Mä veikkaan ettei käyttölinjaisella seefferillä ainakaan parempi terveystilanne ole kun dobberilla. Mutta harvalla isolla rodulla muutenkaan se terveystilanne on kovin kehuttava. Mutta hyvä vaihtoehtohan tuo käyttislinjainen sakemanni on jos harrastuskoiraa hakee.
Mä olen ainakin käsittänyt että käyttölinjaiseissa panostetaan terveyteen todella paljon, lonkat ja nivelet kuvataan yms yms. Meillä oli ennen ei näyttely sakemanni ja 13,5vuotta eli. Ainut tosi vittumainen sairaus oli 9 vuotiaana puhejennut ruokaaineallergia mistä sitten tuli korvatulehduksia yms yms. lopussa oli nivelkipuja mutta koira liikkui elämässään paljon niin kuluuhan siinä paikat väkisellä. Doopeilla sitten nuo sydän viat on niin helvetin yleisiä että mutu tuntumalta heitän että varmasti on terveempi toi sakemanni.
Edit. kyllä nämä "raskaat" jaksaa jos itse liikkuu mukana. Meidän mörssäri on varmasti aika huonokuntoinen koira mutta mamma vei sen 15km lenkille niin se suouriutu hommasta tuosta vain.
Corso ei turhia hötkyile ja ei ala tyhmänä edes takaissin juoksemaan mutta varmasti lähtee aina omistajansa mukaan ja tekee sen mitä omistajakin tekee.
Koitettiin mennä hankeen mäkijuoksua tekemään koiran kanssa, kerran juoksi välin edestakaisin kun toinen omistaja kutsui alhaalla ja toinen ylhäällä, toista kertaa ei suostunutkaan
Mutta jos itse olisi ollut valmis matkaa ravaamaan niinkoira olisi varmasti juossut mukana vaikka 20 kertaa.
Sakemanni ei kyllä oikeasti väsy ikinä, pyörii omistajan jaloissa melkein rasittavuuteen asti. Kyselee vaan omistajaltaan "mitä seuraavaksi ".
kertoo sakemannis ja corson erosta että sakemanni HUUSI nähdessään remmin että lahdetaan vielä 12-12 vuotiaanakin kun taas corso löntystää ovelle 1 vuotiaana että ai ollaanko johonki lähdössä
corsoa ja sakemannia verratessa voi sanoa että corso on kyllä laiska mutta ei ainakaan yhtään tyhmempi kuin seefferi vaikka moni niin luulisi. Ei yhtä palvalualtis tai mielyttämishaluinen mutta oppii kaikki ainakin yhtä nopeaa mutta eriasia jaksaako tehdä "temppuja" kovin montaa kertaa tehdä ilman "palkintoa".