Yleinen lemmikkikeskustelu

Noita ei valitettavasti rapsuttamalla tai nameilla saada vaan välillä on toimittava vähän koiramaisesti, viekkaasti tai jopa huijaten :)

Tuo taas ei ole koiramainen tapa, vaan koiramainen tapa on puhtaasti on/off.
Siinä ei ole viekkautta, huijaamista tmv. vain ja ainoastaan suoraa peliä.

Edelleen, älkää inhimillistäkö niitä koiria, koirat ei ajattele niin kuin me useasti luulemme niiden ajattelevan, vaan jokaista toimintaa ohjaa opittu asia tai geeniperimä. Mitä yksioikoisempi koiran kanssa olet, sen helpommin se sen ymmärtää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo taas ei ole koiramainen tapa, vaan koiramainen tapa on puhtaasti on/off.
Siinä ei ole viekkautta, huijaamista tmv. vain ja ainoastaan suoraa peliä.

Joo tarkoitinkin tuolla pientä oveluutta esim. perustottelevaisuutta harjoitellessa silloin kun koira ei luonnostaan ole välttämättä kaikkein yhteistyöhaluisimmalla tuulella niinkuin meillä tässä vaiheessa ihan iästä johtuen.

Meiltä löytyy 2 kissaa..

Pistetään samaan postiin yks huvittavan näköinen tilanne.
Naapurilla oli ennen monta koiraa ja yksi kissa. Huvittavan näköistä kun rivin ensimmäisenä kävelee iso hirvikoira jonka jälkeen tulee 2-3 pientä pitkäkarvaista valkoista koiraa sitten tulee eläinten "isäntä" ja sitten joukon viimeisenä kävelee todella iso oranssin värinen kissa, kaikki kävelee kokoajan peräkkäin hienossa jonossa:D

Täällä toivottiin Kirpun hymystä kuvaa, joten tässä nyt koitettu vähän tavoittaa sitä :D Mutta pari muutakin otosta sitten samalla. Neiti on siis pian 7kk vanha ja varsin vilkashan tuo on... Kaverina sillä on tuo yli 5-vuotias, maailman hyväntahtoisin ja mussuin sekarotunen uros. Paras ystävä. :haart:

8143010478545370478web_0.jpg

8143010478545370566web_0.jpg

8143010478545370463web_0.jpg

8143010478545370596web_0.jpg

Äänestä päätellen tuolla terraarion pimeydessä väännettiin äsken käärmemäinen kakka. Enpä olekaan aikaisemmin kuullut, jos kakka oli kysymyksessä. Kuulosti lähinnä pierulta, mutta käärmeet eivät tietääkseni piereskele.

Täällä toivottiin Kirpun hymystä kuvaa, joten tässä nyt koitettu vähän tavoittaa sitä :D Mutta pari muutakin otosta sitten samalla. Neiti on siis pian 7kk vanha ja varsin vilkashan tuo on... Kaverina sillä on tuo yli 5-vuotias, maailman hyväntahtoisin ja mussuin sekarotunen uros. Paras ystävä. :haart:

Hieno on Kirppu! On vähän erilainen hymy kuin se hymy jonka näin tuossa kun kävin katsomassa faaraokoiria kasvattajalla. Ne hymyilee niin että koko hammaskalusto on näkyvillä. Alkuvuodesta pitäis tulla oma hauva-vauva sitten :)

Saa onnitella! Viikonloppuna lähdemme hakemaan perheenlisäystä eli koiravauva tulee!

Dalmatiankoiran ja sileäkarvaisen noutajan sekoitus on tämä meidän tyttö. Piti ihan itkut tirauttaa kun on niin onnellinen olo!

Lenkillä pienessä lumituiskussa...

Kuvaparina ei oikein kunnolla mene, koska se seisonta puuttuu välistä... lintua en maassa jälleenkään havainnut ja ojanylitys teetti vaivaa isännälle, koira kyllä meni loiskuen yli.

Puskaan vauhdilla, eli sinne missä linnut on
TLP_0826.jpg

Ja sieltähän se avanssista siivittyy.
TLP_0827.jpg

Saa onnitella! Viikonloppuna lähdemme hakemaan perheenlisäystä eli koiravauva tulee!

Dalmatiankoiran ja sileäkarvaisen noutajan sekoitus on tämä meidän tyttö. Piti ihan itkut tirauttaa kun on niin onnellinen olo!

kai se on onniteltava :kippis1: uudesta tulevasta perheenjäsenestä :D

ja miriamin Kirppu on kyllä aika veikeän oloinen otus :)...vaikkakin mun sydämmen ehkä hieman enemmän taitaa sulattaa olemuksellaan tuo sekarotuinen symppis ;) :haart:

Koiratesti

Hei Malena ja kaikki muut.Tsekkasin mielenkiinnosta ton koiratestin josta oli puhetta muutama sivu takaperin.Noh,noh mitähän tohon kommentoisin...
Sanotaanko nyt vaikka näin että itse hakisin tietoa jostakin muualta ja tekisin päätelmiä koiran käytöksestä jotenkin muuten kuin tuon testin pohjalta.
Laumakäyttäytymisestä löytyy myöskin erittäin hyvää tietoa jos vain viitsii nettiä vähän kaivella.Itse unohtaisin melko pitkälle noi jutut esim. on huono asia jos pentu ottaa kontaktia tai kantaa esineitä ohjaajalle eikä sitä pidä tällöin huomioida? Perusteluja.

Tarkoitus ei ole mollata ketään varsinkaan testin tekijää, vaan hyvässä hengessä kritisoida näkemyksiä;)

Itse unohtaisin melko pitkälle noi jutut esim. on huono asia jos pentu ottaa kontaktia tai kantaa esineitä ohjaajalle eikä sitä pidä tällöin huomioida? Perusteluja.

Tarkoitus ei ole mollata ketään varsinkaan testin tekijää, vaan hyvässä hengessä kritisoida näkemyksiä;)

Itse ainakin tulen seuraavan koiran kanssa tuon totaalisesti unohtamaan negatiivisena asiana. Päinvastoin, tuen sitä pitämistä ja oikeata luovuttamista. Tuo tavaroiden kantaminen isännälle on juuri sitä mitä koiran pitää tehdä, vaikka se voi välillä olla ikävän yksitoikkoista. Jos koira löytää jonkun 'saaliin' luonnosta, niin sen pitää tuoda se isännälle, eikä ruveta itsekseen tekemään siitä selvää. Tuohan on nimenomaan terveen johtajaportaan osoitus.

Mä luin tuon testin hyvin pintapuolisesti ja moni asia on niin, että jos haluat koirasi toimivan metsästyskoirana (seisova), niin nuo asiat pitää olla hivenen erilailla, kuin sillä soveliaasti käyttäytyvällä kotisessellä.

Hei Malena ja kaikki muut.Tsekkasin mielenkiinnosta ton koiratestin josta oli puhetta muutama sivu takaperin.Noh,noh mitähän tohon kommentoisin...
Sanotaanko nyt vaikka näin että itse hakisin tietoa jostakin muualta ja tekisin päätelmiä koiran käytöksestä jotenkin muuten kuin tuon testin pohjalta.
Laumakäyttäytymisestä löytyy myöskin erittäin hyvää tietoa jos vain viitsii nettiä vähän kaivella.Itse unohtaisin melko pitkälle noi jutut esim. on huono asia jos pentu ottaa kontaktia tai kantaa esineitä ohjaajalle eikä sitä pidä tällöin huomioida? Perusteluja.

Testin on laatinut tunnettu suomalainen koirankouluttaja Pertti Vilander joten tuskinpa ihan huuhaata on.
kysymyshän ei testssä ollut pennusta vaan aikuisesta koirasta.
mutta siis on varmaan ihan suotavaa että pentu ottaa kontaktia ja arkaa pentua on hyvä rohkaista tekemään niin, mutta mitä vanhemmaksi se tulee ja jos sama käytös jatkuu koira käyttää valtaansa hyväksi. esim. huomaa että kun se tuo pallon sinä aina heität sen = se leikkii sinun kanssasi kun sitä huvittaa...tällainen taas nostaa koiran egoa ja näin ollen vahvistat sen johtajuutta ja samalla omasi kärsii.

netsistä löytyy myös virheellistä tietoa laumakäyttäytymisestä kuten ihminen syö aina ennen koiraa tai ihminen kulkee ovesta ennen koiraa, koira kulkee ihmisen rinnalla hihnassa jne. nämä eivät vaikuta mitenkään johtajuuteen.

Itse ainakin tulen seuraavan koiran kanssa tuon totaalisesti unohtamaan negatiivisena asiana. Päinvastoin, tuen sitä pitämistä ja oikeata luovuttamista. Tuo tavaroiden kantaminen isännälle on juuri sitä mitä koiran pitää tehdä, vaikka se voi välillä olla ikävän yksitoikkoista. Jos koira löytää jonkun 'saaliin' luonnosta, niin sen pitää tuoda se isännälle, eikä ruveta itsekseen tekemään siitä selvää. Tuohan on nimenomaan terveen johtajaportaan osoitus.

Mä luin tuon testin hyvin pintapuolisesti ja moni asia on niin, että jos haluat koirasi toimivan metsästyskoirana (seisova), niin nuo asiat pitää olla hivenen erilailla, kuin sillä soveliaasti käyttäytyvällä kotisessellä.

Eipä tuossa testissä puhuttukkaan raatojen kantamisesta :rolleyes: ja varmasti koiria koulutetaan eri tavalla eri tarkoituksiin esim. poro-, metsästys- ja opaskoirat...huume- ja poliisikoirista nyt puhumattakaan.

IMO pääosin täyttä tuubaa tuo testi.

Lähinnä itse korostaisin sitä "henkistä yliotetta/johtajuutta" kuin tuollaisia yksittäisiä tekoja. Oma koira on täytti aika monta noista kohdista, mutta se, että jos minä komennan mitä tahansa niin se tottelee, eikä epäbeaglemaiseen tapaan koske ruokaansakaan ilman minun lupaani, kertoo että kuka tässä laumassa on pomo. Esim. meillä koira aloittaa leikin tuomalla pallon ja lopettaa sen siten että menee pötkölle, mutta kyllä ne muut asiat, juuri tuo tottelevaisuus kertoo kenellä langat on käsissä. Eikä oo kapinoinutkaan.

Turhan monimutkaiseksi tehdään nuo asiat.

IMO pääosin täyttä tuubaa tuo testi.

Lähinnä itse korostaisin sitä "henkistä yliotetta/johtajuutta" kuin tuollaisia yksittäisiä tekoja. Oma koira on täytti aika monta noista kohdista, mutta se, että jos minä komennan mitä tahansa niin se tottelee, eikä epäbeaglemaiseen tapaan koske ruokaansakaan ilman minun lupaani, kertoo että kuka tässä laumassa on pomo. Esim. meillä koira aloittaa leikin tuomalla pallon ja lopettaa sen siten että menee pötkölle, mutta kyllä ne muut asiat, juuri tuo tottelevaisuus kertoo kenellä langat on käsissä. Eikä oo kapinoinutkaan.

niistä yksittäisistä teoista voi päätellä mihin suuntaan ollaan menossa ja miten hyviin hommat sujuu. lisäksi nuo on pisteytetty niin, että mitä isompi ongelma sitä enemmän saa pisteitä.
olen huomannut että usein kun jokin häiriö käyttäytyminen saadaan kuriin, niin siinä samalla sitten loppuu joku muukin ongelma...mutta jos mikään niistä kohdista mistä tuli pisteitä (tai muukaan koiran käytös)ei ole sulle ongelma(?), niin ei kai siinä sitten mitään.
toiset koirat on muutenkin pehmeämpiä kuin toiset jolloin eivät juurikaan tarvitse koulutusta.

Koiran pehmeys ei tarkoita sitä tarvitseeko sitä kouluttaa vai ei, saatikka johtajuuteen. Liittyy ihan eri asiaan.

"Häiriökäyttäytyminen" johtuu pääosin epäjohdonmukaisesta koulutuksesta. Mikäli koiralle tulee sekava olo epäjohdonmukaisuudesta, sille voi tulla epävarma olo omistajan kyvystä johtajuuteen.

Häiriökäyttäytymisenä voi pitää myös tottelemattomuutta, mutta sekin johtuu useimmiten siitä, että koira ei tajua mitä siltä vaaditaan. Koiralle on turha huutaa istu, istu tai ei, ei jos sillä ei ole hajuakaan mitä se tarkoittaa. Meidän koira esim. tottelee käskyä "tänne" hyvin valikoivasti, mutta vihellyksellä tulee heti luo. Ei oo oikein menny perille...

ja miriamin Kirppu on kyllä aika veikeän oloinen otus :)...vaikkakin mun sydämmen ehkä hieman enemmän taitaa sulattaa olemuksellaan tuo sekarotuinen symppis ;) :haart:

Et todellakaan ole ainoa, kenen sydämen se on sulattanut. :) Se on erittäin kysyttyä kyläilyseuraa ja on se muutaman ihmisen vakituinen kesälomaseuralainenkin; siltä osin, kuin siitä ja sen mainiosta seurasta raaskin luopua. Se on sellanen kaveri, etten mä sitä varmaan edes ansaitsisi. Symppis se on, ihan todella. Onhan se oikeastaan pelastanut meidän yhden ystävän häkämyrkytykseltäkin, että ei se mikään tyhmäkään ole ;)

TLP, Jälleen kerran mahtavia kuvia :haart:

ps. ONKO TÄÄLLÄ MUUTEN MUITA AKVAARIOHARRASTAJIA??? :hyper:

Koiran pehmeys ei tarkoita sitä tarvitseeko sitä kouluttaa vai ei, saatikka johtajuuteen. Liittyy ihan eri asiaan.

"Häiriökäyttäytyminen" johtuu pääosin epäjohdonmukaisesta koulutuksesta. Mikäli koiralle tulee sekava olo epäjohdonmukaisuudesta, sille voi tulla epävarma olo omistajan kyvystä johtajuuteen.

Häiriökäyttäytymisenä voi pitää myös tottelemattomuutta, mutta sekin johtuu useimmiten siitä, että koira ei tajua mitä siltä vaaditaan. Koiralle on turha huutaa istu, istu tai ei, ei jos sillä ei ole hajuakaan mitä se tarkoittaa. Meidän koira esim. tottelee käskyä "tänne" hyvin valikoivasti, mutta vihellyksellä tulee heti luo. Ei oo oikein menny perille...

pehmeä koira ei halua olla johtaja toisin kuin kovapäinen koira voi haluta pyrkiä johtajuuteen. en myöskään sanonut että pehmeää koiraa ei tarvitse kouluttaa...mutta pelkästään johdonmukaisella toiminnalla ja perus juttujen opettamisella se toimii riittävän hyvin arjessa. harvemmin siitä myöskään syntyy dominoivaa ongelmatapausta.

noihin muihin en ala kommentoimaan koska en ole muuta väittänytkään(???)

Kovuus: kyky muistaa tai unohtaa epämiellyttävät asiat. Luonnonvaraisella eläimellä elinehto, sudet ovat hyvin pehmeitä. Yksilön taipumus kovuuden tai pehmeyden suhteen otettava aina koulutuksessa huomioon. Pehmeää koiraa on käsiteltävä "silkkihansikkain" ja vahvistettava hyviä kokemuksia. Kova koira ei muista epämiellyttäviä asioita ja tekee virheet aina uudestaan. Hieman pehmeä koira on koulutettavuudeltaan paras.

http://personal.inet.fi/cool/magisch/lauma/luento_maki.html

koira pyrkii johtajuuteen laumassa vain jos se ei koe omistajansa olevan kykenevä siihen. Ei sillä mitään "halua" siihen ole, lähinnä pakkotilanne.

Kovuus: kyky muistaa tai unohtaa epämiellyttävät asiat. Luonnonvaraisella eläimellä elinehto, sudet ovat hyvin pehmeitä. Yksilön taipumus kovuuden tai pehmeyden suhteen otettava aina koulutuksessa huomioon. Pehmeää koiraa on käsiteltävä "silkkihansikkain" ja vahvistettava hyviä kokemuksia. Kova koira ei muista epämiellyttäviä asioita ja tekee virheet aina uudestaan. Hieman pehmeä koira on koulutettavuudeltaan paras.

http://personal.inet.fi/cool/magisch/lauma/luento_maki.html

koira pyrkii johtajuuteen laumassa vain jos se ei koe omistajansa olevan kykenevä siihen. Ei sillä mitään "halua" siihen ole, lähinnä pakkotilanne.

Jep, harvoin koira haluaa olla johtaja...toiset koirat tilanteesta riippuen vain tuntevat enemmän tarvetta siihen kuin toiset. yleensä kova koira tarvii vahvan johtajan.
ja riittävän pehmeä koira taas on sellainen johon ei tarvi käyttää mitään erityis metodeja, koska ongelmia ei synny jos muistaa vain olla johdonmukainen, kaikki menee vähän omalla painollaan. liian pehmeä on taas usein arka mikä taas tuo omat ongelmansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom