Yleinen lemmikkikeskustelu

Timba, eiköhän teiltä sille kissalle löydy hyvä koti sen enempää enää omistajilta kyselemättä.

Onnittelut näin omasta kissasta :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulipa sitten alustavasti varattua nykyiselle koirulaiselle pikkuveli samalta kasvattajalta. Nähtäväksi jää riittääkö urospentuja meille asti.

On siinä vissi ero että pidetään kissaa ulkona jatkuvasti tai sitten että annetaan sen käyskennellä ulkona ja tulla halutessaan sisälle. Meillä kissa paineli ulkona menemää minkä huvitti 10 vuotta, kesäisin pitkiä reissuja ja talvisin sitten hiukka vähemmän. Mitä helvettiä sitä edes tekee lemmikillä jota pidetään ulkona, eikä edes päästetä sisälle? Eihän sitä varmaan näe missään kuin ohimennen jossain tontin reunoilla?

Timba, eiköhän teiltä sille kissalle löydy hyvä koti sen enempää enää omistajilta kyselemättä.

Onnittelut näin omasta kissasta :D

Näin on tarkoitus toimia. Ja kaverilta tulee sille pentu kaveriksi joskus 4-5 viikon päästä kun alkaa oleen sen ikäinen että voipi luovuttaa. Ulkona saa sekin olla. Ovi aukeaa kun pyytävät...sisään ja ulos.

On siinä vissi ero että pidetään kissaa ulkona jatkuvasti tai sitten että annetaan sen käyskennellä ulkona ja tulla halutessaan sisälle. Meillä kissa paineli ulkona menemää minkä huvitti 10 vuotta, kesäisin pitkiä reissuja ja talvisin sitten hiukka vähemmän. Mitä helvettiä sitä edes tekee lemmikillä jota pidetään ulkona, eikä edes päästetä sisälle? Eihän sitä varmaan näe missään kuin ohimennen jossain tontin reunoilla?

Juuri näin. En ymmärrä minäkään tätä. Kissa sitäpaitsi villiintyy aika helposti jos se on ns. omillaan koko ajan. Ei välttämättä kohta anna kiinni ihmiselle ollenkaan. Kissakin tulisi mm. rokottaa ja usein myös kastroida.

En minä voisi kuvitellakkaan että ois kissa tai koira tai mikä tahansa joka oliko koko ajan jossakin omillaan. Mulla on kokemusta molemminlaisita kissoista, niin sisäkissaoista kuin tuollaisista sisä-ulkokissoistakin. Sisäkissat osaa olla varsinaisia termiittejä, eikä se kissanpaskakipon haju nyt ihan mikään paras ole, ei vaikka sitä miten putsaisi päivittäin. Jos taasen kissa pääsee ulos, sisällä saa yleensä paikat olla rauhassa ja tarpeensakin se tekee ulos. Meilläkin kun on nyt 3300 neliötä pihaa ja takapihalta eteenpäin metsää, niin siellähän on tilaa painella menemään. Toivottavasti pitävät samalla hiirulaiset kaukana talon nurkista. Rajanaapurikin tuntui olevan varsin hyvillään että meille tulee kissoja, heillä kun on koiria ja ne on vähän huonoja pitämään niitä hiiriä loitolla. Naapurin talon vintille kun hiirulaiset jo ehti viime syksynä, vaikka on samalla lailla loppukesästä valmistunut talo kun meilläkin on.

Eipä meidän taloyhtiön pihapiirissä hiiret ja myyrät juhli kun meikäläisen katti niistää ne kaikki hengiltä ja kantaa tuohon portaille näytille. Syksyn aikana varmaan aonakin sata myyrää ja hiirtä se tappoi (ja pari lintua, niisk). Kannattaa timba kysellä kaikilta lähinaapureilta että passaako kissan pihoilla käyskentely (kun se kuitenkin pihoilla kulkee) ja pyytää ilmoittamaan reilusti jos katti aiheuttaa ongelmia esim. kusemalla kukkapenkkeihin yms. Itse olen näin toiminut eikä ongelmia ole naapureiden kanssa ollut, päinvastoin tuntuvat olevan mielissään kun myyrät ja hiiret ei tee tuhojaan.

Niin ja se kastrointi täytyy tehdä ehdottomasti kun sen aika tulee.

Joo, eipä tässä nyt varsinaisia rajanaapureita ole kuin yksi ja se oli enemmän kuin hyvillään että kissa tulee pihapiiriin. He kun metsästivät vintiltään hiirulaisia syksyllä.

Saas nähdä missä vaiheessa tuo tulokkaamme nyt alkaa viihtymään ulkona. Senverran sitä sinne aina tuupataan että tarpeilla käy, mutta samantien se kömpii takas sisään. Vähän vissiin jäänyt pahat fiilikset tuosta pakkoulkoilusta. Tuossa se nytkin köllää vieressä. Meidän pojat otti todella hyvin, vaikka ovat vasta kohta 4 ja 6 vuotiaita ja pitävät vähintään kiitettävää mölinää vähintään riittävän usein.

Hiekkalaatikkoon se kissa mieluusti tarpeensa tekee, eli sellainen on joka kissanomistajalla oltava. Meilläkin tuo toinen ulkona liikkuva kissa tekee tarpeensa yleensä ulos mutta esim. kovalla pakkasella sitä ei saa pirukaan pihalle ja silloin on oltava sisällä se hiekkalaatikko tai muuten alkaa äkkiä lavuaari tai lattiakaivo haisemaan kissankuselle. Ja sitä hajua saakin sitten pestä jonkin tovin pois. :D Paakkuuntuvaa hiekkaa sinne laatikkoon ja sitä kun tsekkailee joka päivä niin ei hajut pääse jylläämään. Paskat on tietenkin heti nakattava hiekkalaatikosta pois kun ne sinne ilmestyy, ellei välttämättä halua haistella maailman pahimman hajuista paskaa kämpässä.

Hiekkalaatikkoon se kissa mieluusti tarpeensa tekee, eli sellainen on joka kissanomistajalla oltava. Meilläkin tuo toinen ulkona liikkuva kissa tekee tarpeensa yleensä ulos mutta esim. kovalla pakkasella sitä ei saa pirukaan pihalle ja silloin on oltava sisällä se hiekkalaatikko tai muuten alkaa äkkiä lavuaari tai lattiakaivo haisemaan kissankuselle. Ja sitä hajua saakin sitten pestä jonkin tovin pois. :D Paakkuuntuvaa hiekkaa sinne laatikkoon ja sitä kun tsekkailee joka päivä niin ei hajut pääse jylläämään. Paskat on tietenkin heti nakattava hiekkalaatikosta pois kun ne sinne ilmestyy, ellei välttämättä halua haistella maailman pahimman hajuista paskaa kämpässä.

Joo, tuttuja juttuja nämä. Meillä oli vaimon kanssa melkein 6 vuotta kaksi kissaa. Molemmat menehtyi puolen vuoden välein munuaisten vajaatoimintaan. Jälkimmäinen menehtyi muutama kk sen jälkeen kun esikoispoika syntyi ja se syntyi maaliskuussa 2006. Kissat oli silloin kerrostalossa sisäkissoja, eli tuttua tua paska-astialeikki. Tämä meidän tulokas vaan ei ole varmaan ikinä edes sellaista nähnyt, se kun on kuulemma syntynytkin ulkosalla. Mutta meille pitäs tulla pentu joskus 4-5 viikon päästä, joten se astia on kuitenkin hommattava. Oppiipa tämä tulokas, jonka poika nimesi Rusetiksi, siihen sitten tai ei. Nyt se on nätisti käynyt ulkona, mutta eipä tuolla juuri pakkasta edes ole. Kunhan pääsee tästä kuumeesta eroon niin pitää lähtee noita tarvikkeita hakeen lisää. Raapimapölli jo ostettiin, ei tullut koko hiekkaloota silloin ees mieleen.

http://www.litterkwitter.com/en/index.php

Kukaan jaksanut opettaa?

Meillä olisi tuo opetus satsi ja oli jo opetus käynnissäkin yhdessä välissä mutta toiselle kissalle tuli virtsatulehdus niin piti lopettaa, ei ole jaksanut alkaa opettaa uudestaan vaikka mukavahan tuo olisi että tekisivät pönttöön asiansa.

Vois kyl testaa jos kerrostalossa asuis. Vaan kun täällä on oikeasti tilaa päästää katit pihalle, niin eipä taida maksaa vaivaa. Porukoilla oli vuosia kissat jotka oli ulkona silloin kun sinne halusivat. Ei niitä saanut astiaan tekemään tarpeitaan. Siitä ei ollut ongelmaa kuin silloin jos joutui esim. leikkauksen takia pitämään sisällä. Silleen siis hyvä että on se astia, jota voivat tarvittaessa käyttää. Esim. kun on paljon pakkasta ja joutuu olemaan pidemmän aikaa poissa kotoa, ei tartte jännittää onko paskottu lattialle vai ei. Enkä tällä pidemmällä ajalla tarkoita vuoroakutta, vaan vaikka teet tuplavuoron duunissa, 16 h on eläimellekin pitkä aika pidättää. :D

No niin pitkän odotuksen jälkeen löytyi bullmastiff narttu ja tänään ensimmäistä päivää kotona, ikää 7 viikkoa ja on oikea riiviö tuntuu että kaverilla on tuhat jalkaa, oikea adhd :D

Huonot uutiset olivat Uros bullin lonkka tulokset tuli ja huonot lonkat, b/e :( toivottavasti ei nivelrikkoa pääse syntymään

Hei Ukraina, onko suomessa liian "pienet" piirit noilla bullmastiffeilla? Ei tuu uutta verta että saisi jalostetua terveemmäksi kantaa.

Hei Ukraina, onko suomessa liian "pienet" piirit noilla bullmastiffeilla? Ei tuu uutta verta että saisi jalostetua terveemmäksi kantaa.

Nyt kysyt kyllä väärältä ihmiseltä, niin paljon tietoa ei kyllä valitettavasti löydy, tosin tämä mistä narttu hankittiin, niin oli hakenut uutta verta amerikasta, baltianmaista, norjasta, jotkut ilmeisesti yrittää tosissaan saada rotua onneksi parempaan suuntaan. Samasta pentueesta mistä tämä mun uros oli, niin yksi jouduttiin lopettaa jo vuoden ikäisenä koska aivan paskat lonkat, tämä on kummalista koska vanhemmilla oli molemmilla A/A lonkat ja kyynäreet 0/0 toki kun sukua katsoi pidemmälle sieltä löytyi C/D lonkkia myös.

. Samasta pentueesta mistä tämä mun uros oli, niin yksi jouduttiin lopettaa jo vuoden ikäisenä koska aivan paskat lonkat, tämä on kummalista koska vanhemmilla oli molemmilla A/A lonkat ja kyynäreet 0/0 toki kun sukua katsoi pidemmälle sieltä löytyi C/D lonkkia myös.

Tartun tuohon lainattuun lauseeseen. Luin pari vuotta sitten oman koirarotuni jäsenlehteä ja siinä oli juttua että on noin 25% mahdollisuus että olipa suku miten hyvänsä terve ja a lonkilla niin saada koira jolla on sitten risat lonkat. Eli tuon artikkelin perusteella ei mielestäni ole yhtään kummallista. Ja itse olen juuri tuossa tilanteessa ollut että varsin hyvästä suvusta niin meille sattui sellainen pentu jolla lonkat ei vaan sitten kehittynytkään oikein. Ja sen jälkeen olen ollut siinä uskossa että sillä sukujen tutkimisella jne saa hieman karsittua sitä riskiä että pieleen menee mutta silti jää aina se mahdollisuus että käy huono tuuri.

Sitten kysymys kissaihmisille: eli tässä aikaisemmin on mainittu että naapurit on tyytyväisiä ja on vaan hyvä että kissa pihalla saa tapettua myyrät ja hiiret. Näin pessimisti metsästäjänä olen hieman ihmeissäni että miten saatte opetettua kissanne vaan erikoistumaan näihin. Kun minulla on varsin päinvastaista kokemusta että kissoilla on taipumusta tappaa linnunpoikaisia ja jopa eräs kissakin raahasi yhtenään rusakon poikasia sisälle.
Samoin tiedän parikin naapurisopua rikkoontuneen siihen kun alkoi kissapissi haista pihalla.

Paljon puhutaan kans ravinnon ja pennun liikunnan ja käsittelyn vaikutuksista. Kuka noista sit oikeasti tietää...

Tartun tuohon lainattuun lauseeseen. Luin pari vuotta sitten oman koirarotuni jäsenlehteä ja siinä oli juttua että on noin 25% mahdollisuus että olipa suku miten hyvänsä terve ja a lonkilla niin saada koira jolla on sitten risat lonkat. Eli tuon artikkelin perusteella ei mielestäni ole yhtään kummallista. Ja itse olen juuri tuossa tilanteessa ollut että varsin hyvästä suvusta niin meille sattui sellainen pentu jolla lonkat ei vaan sitten kehittynytkään oikein. Ja sen jälkeen olen ollut siinä uskossa että sillä sukujen tutkimisella jne saa hieman karsittua sitä riskiä että pieleen menee mutta silti jää aina se mahdollisuus että käy huono tuuri.

Justiin, no perkeleen paska tuuri mulla on.

Kissallisena ihmisenä voin sanoa, että lähtökohtaisesti pidän kissani ulkona kiinni tai päästän ne vain aidatulle takapihalle jaloittelemaan valvotusti. Irtiollessaan ne tosiaan helposti aiheuttavat harmia ympäristölleen tai joutuvat itse liemeen, ei ole niin selkeää että edes auton kolhaistessa kissa kuolisi välittömästi. Saattavat lennähtää jonnekin pusikkoon ja kitua siellä. Onneksi ne viihtyvät ihan hyvin omalla pihallamme, eivätkä edes yritä karata. :)

No niin pitkän odotuksen jälkeen löytyi bullmastiff narttu ja tänään ensimmäistä päivää kotona, ikää 7 viikkoa ja on oikea riiviö tuntuu että kaverilla on tuhat jalkaa, oikea adhd :D

Huonot uutiset olivat Uros bullin lonkka tulokset tuli ja huonot lonkat, b/e :( toivottavasti ei nivelrikkoa pääse syntymään

Voihan paska, onko noi E lonkat kaikesta huonoimmat mitä voi olla?

Irtiollessaan ne tosiaan helposti aiheuttavat harmia ympäristölleen tai joutuvat itse liemeen, ei ole niin selkeää että edes auton kolhaistessa kissa kuolisi välittömästi. Saattavat lennähtää jonnekin pusikkoon ja kitua siellä. )

Kissahan on maailman julmin eläin, tappaa kaikki mitä kiinni saa ja vieläpä ihan huvinvuoksi. Sitten löytyy yksi vielä julmempi otus ja sen nimi on ihminen, jotkut heistä vihaavat kissoja niin helkkaristi että kiduttavat/tappavat sellaisen kiinni saadessaan.

Kun pusket kissan ulos niin sehän menee ensimmäisenä kuselle ja paskalle naapurin hiekkalaatikkoon ja sen jälkeen tappaa kaikki linnunpoikaset lähimetsästä. Naapurin peräkammarin Pentti sitten saa pyydettyä kissasi ketunraudoilla ja lyö kisun pussiin ja halolla päähän. Ei tule mirri enään ikinä kotia.

Se on jokaisen valinta miten kissaansa vapana pitää mutta siitä menen takuuseen että se kusee vääriin paikkoihin ja enneaikainen kuoleman todennäiköisyys kasvaa todella runsaasti.

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään mutta vähän yritän ajatuksia herättää että onko valmis luopumaan mirristään jos huono tuuri käy.

B on vielä terve mut E on se huonoin. :(
Siinä uskossa minäkin olen ollut että A ja B ovat hyviä, C on jo huono mutta D lonkka on jo sitten ihan paska. E lonkista ollut koskaan tätä ennen kuullutkaan.

Meilläkin massukan lonkat ja kyynärät kuvataan kun 18kk tulee täyteen, saa nähdä löytyykö sieltä mitään. Taakanvetovaljaat ovat tilauksessa ja odotus on kova että päästäisiin nyt totutteleen välineisiin, valjaat tulee 2kk sisään eli aika kauan kestää :(. Pettymys on kova jos lonkat on huonot tai ettei koira tykkää vetää mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom