Yleinen lemmikkikeskustelu

Mulla on koira, joka menee aivan ylikierroksille jos tulee toinen koira vastaan lenkillä. Haukkuu ja yrittää päästä lähelle. Haastavaa yrittää kouluttaa, kun koira ei huomaa mitään muuta kuin sen toisen koiran. No kurssille se on mentävä, mutta oisko vinkkejä miten aikuista koiraa voi kouluttaa eroon tuosta ärsyttävästä tavasta?

Meillä on kanssa sama ongelma. Minua koira ei usko, miestä kyllä uskoo. On erittäin ahdistavaa lähteä lenkille kun joutuu koko ajan olemaan silmät selässä mistä voisi mennä ja mistä tulee joku vastaan. Toisaalta kentällä ollaan ohitusta reenattu maalikoirien kanssa ja silloin ei kiinnostanu pätkän vertaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lilli Loiri-Seppälä/ Pertti Vilander Koiran Korjaus Kirja, toi on hyvä opas. Kannattaa oikeesti lukea, siinä on hyvin selkeästi esimerkit ja kaikki.

Kolinapurkilla. Veikkaan että et ole laumanjohtaja teidän perheessä. Sosiaalista myös koiraasi.

Mulla on koira, joka menee aivan ylikierroksille jos tulee toinen koira vastaan lenkillä. Haukkuu ja yrittää päästä lähelle. Haastavaa yrittää kouluttaa, kun koira ei huomaa mitään muuta kuin sen toisen koiran. No kurssille se on mentävä, mutta oisko vinkkejä miten aikuista koiraa voi kouluttaa eroon tuosta ärsyttävästä tavasta?

Eli miten käytännössä toimii? Koira on mulla ollut kuukauden ja kyllä selkeästi yrittää kokeilla saisko johtajuuden. Koirapuistossa vapaana kyllä osaa olla, mutta ei hihnassa paitsi jos saman koiran kanssa on yhdessä tehnyt pitkän lenkin, niin loppumatkasta alkaa rauhoittua.

Aivottomat ja laiskat koiranomistajat käyttävät kolinapurkkia, jolla pelästyttävät koiraansa !! HALOO! :curs::curs:

Paljon kontaktin treenaamista. Aluksi pitkän välimatkan päästä toisesta koirasta. Pikku hiljaa lähemmäksi, lopuksi voitte kävellä ilman ongelmia toisten koirien ohitse.
Kirjoista ja googlettamalla lisää tietoa.

Meillä on kanssa sama ongelma. Minua koira ei usko, miestä kyllä uskoo. On erittäin ahdistavaa lähteä lenkille kun joutuu koko ajan olemaan silmät selässä mistä voisi mennä ja mistä tulee joku vastaan. Toisaalta kentällä ollaan ohitusta reenattu maalikoirien kanssa ja silloin ei kiinnostanu pätkän vertaa.

Sinun tapauksessa luuvtavammasti kyse on johtajuuden puutteesta. Pönkität omaa johtajuuttasi koiralle niin homma luultavasti selviää.

Höpö höpö Crommed, kumpi on parempi sitten kaataa koira kokoajan kyljelleen tai repiä hysteerisenä pannasta kuten jotkuut muijat tekee vai toi kolinapurkki? Veikkaan että suurin vika on tossa johtajuudessa ja sit omistaja itse jännittää sitä kohtaamista ja koira aistii sen jännityksen ja sit omistaja vielä vetää hihnan kireälle ni koira on valmis riehuu. Kannattaa myös vähän kattoa mihin sen koiran sosiaalista ekana ja missä, esim joku vahtivietin omaava koira ja vielä koiran omalla reviirillä on huono idea, ekana "helpoilla" koirilla ja neutraalilla alueella.

Höpö höpö Crommed, kumpi on parempi sitten kaataa koira kokoajan kyljelleen tai repiä hysteerisenä pannasta kuten jotkuut muijat tekee vai toi kolinapurkki? Veikkaan että suurin vika on tossa johtajuudessa ja sit omistaja itse jännittää sitä kohtaamista ja koira aistii sen jännityksen ja sit omistaja vielä vetää hihnan kireälle ni koira on valmis riehuu. Kannattaa myös vähän kattoa mihin sen koiran sosiaalista ekana ja missä, esim joku vahtivietin omaava koira ja vielä koiran omalla reviirillä on huono idea, ekana "helpoilla" koirilla ja neutraalilla alueella.

Missään tapauksessa ei saa ottaa kolinapurkkia käyttöön !

Itsellä on todella suuren vahtivietin omaava Cane Corso uros, enkä käytä kolinapurkkia. En edes vedä hihnasta ! Ohi - käsky ja sillä selvä. Koulutusta,koulutusta,koulutusta niin ei tarvitse edes harkita kolinapurkkia !
Parempi vaikka kaataa koira, kun säikyttää kolisijalla. Suosittelen Jann Fennellin kirjoja johtajuuden puutteeseen.

Mun on ihan pakko sanoa tähän väliin tosta Pertti Vilanderista sen verran, että kannattaa suhtautua varauksella. Tiedä todella monta hyvää koiraa, jotka on "pilattu" hänen toimestaan/hänen kouluttajiensa toimesta. Lisäksi mielestäni hänen puheensa eivät ole kovin johdonmukaisia.. esim. koiraneuvolaa kun lueskelee, tulee siellä useinkin vastaan sen tyyppisiä kommentteja ko. herralta, että "älä tee niinkuin minä teen, vaan tee niinkuin minä sanon". Mutta se siitä, tiedän, että useat ovat PeViin hurahtaneet, juuri sen takia, että sen avulla saatetaan hetkellisesti saada nopeita tuloksia, mutta valitettavasti sen avulla on luotu myös tikittäviä aikapommeja.

Missä päin asustelet? Voisin suositella sulle paria hyvää kouluttajaa/kurssia, jotka ovat perehtyneet kodinvaihtajakoiriin (siis mikäli asustelet jossain pk-seudulla). Muista, että koira on ollu sulla vasta vähän aikaa, ja on tärkeetä antaa sille myös aikaa rauhottua, kierrokset ovat varmasti vielä korkealla! Itsellä jo edesmennyt kodinvaihtajakoira oli aluksi aivan ADHD, rähisi kaikelle yms. mutta rauhottui, kun sai tarpeeksi unta, aivotyöskentelyä ja luottamusta lisää muhun. Sit kun kierrokset oli saatu alas, oli hyvä lähteä kouluttamaan.

Aina pitäisi ekana miettiä, että miksi se koira käyttäytyy miten käyttäytyy. Eihän ongelmaa voi korjata oikeasti muuten, pitää tietää syy ja korjata se eikä seurausta... Siis unohda ne kolinapurkit, jooko.

Onko se joskus saanut moikata toisia koiria hihnassa? Onko sillä huonoja kokemuksia ohitustilanteista (tai muista koirista ylipäätään)? Onko sitä sosiaalistettu pentuna tarpeeksi? Jännitytkö itse ohitustilanteissa (aika todennäköisesti jännityt)? Onko sillä sopiva määrä aktiviteetteja (ts. käyttäytyykö se noin siksi että sillä on liikaa virtaa toiminnan puutteesta johtuen tai siksi, että sitä aktivoidaan liikaa jolloin se ei osaa rauhoittua ja käy jatkuvasti ylikierroksilla)?

Sitten kun olet keksinyt miksi se käyttäytyy noin, korjaat seuraavaksi sen syyn käyttäytymiselle. Koiran tunnetila on nyt ohituksissa väärä, kun se kerran käy ylikierroksilla ja mekastaa ja kiskoo. Sille halutaan rauhallisempi suhtautuminen tilanteeseen. Sitä ei saavuteta pelottelemalla, sillä saavutetaan se, että koira alkaa jännittää tilannetta yhä enemmän. Se ei ehkä enää uskalla riekkua, mutta se ei todellakaan rauhoitu millään kolinapurkilla.

Suurimmassa osassa tapauksia (kun koira ei pysty keskittymään omistajaan ollessaan ylikierroksilla/jännittynyt/tjsp ohitustilanteen takia) auttaa etäisyyden ottaminen. Kun koira ei kierroksiltaan pysty keskittymään esimerkiksi kontaktin ottoon tai rauhassa löysällä hihnalla kävelemiseen/paikallaan olemiseen, helpotetaan tilannetta!

Tehdään siis ohitustilanteesta koiralle alkuun niin helppo, että se ei mene niille ylikierroksille ollenkaan. Menkää vaikka jonnekin metsän puolelle katselemaan ohi käpsytteleviä koiria. Opeta koiralle rauhallinen, tyyni fiilis ohituksiin. Mun nuorimmalla koiralla oli ongelmana huonot kokemukset, joiden takia se jännittyi ihan tolkuttomasti ohitustilanteista. Se ei uskaltanut keskittyä ohituksissa muuhun kuin vastaantulevaan koiraan yleensä rähisten (hyökkäys on paras puolustus!). Se ratkaistiin just sillä etäisyyden ottamisella, vein koiran niin kauas ohitettavasta koirasta että se oma pystyi luottamaan muhun tilanteessa, keskittyi olemaan nätisti paikallaan selin ohittavaan koiraan. Luottamusta kasvateltiin menemällä pikkuhiljaa lähemmäs, lopulta rento, luottavainen tunnetila siirtyi sinne lenkkipolulle asti. Nyt mulla on koira joka menee nätisti kyselemättä kaikista ohi, ihan sama mitä se vastaantuleva koira tekee.

Kolinapurkilla olisin saanut koirani todennäköisesti vaan pelkäämään tilannetta yhä enemmän. Räyhääminen ois ehkä tukahtunut kun koira olisi pelännyt mua enemmän kuin vastaantulevaa koiraa, mutta koiran kannaltahan tilanne ois vaan ollut entistä huonompi. Lisää pelättävää ja varottavaa.

Ohitustilanteet pitäisi opettaa koiralle ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin. Opetetaanko koira istumaan pelottelemalla se maihin? Koiralta ei voi vaatia asiaa, mitä se ei osaa tai kykene tietyssä tilanteessa tekemään. Sille pitää opettaa se asia ensin. On äärimmäisen typerää lähteä hämmentämään koiraa pelottelemalla se "tottelemaan", vaikka eihän se edes tiedä miten tilanteessa kuuluisi toimia kun sitä ei ole ikinä kerrottu.

Ite agilityn, tokon ja jossain määrin pk-puolenkin harrastajana olen oppinut siihen, että asiat opetetaan oikean tunnetilan kautta. Ja nimenomaan opetetaan. Ei pelotella koiraa toimimaan tietyllä tavalla. Pitää miettiä miten koiralle opetetaan haluttu asia niin, että saadaan se tekemään se myös halutussa viretilassa, halutulla nopeudella, jne. Pitää miettiä miksi koira toimii tietyllä tavalla ja miten sen mielenliikkeisiin vaikutetaan.

No eikös se kolinapurkkikin johda tunnetilaan, voi ehdollistaa koiran. Jos omistaja on varma ja tietää mitä tekee ni koira osaa lukea omistajaansa ja käyttäytyy hyvin, mutta ainut ongelma tässä että harva on "hyvä" koiranomistaja, koiraa inhimillistetään ja hemmotellaan. Älkää nyt saako väärää kuvaa että koiraa pitää terrorisoida tai hakata, mutta koiralle pitää olla laumanjärjestys täysin selvä ja se tulee loogisella ja päättäväisellä toiminnalla. Mitä jämptimpi omistaja on sitä enemmän koira palvoo ja pitää laumanjohtajana. Jos ei halua käyttää tota kolinapurkkia ni vie se koira neutraaliin tilaan ja jos on mahdollista ni ois hyvä tutustua sellaiseen koiraan mitä on helppo sen lähestyä, mitä vähemmän itse jännität tilannetta sitä vähemmän koira jännittää.

Oma koira on myös ohitustilanteissa aika paha, rupeaa kiskomaan ihan perkeleesti ja räyhäämään siinä. Veikkaisin että johtui siitä että pentuna ei hirveästi muita koiria nähty, sillä asuinpaikka oli syrjäinen ja naapurin koiralla oli jotain mielialahäiriöitä niin ei senkään kanssa oikein voinut olla kanssakäymisissä. Mitenkäs tätä sosialistamista voisi näin vanhemmalla iällä opettaa?

Sama myös yleisesti lenkillä tuppaa vetämään välillä ihan perkeleesti ja välillä taas kävelee oikein nätisti vierellä. Koirafoorumien mukaan tämä on sitten siitä syystä että luulee olevansa johtaja tai jotain, mutta en kyllä mitään kolinapurkkeja haluaisi käyttää.

No eikös se kolinapurkkikin johda tunnetilaan, voi ehdollistaa koiran. Jos omistaja on varma ja tietää mitä tekee ni koira osaa lukea omistajaansa ja käyttäytyy hyvin, mutta ainut ongelma tässä että harva on "hyvä" koiranomistaja, koiraa inhimillistetään ja hemmotellaan.

Joo, kolinapurkki luo tietyn tunnetilan. Mutta onko se se tunnetila mitä tavoitellaan? Toivottavasti ei, ellei ole tavoitteena ehdollistaa koira jännittämään tai jopa pelkäämään ohitustilanteita.

En ihan hahmota miten omistajan varmuus liittyy siihen että koira osaa lukea omistajaansa ja käyttäytyy hyvin. Tarkoitatko nyt ihan ylipäätään omistajan käyttäytymistä (ei siis jotain kolinapurkin käyttöä), varma ja asiansa osaava omistaja luo koiralle luottavaisen fiiliksen ja koira käyttäytyy hyvin?

Koira peilaa pitkälti sitä, miten omistaja käyttäytyy. Siis on ihan totta mitä sanoit. Jos ymmärsin yhtään oikein. Mutta jos koira ei kykene luottamaan omistajaansa jossain tilanteessa, ei auta vaikka omistaja ois miten varma. Jos siis koira on esimerkiksi pahasti paukkuarka, on ihan sama miten itse toimii koiraa pelottavassa tilanteessa. Ainoa mitä koira kykenee ajattelemaan on eloonjääminen kun se pelkää kuollakseen, silloin ei ole väliä vaikka ois koiraan miten hyvä suhde muuten ja vaikka koira miten luottaisi omistajaansa.

Sitten toi että koira käyttäytyy hyvin, jos omistaja tietää mitä tekee. Joo, käyttäytyyhän se koira sitten hyvin mikäli se on siihen opetettu. Ei ne koirat itsestään osaa kulkea nätisti hihnassa tilanteessa kuin tilanteessa tai tehdä jotain sirkustemppuja vaan koska omistaja toimii esimerkkinä ja peruskalliona. Asiat pitää opettaa koiralle kuitenkin.

Aina pitäisi ekana miettiä, että miksi se koira käyttäytyy miten käyttäytyy. Eihän ongelmaa voi korjata oikeasti muuten, pitää tietää syy ja korjata se eikä seurausta... Siis unohda ne kolinapurkit, jooko.

Onko se joskus saanut moikata toisia koiria hihnassa? Onko sillä huonoja kokemuksia ohitustilanteista (tai muista koirista ylipäätään)? Onko sitä sosiaalistettu pentuna tarpeeksi? Jännitytkö itse ohitustilanteissa (aika todennäköisesti jännityt)? Onko sillä sopiva määrä aktiviteetteja (ts. käyttäytyykö se noin siksi että sillä on liikaa virtaa toiminnan puutteesta johtuen tai siksi, että sitä aktivoidaan liikaa jolloin se ei osaa rauhoittua ja käy jatkuvasti ylikierroksilla)?

Sitten kun olet keksinyt miksi se käyttäytyy noin, korjaat seuraavaksi sen syyn käyttäytymiselle. Koiran tunnetila on nyt ohituksissa väärä, kun se kerran käy ylikierroksilla ja mekastaa ja kiskoo. Sille halutaan rauhallisempi suhtautuminen tilanteeseen. Sitä ei saavuteta pelottelemalla, sillä saavutetaan se, että koira alkaa jännittää tilannetta yhä enemmän. Se ei ehkä enää uskalla riekkua, mutta se ei todellakaan rauhoitu millään kolinapurkilla.

Suurimmassa osassa tapauksia (kun koira ei pysty keskittymään omistajaan ollessaan ylikierroksilla/jännittynyt/tjsp ohitustilanteen takia) auttaa etäisyyden ottaminen. Kun koira ei kierroksiltaan pysty keskittymään esimerkiksi kontaktin ottoon tai rauhassa löysällä hihnalla kävelemiseen/paikallaan olemiseen, helpotetaan tilannetta!

Tehdään siis ohitustilanteesta koiralle alkuun niin helppo, että se ei mene niille ylikierroksille ollenkaan. Menkää vaikka jonnekin metsän puolelle katselemaan ohi käpsytteleviä koiria. Opeta koiralle rauhallinen, tyyni fiilis ohituksiin. Mun nuorimmalla koiralla oli ongelmana huonot kokemukset, joiden takia se jännittyi ihan tolkuttomasti ohitustilanteista. Se ei uskaltanut keskittyä ohituksissa muuhun kuin vastaantulevaan koiraan yleensä rähisten (hyökkäys on paras puolustus!). Se ratkaistiin just sillä etäisyyden ottamisella, vein koiran niin kauas ohitettavasta koirasta että se oma pystyi luottamaan muhun tilanteessa, keskittyi olemaan nätisti paikallaan selin ohittavaan koiraan. Luottamusta kasvateltiin menemällä pikkuhiljaa lähemmäs, lopulta rento, luottavainen tunnetila siirtyi sinne lenkkipolulle asti. Nyt mulla on koira joka menee nätisti kyselemättä kaikista ohi, ihan sama mitä se vastaantuleva koira tekee.

Kolinapurkilla olisin saanut koirani todennäköisesti vaan pelkäämään tilannetta yhä enemmän. Räyhääminen ois ehkä tukahtunut kun koira olisi pelännyt mua enemmän kuin vastaantulevaa koiraa, mutta koiran kannaltahan tilanne ois vaan ollut entistä huonompi. Lisää pelättävää ja varottavaa.

Ohitustilanteet pitäisi opettaa koiralle ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin. Opetetaanko koira istumaan pelottelemalla se maihin? Koiralta ei voi vaatia asiaa, mitä se ei osaa tai kykene tietyssä tilanteessa tekemään. Sille pitää opettaa se asia ensin. On äärimmäisen typerää lähteä hämmentämään koiraa pelottelemalla se "tottelemaan", vaikka eihän se edes tiedä miten tilanteessa kuuluisi toimia kun sitä ei ole ikinä kerrottu.

Ite agilityn, tokon ja jossain määrin pk-puolenkin harrastajana olen oppinut siihen, että asiat opetetaan oikean tunnetilan kautta. Ja nimenomaan opetetaan. Ei pelotella koiraa toimimaan tietyllä tavalla. Pitää miettiä miten koiralle opetetaan haluttu asia niin, että saadaan se tekemään se myös halutussa viretilassa, halutulla nopeudella, jne. Pitää miettiä miksi koira toimii tietyllä tavalla ja miten sen mielenliikkeisiin vaikutetaan.

Juuri näin!

Ja nykytutkimuksien valossa ei johtajuusteoria päde susi- eikä koiralaumoissa.. jopa tämä susitutkija, joka johtajuusteorian aikoinaan "markkinoille" toi, on perunut sanansa:
http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU

Videolla hän korjaa käsitystä. "Tiedemiehet nykyisin kutsuvat ns. alfaparia lisääntyväksi pariksi, miksi ei siis vain 'isäksi' ja 'äidiksi'. Nämä termit ovat kuvaavampia kuin alfapari. Alfapari-termi antaa vaikutelman, että ryhmän johdossa olemisesta käydään taisteluita, ja näinhän se ei ole, vaan lisääntyvä pari on kuin vanhemmat ihmisillä - luonnollisesti huolehtii koko laumasta, jonka elämä on melko leppoisaa."

Ja tämä taas ei tarkoita sitä, että koiraa pitäisi inhimillistää ja "lelliä piloille", mikä tuntuu olevan yleinen käsitys niistä ihmisistä, jotka eivät ole johtajuusteorian kannalla.

Tarkoitin sitä että koira osaa hyvin lukea omistajansa käytöstä ja kun omistaja tietää mitä tekee ja on itsevarma ja tekee asiat loppuun asti ni koira palvoo siinä vaiheessa laumanjohtajaa eli omistajaa. Omasta mielestä muutaman kerran kolinapurkki on parempi vaihtoehto ku kymmeniä kertoja kyljelleen laitto ja rauhoitus. Yhden asian olen huomannut että ne ketkä ottaa koirarodun millä ei ole mitään tarkoitusta ni ne yleensä pilaa sen koiran täysin.

Äkkiseltään mietin että eikö tuollaista kolinapurkkia ennemminkin voisi hyödyntää opettaessa jotain vaarallisten asioiden välttämistä. Siis esimerkiksi käärme aiheuttaa kolinan ja koira pelästyy ja saa paskahalvauksen. Sehän on ihan hyvä reaktio verrattuna siihen että koira alkaa leikkimään sen käärmeen kanssa. Eri asia toki että saadaanko se koira oikeasti pelästymään sitä käärmettä tai vaikka viereistä kukkapenkkiä moisella purkilla, oikeata käärmettä kun tuskin voi käyttää niin pitäis kai turvautua johonkin kumikärmekseen.

Käytiin eilen Lahdessa SAB:n petojahticup kisoja katsomassa. Kisojen jälkeen saatiin kokeilla meidän pennulla myös jahtaamista ja hyvin meni. Ekalla kerralla heti kävi jahtaamaan! Kiinni ei purrut kun vasta sian pysähdyttyä ja palkittiin pureminen heti vetoleikillä. Nyt sitten tekemään tassuviehettä niin saa reenailla kotona.:rock:

pj1hy.jpg

Koira on löytökoira, joten en voi tietää onko sillä huonoja kokemuksia muista koirista. Koira on kyllä elänyt kotihoidossa, jossa sillä on ollut seurana muitakin koiria. Ensimmäisenä iltana, kun jäimme yksin kentälle hetkeksi aikaa koira alkoi heti haukkua kaukana kulkeneelle poliisikoiralle ja sen jälkeen kaikille jotka sattuu näkemään. Joskus haukkuu myös ihmisille, jos he vievät vaikka lapsia pulkassa tai kantavat jotain kassia.
Lenkillä yritän, että koira kulkisi vieressä ja yritän saada koiraan kontaktin ennenkuin se ehtii innostua. Koiran nähdessään se kulkee eteenpäin vaikka kahdella jalalla yrittäen kiskoa eteenpäin. Pari kertaa ollaan päästy tervehtimään toista koiraa, mutta silloin koirani haukkuu täysillä toisen koiran naaman edessä pelästyttäen tai hermostuttaen sen toisen.
Olimme koiratapaamisessa, jossa ensimmäiset 20 minuuttia koira kävi aivan ylikierroksilla, häntä kyllä heilui, mutta korvat olivat luimussa. Yhteisen kävelylenkin myötä koira rauhoittui ja puistossa leikki nätisti muiden kanssa. Lopputapaamisen aikana koira oli aivan kuin toinen. Kulki nätisti yhdessä muiden kanssa vetämättä hihnassa.
Pitää varmaan keskittyä tohon johtujuushommaan tarkemmin..

talvista puistoilua kirpeässä pakkasessa:
henkka4.JPG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom