Yleinen lemmikkikeskustelu

E-lonkka on huonoin, mitä asteikolla on. Lisäksi on mahdollisuus "asteikon ulkopuoliseen", eli lonkkamalja ei ole kehittynyt lainkaan, jolloin lonkkaa ei voida myöskään arvostella. Koiranetistä löytyy silloin tällöin tällaisia, valitettavasti en nyt tähän hätään osaa antaa esimerkkejä.

Koiralla heti syntymästä lähtien tukeva alusta on tärkeää. Jos pikkupentuna joutuu liukkaalla alustalla luistelemaan, saattaa se tuottaa ongelmia tulevaisuudessa. Mielipiteet jakautuvat kahtia pentuajan ruokinnan ja liikuttamisen suhteen, toiset ovat sitä mieltä, ettei terveitä lonkkia saa edes "huonolla" ruokinnalla ja "vääränlaisella" liikunnalla pilattua, toiset taas pitävät näitä kahta asiaa kaiken A:na ja O:na.

Itse näkisin asian niin, että mitä suurempi ja massavampi koira aikuisena, sitä tärkeämpää pitää kasvuaikana huoli tasapainoisesta kehittymisestä ja monipuolisesta liikkumisesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten kysymys kissaihmisille: eli tässä aikaisemmin on mainittu että naapurit on tyytyväisiä ja on vaan hyvä että kissa pihalla saa tapettua myyrät ja hiiret. Näin pessimisti metsästäjänä olen hieman ihmeissäni että miten saatte opetettua kissanne vaan erikoistumaan näihin. Kun minulla on varsin päinvastaista kokemusta että kissoilla on taipumusta tappaa linnunpoikaisia ja jopa eräs kissakin raahasi yhtenään rusakon poikasia sisälle.
Samoin tiedän parikin naapurisopua rikkoontuneen siihen kun alkoi kissapissi haista pihalla.

Ei kissaa voi opettaa tappamaan vain jotain tiettyä elukkaa, vaan se kyllä tappaa aikalailla mitä kiinni saa niinkuin varmaan tiedätkin. Meidän kissa tuo silloin tällöin linnun tuohon portaille, mutta aika harvakseltaan kuitenkin. Syy on varmaan siinä että ei ole kovin taitava linnunpyytäjä kun on 9 vuotta elämästään ollut sisäkissana ja nyt vanhana ei enää oikein opi.
Yhdessä vaiheessa me vain mietittiin että kun se ei uskalla tästä rivitalon pihapiiristä mihinkään poistua vaan kiertää vain taloa, ja naapureita ei haittaa, niin miksipä ei päästettäisi vanhuuden päivillä sitä pihalle. Kyselen naapureilta tasaisin välein, olen kysynyt jopa yleisesti taloyhtiön kokouksessa että onko kukaan havainnut mitään haittaa siitä että se liikkuu pihalla niin kaikki ovat vakuuttaneet että haittaa ei ole ollut. ilmoitin myös että kissan ulkoilu vapaana loppuu heti kun joku pyytää. Kiellettyä toimintaahan se on pitää lemmikkiä vapaana mutta kiellettyä on moni muukin asia..

Koiralla heti syntymästä lähtien tukeva alusta on tärkeää. Jos pikkupentuna joutuu liukkaalla alustalla luistelemaan, saattaa se tuottaa ongelmia tulevaisuudessa. Mielipiteet jakautuvat kahtia pentuajan ruokinnan ja liikuttamisen suhteen, toiset ovat sitä mieltä, ettei terveitä lonkkia saa edes "huonolla" ruokinnalla ja "vääränlaisella" liikunnalla pilattua, toiset taas pitävät näitä kahta asiaa kaiken A:na ja O:na.

Itse näkisin asian niin, että mitä suurempi ja massavampi koira aikuisena, sitä tärkeämpää pitää kasvuaikana huoli tasapainoisesta kehittymisestä ja monipuolisesta liikkumisesta.
Itse olen sitä mieltä että moni koira saa junnuna ja aikuisena aivan liian vähän liikuntaa maastossa. Eihän se kroppa ja luusto kehity millään eläimellä ihminen mukaanluettuna kunnolla jos aina vaan liikkuu täysin tasaisella keinotekoisella alustalla. Maastossa liikkuminen tekee hyvää niin koiralle kuin omistajallekin. :)

Itse olen sitä mieltä että moni koira saa junnuna ja aikuisena aivan liian vähän liikuntaa maastossa. Eihän se kroppa ja luusto kehity millään eläimellä ihminen mukaanluettuna kunnolla jos aina vaan liikkuu täysin tasaisella keinotekoisella alustalla. Maastossa liikkuminen tekee hyvää niin koiralle kuin omistajallekin. :)

Samaa mieltä. Mä olen käynyt pennusta asti Tahvon kanssa niin paljon kuin vaan mahdollista, erilaisissa metsissä ja muussa maastossa liikkumassa, missä se on voinut vapaana juosta. Aluksi vähän lyhyempiä aikoja ja siitä sitten aina useaan tuntiin. :D Erinomainen fysiikka sille on kehittynytkin. Sulava, nopea ja jäntevä kaveri se on. Liikkuu vaivatta maastossa kuin maastossa. :) Ihmiset pelkäävät kai pilaavansa koirien jalat jos ne juoksee nuorena tms. Tämä siis mutua siltä pohjalta mitä olen kuullut.

Näinhän se on. Kaupunkiolosuhteissa vaan on haasteellista / vaikeaa tarjota koiralle maastossa liikkumista. Etenkin kun suomalaiset ovat koiranegatiivista kansaa. Ihannehan olisi iso metsä, jossa päästää koira vapaana juoksemaan. Riippuu paljon rodustakin, onko aidattu alue ainoa mahdollisuus vapaana juoksemiseen vai pystyykö pitämään missä vain vapaana.
Itse en koskaan luota koiraan täysin, joten teiden läheisyydessä en mielellään pidä vapaana. Täällä päin on vaikeuksia löytää maastoja, joissa ei olisi marjanpoimijaa, hiihtäjää tai muuten-vain-samoilijoita, joille irti olevat koirat ovat suuri kauhistus. Soppaan kun iskee mukaan "iik-en-hallitse-koiraani-edes-remmissä-kun-vastaan-tulee-muita-koirankusettajia", lenkittäminen muuttuu vielä mielenkiintoisemmaksi. :D

Ihmiset pelkäävät kai pilaavansa koirien jalat jos ne juoksee nuorena tms. Tämä siis mutua siltä pohjalta mitä olen kuullut.
Monesti kuullut / lukenut, kuinka kasvattaja on kieltänyt vapaana juoksuttamisen. Kiellon syytä en tiedä, eivät ole kasvatinomistajatkaan tuntuneet tietävän. Ilmeisesti ei kasvattaja itsekään ole osannut perustella.

Itse en ole kuullut että olisi kielletty vapaana juoksuttaminen mutta esim asfaltilla lenkkeily/juoksuttaminen ihan pentuna on kyllä kielletty ja en itsekään ole sitä harrastanut. Ja puhun nyt raskasrakenteisista etupainoisista koirista.

Suomessa nyt on todella vähän alueita joiden lähellä ei minkäänlaista kulkukelpoista maastoa ole. Vapaana pitäminen sit on eri asia mut voihan sitä nyt hihnassakin mennä maastoon.

Suomessa nyt on todella vähän alueita joiden lähellä ei minkäänlaista kulkukelpoista maastoa ole. Vapaana pitäminen sit on eri asia mut voihan sitä nyt hihnassakin mennä maastoon.
Ihanko totta? Että keskellä betoniviidakkoa löytyy maastoa läheltä? Hyvä tietää. Toki voi hihnassa mennä, mutta lopputulos ei ole sama kuin vapaana juostessa. Toki parempi kuin ei mitään, mutta vapaana juostessa koira käyttää paljon monipuolisemmin lihaksia kuin remmissä kulkiessa, oli alusta mikä tahansa.

Laitetaas meidän perheen kaunottarestakin yksi kuva

martta.jpg

Pentukoiran liiallista hihnalenkittämistä siis tulee välttää, sillä koira ei välttämättä hihnassa ilmaise mahdollista väsymistään. Vapaana pennun voi antaa mennä sielunsa kyllyydestä, sillä silloin se voi itse säännöstellä liikkeensä määrää.

Ja muistutan, että mitä rajoitteita koiran maastossa vapaana juoksuttamiseen asettaa metsästyslaki.

Ja muistutan, että mitä rajoitteita koiran maastossa vapaana juoksuttamiseen asettaa metsästyslaki.
Eli niitä eläimiä saa ampua, mutta koiraa ei saa pitää vapaana, koska se saattaa pelästyttää riistan ja sekös passissa istuvaa harmittaa? :)
No ei, vitsi vitsinä. Tietysti järkeä pitää käyttää, kun koiran laskee vapaaksi ja varmistua siitä, että se on välittömästi kytkettävissä.

Eli niitä eläimiä saa ampua, mutta koiraa ei saa pitää vapaana, koska se saattaa pelästyttää riistan ja sekös passissa istuvaa harmittaa? :)
No ei, vitsi vitsinä. Tietysti järkeä pitää käyttää, kun koiran laskee vapaaksi ja varmistua siitä, että se on välittömästi kytkettävissä.

Eiköhän tst tarkoita pesintä/lisääntymisajan rauhoittamista. Ei ole hyvä jos koira juoksuttaa esim. viimeisillään olevaa hirvilehmää.

Ihanko totta? Että keskellä betoniviidakkoa löytyy maastoa läheltä? Hyvä tietää. Toki voi hihnassa mennä, mutta lopputulos ei ole sama kuin vapaana juostessa. Toki parempi kuin ei mitään, mutta vapaana juostessa koira käyttää paljon monipuolisemmin lihaksia kuin remmissä kulkiessa, oli alusta mikä tahansa.
No mähän sanoin et aika vähän. :) Suurimpien kaupunkien keskustat ja nekään ei nyt suurensuuria ole. Itse asun Espoossa ja jo täällä ei sellasta aluetta olekaan etteikö olis metsää melkein heti kun ovesta astuu ulos. :D
Toki ois kivempi ilman hihnaa mut tosiaan parempi kuin ei mitään. Ja jos remmin toisestakin päästä löytyy virtaa niin kyllähän sitä menoa riittää niiinkin. Itekin vedellään vaikka kalliojyrkänteitä ylös, hullua miten pieni ärrierikin painaa missä tahansa maastossa.:o

Meillä mamma käytti koiraa metsässä metsäsuksien kanssa. Oli kuulemma koira aika valmista kauraa kun reilu 30 min 50 kiloinen mölli meni säkäänsä yltävässä umpihangessa. Onneksi laiska isäntä oli nuotioimassa ja koirallekki oli palkintona lightti hiillosta(elkää ostako, karmaisevan makuista).

Näitä "seurakoiria" voi kyllä pitää AINA vapaana metsässä, eihän ne jaloista mihinkään lähde luontokappaleita kiusaamaan, komennolllahan koiran pitää luokse tulla oli siellä rymmeikössä vaikka itse piru.

Eipä jäänyt tuo kissa meidän talouteen. Toki harmittaa, mutta toisaalta ei, kun se oli sittenkin ihan kunnon kodista. Eli sattui muutama kunnon sekaannus muuallakin kuin meillä. Eli nyt ootellaan tuonne helmikuulle että saadaan pennut.

Hei illka83, toi takaisintulo kutsusta saattaa välillä koiralla "unohtua" ku lähtee esim. jäniksen perään, jollain on vain niin vahvat vietit.

Ei pidä paikkaansa, koska pakkiksen omat koirakuiskaajat kouluttavat koiransa niin, että toimivat kuin ajatus.

Oonkohan ainoa foorumilla joka voi myöntää, etteivät mun kumpikaan koira tule luokse huudettaessa? Nuorempi bulli tulee välillä, mutta vanhempaa pitää aina houkutella kepillä.

Nyt sitten odotellaan julkista lynkkausta, kuinka oon paska koiranomistaja tjsp.

Ei pidä paikkaansa, koska pakkiksen omat koirakuiskaajat kouluttavat koiransa niin, että toimivat kuin ajatus.

Oonkohan ainoa foorumilla joka voi myöntää, etteivät mun kumpikaan koira tule luokse huudettaessa? Nuorempi bulli tulee välillä, mutta vanhempaa pitää aina houkutella kepillä.

Nyt sitten odotellaan julkista lynkkausta, kuinka oon paska koiranomistaja tjsp.

Älä välitä, mullakin tuntuu nykyisin tulevan silloin kun huvittaa! Vehje puoliheijarissa vaan kuolaa jokapaikkaa eikä usko mitään :D

Kenen koirat tottelee, kenen ei, minun koira ei ainakaan välillä tunnu tottelevan paskan vertaa :D
Onneksi on kiltti ja painaa sen 15kg. Menkööt iän piikkiin, sitä kun on se 9kk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom