Yleinen lemmikkikeskustelu

Mulla on koiralla tuo sama operaatio edessä tuossa parin kuukauden päästä.

Pelottaa jo pelkkä ajatuskin siitä että pitäisi joku 2viikkoa olla juksuttamatta koiraa.
Meillä meni tuo pari viikkoa lepoa hyvin, paljon vaan luita pureskeltavaksi. :D Oikeastaan olin todella yllättynyt, kyllä tuo osaa vaan hengaillakin. Hihnassa kiltisti kävelemisen kyllä sai unohtaa ja vähän ärtsyhän tuo oli kun turhautui kuitenkin jonkin verran. Oli kyllä tuuriakin kun kovat pakkaset osui tohon jaksolle, ei kukaan juuri ulos hinkunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uroskoirille voin suositella kastraatiokapselia. Sen kanssa ei enää voi osallistua kennelliiton kisoihin, luokitellaan dopingiksi. Mutta kun meille tuli se sydänvaiva ja harrastukset jäivät, leikkaus huonon sydämen takia liian riskialtis, päädyttiin ottamaan kastraatiokapseli. Se on sama kuin kastraatio mutta väliaikainen ja ilman leikkausta. Suosittelen!

Hiiret on taas seikkailuretkellään. On mahtavaa kun on tällainen mini yksiö niin voi päästä juoksentelemaan niinkuin tykkää muutamaks tunniks. Ja tytökkin tykkää. Löytävät mitä ihmeellisimpiä kiipeily- ja piilopaikkoja.

Onkohan miten paha veto ottaa kahden nartun kaveriksi uros? Kyse siis pienistä villakoirista, jotka tällä hetkellä tulevat loistavasti toimeen keskenään. Tähän varmaan ei ole mitään yksinkertaista vastausta, vaan kaikki on niin yksilöllistä. Mutta enemmän mietityttää se juoksunajan merkkailu, alkaako uros ihan raivolla kusemaan joka paikkaan? Nyt ei kumpikaan kuse sisälle juoksun aikana, mutta ulkona merkkaillaan sitten päällekäin kokoajan. Se on kuitenkin useampi juoksu vuodessa että saa vähän kikkailla, ettei uros hyppää selkään. Se saadaan kikkailtua, mutta tuo merkkailu mietityttää, melkoisen sekaisin se uros voi mennä noiden tuoksuista.

Onkohan miten paha veto ottaa kahden nartun kaveriksi uros? Kyse siis pienistä villakoirista, jotka tällä hetkellä tulevat loistavasti toimeen keskenään. Tähän varmaan ei ole mitään yksinkertaista vastausta, vaan kaikki on niin yksilöllistä. Mutta enemmän mietityttää se juoksunajan merkkailu, alkaako uros ihan raivolla kusemaan joka paikkaan? Nyt ei kumpikaan kuse sisälle juoksun aikana, mutta ulkona merkkaillaan sitten päällekäin kokoajan. Se on kuitenkin useampi juoksu vuodessa että saa vähän kikkailla, ettei uros hyppää selkään. Se saadaan kikkailtua, mutta tuo merkkailu mietityttää, melkoisen sekaisin se uros voi mennä noiden tuoksuista.

Voi olla, että riittäisi, jos sen uroksen leikkauttaisi, ei sitten pitäisi niin kovin enää innostua kiima-aikana jne.

Leikkaus ei ole optiona, sitten jättää kokonaan ottamatta tai ottaa kolmannen nartun. Ei se ole enää uros kaikkine ominaisuuksineen jos leikataan. Tai mistä minä tiedän paljonko leikkaaminen syö uroskoiran ominaisuuksia pois.

Sitten ei urosta varmaan kannata kahden nartun kanssa ottaa, tulee turhan paljon hankaluuksia vaan. Tai itse en ainakaan ottaisi narttua näiden kahden uroksen kanssa.
Tuolla on juttua tuosta koiran leikkaamisesta (myös siitä mitä uroskoira "menettää" leikkauksessa):
http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/

Meillä on ollut harkinnassa koirien leikkaus, mutta ei ole vielä tehty (enkä tiedä tullaanko edes tekemään). Nämä kaverit nimittäin heittäytyvät välillä suhteellisen hankalaksi pahimpaan kiima-aikaan, vaikka siis samassa taloudessa ei edes narttukoiria ole.

Olipas mielenkiintoinen operaatio ottaa kissalta se haavalappu pois. Ensin puku pois ja huusi ja murisi siinäkin jo. Sattuuhan se kun eilen vasta leikattiin. Sitten se haavalappu irti kun se oli mukavasti karvoissa kiinni. Ajattelin että nyt tulee laastarireissu. Vähän se näykki kädestä kiukkusena, mutta kait nuo tajuaa ettei niitä tahallaan satuteta. Koko ajan huusi kun puku puettiin takas päälle. Sitten saikin herkkuja ja kohta kehräsi ja oli taas normaali.

Siistiltä näytti haava, toivottavasti ei tule mitään tulehduksia tais vastaavaa.

Ihan hyvä linkki. Mielenkiintoinen tuo kemiallinen vaihtoehto, joka vaikuttaa puoli vuotta. Kuten tuollakin mainittu, niin pahin kiusa on tuo kuseminen. Pitää nyt miettiä, josko toi olisi vaihtoehtona kuitenkin, narttua en enää kolmatta halua.

Mitä jos steriloisit nartut? Turhat kiimat ei enää ole riesana ja uros saa pysyä uroksena. Narttujen steriloiminen ei kai vaikuta niin suuresti luonteeseen ja on ehkä yleisesti hyväksytympää kuin uroksen kastraatio ilman mitään lääketieteellistä syytä. Ja tämä oli sitten mutua.

Mun uros on kastroitu nuorena, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Olen ehkä kissojen omistajana jotenkin tottunut siihen, että kastraatio on rutiinitoimenpide joka tehdään kaikille joita ei käytetä kasvatukseen. Tuo on ollut pennusta asti todella vahvasti uros ja nylkyttänyt jo alle viisikuisena. Se tuli mulle siis kodinvaihtajana mun äidiltä, joka ei pärjännyt sen kanssa. Luonnetta löytyy edelleen ja osaa pörhistelläkin, mutta suurin uho ja nylkytykset ovat hävinneet. Koulutuksellakin toki voi olla osuutta, mutta itse en näe menettäneeni mitään oleellista. Lähinnä hermot säästyi. :D

Edit: Eli siis, kyllä se on leimallisesti edelleen selkeä uros, eikä ole muuttunut tasaiseksi lössykkälapaseksi. :)

No se tietty vähän rajoittaa. :)

Ajattelitko Mike puudeliurosta vai jotain toista rotua? Pienissä koirissa on aika yleistä sisälle kuseminen, mutta käsittääkseni siitäkin voi opettaa pois. Toiset urokset ovat myös viriilimpiä kuin toiset, tätä ei tietysti pennusta saa selville.

Usein pennusta asti narttujen keskellä asuneet urokset suhtautuvat iisimmin narttujen juoksuihin (ellei ole yliseksuaalinen uros), kuin yksin / uroslaumassa eläneet. Omat urokset ovat kiinnostuneita, mutta eivät hingu hulluna perään, parhaisiin päiviin asti voi jopa lenkillä (remmissä) käyttää yhtä aikaa.

Kemiallinen kastrointi on ihan hyvä keino, jos ei halua niitä palleja poistaa, samalla näet millaista elämä on koiran kanssa jota ei enää paneta.
Meillä uros on saanut parit Ypozane kuurit eturauhasvaivoihinsa, Toi lääke ei toimi aivan kuten kemiallinen kastrointi mutta laskee testosteronia ja rauhoitti meijän urosta kun se oli liian uros. (leikkattujenkin narttujen pissat sai sen kierroksille, ja sit ei saanut enää itse pissattua)
Meidän toinen narttu on steriloitu jatkuvien emätintulehduksien ja yhden märkä kohdun jälkeen. Nuoremmalla nartulla ei ole vielä juoksut alkaneet, mutta sitten kun se aika koittaa toi meidän uros saa kunnon lääkkeet jotta ne pallit säästyvät, tarkoituksena olisi sen kanssa vielä mennä veteraani kehiin.
Ja nuoremmasta nartusta halutaan säilyttää mahdollisuus pennuttamiseen jos se menestyisi niin hyvin kuin on toivottu ja arveltu näin pentuiän perusteella.
Kyllä se sterilointi siihen narttuunkin vaikuttaa aika paljon. ei niinkään luonteeseen, mutta fyysisesti. omani ei lihonnut, mutta karvan laatu heikentyi huomattavasti, maha on kaljuuntunut ja kaulapannan kohdalla karva tosi ohutta eikä kasva enää niin hyvin, ja sitten alkoi virtsankarkailu. yleensä koiran nukkuessa siltä tulee pissat alle. Ei aina, mutta välillä.

Itse oon sitä mieltä että uros ja narttu on paras yhdistelmä. ainakin jos toinen samaa sukupuolta oleva koira tulee taloon vähän isompana.
Meille tuli uusin koira pentuna eikä ole narttujen välillä ollut (vielä) ongelmia.
Mut kun on kerran omistanut kaksi lähes samanikäistä narttua tietää miten huonosti siinä huonoimmillaan voi käydä.
Meillä entisen tytöt oli kavereita kauan, mut kerran ku tuli riitaa niin sen jälkeen sitä tuli aina pienemmistäkin asioista.
Ja siitä seurasi kunnon reikiä. niin omistajan käsiin kuin koiriinkin.

Mulla ei oo koskaan pikkukoiria ollut, joten en oo joutunu urosta ottaessa miettimään mahdollisia sisälle kuseskeluja. Yhdistelmänä uros + narttu on monin verroin helpompi ja "turvallisempi" kuin uros + uros tai narttu + narttu, näissä kun on yhteenoton mahdollisuus.

Yksi vaihtoehto on laittaa uros juoksujen ajaksi hoitoon, jos tuntuu ettei muu auta. Mun omat urokset on aina olleet kotona juoksujen ajan, joskin se vaatii erikoisjärjestelyjä. Vaikka nuo on keskikokoisia ( 25-30 kg), ei oo tarvinnu mitään ihme systeemejä erottamiseen. Mun kotona ollessa riittää kompostiverkon pala oviaukossa ja poissaollessa ovi kiinni (kahva käännetty). Tosin ykskään noista ei ole yliseksuaalinen, vaikka jokainen tietäisi tosipaikan tullen, mitä tehdä, yhdellä jopa todisteita asiasta. :D

Meillä kaksi narttua tulee toimeen aivan loistavasti, mutta tuo 6-vuotias nyt on ihan älyttömän kiltti koira, melko nöösi ja miellyttämisenhaluinen. Sen kanssa tuskin tulee pennulla mitään probleemaa, mutta tuo toinen on aivan eri maata sitten taas luonteeltaan. Vähän hölmö turkulainen, semmoinen hullunrohkea höntti, joka oppii ihan helvetin nopeeta kaiken, myös venkoilun. Yrittää tällä hetkellä vajaa 2-vuotiaana ottaa yliotteen tuosta vanhemmasta ja näyttäis onnistuvankin kun ruokakupilla on järjestys muuttumassa.

Urokset harvemmin yrittää ottaa pomon paikkaa, ne on pennusta asti tossun alla. Siis tervepäinen uros. Pipipäiset käyvät sitten narttujenkin kimppuun, joka on iso nou-nou. Toki yrittävät venkoilla, mutta kun narttu kerran tosissaan ärähtää, ovat kilttiä poikaa.

Urokset on siinä mielessä helpompia, että ne on putkiaivoja. Yksinkertaisia ja helppoja, eivät koskaan samanlaisia ketkuja kuin nartut. :)

Anaalirauhaset jeejee. Onko muilla mennyt impaktioon anaalirauhaset, koiralla siis. Onneksi ei ehtinyt fistelöitymään. Onko ollut impaktion hoitamisen jälkeen verenvuotoa? Tolla mäyriksellä perä vuoti eilen (eilen käytiin siis päivystyksessä) ja piti taiteilla sille vaipat. Tötterö päässä mennään mut helposti sohis ton peränsä auki jos ei oo vaippaa. Yritäny antaa ilmaa hanurille jne. Mut kauanko on muilla ollu vuotoa?

Suositut

Back
Ylös Bottom