja muistuttava!

Nyt on epävegaaniset syömiseni rajoittuvat enää raejuustoon ja palautusjuomaan, sekä hyvin satunnaisiin proteiinipatukoihin. Perinteisten patukoiden tilalle on muuten kivoja vegaanisia vaihtoehtoja: erilaiset hamppu- ja mauste''nakit'' ym.! Ravintosisältö ja makukin on mitä mainioin. Löytyy ainakin Helsingistä Ruohonjuuresta, Punnitse & Säästä:stä ja luontaistuotekaupoista.

Puuronsyöjille suosittelen ehdottomasti soijajauhon lisäämistä puuroon, saa kivasti lisää proteiinia! Muinoin laitoin aina hera-soija-jauhoa ja sen jälkeen kesti hieman totutella pelkkään soijaan, mutta nykyään maistuu vähintäänkin yhtä hyvälle kuin hera-soijan kanssa. Kannattaa kokeilla myös Valion uutta omena-mustaherukka-mehukeittoa, sopii sekaan mainiosti, jopa paremminkuin vattukeitto.

Ja niille, jotka haluaisivat aloitella enemmn kasvisyöntiä, mutta esim. pavut ei meinaa maistua: kokeile kidneypapuja chilikastikkeessa ensi alkuun! Niissä on vain se huono puoli, että ne on pakattu tölkkeihin... Mutta vaikka tällä tapaa aloittaa jos alkuun epäilyttää papujen liotus ja muu ''vaivalloisuus''. Voisinkin laittaa myös mössöohjeen samalla:

1 prk kidneypapuja chilikastikkeessa
1 prk tomaattimurskaa
reilusti erilaisia kasviksia, tuoreita tai pakaste, miten jaksaakaan kukin tehdä
soijakastiketta
(chilkastike/tabasco)
mausteita, tuliset on jees
soijarouhetta
öljyä
+lisäke, esim. täysjyväpasta

Sit vaan paistelee kasvikset öjyssä ja soijakastikkeessa ja heittää muut mössöt ja mausteet sekaan! Antaa muhia kannen alla hetken aikaa, että pavutkin pehmenee. Jos pakasteita käyttää ja haluaa jotai spesiaalimpaa niin Finduksella on yksi erittäin herkullinen wokki: Vegetarian Couscous, joka on vegaaninen. Aika kallis vaan, joten pienellä vaivalla heittää itse mössön sekaan couscousia ja muuta sopivaa! Antaa vaan muhia niin, että couscous turpoaa. Ja muistaa muuten lisätä vettä sen takia! Soijarouheen kanssa ei välttämättä tarvitse, kun lisää sitä sen verran, että vain liika tomaattimurskan neste imeytyy. Itse laitan usein aika tujusti maustetta, kastikkeista hyvä on Aito Thai chili-valkosipulikastike. Lisukkeeksi sitten esim. tummaa proteiinipastaa tai Sporttipastaa (täysjyväspagetti, namm).

Tofu on muuten yksi hyvä lisä mössöihin, suosittelen!

Itse tulee tuon tyylisiä mössöjä usein syötyä, ja jaksaa maistua kun vaihtelee vähän sisältöä! Nyt dietillä olen tehnyt kevyempää versiota:

vähän herne-maissi-paprikaa tms. soijakastikkeessa ja öljyssä
papuja kastikkeessa
soijarouhetta (vaaleaa, niin hämää näyttämään joltain lisukejutulta!)
mausteita

Viimeksi muokattu:
Mie käytän puurossa vaaleaa soijarouhetta ja kun sekaan iskee vielä vehnänalkioöljyä ja vadelmia, niin tulee tosi herkkua :) Toinen hyvä herkku noista chili-kidneypavuista on Yhteishyvän resepteistä löytyvä meksikolainen riisi. Nopea, helppo ja halpa:

3.5 dl riisiäK
sipuli
valkosipulin kynsi
1 tlk chili-kidneypapuja
1 tlk tomaattimurskaa
1 dl vettä
1/2 pss pakastemaissia
1 tl juustokuminaa
1 tl paprikajauhetta
1 tl suolaa
öljyä

Keitä riisi. Kuullota sipulit öljyssä. Lisää keitetty riisi, valutetut pavut ja tomaattimurska sekä vesi. Anna hautua vähän aikaa, lisää mausteet. Jotensakin noin... On hyvää!

Tänään tein leivänpäällysiksi "melkeinelävänravinnon" humusta! Tuli aikas hyvää:

Tapahtuu näin:
- Idätä kikherneitä reilu määrä
- kiehauta 5-10 minuuttia (eli ryöppäys vain - kikherneen idut tulisi aina ryöpätä)
- kaada keittovesi pois, huuhtaise herneet
- lisää mausteeksi esim. kristallisuolaa ja sitruunamehua
- surauta sauvasekottimella sopivan vesimäärän kanssa tahnaksi.
- käytä leivän päällä, dippinä, lisukkeena, mausteena jne...

Kaapeissa itää tällähetkellä mungpapuja, vehnää, kikkejä, alfalfaa :)

Tässä teille hyvä linssirisotto... Muistaakseni ~40g proteiinia tässä. Enempi tulee, jos käyttää vihreitä/ruskeita linssejä, mut vissiin sit keittoaikakin pitenee. Resepti ei oo oma.

Eli

1 suuri sipuli (pilkottuna)
2dl tummaa riisiä
2dl punaisia/vihreitä/ruskeita linssejä (itse olen käyttänyt punaisia siis)
2 porkkanaa paloiteltuna (ne pakolliset rehut, tiiättehän :D)
1 rkl currya
1 tl inkivääriä
½ tl mustapippuria
hipaus kardemummaa
hipaus kanelia
kasvisliemikuutio
öljyä paistamiseen

Kuullota sipuli, riisit ja mausteet (melko runsaassa) öljyssä. Lisää noin 8 dl vettä. Kun vesi kiehuu, lisää paloitellut porkkanat, huuhdellut linssit sekä kasvisliemikuutio. Keitä, kunnes riisit ja linssit ovat kypsiä.

Aivan superhyvää! Eikä kaikkia mausteita oo pakko siis käyttää. :) Ja valkosipuli sopii tähän kanssa, jos siitä tykkää.

Tästä vielä sen verran, että nuo erot johtunevat siitä että vegaanit panostavat muutenkin terveellisiin elämäntapoihin. Artikkelista on pubmedin kautta saatavilla vain abstrakti, joten en voi vahvistaa miten tämä tutkimus on tarkkaan ottaen tehty. Lihassa tuskin on mitään dementiaa aiheuttavia ainesosia, vaan sekasyöjien joukossa on suuremmalla todennäköisyydellä niitä jotka laiminlyövät itseään monin tavoin.
Mutta kyllä minusta sekasyöjiä ei saisi puolustaa sillä, että perseilevät ruokavalionsa kanssa. Kyllä vegaanejakin on, joille ruokavalion koostaminen on ihan summittaista ja elävät sitten epäterveellisesti vegepitsalla ja suklaalla.

Sekasyöjät eivät omien havaintojeni perusteella niin perusta edes ravintopyramideista ja lautasmallikin on kateissa. Ei opiskelijoiden lounailla näe kauheasti tätä "puolet lautasesta salaattia, neljäsosa lihaa ja neljäsosa perunaa/makaronia"-mallia, etenkään sellaisina päivinä, jolloin ruokana on esim. lihapullia tai muuta yleisesti herkullisena ruokana pidettyä mättöä. Sitten taas toisaalta kasvisruokavaliota noudattavat saavat kärsiä kouluruokailuissa proteiinin puutteesta, koska kasvisruuat rakennetaan hiilareiden varaan. Nälkä on jo seuraavalla tauolla.:rolleyes:

Mut niin, tosiaan. Pääpainoni olikin sanoa, että se on niiltä sekasyöjiltä vain pois noissa tutkimuksissa, etteivät katso mitä syövät ja heidän tulisikin ottaa opikseen noista julkaisuista ja miettiä muutakin kuin mäkin ja hesen kulinaarista tarjontaa. Tietty sama pätee epäterveellisesti eläville vegaaneillekin. Itse ainakin katson, mitä syön siksi, että haluan pysyä terveenä. En siksi, että olen vegaani.

Mutta kyllä minusta sekasyöjiä ei saisi puolustaa sillä, että perseilevät ruokavalionsa kanssa. Kyllä vegaanejakin on, joille ruokavalion koostaminen on ihan summittaista ja elävät sitten epäterveellisesti vegepitsalla ja suklaalla.

Otetaanpa 100 sekasyöjää ja 100 vegaania. Kumman ryhmän ajattelit syövän paremmin? Kyllä vegaaneja voidaan ihan täysillä puolustella sillä, että he syövät paremmin ja elämäntavat ovat kunnossa.

Otetaanpa 100 sekasyöjää ja 100 vegaania. Kumman ryhmän ajattelit syövän paremmin? Kyllä vegaaneja voidaan ihan täysillä puolustella sillä, että he syövät paremmin ja elämäntavat ovat kunnossa.
Ymmärsitkö nyt oikein? Siis kun minusta tuo on vähän sama juttu, kuin testattaisiin, että kummat saavat paremmin ravintoaineita, urheilijat vai sohvaperunat. Toinen näistä kiinnittää huomiota enemmän ravintoonsa kuin toinen. Sitten kun testataan, että miten 100 randomsekasyöjää syö ja mitä 100 randomvegaania syö, niin mahdollisuus siihen, että nämä 100 randomvegaania kiinnittävät enemmän huomiota ravintoonsa on suurempi kuin sekasyöjillä.

Tällä yleensä yritetään selittää sitä, että miksi vegaanit ovat terveempiä kuin sekasyöjät, vaikka kouluissakin yritetään moneen otteeseen selittää, että ruuan terveellisyydellä on merkitystä, niin silti sekasyöjien sallitaan olevan epäterveellisemmin syöviä kuin vegaanien.

Jos vegaani syö epäterveellisesti tai on muuten "sairas"/epäterve tai hänellä on puutetta jostain ravintoaineesta, sen selitetään johtuvan siitä, että hän on vegaani. Jos sekasyöjällä on puutteita ravintoaineesta tai syö epäterveellisesti, niin sitä pidetään silti hyväksyttävämpänä, koska hänhän vain syö vähän holtittomasti. :rolleyes:

Stereotypista ajatusmaailmaa vain, mihin olen törmännyt aika usein.

Itse uskon myös tuohon, että vegaanit syövät terveellisemmin vaikka otettaisiin minkä kokoinen sattumanvarainen määrä ihmisiä per ryhmä, sillä he keskimäärin varmasti tietävät ravintoasioista enemmän, koska joutuvat käymään läpi muutamia asioita safkaa naamariin tunkiessaan.

Ymmärsitkö nyt oikein? Siis kun minusta tuo on vähän sama juttu, kuin testattaisiin, että kummat saavat paremmin ravintoaineita, urheilijat vai sohvaperunat. Toinen näistä kiinnittää huomiota enemmän ravintoonsa kuin toinen. Sitten kun testataan, että miten 100 randomsekasyöjää syö ja mitä 100 randomvegaania syö, niin mahdollisuus siihen, että nämä 100 randomvegaania kiinnittävät enemmän huomiota ravintoonsa on suurempi kuin sekasyöjillä.

Tällä yleensä yritetään selittää sitä, että miksi vegaanit ovat terveempiä kuin sekasyöjät, vaikka kouluissakin yritetään moneen otteeseen selittää, että ruuan terveellisyydellä on merkitystä, niin silti sekasyöjien sallitaan olevan epäterveellisemmin syöviä kuin vegaanien.

Jos vegaani syö epäterveellisesti tai on muuten "sairas"/epäterve tai hänellä on puutetta jostain ravintoaineesta, sen selitetään johtuvan siitä, että hän on vegaani. Jos sekasyöjällä on puutteita ravintoaineesta tai syö epäterveellisesti, niin sitä pidetään silti hyväksyttävämpänä, koska hänhän vain syö vähän holtittomasti. :rolleyes:

Stereotypista ajatusmaailmaa vain, mihin olen törmännyt aika usein.

Jep! Ymmärsit pointtini aivan oikein. Myös urheilijat kiinnittävät paljon huomiota ruokavalioonsa.

Voidaan ajatella tätä myös yksilön kannalta, eikä tietyn otannan. Jos otetaan yksittäinen vegaaninuori, hän on varmasti joutunut miettimään ruokavalionsa koostumusta tarkemmin kuin sekasyöjä. Pitää tietää, mistä tulevat riittävät protskut, vitamiinit yms. Hänellä on todennäköisesti myös muut elämäntavat kunnossa. Luultavasti harrastaa edes jotain liikuntaa, ei välttämättä tupakoi ja viikonlopun juopottelutkin ovat harvemmassa. Toki löytyy poikkeustapauksiakin mutta otannan tasolla varmasti vähemmän kun vastaavassa sekasyöjäryhmässä.

Voisinpa tiivistettynä todeta: en ole koskaan tavannut läskiä vegaania :) Jos otannan tasolla otetaan 100 suomalaista sekasyöjää, sinne joukkoon mahtuu nykypäivänä varmasti ylipainoisia. Tällöin nuo terveystutkimukset on perusteltavissa vegaanien terveellisemmällä elämällä.

Tästäpä tulikin mieleeni, tunnetteko monia vegaaneja jotka käyvät säännöllisesti vetämässä jotain roskaruokaa? Entäpä juuri tuo tupakointi ja viinan kanssa läträäminen?

0,1020,1283672,00.jpg

Hopsansaa, aikamoiset erot tuossa tutkimuksessa. o_O

Mun mielestä tuo tutkimus ei kuulosta kovin realistiselta ja lisäksi pelkkien kasvihuonekaasupäästöjen laskeminen ei ole järin järkevää, koska luomun osalta pitäisi ottaa huomioon myös esim. suurempi käytetty pinta-ala saman sapuskan tuottamiseen (on ilmaston kannalta iso ero, onko maa peltona vai metsänä ja joudutaanko raivaamaan lisää metsiä). Happamoituminen, rehevöityminen jne. pitäisi myös ottaa huomioon.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=294466&lan=FI

Suomessa tehty Mittatikku-hanke vastaa aika hyvin ympäristörasitukseen eri tuoteryhmistä ja joistakin yksittäisistä tuotteista.

Kuvan perusteella lähteenä on Foodwatch ja kuvan on julkaissut Der Spiegel. Menee hetki ennen kuin voin kommentoida kuvan tietoja.
Tuo Foodwatch kyllä vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta sivustolta, vaikkakaan ihan äkkivilkaisulla ei pysty sanomaan onko se jotain hörhöilyä vai ihan asialinjoilla. Täytyypä tutustua lisää...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom