Se mikä tässä on se suurin vitutus, on tuo tavaroiden tuhoaminen. Tänään kotiin tullessa oli pöydälle unohtunut kaukosäädin = purtu aivan riekaileiksi. Edellinen kaukosäädin meni tammikuussa. Tapettia on vähän syöty seinältä, yksi lattialle unohtunut (avopuolison) suoristusrauta ja sohvatyynyt sillä on tapana repiä auki vaikka nuo tyynyt yritetäänkin aina jollain lakanan tapaisella peittää.
Ainahan voi sanoa että pitää huolehtia että kaikki on nostettu koiran ulottumattomille, mutta sen kun joutuu tekemään lähes 300 kertaa vuodessa töihin / kauppaan lähtiessä, ei se elämää ole. Unohduksia sattuu ja siitä rangaistaan.
Onko kellään ollut samankaltaisia ongelmia ja millä olette niistä päässeet eroon? Eroahdistuksesta luin netistä, ja mahdollisista koulutuksista, lääkkeistä yms, mutta olisi mukava tukiverkostoa täältä löytää.
Mun toinen koirista on varsinainen tuhotyöläinen, mutta onneksi on jo hieman rauhoittunut villeimmistä ajoistaan. Mulla tosin erona se, että on on ollut yksin pienestä pitäen eikä tee tarpeitaan sisälle. Mutta, en siis ole tehnyt tuhoamisen suhteen mitään koulutuksellisia toimenpiteitä vaan se on vähentynyt itsestään ajan kanssa. Koira on nyt melkein kolme. Olen tosin minimoinut tuhoamista sillä, että se on ollut pienessä huoneessa koiraportin takana yksinoloja (nykyisin jo koko asunnossa). Siellä huoneessa en ole pitänyt mitään sellaista, mitä sitä olisi kiinnostanut tuhota. Kun se alkoi viettää yksinoloja koko asunnossa, oli se aluksi vain joisenkin kauppareissujen ajan ja vasta myöhemmin esim. työpäivien ajan. Tiedän mitä se tykkää tuhota, kaukosäätimet muun muassa, koska ne tuoksuu ja maistuu omistajalta - näitä olen siis yrittänyt muistaa siirtää sen ulottumattomiin. Tuo koiraportin taakse laittaminen on ollut myös helppo ratkaisu, kun ei ole tarvinnut joka kerta poislähtiessä suorittaa sitä tavaroiden piilottelurumbaa vaan koiran on vaan voinut laittaa sinne portin taakse. Mielellään se sinne menikin, kun se sai aina sinne jotain tekemistä tai herkkuja.
Mutta aktivointi vähentää tuhoamista, se ei silloin jaksa sitä yksinkertaisesti tehdä niin paljoa. Jos haluaa kokeilla jotain dropin tapaista, DAP-feromoni saattaa joskus rauhoittaa. Sitä saa eläinkaupoista eri muodoissa ja on ihan luonnollinen aine, ei siis lääke. Ja ehkä ennen yksinoloa kannattaa välttää kiihdyttäviä asioita, kuten sitä pallon heittelyä ja kepin retuuttamista; se saattaa jättää koiralle ns. kierrokset päälle. Tärkeimpänä kuitenkin se yksinolon opettelu, kuten yllä onkin jo ohjeistettu.