Yleinen lemmikkikeskustelu

Olen saanut runsaasti palautetta tekemästäni lakialoitteesta joidenkin taistelu- ja laumanvartijakoirien kieltämisestä. Kun lakialoitetta tein, kuulin useitakin koiraihmisiä sekä muita asiantuntijoita ja heidän antamien asiantuntija-arvioiden pohjalta lakialoite syntyi. Tein virheen, kun en kuullut koiran omistajia ja muita asiantuntijoita vielä laajemmalti! Voin nyt luvata: Lakialoitteeni eduskunnassa ei tule tältä pohjalta enää etenemään ja pelko siitä, että siinä mainitut koirarodut kiellettäisiin, on tämän jälkeen aiheeton! Olen erittäin pahoillani joillekin koiraihmisille aiheuttamastani mielipahasta ! En ole missään nimessä koiria vastaan, vaan aivan päinvastoin! Olen monelta saanut myös erittäin hyviä ehdotuksia siitä, mitä voitaisiin tehdä, jotta ei tapahtuisi sellaisia asioita, joita lakialoitteen perusteluissa oli. Tätä palautetta ja palautetta tietysti kaikesta muustakin voitte jatkossakin laittaa minulle! Opetus tästä minulle on se, että ”ei saa luottaa vieraan apuun”, vaan on entistä tarkemmin ja monipuolisemmin itse selvitettävä taustat.

:hyvä:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parempi lakiehdotus olisi jonkunlainen "koira ajokortti", vika kun yleensä on siellä hihnan toisessa päässä. Vaikeampi tietenkin toteuttaa ja valvoa kuin suoraan vain kieltää koirarotuja. Omaa koiraa ulkoiluttaessa näkee välillä koiranomistajia joilla ei ole mitään kontrollia koiraansa, niin isot kuin pienetkin.

Parempi lakiehdotus olisi jonkunlainen "koira ajokortti", vika kun yleensä on siellä hihnan toisessa päässä. Vaikeampi tietenkin toteuttaa ja valvoa kuin suoraan vain kieltää koirarotuja. Omaa koiraa ulkoiluttaessa näkee välillä koiranomistajia joilla ei ole mitään kontrollia koiraansa, niin isot kuin pienetkin.

Ihmiset eivät tajua, että koira pitää AINA kouluttaa ! :curs:

Me haaveillaan maalle muutosta kahden bulldogimme kanssa, jossa elo ja koirien kanssa ulkona touhuileminen olisi leppoisampaa tämän nykyisen kaupunkielämän sijasta. Ei ole aina niin kovin mukava lähteä ulkoilemaan kun odotettavissa on, että 90% vastaantulevista villakoirista, noutajista ja terriereistä jne. rähjää meille kohdattaessamme niitä kymmeniä tunnin lenkin aikana. Ja on muka ainoastaan meidän isojen koirien omistajien vastuu tehdä koirasta yhteiskuntakelpoinen, saada koira kulkemaan rauhallisesti hihnassa kun vastapuoli on tulossa päälle. Turhautuneisuus on välillä suurta kun tuntuu, ettei meillä itsellä ole mitään keinoja enää lisätä ulkoilun mielekkyyttä. Itsenäisyyspäivänä koirani päälle hyökkäsi vapaana kävelytiellä omistajansa kanssa liikkunut cockerspanieli ja minä sain olla se, joka tilanteen katkaisi. Samainen koira hyökkäsi uudestaan päälle heti seuraavana päivänä ja omistajan kommentti oli, että jos tilanteessa käy pahasti niin meille nauretaan käräjillä koska omistamme tappajakoiran ja rouva cockerspanielin, joka ilmeisesti saa hyökkäillä tuolla kaduilla muiden päälle.

^ No johan on paska tilanne teillä, tosi ikävää. Mulla on pieni koira ja oon parhaani taitoni mukaan kouluttanu sitä yhteiskuntakelpoiseksi. Mulle ei ollu edes vaihtoehto se, että pientä koiraa ei koulutettais. Monilla on se ajatus, että ku se on nii pieni ja söpö ni eihän sitä tartte kouluttaa... Ja sitten ihmetellään ku kaikki vihaa sun pikku-Fifiäs.

Ja on muka ainoastaan meidän isojen koirien omistajien vastuu tehdä koirasta yhteiskuntakelpoinen, saada koira kulkemaan rauhallisesti hihnassa kun vastapuoli on tulossa päälle. Turhautuneisuus on välillä suurta kun tuntuu, ettei meillä itsellä ole mitään keinoja enää lisätä ulkoilun mielekkyyttä. Itsenäisyyspäivänä koirani päälle hyökkäsi vapaana kävelytiellä omistajansa kanssa liikkunut cockerspanieli ja minä sain olla se, joka tilanteen katkaisi. Samainen koira hyökkäsi uudestaan päälle heti seuraavana päivänä ja omistajan kommentti oli, että jos tilanteessa käy pahasti niin meille nauretaan käräjillä koska omistamme tappajakoiran ja rouva cockerspanielin, joka ilmeisesti saa hyökkäillä tuolla kaduilla muiden päälle.

Pikku rääpäleet yrittää isotella Corsolle, mut siihen se jää.. Hyvin harvat isot koirat. Cane Corso ei haasta riitaa muiden kanssa. En anna Herran isotella kenellekkään, eikä mene kenenkään päälle ilman syytä. Varoittaa aina ekaksi !
Jos sattuisi tilanne missä koira tulisi Herran päälle, läskisin hihnasta irti. Siinäpähän toisen koiran omistaja ihmettelisi, mitä hänen pienelle rakkaalle kävi ... Se ei ole nätin näköistä katsottavaa.. Surutta, niin oppivat.

Olen saanut runsaasti palautetta tekemästäni lakialoitteesta joidenkin taistelu- ja laumanvartijakoirien kieltämisestä. Kun lakialoitetta tein, kuulin useitakin koiraihmisiä sekä muita asiantuntijoita ja heidän antamien asiantuntija-arvioiden pohjalta lakialoite syntyi. Tein virheen, kun en kuullut koiran omistajia ja muita asiantuntijoita vielä laajemmalti! Voin nyt luvata: Lakialoitteeni eduskunnassa ei tule tältä pohjalta enää etenemään ja pelko siitä, että siinä mainitut koirarodut kiellettäisiin, on tämän jälkeen aiheeton! Olen erittäin pahoillani joillekin koiraihmisille aiheuttamastani mielipahasta ! En ole missään nimessä koiria vastaan, vaan aivan päinvastoin! Olen monelta saanut myös erittäin hyviä ehdotuksia siitä, mitä voitaisiin tehdä, jotta ei tapahtuisi sellaisia asioita, joita lakialoitteen perusteluissa oli. Tätä palautetta ja palautetta tietysti kaikesta muustakin voitte jatkossakin laittaa minulle! Opetus tästä minulle on se, että ”ei saa luottaa vieraan apuun”, vaan on entistä tarkemmin ja monipuolisemmin itse selvitettävä taustat.

Tuntuu hieman oudolta että Pertti Hemmilä rekisteröityy pakkikselle ihan vaan tämänkin takia, no toivottavasti oon väärässä, toivottavasti tää "välkky" ei heitä jatkossa enää mitää vastaavaa, esim koiravero sitten menee jo yli, tässä maassa veroja/paskaa ihan tarpeeksi

Epäilen vahvasti tuon nimimerkki Pertti Hemmilän aitoutta.. Pistää niin vihaksi tuollaiset aivopierut, jonkinlaisia vaatimuksia pitäis olla tuonne eduskuntaankin..

Eipä liity aiempiin aiheisiin mutta ohessa (ei näemmä aiemman lakiehdotuksen mukaan kiellettävä rotu) 15 kk vanha dobermann-uros. Jätkä on vähän leikkisämmästä päästä.
Ukko kuvasi kännyllä pallon heittelyä alamäkeen ja kuorsaamista mun polvea vasten. Mahtijätkä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nyt se on sitten ihan virallisesti Pertin suusta sanottu:

http://www.perttihemmila.net/index.php?id=177

Eipä liity aiempiin aiheisiin mutta ohessa (ei näemmä aiemman lakiehdotuksen mukaan kiellettävä rotu) 15 kk vanha dobermann-uros. Jätkä on vähän leikkisämmästä päästä.
Ukko kuvasi kännyllä pallon heittelyä alamäkeen ja kuorsaamista mun polvea vasten. Mahtijätkä

Heh, mainio honkkeli. Ihan on yhtä jalkaa vielä kun ei ole kunnolla saanut vielä massaa. Juoksukin on kun kengurulla ja vauhtia näköjään riittää :D

Millaiset valjaat kannattaisi tuolle rotikalle hommata jos vetohommia haluaa kokeilla? Jokainen eläintarvikeliike myy niitä huskyvaljaita mutta ne ei kai ole kovin kummoiset vetohommiin? Hollolan nahkapajaan soittelin ja sieltä saisi kunnolliset länkivaljaat? Onko ne oikea valinta? Hintaa oli n 140€.

Millaiset valjaat kannattaisi tuolle rotikalle hommata jos vetohommia haluaa kokeilla? Jokainen eläintarvikeliike myy niitä huskyvaljaita mutta ne ei kai ole kovin kummoiset vetohommiin? Hollolan nahkapajaan soittelin ja sieltä saisi kunnolliset länkivaljaat? Onko ne oikea valinta? Hintaa oli n 140€.

Eikös täällä joku mainostanut että kyselee sen ja sen liiton sivuilta niin saa puh numeroa ketkä niitä taakanveto valjaita tekee.

Mun koirani isähän on Maxenton koiria, elikkäs Maximus. Emä on sitten viron puolelta joten Corsopoikani hain Essedarii kennelistä :)
37700_1546751266336_1161677757_31616995_1147787_n.jpg

Siinäpä mun kuolakuonon kesäposeeraus :)

Vanhaan postiin kirjotellaan. Maximus oli sitten kyllä niin älyttömän vakuuttavan näköinen sesse lifenä että! Teki kyllä vaikutuksen.

Maxsimus taitaa ainakin olla todella suuri corsoksi, onko poijastas tullut minkä kokoinen?

p1030167%20%282%29.jpg

maxista kuva

Onko tossa koirassa Napolin mastiffia? Mitä tommoinen iso uros painaa? Onko toi ketterä leikeissä?

Muistelisin että sanoivat Maxin painoksi 68kg ja ei ollut kyllä lihava ainakaan silloin kun minä näin. Liikkui kuin rasvattu salama, aivan älyttömiä loikkia ja nopeaa pelehtemistä. Hirvitti olla vieressä.

wikipediahan sanoo että Cace corso uroksen pitäisi painaa 45-50kg.

"Cane corso polveutuu suoraan muinaisen Rooman valtakunnan aikaisista sota- ja taistelukoirista. Rotuun on mahdollisesti risteytetty myös jotakin suurikokoista ajokoirarotua, sillä cane corso on mastiffityyppiseksi koiraksi hyvin nopea"

En osaa sanoa onko rodun alkulähteillä napolin mastiffiä. Luultavasti mutta joku viisas valaiskoon?!

Äkästä menoa! Huvittava honkkeli

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Muistelisin että sanoivat Maxin painoksi 68kg ja ei ollut kyllä lihava ainakaan silloin kun minä näin. Liikkui kuin rasvattu salama, aivan älyttömiä loikkia ja nopeaa pelehtemistä. Hirvitti olla vieressä.

"Cane corso polveutuu suoraan muinaisen Rooman valtakunnan aikaisista sota- ja taistelukoirista. Rotuun on mahdollisesti risteytetty myös jotakin suurikokoista ajokoirarotua, sillä cane corso on mastiffityyppiseksi koiraksi hyvin nopea"

En osaa sanoa onko rodun alkulähteillä napolin mastiffiä. Luultavasti mutta joku viisas valaiskoon?!

Cane corso on hyvin vanha työkoirarotu, se polveutuu suoraan muinaisista Rooman valtakunnassa käytetyistä sota- ja taistelukoirista (canis pugnax ja molossi of epiro).

Corso nimen syntyperästä ei olla aivan varmoja. On mahdollista, että nimi tulee kreikankielisestä sanasta kortos, joka tarkoittaa seinää/muuria tai latinankielestä sanasta cohors, joka tarkoittaa pihamaan vahtia.

Vanhimmat löydökset cane corson nimestä ovat 1500-luvulta peräisin olevia runoja. Corso on luultavasti kehitetty risteyttämällä taistelukoiria jonkun suuren, mahdollisesti irlanninsusikoiran tyyppisen ajavan koiran kanssa, jolta rotu on saanut itselleen mastiffiksi ainutlaatuisen nopeuden. Rooman valtakunnan tuhon jälkeen cane corsoja käytettiin moninaisissa tehtävissä Etelä-Italiassa Puglian, Calabrian ja Sisilian maakunnissa. Pääasialliset tehtävät olivat omaisuuden vartiointi, karjan suojelu ja paimentaminen sekä suurriistan metsästys. Corsot toimivat myös teurastajien ja ohjastajien apureina.

(www.canecorsosclub.fi)

Tarkkaan ei tiedetä mistä koirista Corso on risteytetty.

Cace corso uroksen painavat lähes aina lähempänä 60kg.

Vilma

Tämä söpö turvakodista pelastettu muutoin maailmankiltein kisu muuttuu aina murhaajaksi kun emme ole kotona.
Iskee aina vessassa kiinni rullan ollessa telineessä ja kuljettaa uhrin johonkin päin kämppää jossa se järjestelmällisesti silpoo sen palasiksi. Osoittaisiko se mieltä siitä että se jätetään yksin? Voisihan sitä tietty piilottaa rullat, mutta pelkään että joutuu pian giganttiin telkkari ostoksille...
IMG_1197.jpgIMG_1202.jpgIMG_1203.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom