Yleinen lemmikkikeskustelu

Näkeeköhän tätä täältä kukaan..mutta kiinnostaisiko jotakuta Espoossa/lähialueilla asuvaa treenata yhdessä rally-tokoa? Mulla on merkit ja ne tötsät. Ollaan oltu parissa kokeessa viime kesänä, sitä ennen muutamalla kurssilla ja sitten jatkettu ryhmissä, sittemmin kimppatreeneissä, mutta nyt treenikaveri raskautui.
Sinällään treenaan ihan vaan että koira saisi purettua energiaansa, mutta ei haittaisi kyllä lähteä vielä kokeisiinkaan. Sinällään siitä tulee lisää treeni-motivaatiota.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^lisäisin vielä, että bonuksena voin lähteä treenien jälkeen juoksulenkille:) Koira ei kyllä juokse.

En ole lukenut aiempia posteja eli älkää tuomitko jos on toistoa, mutta kuinka paljon pakkiksella mahtaa pyöriä agilityihmisiä? :)

Kävin muuten just meidän kääpiöbullterrierin kanssa ulkona ja nähtiin kleispitz (vaikka eka luulin sitä kovaääniseks oravaks). Sen omistaja sano että se on köytetty ja että ei tarvi pelätä.. Kierrettiin kaukaa.

Kleinspitz:
kleinspitz+1_0938ec641e0ec6a.jpg

Oravasta tuli mieleen, että meidän spitzillä on oraville ihan oma haukku. Koirat osataan ohittaa, ja jopa jäniksetkin aiheuttaa vain pienen narun kiristymisen, mutta orava... Sitä ääntä ei voi sanoin kuvailla, ihan kuin itse Saatana, helkutin kimeä-ääninen sellainen, menisi koiraan :D Lähinnä se kai kuulostaa siltä, kuin sitä tapettas ja se olisi todella turhautunut tappamisen hitauteen. Muilla samanlaisia erityisääniä eri tilanteisiin?

Sitten en muista missä ketjussa täällä naureskeltiin kissoille, jotka nolojen sattumusten jälkeen näyttävät hyvin ylpeää ja ylimielistä naamaa. Meidän rinsessa alkaa aina huutaa mulle tai miehelle tämmöisten episodien jälkeen. Tuijottaa hyvin tiiviisti silmiin ja rääkyy vihaisesti, ihan kuin se olisi meidän vika, että neiti tippui sohvan käsinojalta unissaan :D

En ole lukenut aiempia posteja eli älkää tuomitko jos on toistoa, mutta kuinka paljon pakkiksella mahtaa pyöriä agilityihmisiä? :)

Emäntä harrastaa, niin hiukan on tullut treenaamiseen sotkeuduttua sitä kautta, omilla polvilla ei tarvi lähteä nopean koiran kanssa agilityyn. Vanhemman koiran kanssa nousi toissa viikolla kolmosiin eli se varmaan tarkottaa sitten entistä enemmän kisojen takia reissaamista.

Aattelinpas rustailla vähän tuosta oman koiran tilanteesta kun alan suhteellisen lujaa kypsyä noihin sen tempauksiin.

Koira on siis reilu 4-vuotias leikkaamaton kääpiömäyräkoirauros, rodulleen ominaisesti hemmetin kovapäinen, tekoalistuu kyllä, mutta oikea alistuminen on haun takana. Kulkee hihnassa nätisti tilanteissa, joissa ei ole häiriötekijöitä, ts. lintuja, jäniksiä, oravia tai toisia koiria. Ihmiset ohittaa suht nätisti, mutta usein jää kerjäämään huomiota (ja liian usein sitten ihmiset sitä antavatkin kun jättävät ei -komentoni huomiotta).
Suurin ongelma on toisten koirien ohittaminen. Olen yrittänyt makupaloilla, välinpitämättömyydellä, viemällä sivuun ja ottamalla paikan. Joskus jokin toimii kerran, muttei toista kertaa. Kaikista koirista ei niin kiinnostu (esim. tänään vastaan tuli sellainen pienen karhun kokoinen turilas), mutta varsinkin itsensä kokoiset ja hieman isommat pitäisi aina saada tutkia. Ei ole vihainen, mutta hermostuu kun en anna mennä ja alkaa nykyään yhä useammin haukkua toiselle koiralle. Itsellä menee hermo tuohon nyhtämiseen, kahdella tassulla pomppiseen ja haukkumiseen. Olen harkinnut kolinapurkkia, tms. mutten tiedä miten sellaista oikeaoppisesti käytetään. Kyseessä kuitenkin niin saatanan kovakalloinen rakki, että melkoinen sirkusapina pitää olla saadakseen sen huomion sen jälkeen, kun se on toisen koiran jo huomannut. Joskus kokeillut heläyttää avainnippua sen korvanjuuressa, en osaa sanoa oliko siitä apua vai hämmentyikö vain jostain muusta.

Toinen ihmeellinen vastikään ilmennyt seikka on ollut näykkiminen. Viimeisin esimerkki viime yöltä. Koiralla on sisällä ja autossa käytössä metallinen kevythäkki, jonne se esim. sisällä pääsee vapaasti kulkemaan ja jonne se toisinaan komennetaan rauhoittumaan. Viime yönä koira oksensi häkkinsä perukoille ja menin komentamaan koiraa pois häkistä, jotta saisin siivottua oksut pois. Koira ei totellut kutsua kuten yleensä tottelee tuossa tilanteessa ja kun kosketin koiraa perseen päälle, nappasi hampailla kiinni käteen. Ei kovasti, mutta varoittaen. Tällainen käytös on koiralle ihan uutta ja hämmennyin tilanteesta totaalisesti. Käänsin häkin ja avasin sivuoven tarkoituksenani putsata häkki joka tapauksessa, vaikka koira sisällä olikin. Kun siirsin käteni sisälle häkkiin, koira kävi uudestaan käteen. Tällä kertaa nappasin koiraa niskasta kiinni ja toruin lujasti. Jotain isotteluahan tuo on? Olen kuitenkin alusta asti opettanut, että mulla on oikeus ottaa sen lelut ja vaikka mönkiä sen koppiin jos mä haluan. Tuollainen käytös siis ihmetytti mua suuresti. Kerran aiemmin on yrittänyt tuollaista, kun komensin sen huonon käytöksen takia häkkiin rauhoittumaan. Eväkään ei värähtänyt, joten menin nostamaan koiraa niskavilloista. Kerkesin koskettaa koiran turkkia, kun hampaat nappas käteen. Koskaan se ei ole näykännyt lujasti, vain pelotellakseen selvästikin. Onpahan vain niin uusi juttu että mitäs helvettiä. Joku uusi mörköikä?

Eli tiivistys, kaksi ongelmaa. Toisten koirien järkevä ohitus ja tuo näykkimisen kitkeminen. Tiedän, että oon aika myöhässä tuon ohittamisen opettamisen kanssa, mutta onhan se nyt perkele opittava kulkemaan nätisti. Jos on fiksuja ideoita jästipäille, niin otan vastaan.

Suosittelen Kaira sulle lämpimästi Jyväskylässä asuvaa Koirakoulu Kodaa (stalkkasin sun profiilin). Ei ole myöhäistä saada ohituksia kuntoon ja kouluttajalla on itselläkin kääpiömäykky. Ei maksa paljon ja on kaiken sen väärti :)

Mulla on 3,5 vuotias spanieli joka on alkanut kuseksimaan sängylle ja sohvalle nykyään. Mitä helvettiä? Ennen on ollut ihan mukavasti käyttäytyvä ja SAATTOI joskus harvoin merkata jotain sisällä, mutta siis tosi harvoin. Ennen meitä oli kaks hoitamassa tuota koiraa, mutta kun avoero tuli ja koira jäi mulle niin ei yksinkertaisesti itekseen ehdi koiralle antaa kaikkea tarvitsemaa aikaa ja huomiota. Olis niin paljon tekemistä ja menoa itelläkin että oon joutunu miettiin mihin tässä vielä joutuu.. Varsinkin nyt kun on alkanu tuo sisälle kuseksiminen niin vieläköhän tässä pystyy opettamaan sohvaperunakoiraa siihen ettei sängylle eikä sohvalle saa mennä? Pienestä yksiöstä kun on kyse niin sille vissiin joku lattiapeti pitäis ostaa "korvikkeeksi"?

Syksyllä täyttää sekarotuinen dobermanni/labra-/kultainen-noutaja narttu 7 vuotta. Kenties nirsoin elukka koko kiinassa; ei syö hedelmiä eikä vihanneksia. Poikkeuksena rypäleet (joita ei saisi koirille kauheasti antaa) ja mansikat joka puolestaan riippuu pitkälti päivästä. Välillä menee, välillä ei. Lihatuotteet, etenkin kana, on suurinta herkkua. Todella hyväkäytöksinen; tykkää todella paljon ihmisistä ja on sisäsiisti (kerran- pari kuukaudessa tosin dyykkaa roskikset). Ei pidä muista koirista, etenkään energisistä ja uroksista. Kaikinpuolin rakastettava ja hieno kumppani

Meillä 3-vuotias kissanrötkäle ole viime yönä pureksinut tuulettimen johdon poikki. Oli lyönyt sulakkeen pois päältä(oikosulku ei kissa)ja kissan viikset oli kivasti kiharalla. Muutenkin kumma tapa pureksia kaikkea, viime viikolla oli syönyt kakkoskoneen VGA-piuhan poikki. Tykkää muuten syödä rusinoita ja noutaa leluja jos niitä sille heittää ;)

Meillä 3-vuotias kissanrötkäle ole viime yönä pureksinut tuulettimen johdon poikki. Muutenkin kumma tapa pureksia kaikkea, viime viikolla oli syönyt kakkoskoneen VGA-piuhan poikki.

Hommaappa kisulle "panic mouse" niin loppuu ylimääränen johtojen pureksiminen. Toinen hyvä keino on jättää perus pahvi laatikko sille pureskeltavaksi. Kissat kun tuppaavat puhistamaan hampaita kaiken pehmosen kanssa. Noin 30cm*30cm laatikko on kissojen mieleen. Sinne pääsee sisään ja niitä kansia kisulit rakastavat järsiä. Tuollainen ruskeasta pahvista tehty loota on paras, niin siinä ei ole mitään myrkyllistä väriä mukana. Ota toki pois kaikki metalliset niitit!

Tuossa pari videota tuosta "panic mouse" lelusta. Noita on useita malleja ja kissat rakastaa noita.

Tässä videossa, jollanen löytyy itsellä on nopeus pistetty ns.kaakkoon joten lelu huiskii vaihdilla. Siinä on "hiiren" kuonossa portaaton nopeuden säädin jolla saa asetettua halutun huiskinta nopeuden. Mahtava laite kissojen mielestäkin.
Ei se oikeesti pidä tollasta meteliä. Tuon videon tekiän kameran nauhoittama ääni on potenssiin kymmenen.

Noita vekkuleita kisujen viihdyttimiä on useita malleja. Suosittelen ehdottomasti sellasen hankkimista sisä-kissoille ja miksei ulko-kissalle rauhottamaan sitä mouruamista ulos.

Mutta aluksi tarjoa kissalle jotain järsittävää pahvin muodossa, loppuu toi johtojen kanssa leikkiminen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^^ Pahvilaatikot on jo käytössä,ne on huippukivoja ;). Täytyy harkita tota Panicmousea seuraavaksi...

Mitenkäs muilla koiraihmisillä koiranne suhtautuu humalaisiin? Samalla tavalla kuin selvinpäin oleviin vaiko varauksellisemmin? Täälläpäin koira tykkää ihmisistä, mutta humalaiset saa murinat ja haukut. Hiton koominen näky kun känniääliö lähestyy juttuineen ja ottaa samaten takapakkia kun 47kg hirviömme vähän murisee ja näyttää hampaita. Kai se on se känniläisten haju? Tai johtajan mahdollinen puolustaminen?

Mitenkäs muilla koiraihmisillä koiranne suhtautuu humalaisiin? Samalla tavalla kuin selvinpäin oleviin vaiko varauksellisemmin? Täälläpäin koira tykkää ihmisistä, mutta humalaiset saa murinat ja haukut. Hiton koominen näky kun känniääliö lähestyy juttuineen ja ottaa samaten takapakkia kun 47kg hirviömme vähän murisee ja näyttää hampaita. Kai se on se känniläisten haju? Tai johtajan mahdollinen puolustaminen?
Jotain varmaan kannattais tehdä jos koirasi näkee kännisen uhkana ja alkaa näytteleen hampaitaan. Eikös sun käytös pitäis olla se, joka laukaisee koiran reaktiot? Koira pitää kouluttaa niin, että se pitää turpansa kii tasan tarkkaan niin kauan kuin omistaja haluaa. Vituttaa räyhäävät rakit. Jos mulle tulee joku jantteri vastaan 47 kilosen vammaisen koiransa kanssa ja koira alkaa räyhään, niin en todellakaan pakita, vaan sanon sille pitäjälle, että pidä toi luonnevammainen apinas kuosissa, jos et osaa, niin opettele suljetulla alueella, jos ei sittenkään onnistu, niin vie piikille. Nimittäin joku päivä se pääsee vahingossa irti ja repii joltain mummolta kädet.

Vihaan ihan saatanasti jos omista koirista yksikään alkaa räyhään ihmiselle millään tasolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom