Yläselkä ja tuntuma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Saatteko yläselkään samanlaisen tuntuman ja pumpin kuin muihin lihaksiin? Minulla on sellainen ongelma, että yläselkään en saa liikkeissä kunnon tuntumaa ja pumppikin on vähäinen verrattuna muihin lihaksiin. Liikkeinä selkätreenissä käytän ylätaljaa, t-kulmasoutua ja soutulaitetta. Olisiko vinkkejä?

Ensimmäiseksi herää kysymys käytätkö vetoremmejä?? Minulla ne ainakin auttaa, eipähän hanskat hyydy ekana.

Kyllä aluksi oli hieman hankalaa saada selkään tuntumaa treenin aikana, kylläkin selkä tuli kipeeksi seuraavina päivinä. Nykyisin saan todella hyvin selkätreenin yhteydessä selkään tuntuman.. Opettele kunnolla liikkeet äläkä tee liian isoilla painoilla, kyllä se siitä.

Kokeile kulmasoutua käsipainolla, saa hyvän venytyksen sekä supistuksen, ja varmasti ottaa selkään. Vaihtele liikkeitä, ettei selkäsi totu samoihin liikeratoihin.

Originally posted by Superman77
Ensimmäiseksi herää kysymys käytätkö vetoremmejä?? Minulla ne ainakin auttaa, eipähän hanskat hyydy ekana.

En käytä remmejä, joten olisi varmaan syytä hommata semmoset. Kiitokset vinkeistä.

Mulla tulee helvetinmoinen polte ku teen pitkää sarjaa, jossain viidentoista toiston kohdalla rupee jo itkettämään ja vielä kun vääntää jonku 3-5 siihen perään, ni ai vittu. Tosin siinä vaiheessa alkaa olla kova polte jo forkuissakin, ehkä pitäs itelleki niitä remmejä harkita joskus...

Originally posted by lazki
Saatteko yläselkään samanlaisen tuntuman ja pumpin kuin muihin lihaksiin? Liikkeinä selkätreenissä käytän ylätaljaa, t-kulmasoutua ja soutulaitetta. Olisiko vinkkejä?

Miten kauan oot treenanni? Mulla oli alkujaan ihan sama ongelma, eli en saanut poltetta enkä tuntumaa yläselkään, mutta silti kehityin. Ajan myötä aloin sitten saada tuntumaa sinnekkin, nähtävästi tekniikka ja hermotus parani.

Ylätalja eteen erilaisilla tangoilla on paras liike mun mielestä.

Re: Re: Yläselkä ja tuntuma

Originally posted by metalman
Miten kauan oot treenanni? Mulla oli alkujaan ihan sama ongelma, eli en saanut poltetta enkä tuntumaa yläselkään, mutta silti kehityin. Ajan myötä aloin sitten saada tuntumaa sinnekkin, nähtävästi tekniikka ja hermotus parani.

Oon treenannu n. 4 vuotta, joista 2 vuotta "tosissani", mutta aloin kunnolla treenaamaan selkää vasta n. 6 kk sitten. Voi olla että syynä on siis ehkä hiomattomat tekniikat tms. koska tuntuu että joissain liikkeissä hauikset tulevat enemmän pumppiin kuin selkä, vaikka yritän kohdistaa liikkeen selälle. Elikkäpä nyt varmaan hieman painoja pois, ja yritetään saada tekniikat paremmin kohdalleen.

Miten pitkiä sarjoja teet selälle? Joillakin auttaa sarjapituuksien vaihtaminen hiukan pitempiin...

Ja tottakai se mind-muscle connection kehittyy sitten ajan myötä.

Originally posted by Tonza
Miten pitkiä sarjoja teet selälle? Joillakin auttaa sarjapituuksien vaihtaminen hiukan pitempiin...

Ja tottakai se mind-muscle connection kehittyy sitten ajan myötä.

Sarjat on yleensä siinä 10-15 toistoa, koska jos yritän tehdä lyhyempää sarjaa, kärsii jo ennestään epävarma tekniikka, ja tuntuma siirtyy entistä enemmän käsien lihaksille.

Tota, ei tää nyt mikään ammattilaisen neuvo välttämättä oo, mut koita ens kerralla alottaa leuanvedolla taljassa, jatka kulmasoudulla ja viimeistele ylätaljalla eteen, kolme sarjaa kutakin ja toistot sinne kahdenkympin paikkeille jokaisessa!

Mulla ainaki tuntuma alkaa oleen kohdallaan siinä 15 toiston kohdalla, ku sä jo lopetat, kokeile vaihtelun vuoksi niitä pidempiä!

Et sä siinä enempää ku yhden treenikerran häviä, jos et tykkää, mut koittaa kannattaa...

Nii ja yks asia vielä. Mä ku teen noi 15-20 toistoani, ni mä pysäytän liikkeen ja puristan kunnolla semmosen sekunnin verran ja yritän ottaa aika hyvän venytyksen siellä toisessa päässä. Tuota sekunnin puristusta kannattaa mun mielestä kans kokeilla, jos tuntumaa hakee.
Hiukan tietysti täytyy jättää painoista pois, mut eikai meistä kukaan nykyään egopainoja käytä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Tonza
Tota, ei tää nyt mikään ammattilaisen neuvo välttämättä oo, mut koita ens kerralla alottaa leuanvedolla taljassa, jatka kulmasoudulla ja viimeistele ylätaljalla eteen, kolme sarjaa kutakin ja toistot sinne kahdenkympin paikkeille jokaisessa!

Mulla ainaki tuntuma alkaa oleen kohdallaan siinä 15 toiston kohdalla, ku sä jo lopetat, kokeile vaihtelun vuoksi niitä pidempiä!

Et sä siinä enempää ku yhden treenikerran häviä, jos et tykkää, mut koittaa kannattaa...

Selvä, pitää kokeilla, minä informoin treenituntumaa sitten tänne :). Kiitokset neuvoista :kippis1:

Hyvä keino lisätä selkä treenin tehokkuutta on ajatella, että vetää sitä tankoa kyynärpäillä!! Esim. alataljassa/ylätaljassa pidät tietenkin kiinni sormilla siitä tangosta, mutta keskityt vetämään vain kyynärpäitä liikkeen suuntaisesti. Itselläni tämä on ainakin auttanut, pieni juttu mutta toimii.

Kannattaa myöskin muistaa vetää lavoilla eikä käsillä. Selkätreeni on itsellä ainakin eniten keskittymistä vaativa treeni, että saa tuntuman juuri oikeaan paikkaan.

Itse aloitan selkäpäivän maastavedolla jota seuraa kulmasoutu tangolla, alasoutu ja kulmasoutu käsipainolla (noin siis tänään, vaihtelen melkein viikoittain, mv kyllä aina ekana).

En käytä vetoremmejä ja tuntuu jotenkin, että ottaa tosiaan käsiin enemmän kuin selkään.

Mitä mieltä tuosta maastavedosta, kannattaisiko ottaa selkätreenin viimeiseksi vai onko järkevää pitää ensimmäisenä?

miksei kukaan tee ylivetoa sillähän saa aivan älyttömän
tuntuman latseihin ja ylätalja naruilla on kans hyvä variaatio

Joo ylätalja naruilla siis straight-arm pulldown (myös tangolla sopii) on tosi hyvä viimeistelyliike, tai jos todella on tuntuman kanssa ongelmia, niin vaikka ekana liikkeenä - menee varmasti sen jälkeen perille.

Mä saan ainakin joka kerta aivan hel*etin hyvän tuntuman selkään yhdellä keinolla: lapojen peak contraction. Eli hirveä rutistus sekunnin pari aina toiston lopussa.

Originally posted by Hulkki
Mä saan ainakin joka kerta aivan hel*etin hyvän tuntuman selkään yhdellä keinolla: lapojen peak contraction. Eli hirveä rutistus sekunnin pari aina toiston lopussa.

Juuri tämä toimii, ja toistot n.12-15

Itsellä liikkeinä ylätalja eteen kapea ote/leuanveto, vipuvarsiveto ylhäältä eteen, kulmasoutu vastaotteella, alatalja. n.4-5 sarjaa per liike.

Originally posted by Richard75
Juuri tämä toimii, ja toistot n.12-15

Itsellä liikkeinä ylätalja eteen kapea ote/leuanveto, vipuvarsiveto ylhäältä eteen, kulmasoutu vastaotteella, alatalja. n.4-5 sarjaa per liike.

Sanoit joskus tekeväsi/tehneesi selälle 25 kovaa sarjaa per treeni? Kuinka "kovia" nuo 25 sarjaa ovat ja kauanko sellaiseen treeniin menee aikaa?

Itsestäni tuntuu tällä hetkellä parhaalta 3 liikettä ja yhteensä 5-7 kovaa sarjaa.

Itse tykkään monesti tehdä selälle viimeisenä liikkeenä yhden (yhden ja ainoan) sarjan alataljaa, 20 toistoa (12-15 toiston kohdalla tuntuu jo siltä, että voisi lopettaa) ja aivan piippuun. Mielestäni alatalja sopii hyvin sellaiseen viimeiseen apinaraivosarjaan, siinä pystyy vetämään itsensä aivan loppuun, kun saa sellaisen hyvän draivin/liikkeen päälle, tekniikan kuitenkaan menemättä holtittomaksi/vaaralliseksi.

n.17-20 sarjaa ihan loppuun saakka+pakkotoistot, aikaa en ole niin tarkasti seurannut, mutta n. puolitoista tuntia , riippuen fiiliksestä.

Varmaan useimpien mielestä sarjoja liikaa, mutta treenipainoissa ja selässä on kuitenkin kehitystä koko ajan ollut jo vuosia.

No vastaavasti muuhun kehitykseen en ole tyytyväinen , joten eiköhän kaikki ole vaan genetiikasta kiinni.:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom