Yleinen veganismikeskustelu tänne, kiitos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuc
  • Aloitettu Aloitettu
Kylli, mää tarkoitin että se tyhmä spekulaatio tarkoittaa sitä, että en tiedä olisko musta yksinkertaisesti hankkimaan ruoan vuoksi lemmikkejä. Tavallistakaan lemmikkiä mulla ei ole ja vaikka tykkään eläimistä niin olen niiden seurassa aika arka.

Kalastaminen, omien kanojen munien syöminen ja vaikka omat broilerit omassa tilassa on mun mielestä sellanen ajatusmalli, että sen voisi jopa toteuttaa. Eikä ne vielä kauheasti edes aiheuta päästöjä ja jos aiheuttaa niin sitten voi vähentää päästöjä jostain muista asioista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OK. :) En oikeastaan tiennyt että veganismi menisi ajattelutapana näin paljon pidemmälle kuin pelkästään suhtautuminen ruokaan.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että jos massat halutaan saada tekemään jotain ilmastonmuutoksen ja muiden ongelmien torjumiseksi, keinojen on oltava maltillisia. Jotkut täälläkin väläytellyt ajatukset (kärjistetysti "ekologisinta olisi kuolla nälkään") menevät jo kyynisyyden puolelle. Kuten todettu, hienoa jos sekasyöjät kiinnostuvat vähentämään lihansyöntiään.

Kyllä luomulehmillä jonkin verran paremmin asiat on kuin tehotuotantolehmillä mutta ei hirveän suurta eroa.

Luomu ja tehotuotanto ei millään tavalla poislue toisiaan. Suuret luomutilat on yhtä paljon tehotuotantotiloja. Lehmien rehut on luomua ja jotkut säädökset hieman erilaisia. Maidon käsittelyssäkin on pieniä eroja.

Ja jos tästä alkaa älläämään, niin jos käy luomukanalassa, niin ei sitä voi sanoa muuksi. Se on tehotuotantoa. 10000 eläintä samassa tilassa... Luonnonmukaista in my ass. Mutta sinänsä ihan kokemuksesta voin sanoa, että pieni tilakoko ei takaa eläimen hyvinvointia. Esim suurilla karjatiloilla on varaa hoitaa eläimet paremmin, on yleensä suuret uudemmat tilat ja eläimillä enemmän tilaa liikkua.

Tehotuotanto on hassu sana. Se on "negatiivinen" käsite, joka on luotu tiettyä tarkoitusta varten. Kuitenkin sanan merkitys on positiivinen. Epätehokas tuotanto? Ei kuulosta ympäristöystävälliseltä.

Itse en ole vegaani, eikä sellaiseksi ole kiinnostusta ryhtyä. Mutta nostan toki hattua vegaaneille, koska tarkoitushan on toki hyvä.

Itseäni kuitenkin kiinnostaa nimenomaan tuo rehuosaston kehittäminen omassa sekasyöjän ravintoympyrässäni terveydellisistä, taloudellisista ja kulinaristisista syistä. Sama pahe vähän vaivaa kuin suurinta osaa miesväestöstä, että kasviruoka on jäänyt aikaisemmin aivan liian vähälle jopa minimisuosituksiin verrattuna.
Eli pyrin etsimään ruokavalioon kasvipohjaisia vaihtoehtoja ja lisukkeita, joilla saisi vähän laajennettua tätä jokseenkin epäterveellistä ja yksitoikkoista syömistä.
Jauhelihan suurkuluttajana olen esimerkiksi korvannut noin puolet entisestä käytöstäni soija- ja paputuotteilla.
Periaatteessa, jos saisi valtaväestön ryhtymään edes tuohon, niin se vähentäisi lihan kulutusta jo yli kolmasosan ja epäilemättä siinä sivussa edistäisi myös kansanterveyttä.

Taas on teurastettu pari elukkaa. Perkele!

Vietinpä siis viikonlopun puistoblues tunnelmissa (en kuitenkaan päälavalla) Järvenpäässä. Kauppareissun lopputulos: Makkaraa, lihaa, broileria ja muuta paskaa. En saanut sitten sitä tofupakettia ostettua. No mun piti tarjota yhdelle pa. kaverille safkat ja muutenkin oli yhteistä syömistä. Lisäksi kaikki kojut myy jotain kebaa tai makkaraperunaa. Lisäksi tietenkin on mäkkii ja pitsaa.

No jos ja kun tietyssä piirissä kaikki on 100% lihansyöjiä, niin meitsikin menee massan mukana. Safka ei kuitenkaan ollut mikään pääasia. Pokeriin ja alkomaholiin tuli tuhlattua suurin osa ajasta.

Ihmettelen vaan miksei täältä (suomi) saa hyvää kasvissafkaa muualta kuin kallion vegemestasta. Myös tampereella oli se yks Egypti/palestiina rafla mistä sai humusleipiä linssikastikkeelle..

Ikävä kyllä joo, vegaanina on joissakin jutuissa osattava varautua etukäteen enemmän kuin ns. perustallaajan. Itse ilahduin juhannuksena, kun vannoutunut lihansyöjäsakki mökillä ihasteli tuomieni vehnäproteiininakkien maukkautta grillaussessioissa :)

Osaako joku palstan kasvissyöjistä antaa hyviä linkkivinkkejä jos haluaa löytää fiksuja kasvisruokareseptejä? Fiksulla tarkoitan sitä että ruoassa olisi riittävästi protskua, tuntuu että monessa reseptissä on vaan hiilaria. Mulla ei vielä ole näppituntumaa tähän hommaan enkä nyt jaksaisi googlettaa... Ja tosiaan ideologinen puoli ei juuri kiinnosta joten resepteissä saa olla maitotuotteita ja kananmunia.

Roona, meillä oli kans vehnägluteeni"lihaa" juhannuksena joita grillattiin urakalla. Niitä meni useampi kilo ja oli ihan törkeän hyvää!

Juu, mulla on juuri pitkään ollut aikomus opetella tekemään seitania! Vaan laiskuus jotenkin toistaiseksi vienyt voiton :) Soija on niin helppoa ja pavunidut, joita pistelen meneen aika paljon. Pitäskin ottaa itseensä niskasta kiinni, gluteenia kun sais varmasti lähempänä tuotettuakin.

Niitä saa ostettua ihan lähimmästä ekokaupasta esim. Tampereella on Runsaudensarvi. Seitanmakkaroita oon syöny enkä ollut tyytyväinen, mutta kyllähän ne taitaa olla ekologisinta kasvisproteiini sapuskaa mitä löytyy.

Joo, mutta aminohappokoostumus onkin sitten sellainen ettei pärjää soijalle tai muille pavuille tai siemenille saati pähkinöille. Lisäproteiininlähteenä siis ihan jees mutta kannattaa muistaa että vegaanin kannattaa hankkia monipuolisista lähteistä protskut niin pysyy kasvu maksimissa.

Mulla on kaveri joka ostaa tukusta vehnägluteenijauhoa, maksaa 2€/kg eli lopputuotteen hinnaksi mausteineen ja öljyineen tulee reipaasti alle euron kilo ja protskua on enemmän kuin lihassa.

Pitääpä tännekin muuten heittää omat viikon ykkösenkat: penkistä (perse penkissä ilman pomppua tietty) 94kg ja mavesta 172kg. Lähtötilanne viime marraskuussa ennen treeniä penkki n. 60kg ja mave 110kg. Jos 100 penkki ja 200 mave saisi vuoden loppuun mennessä niin olisin tosi tyytyväinen.

En mä usko että olisin kehittynyt tippaakaan paremmin vaikka olisin vetänyt kilon lihaa ja 3 litraa maitoa päivässä.

Käsittääkseni kana munii ihan ilman pökkimistä oli se sitten häkissä tai vapaana.

OT, mutta linnut eivät pöki, parittelussa ne asettavat sukuaukkonsa vastaikkain;)

Tuo kerran vuodessa siemennys on aika yleistä, mutta se ei ole enää niin tarkkaa ollut, koska jotkut lehmät heruu 1.5 vuottakin hyvin. Hyvin jalostetut eläimet eivät tarvitse utareliivejä. Jalostuksessa panostetaan juuri eläimen utareiden ja esim jalkarakenteisiin. Ihan sen vuoksi, että eläin olisi tuottava mahdollisimman kauan.

Jalostus ei takaa että 100% syntyvästä aineksesta on ihanteellista. Jalka- ja utarerakenteen periytyminen on liitoksissa ties kuinka moneen geeniin, joten jalostuksella ei voida poistaa mitään "huonot jalat"- tai "huonot utareet"-geeniä. Puhumattakaan että ihanteelliset utareet ja jalat osuisivat samaan lehmään.

Nykynavetoissakin näkee ihan tarpeeksi huonojalkaisia lehmiä, puhumattakaan huonosta utarerakenteesta (vetimiä puuttuu, ovat huonossa kulmassa toisiinsa nähden, utare roikkuu jo ensimmäisen vasikan jälkeen, maidon tiputtelua yms.). Se onko jossakin tietyssä navetassa paljon huonoa ainesta, riippuu paljolti siitä onko esim. vaikeasti lypsettävät lehmät pistetty teuraaksi jo heti alkumetreillä vai katsotaanko josko se huonoista utareista huolimatta tuottaisi hyvin (maidontuotanto ei näytä korreloivan utarerakenteen kanssa, vaan utarerakenne vaikutaa enemmänkin lypsytapahtumaan). Surullisinta ovat nämä erittäin hyvätuottoiset lehmät jotka pidetään kuvioissa siitä huolimatta että jalat ovat jo todella huonossa kunnossa (etenkin parsinavetoissa kun jo alkuaan huono jalkarakenne yhdistetään liikunnanpuutteeseen).

Tissiliivit lehmillä ei kerro mitään sen maidontuottamisesta. On ihmisiäkin, joilla rinnat roikkuu polvissa ilman liivejä ja ei yhtään lasta ole niissä roikkunut. Ja liivit on lehmillä aika harvinaiset. Niiden tarkoitus on suojata vetimiä. Ei ne niin kauheat ole ja kesällä suojaavat auringolta.

Ei pidä paikkaansa. En ole nähnyt yhtään hiehoa jolla utareet viistäisi maata, toki tällaisia poikkeuksia voipi olla. Pitkään tuottaneella lehmällä saattaa edelleen olla pirun hyvä utarerakenne, mutta useimmiten vanhemmilla, jo useamman kerran poikineilla lehmillä (jälleen riippuu tilasta lähdetäänkö usein hakemaan lehmästä satatonnaria vai karsitaanko lehmät lähes systemaattisesti tietyssä iässä) on ne utareet jo melkoisen kokoiset eikä aina niin hyvässä kunnossa (pöhöä, vedinvauriot etc.). Utareliivit suojaavat etupäässä etenkin vetimien likaantumiselta ja vaurioitumiselta, joten on selvää että liivit laitetaan siis iso-ja roikkuvautareisille helpommin kuin pieniutareisille (siis sitä enemmän navetassa näkee liiviä mitä enemmän on vanhempaa lehmää). Pieniutareisilla liivejä tarvii lähinnä silloin jos yksilöllä on tapana liata vetimensä nukkumatyylillänsä.

Mulla ei ole mitään utareliivejä vastaan, mutta se mitä ne edustaa, on häiritsevää. Jalostuksen takia utarekoko (näkee jo hiehoilla) on maidontuotannon rinnalla kasvanut, (tosin yksilötasolla utarekoko ja maidontuotanto eivät ole järjestään verrannolisia) ja tämä aiheuttaa muutenkin aika kurjasti eläville lehmille lisää epämukavuutta, siinä missä valtavat rinnat aiheuttavat epämukavuutta naiselle.

Lemmikkien ruokinnasta täytyy vielä sanoa, että oman kissani ruokin vegaanisella valmisruoalla (sillä ainoalla). Tosin se on tällä hetkellä ainoa ruoka jonka tiedän sopivan allergiselle kissalleni.

Lemmikkien ruokinnasta täytyy vielä sanoa, että oman kissani ruokin vegaanisella valmisruoalla (sillä ainoalla). Tosin se on tällä hetkellä ainoa ruoka jonka tiedän sopivan allergiselle kissalleni.

Voi kissa raukkaa... On yksi asia pistää itsensä pupudietille, mutta että pakottaa kissakin, joka on kiistämättä lähes puhdas lihansyöjä.

Älkää hei vegaanit ottako kissoja lemmikeiksenne, jos vakaumuksenne kattaa eläimiennekin ruokavalion.
Vaikka kissa ehkä elää jotenkuten pitkälle kehitetyillä vegaanisapuskoilla, niin se ei ole kissan terveyden ja hyvinvoinnin kannalta paras vaihtoehto. Kissojen koko metabolismi on niin erikoistunut juuri lihansyöntiin, että on todella kinkkistä, ellei peräti mahdotonta, saada niille optimaalinen ravitsemus pelkästään kasvikunnan tuotteilla.

Noin yleisesti aika moni vegaani dyykkaa kissallensa ruoan tai hankkii eetisempää lihaa. Ja hyvin moni varmaan jättää ruoan hankkimisen kissalle itsellensä. Ja jotkut saattavat myös ostaa tavallista tehotuotettua lihaa, vaikka onhan ne vaan eläinten jätepaloista tehty. Hyvin harva pitää kissaansa vegaanina ja mun mielestä se on aika kauheeta, että niitä kidutetaan sillä tavalla.

Olen käsittänyt että kissan ravinnosta pitää olla vähintään 60% lihaa tai sen terveys kärsii pidemmällä aikavälillä

En mä nää kissan vegaanisena pitämisessä mitään ongelmaa jos vaan jaksaa nähdä sen vaivan että se saa kaiken tarvitsemansa. Mistä se kissa tietää onko joku ruokamössö tehty elukasta vai erilaisista kasveista?

Tosin tällöin kissan ravinne pitää olla tosiaan täydennettyä mm. tauriinilla jota ei kasvikunnan tuotteista saa.

Kyllä kissasta näkee jos se kärsii. Hyvä vegaaniruoka on saletisti parempaa kuin huono liharuoka kissalle. Ei oo olemassa mitään "lihaentsyymiä" joka tekisi lihasta jollain tapaa parempaa kuin synteettisillä täydennyksillä tehty vegaaniravinto.

Kummallista muuten, että jengi joiden mielestä tehotuotanto ja eläinten järjestelmällinen pitäminen tiloissa, joissa ei IKINÄ saisi pitää lemmikkieläimiä on ihan ok kritisoi eläinrääkkäykseksi sitä, että syöttää elukalleen ruokaa jolla se kuitenkin tulee toimeen ja pysyy terveenä.

En mä nää kissan vegaanisena pitämisessä mitään ongelmaa jos vaan jaksaa nähdä sen vaivan että se saa kaiken tarvitsemansa. Mistä se kissa tietää onko joku ruokamössö tehty elukasta vai erilaisista kasveista?

Kissa ei välttämättä tiedäkään tai älyä asiasta protestoida, mutta kissan kroppa tunnistaa kyllä eron ja ei varmasti pidä siitä.

Kyllä kissasta näkee jos se kärsii. Hyvä vegaaniruoka on saletisti parempaa kuin huono liharuoka kissalle. Ei oo olemassa mitään "lihaentsyymiä" joka tekisi lihasta jollain tapaa parempaa kuin synteettisillä täydennyksillä tehty vegaaniravinto.

Kyse ei olekaan "lihaentsyymeistä", vaan kissan ruoansulatuksen puutteellisesta kyvystä hyödyntää kasvikunnan tuotteita ravintolähteenä.
Tauriinin puute ei ole ainoa ongelma kissan vegeruokinnassa. Myös arakidonihappoja, niasiinia ja a-vitamiinia kissa ei kykene saamaan kasvikunnan tuotteista ihmisen lailla, koska kissalta puuttuvat siihen tarvittavat entsyymit. Eli niiden lähteiden on oltava eläinperäisiä, jossa nämä ravintoaineet ovat kissalle hyödynnettävässä muodossa riittävässä määrin.

Kummallista muuten, että jengi joiden mielestä tehotuotanto ja eläinten järjestelmällinen pitäminen tiloissa, joissa ei IKINÄ saisi pitää lemmikkieläimiä on ihan ok kritisoi eläinrääkkäykseksi sitä, että syöttää elukalleen ruokaa jolla se kuitenkin tulee toimeen ja pysyy terveenä.

En usko, että kissa elää terveellisesti vegaanisapuskalla.
Minua taas kummastuttaa eläinten ystäviksi itseään tituleeraavien halu aiheuttaa haittaa kissan terveydelle ja ylipäätään pitää sellaista lemmikkinä, jos ei vakaumustensa takia kykene tälle riittävän terveellistä ravintoa tarjoamaan.

Googleen vegan cat niin tulee lisätietoa.

Ekasta linkistä:

http://www.possible-world.org/texts/vegan_cat_food.html

"How to get what is missing

Taurine, vitamins A and D and the necessary fatty acids are found in certain algae, or may be synthesized from vegetable sources. Commercial foods enriched with these or nutrition supplements added to homemade foods can do the work. The foods and supplemensts we use meet the requirements of the Association of American Feed Control Officials (AAFCO) Cat Food Nutrient Profile."

Kyllä ainakin viralliset tahot hyväksyy noi sapuskat. En mä näe mitään ongelmaa siinä jos kissa voi hyvin ja suolisto toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom