Anti_Laama
Älä ihmeessä ota jos et ole varma että riittää aika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä on 1 saksanpaimenkoira ja 1 sekarotunen.. pupukin löytyy ja pari hiirtä, yhdessä vaiheessa oli muutama liskokin mutta ne onki jo kuopattu jos sitä jossain vaiheessa käärmeen ottais kaveriks.
Yksinasuva pärjää varmasti koiran kanssa, vaikka kävisi töissä, opiskelisi, treenaisi jne. Etenkin, jos koira ei vaadi valtavasti liikuntaa.
Noniin nyt saa nähdä miten turre pärjää yksin himassa tänään. Eilen kävin ostamassa tollasen Kong XXL lumiukko mallisen purulelun minkä tungin täyteen maksalaatikkoa ja siitä pakkaseen.
Eilen oli koira mutustanu mun lemppari verkkatakin(kun se oli unohtunut näkösälle) ja suutuspäissäni duunin jälkeen kiidin faunattareen. Myyjä kumminkin arvailujen ja lukemani perusteella vahvisti asian liittyen häkkeihin ja kuonokoppaan. Olin siis sellasita myöskin kaavaillut mutta myyjä neuvoi olematta hommaamatta sellaista ihan heti koska näki minun koirallani olevan jo tietyn asteen eroahdistusta joka yleensä alkaa tuollaisilla pienillä teoilla jatkuen sitten pahemmaksi. Eroahdistusta kun koittaa kitkeä kuonokopalla, niin useimmissa tapauksissa se luo lisää pelkoa ja ahdistusta koiralle ja lopuksi se kaikki muuttuu agressiiviseen purkamiseen.
Sama kuulemma koski häkkiä että jos koira rajataan häkkiin ja koirilla on noin yleisesti halua vartioida ja puolustaa reviiriään niin se että koiralla ei olekaan enää mahdollisuutta kulkea vapaasti talossa niin se asia alkaa sitten vaivaamaan jos kuuluu ääniä eikä turre pääsekään tutkimaan koko taloa. Että noin kokonaisuudessaan sekin pelkotila sitten loppujen lopuksi voi pahimmassa tapauksessa heijastua agressiiviseen käyttäytymiseen. Eikä ollut ennenkuulumatonta että häkkeihin oli purtu koiran mentävä aukko, eli jollei suosiolla niin väkisin. Häkit on eläinsuojeluyhdistyksen hyväksyttyjä muttei suosittele niiden käyttöä.
No summa summarum ostin nyt alkuun yhden Kongin ja mahdollisesti käyn ostamassa muutaman lisää, jotka pakastan ja annan aina koiralleni kun jätän sen yksin. Sekä muutan nyt ihan ulkoilu rytmitystä, eli otan aamuun sellasen 1h rankan väsytyksen ennen yksinoloa ja sitten illalla voi saada hiukan kevyemmän, näillä lääkkeillä oli kuulemma odotettavissa hyvää tulosta ja sitä todella odotan itsekin nyt.
Mikäli häkkiä meinaa käyttää esim koiran kuljettamiseen joskus, se on ihan sama ostaa sinne kotiin niin pian kuin mahdollista niin koira saa totutella siihen kaikessa rauhassa.
Laitat sen jonnekin nurkkaan ovi auki ja pehmustat mukavaksi. Sitten annat koiran tutustua siihen rauhassa ja parhaassa tapauksessa siitä tulee koiran lekottelupaikka jossa se tykkää olla. Sitten jos tarvitsee, niin pikkuhiljaa alkaa opettamaan sitä olemaan siellä ovi lukittuna.
Vartioiko tuo sun koira silloinkin kun olet itse kotona, miten reagoi ulkoa tuleviin ääniin ym? Mikä rotu kyseessä?
Ite oon ainakin saanut lemmikkieläinkaupoista niin paskoja neuvoja että niiden suhteen on jatkossa aika rankka suodatus päällä.
Pistähän Japadahoe raporttia miten meni, näitä on aina kiinnostava lukea kun itselläkin on pentu talossa.
Lisäksi vielä kyssäri kepin heitosta ja sillä luoksetulosta, siis oma koira kun pitää keppiä/palloa sellaisena aarteena ettei sitä saa pois ilman toisen aarteen heiluttelua joka vaikuttaa kivemmalta.
Kun siis heitän kepin siihen ei ole komentoa, mutta takasintuloon olen käyttänyt komentoa "TUO" no koira tuo kepin lähelle mutta heti kun lähestyn keppiä tai käytän komentoa "IRTI" tai "EI OTA" lähtee koira heti käpälämäkeen niin että jotenki nauttii siitä kun saa juosta minua karkuun.
Mikäs olisi avuksi?
Jossain vaiheessa kelaat narun sisään ja maanittelet lelun koiralta jonkun erikoisherkkupalan avulla, jos onnistuu, kehut valtavasti ja annat välittömästi lelun takaisin. Tätä jatkat ja kun alkaa luonnistumaan niin pikkuhiljaa jätät sen narun siitä pois jne.
Herkkupalaan vaihtaminen ei ole sen takia suositeltavaa, koska silloin koira alkaa helposti tekemään sitä, että tiputtaa sen kepin suustaan herkkupalan toivossa jo ennen kuin se on kerennyt isännän käteen asti. Tällöin saadaan taas hankittua uusi ei-toivottu tapa.
Eli palkitseminen on paras hoitaa vaan tosi reippaasti kehumalla ja taputtelemalla.
Jee, sunnuntaina koiranäyttelyyn. Nuori poitsu pääsee ekaa kertaa nuorten luokkaan. Mua aina niin jänskättää nää näyttelyreissut, en varmaan koskaan totu.
japadahoe: ei kannata uskoa kaikkea taivaantotena mitä lemmikkieläinkaupan myyjä sanoo ;) itseasiassa koiran rajaaminen pieneen tilaan rauhoittaa sitä. apbt:in vahtivietti ei ole edes vahvimmasta päästä ja vahtiviettisemmätkin koirat sopeutuu häkkiin kun sen tekee oikein. Ei ole koko iso kämppä kierrettävänä ja vahdittavana eikä tilaa missä juosta niin ei ne kierroksetkaan nouse niin, että tuhoamisvaihe alkaa.
Aggressiivisuudella ei ole mitään yhteyttä koiran tapaan tuhota irtaimistoa kotona. Myöskään ammattilaisen toteamia eroahdistustapauksia on vain noin 5%:lla niistä koirista, joiden omistajat väittävät koiriensa potevan eroahdistusta ja oireilevat metakoimalla tai tuhoamalla paikkoja kun ihmiset on poissa. Yleensä ne oikeat syyt edellämainittuihin ongelmiin löytyy siitä, että koiran energiatasoa nostetaan heti aamusta esim. pitkällä lenkillä tai leikkimällä rajusti ja sitten jätetään yksin päiväksi kun porukka lähtee töihin. Järkevämpi tapa on käyttää koira aamusta ulkona tarpeilla ja ohjata suoraan takaisin nukkumaan kun kotoa poistutaan.
Toinen mahdollinen ja hyvin todennäköinen tekijä on koiran liian korkea asema laumassa. Tuohon liian korkeaan asemaan viittaisi tuo, että koira vahtii huushollia vaikka olette itse kotona sekä myöskin tuo kuvailemasi keppihomma. Koiralle se keppi on huomattavasti kallisarvoisempi aarre kuin ihmiselle ja käyttävät sitä taitavasti osoittaessaan valtaansa, keppi on sillä joka on korkeimmassa asemassa eikä siitä hevillä luovuta. Huomaa hyvin kun heittää täynnä olevaan koirapuistoon kepin tai pallon ;)
suosittelen tutustumaan: http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/index.php