Koiria on erilaisia, eivätkä nuo eroavaisuudet jää pelkästään koiran ulkomuotoon, vaan vaihteluja voi löytyä yhtä hyvin myös sieltä koiran pääkopan sisäpuolelta. Koiraroduilla on ollut hyvinkin paljon toisistaan eriäviä käyttötarkoituksia, jotka ovat painottaneet tiettyjä luonteenpiirteitä, käyttäytymisominaisuuksia, taipumuksia ja viettejä. Näin ollen mun mielestä on typerää olettaa, että vain yksi ja tietty koulutusmetodi tehoaisi kaikkiin koiriin, ainakaan sillä parhaalla mahdollisella tavalla. Että kyllä se on aivan erilaista kouluttaa vaikka saksanpaimenkoira kuin shetlanninlammaskoira, vaikka esimerkiksi molemmat koirat ovat hyvin suosittuja harrastuskoiria.
Sen on hienoa, että koirien parissa tehdään työtä ja ratkotaan ongelmakoirakkojen ongelmia, mutta se taas on mun mielestä aika kapeakatseista, ettei toisten oppeja voida missään nimessä kokeilla tai edes harkita. On vain ne omat periaatteet, eikä mitään muuta. Parhaimpia tuloksia varmaan tulisikin, jos esimerkiksi yllä olevan dokumentin kouluttajat pystyisivät omaksumaan toisiltaan jotakin ja sekoittamaan koulutustapojaan yhdeksi kokonaisuudeksi jonkun koiran kohdalla.
Itse ainakin saan parempia tuloksia aikaan omien koirieni kanssa varsinkin arkikäyttäytymisen alueella silloin, kun käytän sekä positiivisia vahvisteita että tarvittaessa oikea-aikaisia pakotteita (joka ei sekään tarkoita, että koiraa satutettaisiin, vaikka sen tekemisiin jouduttaisiinkin joskus fyysisesti puuttumaan). Koiransa tuntemalla ja siihen tutustumalla kyllä oppii tietämään, minkälaisia keinoja voi käyttää.
Ongelmakoirien käytöskorjaus on kuitenkin eri asia kuin esim. koiran tapakasvattaminen ja arkikouluttaminen pennusta aikuiseksi, joten pitää huomioida sekin, että pysyviä tuloksia ei tule heti, vaan prosessiin tarvitaan kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Aina. Käytöskorjauksessa kun paneudutaan koiran ongelmallisiin käytöstoimintoihin, jotka ovat jo vahvistuneet ja iskostuneet varsin syväksi osaksi sitä eläimen käyttäytymistä. Turha siis vertailla omiin koiriin, jos ne on jo alusta asti osattu kasvattaa edes jotenkuten oikein, eikä varsinaisia käytösongelmia ole.
Yhtä paljon mulla särähtää korvaan se, että koiraa ei saisi kieltää / sille ei saisi korottaa ääntään / puuttua sen tekemisiin missään tilanteessa fyysisesti, kuin myös tuon toisen kouluttajan kommentti, että makupalat ovat koiran lahjomista ja hän ei koiriaan suostu arkikäytöksestä makupaloilla palkitsemaan. Ok, itsekään en koiria palkitse kuin joskus harvoin arkikäyttäytymisestä, mutta toisille koirille ne asiat on vaikeampia kuin toisille, ja mikäli koiraan tehoaa positiivinen vahvistaminen paremmin kuin ainaiset nykimiset ja muut pakotteet (tai jos pakotteita ei osata käyttää oikein), en mä näe mitään väärää siinä, jos koiraa palkitaan kun se tekee oikein.
Mikäli nimittäin mennään siihen, että "eihän koiralaumassakaan koirat lahjo toisiaan", niin koirat eivät kyllä myöskään taluta toisiaan hihnassa, määrää toistensa tekemisiä pilkuntarkkaan, estä toisia koiria menemästä muiden koirien luokse tutustumaan tai kävelemään tiiviisti vierellään, tms. Koirilla on luontainen taipumus pyrkiä toistensa luokse, ainakin useimmilla, joten miksi koiralle sitten ei saisi tarjota miellyttävämpää tekemistä ja tehdä omistajasta mielenkiintoista, jotta se toimisi ihmisen haluamalla tavalla? Ei sitä koiraa koko sen loppuelämän ajan palkita makupaloilla, vaan ne namit häivytetään hiljalleen pois siitä tilanteesta, mutta silti koiralle jää mielenkiinto omistajaa kohtaan ja se kokee kontaktin pitämisen kannattavampana vaihtoehtona.
Jotain ajatuksia nämäkin... :D