Ylätalja- eteen vai taakse?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampe9
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä takaapäin on ainakin mulle sopivampi liike jostain syystä. Olen edestäkin kokeillut vedellä, mutta jotenkin se tuntuma vaan on huonompi mulla ;)

Vaihdoin eteen. Taakse tehtynä mulla jostain syystä veti niskat tosi jumiin, josta seurasi jatjuva päänsärky....tuskaa ja tod. hermoja raastavaa. Muutenkin eteen tehtynä tuntuu paremmin selässä!

Itse tein viimeksi eilen taljaa niskan taakse. Kuten threadissa on varmaankin jo sanottu, niin tässä liikkeessä tekniikka (rauhallisuus/sopivat painot) on elintärkeää. Muuten pamahtelee olkapäät. Itse saan liikkeellä erittäin hyvän tuntuman ja hieman eri paikkaan kuin eteen vetäessä. Molempia tulee tehtyä. Treenikaveri tosin "tunsi kipuja" tehdessä taljaa taakse, jolloin luonnollisesti neuvoin lopettamaan ja vaihtamaan eteen. Sama asia koskee esim. niskantakaa punnerrusta. Saan sillä mahtavan tuntuman olkapäihin ja varsinkin enemmän olkapäiden takaosaan. Olkapäät säästyvät kun teen liikkeen seisten ja käyttäen max. 40-50kg painoa, enkä laske tankoa korvien alapuolelle. Tällä liikkeellä saan olkapäihin hurjan pumpin ja polton.

Counani sanoi:
Kyllä takaapäin on ainakin mulle sopivampi liike jostain syystä. Olen edestäkin kokeillut vedellä, mutta jotenkin se tuntuma vaan on huonompi mulla ;)

Omasta mielestä kannattaa vaihdella, jopa samassa treenissä. Viimeisen sarjan vedän yleensä takaapäin huippusupistustekniikalla :) .

Voihan tuon tehdä molemmille puolille, mutta:

- jos taakse, on tangon kuljettava sinne niin ettei tarvitse päätä liikauttaa pois tieltä, eli vaatii notkeutta hartioista aika runsaasti (voi olla rakennekysymyskin). Jos nimittäin pään vie eteen, joutuu usein selkäranka pyöristymään ja tämä johtaa huonoon tilanteeseen nikamien ja hartian suhteen (liikaa ulkokiertoa - hauiksen jänne jää jumiin ja johtaa särkyyn). Itse tekisin taakse vain leuanvetotangossa, jos jaksaisin nostaa oman painoni, siksipä teenkin vatsapainotetussa laitteessa... :D

- Johtopäätöksenä eteen on turvallisempi tehdä ja helpompi tehdä oikein. Ottaa joka tapauksessa samaan lihakseen, hieman eri kulmasta. Selkä pysyy suht automaattisesti suorana, ellei tee aloittelijan virhettä eli vatsarutistusta samalla. :)

hahah mie oon erillainen, mie en saa vedettyä taakse kun ei ranteet jaksa vetää ihan rintaan ellei pudota painoja johonki 40 :hyper:. Taakse meneekin sitten se 70-100 painoilla PUHTAASTI ja HITAASTI niinkuin pitääkin :jahas:

maxmussel sanoi:
Voihan tuon tehdä molemmille puolille, mutta:

- jos taakse, on tangon kuljettava sinne niin ettei tarvitse päätä liikauttaa pois tieltä, eli vaatii notkeutta hartioista aika runsaasti (voi olla rakennekysymyskin). Jos nimittäin pään vie eteen, joutuu usein selkäranka pyöristymään ja tämä johtaa huonoon tilanteeseen nikamien ja hartian suhteen (liikaa ulkokiertoa - hauiksen jänne jää jumiin ja johtaa särkyyn)
Kokeileppa joskus sitä taakse vetoa sillain että käännyt taljassa toisin päin eli naama pois pakkaan katsottuna.Silloin ei tule kiertoja ja liike tuntuu hyvältä.Ainut huono puoli tässä on se että joutuu tekeen aika pienillä painoilla kun ei ole mihin tukea jalkoja kun istuu väärin päin.Tätä liikettä suosittelen tekeen selkä treenin loppuun "pumppi liikkeenä".

Minä en muuta liikettä ylätaljassa oikein teekään kuin niskan taakse vetämistä. Selkä suorassa ja liike mahdollisimman alas sekä lapojen rutistus yhteen.

Sain joskus vuosi sitten toisen olkapääni kipeeks taakse vetämällä ja muutaman viikon pakkotauon kaikkeen mihin tarvitaan käsiä, kun kahvikupinkin nostaminen vihloi jumalattomasti. Ilmeisesti just koska ei ollut pää suorana. Luulin silloin että tuo olis paljon tehokkaampi liike taakse, nykyään tiedän onneks toisin. Ei sovi kaikille.

Ja kaipa tähänkin liikkeeseen pätee se, että oteleveyksiä ja suuntia kannattaa hieman vaihdella säännöllisesti, ettei lihakset totu ja kehitys tyssää siihen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
Kokeileppa joskus sitä taakse vetoa sillain että käännyt taljassa toisin päin eli naama pois pakkaan katsottuna.

Juu, yleensä kapeella tangolla / v-kahvalla. Ja just niinku sanoit, vikana lopetuksena.

Mulla ei ole hartioiden kanssa ikinä ollu onneks ongelmia, alussa vedin taakse ja eteen, sit luin hieman toiminnallista anatomiaa ja totesin että ehkei kaikille ole järkevää vetää taakse. Mä pystyn siihen kyllä ilman mitään onkelmaa (vaikken nykyään sitä teekkään kovin usein), mutta tiedän myös monta jotka eivät kykene. Toisaalta, mun hartiat on kyllä tosi notkeet vieläkin itsepuolustuksen jäljiltä eikä ne tosta kyllä jäykistykään koska mähän venyttelen!
:hyper:

Mäkin vedän nykysin eteen. Taakse pystyisin vetämään ihan hyvin ilman ongelmia, mutta mä varmaan teen sen jotenkinväärin kun ton tarkotushan on olla selkäliike ja aina ku vedän taaksen ni menee hauikset pumppiin ja selässä ei tunnu melkein yhtään. Eteen vetäessä tulee selkään hyvä tuntuma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom