Ylätalja- eteen vai taakse?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampe9
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miten on ton ylätaljavedon kanssa jos vetää eteen rinnalle tai niskan taakse niin kohdistuuko eri lailla?

Kumpaako tekisitte kulmasoudun (tangolla) kaveriksi?/ perustelut?

Entäs ote: jos pitää suoralla tangolla myötäotteella taikka suoralla tangolla jossa on tollaset kahvat poikkipäin, onko merkitystä kohdistuvuuteen?

Mikähän olis lievän kumaran ryhdin parantamisen kannalta paras asento?

Itse olen ainakin tehnyt molempia liikkeitä säännöllisin väliajoin, mutta varmasti se tuntuma minkä liikkeestä saa on tärkein. Siksi itse olen määrällisesti tehnyt enemmän eteen ylätaljaa.

Eteen teen itse. Taakse vetelen joskus lämppärinä.

Eteen tehtynä ottaa pääsääntöisesti latseihin. Taakse tehtynä ottaa enemmän keskiselkään.

Itse teen aina eteen. Viimeiset toistot raskailla painoilla, joissa käytetään jo vähän vartalon apua ei kyllä mielestäni onnistu taakse vedettäessä. Tai näkeehän noita, jotka auttavat viimeiset vedot jotenkin kyyristymällä (varmaan hyvä vatsaliike...:)).

Tuosta otteesta olen huomannut, että mitä enemmän kämmenet on itseen päin, sitä enemmän liike ottaa myös hauiksiin. Myötäotteella vähiten, lapiokahvalla enemmän ja vastaotteella eniten.

Eli tässä ratkaisee se, haluaako hauiksille epäsuoraa rasitusta. Itsellä ei selän tuntumaan ole noilla otteilla vaikutusta.

Eteen.

Taakse tehtynä se on todella masokistista. Taakse tehtynä rikkoo helposti olkapäänsä. Taakse vetäminen on luonnoton asento olkapäille. Tietysti joillakin taipuu kädet sinne, mutta itse en saa sitä tankoa niskan taakse, vaikka yrittäisin.

MD:ssä oli juttu tutkimuksesta jossa mitattiin eri lihasten aktivoitumista juuri tässä liikkeessä; suurin kohdelihasten aktivoituminen oli tehtynä eteen. Eli tutkittu tämäkin. En muista enempää kun koko lehti on mulla duunissa. Jos joku muistaa niin täydentäköön. Varmasti myös kivempi olkapään nivelille.

Monet oikeen asiantuntijat kirjoissaan varottelee tosiaan tosta taaksevedosta olkapäiden takia. ite herkästi olkapääni hajottavana en ole tehnyt taakse aikoihin. Veto eteen, pulldown ja kulmasoutu koneessa on aika hyvä yhdistelmä. Ja mave päivänä voi aina yhden vaikka noista pudottaa pois. Ja kierrättää muita liikkeitä siellä seassa sopivin väliajoin.

Kaks toistoo pystyy taakse vetää, sit alkaa sattuu liikaa. Eli eteen tulee aina vedettyy. Ja paremmin tuntuu ottavan eteenvedettäessä.

Jaa, oon vissiin jotenki supernotkee tai jotain?
Saan mielestäni paremman tuntuman taakse vedoilla. Toistot 16,12,10,8 ja hyvin on selkä tullu kipeeks :) (tietty muita liikkeitä ollu messissä) ei satu yhtään tosiaan toi suoritus.. no, ootteki tajuttomia könttejä kaikki tääl jotka ei taivu? :D

Pforce sanoi:
Jaa, oon vissiin jotenki supernotkee tai jotain?
Saan mielestäni paremman tuntuman taakse vedoilla. Toistot 16,12,10,8 ja hyvin on selkä tullu kipeeks :) (tietty muita liikkeitä ollu messissä) ei satu yhtään tosiaan toi suoritus.. no, ootteki tajuttomia könttejä kaikki tääl jotka ei taivu? :D

Mäkin oon tehny melkein aina taakse. Nyt huomenna pitää kokeilla miltä tuntuu ja saako paremman tuntuman eteen vedettäessä.
Edit: siis tänään kun kello on puoli neljä yöllä... pitäisköhän mennä nukkuun :zzzz:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eteen ja taakse vedän.Eteen vetoja tulee kuitenkin enemmän, taakse vedon teen niin sanotusti pumppi liikkeenä.Itse en kyllä tiedä ketään joka ois olkapäänsä rikkonu tuossa taakse vedossa ja vaikka itelläkin oli aikoinaan olkapää ongelmia niin en kyllä tuon taakse vedon huomannut sitä ainakaan lisäävän.PS:oon kaukana notkeesta.

Eteen.

Ruumiinrakenteen ja pitkien käsien vuoksi helpompaa mielestäni tehdä eteen. Tuntuu luonnollisemmalta. Eihän leukojakaan vedetä selän taakse?

Jampe9 sanoi:
Miten on ton ylätaljavedon kanssa jos vetää eteen rinnalle tai niskan taakse niin kohdistuuko eri lailla?

Kumpaako tekisitte kulmasoudun (tangolla) kaveriksi?/ perustelut?

Entäs ote: jos pitää suoralla tangolla myötäotteella taikka suoralla tangolla jossa on tollaset kahvat poikkipäin, onko merkitystä kohdistuvuuteen?

Mikähän olis lievän kumaran ryhdin parantamisen kannalta paras asento?

Nuohan on kaksi eri liikettä eli en näe oikein järkeä joko/tai ajattelulle. Selkää kannattaa ylipäänsä treenata mahdollisimman monesta kulmasta, koska yhtä lihasta nimeltä selkälihas ei ole olemassa vaan joukko 'pieniä' lihaksia jotka aktivoituvat eri tavalla eri kulmista.

Tärkeää on saada tuntuma joten painoja ei kannata ahmia tekniikan kustannuksella. Tosin silloin tällöin isoilla painoilla hieman epäpuhtaasti tehty selkätreeni tuntuu herättelevän selkää kasvuun, mutta siinäkin kannattaa muistaa että selkävaivat on todella aikaa vieviä parantua, joten järki mukaan.

Tietysti jos joku liikerata tuntuu epäluonnolliselta tai tuntuu jopa kipua tehdessä niin ei ole mitään järkeä tehdä sitä. Eikä myöskään kannata tehdä ylätaljaa taakse samalla tappomeiningillä / painoilla kuin eteen, vaan puhtaasti ja erittäin hallitusti.

Nipsu sanoi:
Eteen.

Ruumiinrakenteen ja pitkien käsien vuoksi helpompaa mielestäni tehdä eteen. Tuntuu luonnollisemmalta. Eihän leukojakaan vedetä selän taakse?

kyllä niitä jotkut vetää. :thumbs:

KäveleväRuumis sanoi:
Eteen.

Taakse tehtynä se on todella masokistista. Taakse tehtynä rikkoo helposti olkapäänsä. Taakse vetäminen on luonnoton asento olkapäille. Tietysti joillakin taipuu kädet sinne, mutta itse en saa sitä tankoa niskan taakse, vaikka yrittäisin.

Sama täällä, tai kyllä mulla sinne taakse saa vedettyä ihan helposti, mutta olkapää ei tykkää siitä yhtään hyvää. Ja mun selkä saa luvan kasvaa ilman taakse vetoja samoin kun olkapäät ilman pystypunnerruksia takaa.

Minäkin teen eteen. Jotenkin se tuntuu luonnottomalta tehdä taakse. Joskus kun olen tehnyt taakse, vikoilla sarjoilla en saanut edes sitä sinne niskan taakse, vaan se osui takaraivoon:nolo:

Edit: mites sitten tämmönen, olen nähnyt jodenkin tekevän toistot vuorotellen eteen ja taakse, tai sarjat eteen ja taakse?

Viimeksi muokattu:
ccccccc

Mulla ei oo mitään vaikeuksia vetää taakse ja taakse oonkin tavannut vedellä, mutta rupesin miettin, jos alkais vetää eteen ku se tuntuu tosiaan taakse vedettynä kipeytyvän aikas tarkkaan juuri tosta lapojen välistä ja leveitten selkälihasten aivan yläosasta mutta ainakin ittellä eniten juuri lapojen välistä. ...-perhanan mukava liike muuten tuo taljaveto kun ei tartte siinä tasapainoilla ja sirkustella mitään vaan saa keskittyä yksistään vetämiseen.
Totta tuntuu että viimesiä toistoja ei saa oikeen muuten kun vähän kyyristymällä loppuun asti ku tekee taakse eikä saa sillälailla tuntumaa ku ei siinä voi tehdä niin isoilla painoilla kun eteen, koska tekniikka kärsii.

muffy sanoi:
MD:ssä oli juttu tutkimuksesta jossa mitattiin eri lihasten aktivoitumista juuri tässä liikkeessä; suurin kohdelihasten aktivoituminen oli tehtynä eteen. Eli tutkittu tämäkin. En muista enempää kun koko lehti on mulla duunissa. Jos joku muistaa niin täydentäköön. Varmasti myös kivempi olkapään nivelille.

J Strength Cond Res. 2002 Nov;16(4):539-46. sanoi:
A comparative electromyographical investigation of muscle utilization patterns using various hand positions during the lat pull-down.

Signorile JF, Zink AJ, Szwed SP.

Human Performance Laboratory, Department of Exercise and Sport Sciences, University of Miami, Coral Gables, Florida 33124, USA.

This study aimed at investigating the effects of different hand positions on the electromyographic (EMG) activity of shoulder muscles during the performance of the lat pull-down exercise. Ten healthy men performed 3 repetitions of the lat pull-down exercise using their experimentally determined 10RM (repetition maximum) weight. Four different common variations of the lat pull-down were used: close grip (CG), supinated grip (SG), wide grip anterior (WGA), and wide grip posterior (WGP). Normalized root mean square of the EMG (NrmsEMG) activity for the right posterior deltoid (PD), latissimus dorsi (LD), pectoralis major (PM), teres major (TM), and long head of the triceps (TLH) were recorded using surface electrodes and normalized using maximum voluntary contractions. Repeated measures analysis of variance for each muscle detected statistical differences (p < 0.05) in myoelectric activity among hand positions during both the concentric and eccentric phases of the exercise. During the concentric phase, NrmsEMG results for the LD included WGA > WGP, SG, CG. For the TLH: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG, SG. For the PD: CG, WGA, SG > WGP. For the PM: CG, WGA, SG > WGP. During the eccentric phase, the LD produced the following patterns: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG. The TLH pattern showed WGA > SG and CG. For the PD: CG > WGA, WGP. The results indicate that changes in handgrip position affect the activities of specific muscles during the lat pull-down movement. Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement.
.

Demonpump sanoi:
Joskus kun olen tehnyt taakse, vikoilla sarjoilla en saanut edes sitä sinne niskan taakse, vaan se osui takaraivoon:nolo:
Liikaa painoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom