Aattelinpas rustailla vähän tuosta oman koiran tilanteesta kun alan suhteellisen lujaa kypsyä noihin sen tempauksiin.
Koira on siis reilu 4-vuotias leikkaamaton kääpiömäyräkoirauros, rodulleen ominaisesti hemmetin kovapäinen, tekoalistuu kyllä, mutta oikea alistuminen on haun takana. Kulkee hihnassa nätisti tilanteissa, joissa ei ole häiriötekijöitä, ts. lintuja, jäniksiä, oravia tai toisia koiria. Ihmiset ohittaa suht nätisti, mutta usein jää kerjäämään huomiota (ja liian usein sitten ihmiset sitä antavatkin kun jättävät ei -komentoni huomiotta).
Suurin ongelma on toisten koirien ohittaminen. Olen yrittänyt makupaloilla, välinpitämättömyydellä, viemällä sivuun ja ottamalla paikan. Joskus jokin toimii kerran, muttei toista kertaa. Kaikista koirista ei niin kiinnostu (esim. tänään vastaan tuli sellainen pienen karhun kokoinen turilas), mutta varsinkin itsensä kokoiset ja hieman isommat pitäisi aina saada tutkia. Ei ole vihainen, mutta hermostuu kun en anna mennä ja alkaa nykyään yhä useammin haukkua toiselle koiralle. Itsellä menee hermo tuohon nyhtämiseen, kahdella tassulla pomppiseen ja haukkumiseen. Olen harkinnut kolinapurkkia, tms. mutten tiedä miten sellaista oikeaoppisesti käytetään. Kyseessä kuitenkin niin saatanan kovakalloinen rakki, että melkoinen sirkusapina pitää olla saadakseen sen huomion sen jälkeen, kun se on toisen koiran jo huomannut. Joskus kokeillut heläyttää avainnippua sen korvanjuuressa, en osaa sanoa oliko siitä apua vai hämmentyikö vain jostain muusta.
Toinen ihmeellinen vastikään ilmennyt seikka on ollut näykkiminen. Viimeisin esimerkki viime yöltä. Koiralla on sisällä ja autossa käytössä metallinen kevythäkki, jonne se esim. sisällä pääsee vapaasti kulkemaan ja jonne se toisinaan komennetaan rauhoittumaan. Viime yönä koira oksensi häkkinsä perukoille ja menin komentamaan koiraa pois häkistä, jotta saisin siivottua oksut pois. Koira ei totellut kutsua kuten yleensä tottelee tuossa tilanteessa ja kun kosketin koiraa perseen päälle, nappasi hampailla kiinni käteen. Ei kovasti, mutta varoittaen. Tällainen käytös on koiralle ihan uutta ja hämmennyin tilanteesta totaalisesti. Käänsin häkin ja avasin sivuoven tarkoituksenani putsata häkki joka tapauksessa, vaikka koira sisällä olikin. Kun siirsin käteni sisälle häkkiin, koira kävi uudestaan käteen. Tällä kertaa nappasin koiraa niskasta kiinni ja toruin lujasti. Jotain isotteluahan tuo on? Olen kuitenkin alusta asti opettanut, että mulla on oikeus ottaa sen lelut ja vaikka mönkiä sen koppiin jos mä haluan. Tuollainen käytös siis ihmetytti mua suuresti. Kerran aiemmin on yrittänyt tuollaista, kun komensin sen huonon käytöksen takia häkkiin rauhoittumaan. Eväkään ei värähtänyt, joten menin nostamaan koiraa niskavilloista. Kerkesin koskettaa koiran turkkia, kun hampaat nappas käteen. Koskaan se ei ole näykännyt lujasti, vain pelotellakseen selvästikin. Onpahan vain niin uusi juttu että mitäs helvettiä. Joku uusi mörköikä?
Eli tiivistys, kaksi ongelmaa. Toisten koirien järkevä ohitus ja tuo näykkimisen kitkeminen. Tiedän, että oon aika myöhässä tuon ohittamisen opettamisen kanssa, mutta onhan se nyt perkele opittava kulkemaan nätisti. Jos on fiksuja ideoita jästipäille, niin otan vastaan.