Yleinen lemmikkikeskustelu

Tuli käytyä koiran kanssa pellolla... kivaa kun on hivenen sadellu luntakin.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Sitten siellä oli tällaisia tirpusiakin pellon reunalla... sihtailin niitä lähempääkin, mutta hittolainen siinä oli joku älyttömän kokoinen roska kennolla. Peitti lähes koko linnun, niin poistelin nuo kuvat. Kennokin tuli putsattua ja näytti ihan kalan suomulta... missähän tuota 1DmkIII:sta on käytetty :rolleyes:

attachment.php

Liitteet

• TLP_0372.jpg
    TLP_0372.jpg
    125,2 KB · Katsottu: 911
  • TLP_0440.jpg
    TLP_0440.jpg
    146,3 KB · Katsottu: 914
  • TLP_0456.jpg
    TLP_0456.jpg
    81,9 KB · Katsottu: 938
  • TLP_0354.jpg
    TLP_0354.jpg
    166 KB · Katsottu: 927
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uros sheltti 10kk. Kova hinku autojen perään, kuinka tuon saa loppumaan?
Oon koittanu että laittais piskin istumaan ja antais namia aina kun auto ajaa ohi, mutta koira ei noteeraa vaikka siinä kädessä olis kermakakku tarjolla.
Joku jossakin sanoi että pitäs pelästyttää se koira esim. heittää vesi-ilmapallolla sen koiran viereen kun se haukkuu ohi kulkevalle autolle. Bongasin tuon koirakirjasta, mutta pelkään että tämän jälkeen tuo hauva pelkää kaikkia autoja eikä halua matkustaa autossa enää koskaan.

Uros sheltti 10kk. Kova hinku autojen perään, kuinka tuon saa loppumaan?
Oon koittanu että laittais piskin istumaan ja antais namia aina kun auto ajaa ohi, mutta koira ei noteeraa vaikka siinä kädessä olis kermakakku tarjolla.
Joku jossakin sanoi että pitäs pelästyttää se koira esim. heittää vesi-ilmapallolla sen koiran viereen kun se haukkuu ohi kulkevalle autolle. Bongasin tuon koirakirjasta, mutta pelkään että tämän jälkeen tuo hauva pelkää kaikkia autoja eikä halua matkustaa autossa enää koskaan.

Onko koira herkkä, arka tai ns. pehmeä?

Jos nappula on kova ärräämään, eli haukkumaan ja räkyttämään, hyökkäämään, niin ei se siitä vesi-ilmapallosta välttämättä paskaksi mene. En itse lähtisi noilla häiriörangaistuksilla kuitenkaan auto-ongelmaa ratkaisemaan. Anopin sakemannin kanssa siihen meni vuosi, mutta ongelma oli täysin sama ja se rauhoittui kävelemällä mahdollisimman vilkkaiden teiden varsilla ja olemalla itse rauhallinen. Se on helpommin sanottu kuin tehty, jos kaveri siinä kiskoo. Mutta no, sheltin kanssa tämä ei pitäisi olla niin kovin raskasta ainakaan fyysisesti ;)

Sitten toinen, että eikö todellakaan kiinnostu edes sinusta? Siitä kannattaisi ehkä vielä enemmänkin lähteä. Sinusta pitää tulla sille kiinnostavampi, kuin mistään muusta liikkuvasta tai liikkumattomasta kohteesta maailmassa. Tämän varmasti tiesitkin. Mutta siitä lähtisin, ja sitten yltäkylläistämään autojen pariin.

TLP:llä mahtavia kuvia :hyper:

Käytiin tänään(kin) suolla.:haart: Kiva olla sairaslomalla pelkän sormen takia, kun pystyy kuitenkin ulkoilemaan. Tämän takia kannattaa asua maalla, etenkin kansallispuiston ja luonnonsuojelualueen välissä.;)

Liitteet

• sunnypiilossapienempi.jpg
    sunnypiilossapienempi.jpg
    129,9 KB · Katsottu: 143
  • suollaIIpienempi.jpg
    suollaIIpienempi.jpg
    100,4 KB · Katsottu: 190
  • suollaIpienempi.jpg
    suollaIpienempi.jpg
    93 KB · Katsottu: 184
koirat

Kuinka moni muu koiran omistaja täällä harjoittaa ns. laumakäyttäytymistä/johtajuus koulutusta?

Meillä siis koira palkataan nameilla vain kun opetetaan temppuja kuten "tassu", "kieri" jne.
muuten koiran tulee toimia siten että se kunnioittaa johtajaansa (eli mua) ja omasta tahdostaan haluaa kuulua laumaan ja totella johtajan käskyjä.
koira on tietenkin aina lauman alin jäsen ja meillä gerbiilitkin on "laumassa" ylempänä :D.

Mulla ensimmäinen koira, joten kokoajan oppii jotain uutta ja silti tuntuu että tietää aina vaan vähemmän :rolleyes:

Tuolla ihan pätevä koira testi...mitä enemmän pisteitä sitä enemmän ongelmia: http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=3&t=3513

ongelmat liittyy johtajuuteen, eli koira ei luota johtajaansa tai pahimmissa tapauksissa pitää itseään lauman johtajana.

Mä kävin kanssa pellolla ja koira oli 100% ulapalla.
Nähtiin varmaan 20 fasua, eikä se yhtäkään kunnolla seissyt. Ajeli kyllä siihen malliin, että mietin jo aika synkkiä :curs:

No josko 1 kuva kuiteski:

attachment.php

Liitteet

• TLP_0583.jpg
    TLP_0583.jpg
    133,3 KB · Katsottu: 868
Malena: ällä vaan liikoja luota tuohon koiratestiin. Mun mielestä siinä oli osa pisteistä ihan hatusta vedettyjä ja muutenkin aika utopistisia.

Malena: ällä vaan liikoja luota tuohon koiratestiin. Mun mielestä siinä oli osa pisteistä ihan hatusta vedettyjä ja muutenkin aika utopistisia.

Kyllä mun mielestä toi testi on ihan pätevä...vaikkakin noista osa kuulostaa vähän omituisilta esim. miksi koira ei saisi tuoda leluja omistajalle?
Mutta koiran ei kuulu päättää milloin leikitään tai milloin sitä rapsutetaan vaan sekin tehtävä kuuluu minulle...toki joskus voin vastata koiran ehdotuksiin, mutta vain jos mua huvittaa ;)

Koira seuraa sinua kokoajan 4
jos kyseessä ei siis ole ihan pieni pentu, niin koira vahtii sinua kokoajan ja seuraa tekemisiäsi, mikä ei ole suotavaa.

Koira potkii kun tekee tarpeensa ulos ja katsoo sinua 5
= uhittelua...tosin tästäkin ollaan hieman montaa mieltä eli se on hieman tilanne kohtaista.

Noi nyt ainakin oli ehkä vähän outoja kohtia(?)

Kuinka moni muu koiran omistaja täällä harjoittaa ns. laumakäyttäytymistä/johtajuus koulutusta?

Tuohan lienee ainoa järkevä tapa saada koira tottelemaan. Muut on hyvin nopeasti unohdettavissa, paitsi se kuka on johtotappi siinä laumassa.

Muutoinkin suurin onglema lienee koiran inhimillistäminen, eli tuo 'susilaumaefekti' jää unholaan, eikä sitä koira oikein tajua. Se hakee sen johtopaikan sitten itse, mikäli siellä ei ketään selkeästi ole. Sama muuten on niillä räksyttävillä pikkufifeilläkin, sitä ei vaan noteerata koska se ei saa mitään pahaa aikaan.

Mitään pisteytyksiä en ole koskaan tehnyt.

Koira rähjää pihalla ohikulkijoille 0 <-- ai tää ei oo mikään ongelma?!

Mä en ymmärrä ton testin logiikkaa lainkaan. Miten tuo ei muka ole ongelma, jos viiden pisteen ongelmana voidaan testin mukaan pitää ulostamisen jälkeen tapahtuvaa potkimista feat. omistajan katsomista? Ei mee jakeluun, ei millään muotoa.

Me ollaan aika onnekkaassa asemassa silleen, että koiraa ei juurikaan olla koulutettu, mutta se tottelee silti erittäin hyvin, ja kaikki aina kyselee, miten ollaan jaksettu se noin hyvin kouluttaa :D
Tajuaa hyvin helpolla, mitä siltä vaaditaan/ajetaan takaa, mutta toi onkin tuollainen miellytämishaluinen reppana.

Me ollaan aika onnekkaassa asemassa silleen, että koiraa ei juurikaan olla koulutettu, mutta se tottelee silti erittäin hyvin, ja kaikki aina kyselee, miten ollaan jaksettu se noin hyvin kouluttaa :D
Tajuaa hyvin helpolla, mitä siltä vaaditaan/ajetaan takaa, mutta toi onkin tuollainen miellytämishaluinen reppana.

Tohon että koira tottelee sua voi sen luonteen lisäksi vaikuttaa se että olet luonnostaan voimaksta johtaja tyyppiä ;). olen nähnyt tottelevaisia koiria joita ei ole juurikaan koulutettu, eikä musta koiran ole välttämätöntä osata mitään hienouksia, kunhan arki sujuu ongelmitta.

Samoilla linjoilla TLP:n kanssa ;).
Ja ton testin logiikkahan oli, että on nimenomaan tehty sen laumakäyttäytymisen pohjalta (ja kuitenkin varmaan vaan suuntaa antava, niinkuin kaikki testit).
koiran piha on koiran reviiri joten ei oikeastaan ole koiralta ongelmakäytöstä. jatkuva haukkuminen on kuitenkin asia erikseen.

Suosittelen perehtymään aiheeseen. esim. mäkin aikoinaan luulin, että hyvin koulutettu koira osaa tahtoa ulos kun on hätä. koiran ei kuitenkaan tulisi päättää milloin mennään ulos vaan hyvä johtaja vie koiran tarpeeksi usein ulkoilemaan. (tosin ehkä poikkeuksena jos on ripuli, hyvä johtaja uskoo kun koiran on päästävä pihalle:D). ideana on muutenkin aika pitkälti se ettei koiran tarvitse itse huolehtia mistään...ei puolustautua toisilta koirilta tai päättää milloin mitäkin tehdään, vaan ihan niinkuin laumassa johtaja johtaa ja muut laumassa tottelevat. tämä kaikki siksi, että koira on laumaeläin :).

Kyllä mun mielestä toi testi on ihan pätevä...vaikkakin noista osa kuulostaa vähän omituisilta esim. miksi koira ei saisi tuoda leluja omistajalle?
Mutta koiran ei kuulu päättää milloin leikitään tai milloin sitä rapsutetaan vaan sekin tehtävä kuuluu minulle...toki joskus voin vastata koiran ehdotuksiin, mutta vain jos mua huvittaa ;)
No ei kyllä todellakaan kuulosta kovin pätevältä. Koira ei ole tekemässä mitään päätöstä mistään kun se tulee hakemaan huomiota. Susilaumassa aina alempiarvoinen tulee laumanjohtajan luo, ei päin vastoin!!! Toisin sanoen koiraa voi rapsuttaa kun se tulee luo, mutta jos on johtajuusongelma, niin koiraa ei mennä rapsuttamaan sen luo. On ihan normaalia käytöstä mille tahansa koiralle että se kutsuu leikkiin. Osa on leikkisämpiä kuin toiset.

edit. "koira kiihtyy kun se päättelee että lähdet sen kanssa harrastamaan 2" No totta helvetissä. Metsään meno on pirun hauskaa, totta kai siitä voi olla innoissaan. En ole typerämpää kuullut. LOL.

edit. "koira kiihtyy kun se päättelee että lähdet sen kanssa harrastamaan 2" No totta helvetissä. Metsään meno on pirun hauskaa, totta kai siitä voi olla innoissaan. En ole typerämpää kuullut. LOL.

Tota mäkin mietin, että ei jumalauta on jollain taas leikannut. Koiraako pitäisi rankaista siitä, että se huomaa pääsevänsä tekemään jotain tosi kivaa? Eikö monesti juuri ole tarkoituskin, että koira tunnistaa tietyt merkit (tietty lelu nostetaan hyllyltä taskuun, maksapallerot päätyvät autoon mukaan, jälkiliina kilahtaa kiinni pantaan...) ja tulkitsee ne nimenomaan helvetin hauskoina juttuina ja innostuu. En mä tiedä, ehkä on mennyt sitten jotain ohi. Mutta en todellakaan ala rankaisemaan koiraa siitä, että se heiluttaa häntää ja tekee pari ukemia paikallaan kun lenkkikamat puetaan ylle ja se odottaa hihnaa ja pantaa itselleen.

Jos koira suorastaan vaatii kokoajan huomiota se pitää itseään selvästikkin ylempi arvoisena kuin sinä. jos taas johtajuus on kunnossa niin kutein jo sanoinkin voi vastata sen ehdotuksiin eli jos se pyytää leikkimään tai rapsutusta voit tehdä sen.
Ei sitä koiraa kuulu tosiaankaan rankaista jos se kerjää huomiota vaan jätetään se vain huomioimatta.

Mun mielestä koiraa ei tule opettaa tottelemaan nameja vaan oistajaansa...jokaisen koiran omistajan olisi ehkä hyvä esittää itselleen kysymyksen "mitäköhän tapahtuu, kun käsken koiraani jos taskussani ei olekkaan maksapalleroita?" :D

hmm...en kuitenkaan ole laatinut ko. testiä joten en osaa sanoa miksei koira saa innostua kun se päättelee että on pääsemässä vaikka lenkille...tosin se oli vain kahden pisteen ongelma.
veikkaan kuitenkin, että jos vaikka korjaat pyörääsi jolla käytät koiraa lenkillä. tällöin koira voi alkaa olettaa että aina kun mamma nappaa fillarin pääsee lenkille...se on sitten monta tuntia täpinöissään ja pyörii tiellä, kun yrität korjaa fillaria.

enkä kyllä väitä olevani mikään alan ekspertti...mun koira osaa kyllä riekkua hihnassa ja tiukan paikan tullen (toinen koira lähettyvillä) kadottaa kuulonsa kokonaan :D mutta siis meillähän onkin pienoinen johtajuus ongelma :jahas:

Tuolla jotain aiheeseen liittyen: http://www.hiiroset.net/koulutus_johtajuus.php
koira laumassa pentu tulee emon luokse, joka saattaa pitää sitä hyvänä, jos sitä huvittaa. ja ihminen on lauman johtaja+emon korvike.

Vaikka noi johtajuusasiat ja huomiotta jättäminen tuntuis jonkun mielestä kuinka typerältä tahansa niin todellisuudessa noiden asioiden tutkimisesta ja tietämisestä on tosi suuri apu oikeasti kovapäisten ja vahvasti dominoivien koirien kanssa eläessä.

Kaverilla on parin vuoden ikäinen suurikokoinen Bullmastiff/Amstaff-mix uros. Koira oli selvästi saanu hieman liikaa huomiota pentuaikoina ja reilun vuoden iässä alkoi tulla ongelmia kun oli nostanut itsensä laumanjohtajan paikalle. Koiran kanssa ei voinut oikein harrastaa mitään ja ulkoiluttaminenkin oli perustottelevaisuuskoulutuksesta huolimatta todella vaikeaa kun puolusti laumaansa ja syöksyili. Kirjaimellisesti teki kaiken niinkuin itse halusi. Kaveri kävi sitten tuon Peetsan "oppilaan" juttusilla, koiran luonne testattiin ja se laitettiin jääkaudelle, eli huomioiminen lopettiin totaalisesti. Meni aikaa 6viikkoa ja kun kaveri toi koiran taas näytille se oli täysin eri yksilö.. nöyrä,tottelevainen ja rauhallinen. En voinut eka uskoa edes samaksi koiraksi. Nyt ulkoilutus onnistuu vaikka ilman hihnaa vaikka olisi muita koiria lähistöllä ja koira toimii kuin unelma muutenkin kotona ja ulkona. Mutta rapsutukset ja huomioiminen jää tosi vähälle koiran koko loppuelämän ajaksi koska alkaa heti nostaa egoaan niitä saadessaan.

Meillä toteutetaan kotona myös kevennettyä perushuomioimattomuutta (koska kyseessä nuori koira) ja kaikki aloitteet tekee lähes aina ihminen, ulkona leikkimiseen voi tehdä välillä myös koira. Ikää tuolla meitin AB uroksella on vasta 11kk ja hakee jo selvästi paikkaansa laumassa, uhma ja vikurointi on välillä kovaakin, hermojen menettämisestä tai kurittamisesta koira vain keräisi lisää uhmaa. Näitä koiria ei pysty hallitsemaan voimalla kun kokoa on jo tässä vaiheessa 69cm/47kg vaan ainoa tapa on selvä johtajuusasema laumassa,kouluttaminen ja koiran kunnioitus omistajaa kohtaan. Noita ei valitettavasti rapsuttamalla tai nameilla saada vaan välillä on toimittava vähän koiramaisesti, viekkaasti tai jopa huijaten :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom