Yleinen lemmikkikeskustelu

Pientä galluppia kehiin. Tämä liittyy uuden palvelun kehittämiseen, joten olisin kiitollinen kaikista kommenteista ao. kysymyksiin liittyen. Haluan siis kartoittaa mitkä ovat lemmikkien yleisimpiä välitysmuotoja nykypäivänä ja onko välitystä tukevalle palvelulle(=sivustolle) tarpeeksi kysyntää.

Jos/kun olette lemmikin hankkineet, niin mitä kautta olette sen löytäneet? Tuttavan kautta? Lehti-ilmoitus? Netistä(mikä sivusto/palvelu)? Joku muu, mikä? Mikä oli hankintavuosi? Oliko lemmikki sirutettu tai rekisteröity?

Ihan lyhyt vastaus riittää, alla oma versio:
- Ensimmäinen koiramme löytyi Apulan ilmoituksen kautta vuonna 2010. Sirutettu ja rekisteröity Kennelliittoon.
- Toinen koira tuli samalta kasvattajalta vuonna 2012 ja ovat samoista vanhemmista. Ei tosin ole sirutettu eikä rekisteröity. Kontakti siis ensimmäisen koiran kautta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos/kun olette lemmikin hankkineet, niin mitä kautta olette sen löytäneet? Tuttavan kautta? Lehti-ilmoitus? Netistä(mikä sivusto/palvelu)? Joku muu, mikä? Mikä oli hankintavuosi? Oliko lemmikki sirutettu tai rekisteröity?

Minulle oli aina selvää minkä rodun hankin ja mihin tarkoitukseen, joten kun koiran hankkiminen tuli ajankohtaiseksi (2009), etsin netistä tietoa käyttölinjaisten sakemannien kasvattajista. Olin yhteydessä muutamaan kasvattajaan joilla oli pentue suunnitteilla. Lopulta minulla oli ykkösvaraus pentuun ennen kuin emä oli edes kantava. Seuraavat koirat tulen hankkimaan samalla tavalla. Nyt on tosin hieman eri lähtökohdat, koska en etsi ensimmäistä koiraa ja kasvattajat koirineen ovat hieman aiempaa tutumpia.

Totta kai koira on puhdasrotuinen ja rekisteröity - jos ei kelpaa rekisteriin, on kärjistetysti sekarotuinen ja/tai pentutehtailun tuotos. En ottaisi rekisteröimätöntä pentua, jonka sukuhistoriasta ei ole mitään tietoa, eikä sen puoleen siinä olevista roduistakaan.

Mun kääpiömäyris on aloittanu jonku keppikuurin. Lenkillä se etsii ihan maanisesti keppejä maasta ja pureksii ja syö niitä. Kerkesin epäillä jotain ruoansulatusongelmia, mutta suolitoiminnot on kuten aina, erittäin säännölliset. Sisällä sillä on vetoköysiä, pehmosorsaa, vinkupossua ja puruluu, eli periaatteessa tylsistymisestä ei pitäis johtua. Joku puutostila kenties? Koira syö perus JahtiVahti-kanariisiä ja sekaan laitan pikkuisen koiranmakkaraa.

Voi olla myös närästystä. Tyypillinen oire on juurikin yhtäkkinen himo syömäkelvottomiin asioihin - kepit, kävyt, ruoho, lumi, kivet, you name it. Muut oireet (mm. maiskuttelu, nieleskely, ruokahaluttomuus, vatsan lorina, runsastunut juominen, aktiivisuuden muutos) saattavat olla sen verran lieviä, että jäävät huomaamatta. Lisäksi kaikkia oireita ei välttämättä ole jokaisella yksilöllä. Närästystä on kuitenkin melko helppo hoitaa. Koiralle voi antaa ihmiselle tarkoitettuja närästyslääkkeitä, tai vaivan pitkittyessä hakea ell:ltä reseptivalmisteita. Lievittäviä ruoka-aineita puolestaan ovat mm. maustamaton jogurtti, piimä, kermaviili ja jopa lakritsi.

Sattuuko kukaan tietämään mistä Suomessa saisi preeriakoiria? Olen jyrsisöiden ystävä.

Käsittääkseni Suomesta ei saa preeriakoiria mistään, ja tuonninkin suhteen lienee olevan rajoituksia. Myös omistaminen voi olla "pioneerina" konstikasta, kun ei ole muiden harrastajien tukea takana ongelmatilanteissa, eivätkä eläinlääkäritkään tiedä otuksesta tuon taivaallista. Sen sijaan suosittelisin tutustumaan vaikkapa Richardsonin maaoravaan, se on eläimenä hieman preerikon oloinen ja harrastajia sekä kasvattajia löytyy jo jonkin verran täältä kotimaastakin.

Selailen Pakkotoistolla yleensä muita osioita niin olin ihan unohtanut että täälläkin on lemmikkiosio!

Olen avovaimoni kanssa perustanut viime kesänä nettipalvelun Tassut Kartalla (Koirapuistot, eläinlääkärit, eläinkaupat, koirahoitolat yms! | Tassut Kartalla), joka on lemmikinomistajille tarkoitettu palvelu, josta löytää helposti kaikki lemmikinomistajalle oleellisimmat paikat kuten koirapuistot, eläinkaupat, eläinlääkärit yms. Ja ne löytyy kätevästi kartalta ja voit myös helposti etsiä itseäsi lähimpänä olevat palvelut. Sivusto on tietysti ilmainen käyttää ja toimii myös mobiilissa.

Sivusto perustettiin alun perin omaa tarvetta silmällä pitäen, koska vastaavaa palvelua ei ollut ja osaamista sivuston tekemiseen löytyi omasta takaa (ei minulta vaan vaimokkeelta). Jos ette ole vielä palvelusta kuulleet niin suosittelen, että käytte katsomassa lähialueenne palvelut. Itsekin yllätyimme kuinka monta palvelua lähistöltämme löytyi, joista emme tienneet mitään. Kaikki palaute on myös tervetullutta, joko tähän tai sitten sivuston palautelomakkeen kautta!

Aivan järkyttävä koirakuume :( Edellisen koiran kuolemasta on kohta neljä vuotta ja nyt ollaan vaan odotettu, että lapset kasvaa vähän. Tuntuu vaan, että odottavan aika on pitkä (loputon), kun nyt rupesin vielä opiskelemaan töiden ohessa, niin koiran hankintaa täytynee lykätä taas parilla vuodella. Argh.

Voin tuoda meidän duracell-terrierin pariks päiväks, kyllä se kuume siitä häviää nopeasti. :D

Osallistuva eläin toki, mitä tahansa tekee niin se tulee aivan eteen sellainen iloinen "hyvä että voin olla avuksi" -ilme päällä ja tunkee kuononsa joka paikkaan.

Voin tuoda meidän duracell-terrierin pariks päiväks, kyllä se kuume siitä häviää nopeasti. :D

Osallistuva eläin toki, mitä tahansa tekee niin se tulee aivan eteen sellainen iloinen "hyvä että voin olla avuksi" -ilme päällä ja tunkee kuononsa joka paikkaan.

Tuo vaan, edellinen koira oli hyperaktiivinen kettuterrieri, can't get any worse :D

Meillä on 1v 2kk vanha russelin ja mäyräkoiran sekoitusta oleva narttukoira. Meillä avopuoliso oli työttömänä koiran pentuajat joten oli päivät kotona koiran kanssa. Joskus tammikuun alussa (avopuoliso aloitti marraskuussa työt) alkoi kuitenkin seuraava: Lattialle on pakko paskoa ja kusta ainakin kolmena päivänä työviikon aikana, joskus jopa joka päivä. Ei siinä, nuo voi vielä siivota, vaikkei koiran tarvisikaan lattialle tarpeitaan tehdä. Jotkut "vaipat" on tarkoitus ensihätään hankkia. Pidättämisvaikeuksia ei kuitenkaan koiralla ole, sillä kotona ollessamme ei tee tarpeita sisälle ja voi olla pitkiäkin aikoja ilman ulkona käymistä.

Se mikä tässä on se suurin vitutus, on tuo tavaroiden tuhoaminen. Tänään kotiin tullessa oli pöydälle unohtunut kaukosäädin = purtu aivan riekaileiksi. Edellinen kaukosäädin meni tammikuussa. Tapettia on vähän syöty seinältä, yksi lattialle unohtunut (avopuolison) suoristusrauta ja sohvatyynyt sillä on tapana repiä auki vaikka nuo tyynyt yritetäänkin aina jollain lakanan tapaisella peittää.

Ainahan voi sanoa että pitää huolehtia että kaikki on nostettu koiran ulottumattomille, mutta sen kun joutuu tekemään lähes 300 kertaa vuodessa töihin / kauppaan lähtiessä, ei se elämää ole. Unohduksia sattuu ja siitä rangaistaan.

Onko kellään ollut samankaltaisia ongelmia ja millä olette niistä päässeet eroon? Eroahdistuksesta luin netistä, ja mahdollisista koulutuksista, lääkkeistä yms, mutta olisi mukava tukiverkostoa täältä löytää.

Kannattaa huomioida, että koira on vasta korkeintaan teini ja tavaroiden tuhoaminen kuuluu ikään, ellei ole tarpeeksi aktiviteettia muuten. Mutta suurin ongelma lienee kuitenkin se, ettei koiraa ole koskaan opetettu olemaan yksin? Ei kun opettelemaan. Siis ihan opettelemaan sitä yksin jäämistä ja olemista sen sijaan, että aletaan vaan syöttää rauhoittavia lääkkeitä.

Mitä harrastatte koiran kanssa? Perusulkoilun lisäksi?
- Toivottavasti pentua ottaessanne tutustuitte koirassa oleviin rotuihin ja tiedostitte, että Russel on maailman aktiivisimpia koirarotuja ja tarvitsee tekemistä, muuten turhautuminen ilmenee ongelmakäyttäytymisenä. (Poikkeuksia toki on, olen kuullut jostain sohvakoira-Russelista, mutta rodun ominaispiirteiden huomiotta jättäminen rotua valitessa on tyhmää.)

Kannattaa huomioida, että koira on vasta korkeintaan teini ja tavaroiden tuhoaminen kuuluu ikään, ellei ole tarpeeksi aktiviteettia muuten. Mutta suurin ongelma lienee kuitenkin se, ettei koiraa ole koskaan opetettu olemaan yksin? Ei kun opettelemaan. Siis ihan opettelemaan sitä yksin jäämistä ja olemista sen sijaan, että aletaan vaan syöttää rauhoittavia lääkkeitä.

Mitä harrastatte koiran kanssa? Perusulkoilun lisäksi?
- Toivottavasti pentua ottaessanne tutustuitte koirassa oleviin rotuihin ja tiedostitte, että Russel on maailman aktiivisimpia koirarotuja ja tarvitsee tekemistä, muuten turhautuminen ilmenee ongelmakäyttäytymisenä.

On noita russleita tuttavilla ollut paljonkin ja tiedostettiin, että on erittäin aktiivinen rotu. Peruslenkin lisäksi koiralle heitellään palloa puoli tuntua päivässä ja vetoleikkejä narun kanssa toinen puolituntinen. Ei ihan ensimmäisenä toki ole tarkoitus mitään alkaa syöttämään koiralle, mutta joku kuonokoppa melkein tekisi mieli koiralle laittaa kun se etsii väkisin jotain mitä tuhota. Luita ja leluja sillä on lattialla, mutta täytyy seuraavaksi melkein kokeilla noita kongeja sekä rustoluita jos se jaksaisi niiden kanssa touhuta.

Kuvaapa ensin tyypillinen päivä koiran kanssa. Sillä, miten kotoa poistuu, on myös merkitystä.

Rankka muutos koiralle kun on noin kauan ollut aina seurassa kotona. Lähtisin melkein totuttamaan yksinoloon ihan alusta alkaen. Alkuun vaikka vaan minuutteja.

Suosittelen kongeja ja muutakin aivojumppaa. Kokeilkaa laittaa päivän yksi ruoka-annos sellaiseen, johan alkaa pääkoppa tytöllä väsyä - kunhan löydätte sopivan haastavan muttei mahdottoman tavan.

Palloa voi heitellä loputtomiin, siihen koira ei kyllästy. Itse asiassa sen kunto kasvaa ja sitten on taas enemmän energiaa pistää kämppää uuteen uskoon. En nyt tietenkään sano ettei palloa saisi viskoa, mutta usein virheellisesti kuvitellaan, että se liikunta on se, mikä vie koirasta mehut ja rauhoittaa sitä. Ei, vaan aivojumppa, eli henkiset haasteet. Ne väsyttävät ja ennen kaikkea rauhoittavat koiraa - ja tietäähän sen itsestäänkin; kyllä omat energiatasot ja rauhoittumisen aste ovat ihan erilaiset pian kovan treenin jälkeen vs. vaativan ajattelutehtävän ratkaisemisen jälkeen.

Eli, kongien lisäksi suosittelisin lisäämään / aloittamaan arkitottelevaisuusharjoitukset kotona tai jopa menemään johonkin ryhmään (väsyttää koiraa vielä enemmän, koska on uusi tilanne ja paikalla on muita koiria). Russelille (vaikkakin puolikkaalle) ihan loistolaji olisi myös agility, siinä yhdistyvät liikunta ja uuden opettelu.
Lisäksi koiralle voi opettaa jotain ihan tyhmää, pääasia, että se joutuu miettimään. Esim. opettakaa koiraa nousemaan tuolille ja laittamaan katkaisimesta valot, tuomaan oman pyyhkeen tassujen kuivaamista varten tms.

- - - Updated - - -

Rankka muutos koiralle kun on noin kauan ollut aina seurassa kotona. Lähtisin melkein totuttamaan yksinoloon ihan alusta alkaen. Alkuun vaikka vaan minuutteja.
Juuri näin. Aluksi vain ulko-ovesta ulos vähäksi aikaa tai kotona poistuminen eri huoneeseen ja ovi kiinni perässä.

Molemmat tekevät 2-vuorotyötä, joten paljon vaihtelee nuo päivärytmit. Silloin kun olen aamuvuorossa, johtaa avopuoliso taloa. Mutta kun itse olen illassa ja menen töihin kello 14.00, aamulla herätessäni noin 8.30 käytän koiran noin 15 minuutin kävelyllä, jolloin tekee tarpeensa. Useasti tämän jälkeen menee vielä nukkumaan. Ennen töihini lähtöä heitän koiran kanssa vielä kävelylenkin, noin 30 minuuttia. Kotoa lähden töihin, niin pakkaan eväät, laitan kengät jalkaan ja takin niskaan. Koiralle annan keksin ja se jää syömään sitä olohuoneeseen ja sillä aikaa minä lähden ovesta ulos. Avopuoliso saapuu kello 14.30. Tälläkin välillä ehtii tarpeitaan tehdä.

Kun olen aamussa, herään 5.00, syön aamupalaa ja laitan kamat niskaan ja lähden töihin. Koira saattaa herätä vierelleni, mutta lähdettyäni töihin menee nukkumaan. Avopuoliso herää, käy suihkussa ja meikkaa. Käyttää koiran pihalla ja lähtee töihin 9.30 ja itse tulen 14.30 kotia. Tällä väliä ne suurimmat tuhoamiset tulee.

^ Tuosta jäi minulle nyt hämäräksi se päivän kulku koiran näkökulmasta, eli mitä tapahtuu mihin aikaan sen maailmassa, ei sinun tai avopuolisosi. :) Missä välissä niitä vetoleikkejä ja pallon heittelemistä leikitään? Jos juuri ennen kuin koira jää yksin kotiin niin se tuskin jää rauhallisesti odottelemaan, milloin isäntä tai emäntä palaa.

Mutta tosiaan, kuten jo func totesi, niin kannattaisi aloittaa se yksinolon opettelu ihan alusta.

Meillä on täysrusseli ja voin kyllä sanoa joku pallonheitto ja lelun repiminen on yhtä tyhjän kanssa energian purkamiseen. Juoksevat vaikka koko päivän ja oma heittää vielä itselleen sitä palloa tai mitä vaan omatoimisesti. Aivoja ja nenää kuormittamalla koira voikin jo hieman väsähtää.

Toinen asia on että koira varmasti tuntee aamurutiinisi paremmin kuin sinä itse. Jos on eroahdistukseen taipuva yksilö, koira stressaa jo vartin ennen kuin lähdet. Tilanne pitäisi rauhoittaa ja olla jopa huomiomatta koiraa pitkäänkin ennen lähtöä.

Jos vielä heität keksin kun lähdet, koira ehtii innostua ja sekunnin päästä (hotkis :D) masis kun häivyitkin itse.

Puruluu on hyvä, annat vaan aikaisin sen. Usein koirat ei edes yksin leiki leluilla

Onko toimivia vinkkejä millä saisi pidettyä koiran pois kenkätelineen päältä? Menee siihen aina kun jää yksin. Eilen koitin valella jotakin chilisaucea siihen ympärille, ei ollut moksiskaan :D

Onko toimivia vinkkejä millä saisi pidettyä koiran pois kenkätelineen päältä? Menee siihen aina kun jää yksin. Eilen koitin valella jotakin chilisaucea siihen ympärille, ei ollut moksiskaan :D

Kiskase se teline irti seinästä (oletan että kaikki pitää kenkätelineitään seinää vasten :D ) niin ei voi röhnöttää ja nojata niin mukavasti tai sit levität siihen päälle alumiinifolioo, rapisee ikävästi :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom