Ylätalja, v-kahva vai ns. tavallinen kahva?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Niin, heräsipäs tuossa salilla eilen yhden kaverin kanssa kysmys, että onko sillä oikeasti mitään merkitystä tekeekö ylätaljaa sillä v-kahvalla vai jollakin leveämmällä otteella?

Jos ajattelee liikuteltavan raudan määrää ja liikkeen tuntumista selän lihaksissa, niin v-kahva hakkaa muut kahvat 6-0. Kysymys siis kuuluukin, onko selän tasapuolisen kehityksen kannalta jotain merkitystä tekekö sen ylätalja vain v-kahvalla vai käyttääkö noita "sekasin"?

Eikä sotketa sitä leuanvetoa tähän ketjuun millään tavalla. ;)

Oma mielipide on, että vaihtelu virkistää. Kaikki kahvat ovat kyllä mielestäni ihan hyviä.

Teen aina jonkin aikaa tietyllä kahvalla ja sitten vaihdan toiseen, ihan kuin missä tahansa liikkeessä muutenkin, koska vaan niin pystyn seuraamaan tarkasti progressiota. Jos tarkoitit kahvojen "sekaisin" käyttämisellä sitä, että esim. joka toisessa treenissä tekisi eri kahvalla, niin itse en ole sen kannalla juuri mainitsemani progression seuraamisen vaikeutumisen takia.

omasta mielestä v kahva on paras.
jos leveällä ottella teen niin hartioiden levynen ote on maksimi leveys. yhtään leveämmällä otteella en saa liikkeeseen voimaa tai fjiilistä.

edit. muotoilin vähän uudestaan

Ja muistaa vetää oikein ja oikeilla lihaksilla..;)

Itse ei tule mitään muuta mieleen, kuin että itsehän sen huomaa miten se toiseesa ääriasennossa venyttää ja toisessa supistaa lihaksia. V-kahvoja on erilaisia ja eri leveyksisiäkin, ettei nekään ole ihan yksi yhteen. Sitten pitkällä tangolla saa otetta leveäksi ja kapeaksi myöskin. Venytys siis tulee eri kulmista.

Ps. Tosta on hyvä esimerkki joka ei liity tähän, mutta sellainen vipuvarsisoutulaite, joka on ylhäältä kapea ja ylhaalta leveämpi. Hemmetin hyvä laite.

Mä olen myös vaihtelun kannalla, eli erilaisia kahvoja kehiin vaan (sekä eri oteleveyksiä). En vannoisi erikseen minkään tietyn kahvan nimeen.

Kyllähän se nyt aikalailla eri paikkoihin ottaa. Vertaa leveällä niskantaakse vs. v-kahva eteen...aikoihin tehnyt kumpaakaan, leuat rokkaa ;)

Ite saan v-kahvalla isommat romut liikkeelle kuin esim. lapiokahvalla. Teenkin siten, että vedän ensin v-kahvalla kaksi sarjaa ja toiset kaksi lapiokahvalla perään pienemmillä painoilla suhteellisen intensiteetin pysyessä samana.

Tuntuu, että lapiokahvan tai T-mallisen saa vedettyä parhaiten sillätavalla rinnalle, että lapaluut liikkuvat taakse. Tuossa selkä saa siis parhaan supistuksen.
V-kahvalla tulee vedettyä enemmän käsillä suoraan alaspäin kuin selällä, vaikka kuinka keskittyisikin tekniikkaan. Voipi olla tietty omasta tyylistäni kiinni.

Mutta itse teen vaihtelun vuoksi eri kahvoilla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olen siis tehnyt tähän asti kuten esim. Ex-Tavis ja Nigster mainitsi, eli vaihdellut otetta sopivin väliajoin. Kuitenkin jälkikäteen miettiessä ja havaintoja tehdässä olen huomannut, että se kapea kahva "menee perille parheiten".

Tuli vaan pienessä päässäni mieleen, että onko sen selän kannalta oikeasti mitään ihmeempää merkitystä millä kahvalla PÄÄOSAN treenistään tekee? Eli kuhan vetää niin perkeleesti ja oikeilla lihaksilla?

Ehkä kuulostaa jopa typerälle koko juttu, mutta jostain syystä ainut mikä kunnolla menee perille selään, on tuo v-kahva tai sitten vipuvarsilaite. Jälkimmäistä vaan ei tällä hetkellä pääse säännöllisesti käyttämään, joten se on toistaiseksi poissa laskuista.

Ja heti v-kahvan jälkeen tulee lapiokahva ja kaikista paskin on se ns. normaali ylätaljan kahva vähän hartioita leveämmällä otteella. Kyllä sillä treenin loppuun pikkupainoilla pumppailee, mutta ei sillä (minä siis) mitään tiukkoja kaseja hyvällä tekniikalla tehdä.

Molemmille on paikkansa. Esimerkiksi usein käytetty niskan taakse veto vaatisi sangen pirullista akrobatiaa kapealla v-kahvalla. Toisaalta useat tekevät ylätaljan leveällä ja alataljan kapealla, etteivät menisi hurjien takakenojen takia samaksi liikkeeksi:)

Mä olen myös vaihtelun kannalla, eli erilaisia kahvoja kehiin vaan (sekä eri oteleveyksiä). En vannoisi erikseen minkään tietyn kahvan nimeen.
Erittäin paljon samaa mieltä.

Mun lemppari on suora tanko, se normaali ylätaljakahva on siihen verrattuna jotenkin huono. Oletko Timba kokeillut?

Sama linja kuin nigsterilla, ja Cassyputilla, eli vaihtelua.

Ite pidän ihan suoraa tankoa itelle sopivimpana, siitä vastaote ja eikun vetelään, mutta yhtälailla teen kyllä myös käyrillä tangoilla leveellä myötäotteella ynnä muilla tyyleillä.

V-kahvalla ja tavallisella on tullut tehtyä eniten.
Nyt olen ottanu ohjelmaan ylätaljan lapiokahvalla ja saan sillä parhaimman poltteen selkään. :rock:

jos olisi pakko valita niin tavallinen(leveä lapio). kapeat otteet rasittaa hauiksia huomattavasti enemmän. olkoon se sitten v-kahva tai leukojenveto kapeella. ainoa plussa tuossa kapeassa on että sillä saa hyvän venytyksen.

Kannattaa kokeilla V-kahvalla siten, että leveämpi (V:n yläosa) tulee itseen päin. Sillä tavalla ainakin minä saan paremman tuntuman selkään, vaikka käytettävä paino jääkin hieman pienemmäksi. Sama juttu alataljassa, eli pitää V-kahvaa siten, että V avautuu ylöspäin.

rhomboideihi saa itsellä ainakin mukavan tuntuman kun vetää v-kahvalla kutakuinkin kaulalle, taisin joskus lukea aiheesta joltain muulta foorumilta ja innostuin tekemään :)
yleisesti selkäreenit sillä peruskahvalla teen, V:llä ehkä 1/5 osan ylätaljasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom