Yleinen lemmikkikeskustelu

Suositelen tätä iltalukemiseksi kaikille barffista kiinnostuneille, sekä niille jotka jo barffaavat koiriaan.
Katiska » BARF ? uskoa vai ruokintaa?

Meillä ei yksi tapa ole sopinut kaikille koirille, vaan on jouduttu lihojen ja kasvisten kanssa säätämään koirakohtaisesti, ja luita meillä on vain pihalla, siellä sitten kaluavat jos haluavat.
Mut itse pidän niitä herkkuina/välipaloina, en osana koiran päivittäistä ruokintaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja muuten, älä nyt ainakaan joka päivä sille koiralle öljyä ruokaan lykkää. etenkin kun on vielä pentu kyseessä.
Rypsiöljy nyt ei muutenkaan ole mikään öljyistä paras.

Ja jos pentu on syönyt "nirsoilupäivänä" lihaista luuta niin varmaan tilanne on ihan yksinkertaisesti ollut se, että koiran masu on ollut täynnä. Pentu ei paljon ruokaa tarvi siihen, että vatsa täyttyy :)

Siinä se pyöri tänä aamuna olohuoneen lattialla kun hieroin silmiäni. Kaveri ilmeisesti järkyttyi sen verran pahasti minut nähdessään, ettei tajunnut edes paeta. Nappasin sen kulhoon ja viskasin toiselle puolelle jokea. Onkin siis taas aika muistaa sinisellä kauralla näitä hyviä ystäviäni.

WP_20130912_001.jpg

Koiran kanssa oltiin metsässä sienestämässä/kävelyllä sellaisessa vanhassa metsässä. Pari vuotta sitten samaisessa metsässä koira pomppi ja hyppeli ja pitkin poikin, ja jossainvaiheessa meni ison kiven päälle makaamaan ja seuraamaan tilannetta.
Nyt tänä syksynä (ja viimevuonnakin) koira palaa aina n. 5-10min jälkeen autolle ja odottaa siellä. Kutsuessa tulee toki takaisin luokse, mutta ei viihdy ympärillä, vaan juoksee takaisin autolle. Tätä tapahtuu vain ja ainoastaan tuossa tietyssä osaa metsää, ei siis kaikkialla.

Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen käytös mahtaa johtua?

Koiran kanssa oltiin metsässä sienestämässä/kävelyllä sellaisessa vanhassa metsässä. Pari vuotta sitten samaisessa metsässä koira pomppi ja hyppeli ja pitkin poikin, ja jossainvaiheessa meni ison kiven päälle makaamaan ja seuraamaan tilannetta.
Nyt tänä syksynä (ja viimevuonnakin) koira palaa aina n. 5-10min jälkeen autolle ja odottaa siellä. Kutsuessa tulee toki takaisin luokse, mutta ei viihdy ympärillä, vaan juoksee takaisin autolle. Tätä tapahtuu vain ja ainoastaan tuossa tietyssä osaa metsää, ei siis kaikkialla.

Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen käytös mahtaa johtua?

Kuinka korvessa mahtaa metsä sijaita? Voisko siellä liikkua suurpetoja? Jotainhan se selkeesti kammoksuu.

Loviisan suunnalla, sellanen 15km päätieltä kohti metsää.
Epäilys tuli että siellä oli voinut olla karhu tuossa viimevuonna, ainakin jotain tälläistä oli paikallisissa lehdissä mainittu.

Ei millään tavoin näyttänyt että olisi pelännyt, halusi vain kokoajan autolle. Pentuna näki metsästyseuran kaataman hirven, ja sitä se selkeästi pelästyi, mutta nyt reaktio oli täysin erilainen.
Harmittavaa sinäänsä, hyvät sienipaikat siinä, eikä haluisi jättää koiraa kotiin :(

Onko joku kissojen omistaja perehtynyt tarkasti että mitkä kissan kuiva- ja märkäruuat on parhaita? Voisi heittää kommenttia seuraavista ruuista.
Ite olen viime aikoina syöttänyt raksuista (Viljattomia kaikki mitä seuraavaksi luettelen.) Orijen - Cat & Kitten. Ihan pätevän oloinen, mutta mitä nuo vähäisempinä ainesosina olevat porkkana, mustikka ym. ihme hommelit mitä kissa ei liene tarvitse? 8€/kg

Acana - Wild Prairie Cat. Pitäisi olla laadukas, mutta mitäköhän tuolla tekee joku tomaatti, porkkana, omena jne? 7€/kg

Taste of The Wild - Rocky Mountain Feline Tämä myös pitäisi olla laadukas, mutta siinäkin kaikenlaista tomaattia jne. seassa.

Olen katsellut muutamia raksuja mitkä vaikuttaa hyviltä;
Power of Nature - Meadowlands tai Power of Nature - Fees Favorite. Yli 80% lihaa. Kova proteiinipitoisuus ja muutenkin ihan hyvän näköinen sisältö. 6€/kg

Porta 21 - Feline Finest Sensible. Yksinkertainen ja ok:n näköinen tuoteseloste? Hyvä proteiinipitoisuus. Paljon halvempi kuin muut ns. laaturuuat 4€/kg).

Applaws - Chicken tai Applaws Chicken & Salmon. 80% lihaa ja muutenkin hyvältä vaikuttavat. 6€/kg.

Märkäruuista olen katsellut Animonda, Porta 21 ja Applawsin ruokia.

Olen siinä käsityksessä että kissoille hyvä ruoka on viljaton, mahdollisimman lihapitoinen paljon proteiinia ja rasvaa sisältävä.

^ Kyllä mä noista lähtisin liikkeelle kahdesta viimeisestä. Eihän sitä nyt parasta voi kukaan sanoa, kokeile mikä sopii kissallesi.

Minulla koira syö raakaruokaa (muu ei sovi) ja kissa sekä raakaruokaa (muikkuja) + perusnappuloita. Suurin osa kissan elämästä mennyt ihan kaupan perus märkäruualla. Kissalla nyt ikää +18 v. Toki jos nyt ottaisin kissan, suosisin parempaa ruokaa, mutta eipä tuo nykyinen tuosta enää nuorru vaikka saisi joka päivä rottia eteen.

En oikein jaksa tätä nykyajan eläintenruokintanatsismia, eri tahot julistavat omaa totuuttaan kuin jehovat konsanaan. Ei se eläimen ruokinta mitään rakettitiedettä ole saati vaadi uskonnolliseen vakaumukseen verrattavaa intohimoa ruokintatyyliin. Pitäisin ohjenuorana, että seurataan eläintä ja sen vointia ja mukautetaan ruokintaa sen mukaan.

Kissalla nyt ikää +18 v.
Kissa on niin vanha, että menen itsekin laskuissa sekaisin. :D Kissalla siis ikää +19 v.

Valitettavasti lähtölaskenta on käynnissä: Iän seurauksena kuulo on heikentynyt (ei sinänsä haittaa), kissa kärsii kilpirauhasen liikatoiminnasta (tähän on lääkitys), Myös munuaiset alkavat olla finaalissa (huomattavasti lisääntynyt juominen) ja eläinlääkärin mukaan sydän- ja hengitysäänetkään eivät olleet normaalit.

Kissa on edelleen ihan oma itsensä eikä vaikuta kärsivän lainkaan - paitsi että välillä pissaa pariin väärään paikkaan. Kilpirauhaslääkkeen antaminen on koko ajan hankalampaa ja en halua tai jaksa tapella siitä päivittäin.
Kissa on elänyt hyvän, vaiherikkaan elämän hyvässä hoidossa (no tietysti, minulla) ja pian on aika luopua. Mietin, etten halua odottaa kissan kunnon romahtamista, jolloin joudun viemään sen kärsivänä piikille. Mieluiten vien sen tässä lähitulevaisuudessa niin, että se säästyy kivuilta ja pahalta ololta kokonaan.

En usko, että minulle tulee enää koskaan kissaa tämän neidin jälkeen. En oikeastaan ole kissaihminen, mutta tämä kissa tuli elämääni ollessani 11-vuotias. Ja niin kuin kissojen kohdalla usein sanotaan, minä en valinnut sitä, se valitsi minut. Tässä sitä ollaan sitten yli 19 vuotta oltu tassun alla, välillä molemmin puolin mököttäen ja toiseen vittuuntuneena. Suurimmaksi osaksi elämä on ollut kuitenkin kainalossa makailua, vauhdikkaita leikkejä, revittyjä vessapaperirullia ja liian pieniä pahvilaatikoita, karheita pusuja ja jokaiseen ruokaan leijailevia karvoja. Sellaista se on, se kissan omistaminen. m1704.gif

Voi helvetti kun niitä koiria ei voi pitää kiinni, mikä siinä on niin vaikeaa. Mennään 50 metrin päähän kerrostalosta metsänreunaan ja koira vapaaksi. Lähialueella pyörii kuitenkin kymmeniä ulkoiluttajia ja suuri osa tallaa alkumatkan niitä samoja polkuja jotka kerrostaloalueen laidasta lähtevät. Ja vaikka tähän mennessä kaikki on tosiaan ollut ihan kilttejä, ei yhtään auta kun saa joka päivä lukea tai kuulla koirien hyökkäyksistä.

Moikka!

Mulla on tollanen alle 1v ranskanbulldoggi joka on alnut yhtäkkiä viettämään suurimman osan päivästä nukkumalla, ja mietin että inko se ihan normaalia? Ensimmäinen koira kyseessä joten en tästä asiasta tiedä.. Ennen leikki ja halusi leikkiä kokoajan ja nyt tosiaan vaan nukkuu

Moikka!

Mulla on tollanen alle 1v ranskanbulldoggi joka on alnut yhtäkkiä viettämään suurimman osan päivästä nukkumalla, ja mietin että inko se ihan normaalia? Ensimmäinen koira kyseessä joten en tästä asiasta tiedä.. Ennen leikki ja halusi leikkiä kokoajan ja nyt tosiaan vaan nukkuu

Kyllähän nuo koirat nukkuu reilusti suurimman osan päivästä, mutta jos muutos on tullut yhtäkkiä niin toki jotain muutakin voi taustalla olla. Syökö ja juoko? Onko hereillä ollessaan muuten normaali?

Kyllähän nuo koirat nukkuu reilusti suurimman osan päivästä, mutta jos muutos on tullut yhtäkkiä niin toki jotain muutakin voi taustalla olla. Syökö ja juoko? Onko hereillä ollessaan muuten normaali?

muuten on normaali joo, ja syö ja juo :o

Kohta rokotukseen niin voisi siellä kysellä

Moikka!

Onko teillä päivärytmi muuttunut, saako koira esimerkiksi aiempaa vähemmän liikuntaa/aktivointia? Turhautunut koira nimittäin saattaa yliaktiivisuuden sijasta kääntyä itseensä, "masentua" ja nukkua tylsyyttään pois. Toki joku fyysinen vika tai vaihe (esim. juoksut tuloillaan/ lähistöllä juoksuinen narttu) voi tulla kyseeseen, kannattaa vaikka niiden rokotusten yhteydessä kysäistä.

Tai sit on tullut riehuttua edellisenä päivänä paljon. Jotkut rodut ja koirat on muutenkin vaan outoja, itsekin stressasin välillä aluksi että onko koiralla jotain, nykyään huolestuisin jos ei käyttäydy oudosti. :D

Moikka!

En halua peloitella mutta,
meillä oli noin 8kk ikäinen pentu(eri rotuinen) kun kiinnitin huomiota siihen että rupesi nukkumaan tavallista enempi eikä ollut niin leikkisä kuin normisti. Tuo muutos tapahtui ihan yhdessä viikonlopussa ja sitten kun vein lekuriin niin luusto lonkista ei ollut kasvanut normisti joten jouduttiin lopettamaan sen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom