Yläselkä ja tuntuma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä mieltä tuosta maastavedosta, kannattaisiko ottaa selkätreenin viimeiseksi vai onko järkevää pitää ensimmäisenä?

Ehdottomasti ensimmäisenä mutta vielä ehdottomampaa on että nyt yleensä viitsii tehdä kyseistä tehokkainta liikettä mitä ollaan keksitty. Kaikki kunnolliset treeniohjelmat sisältää maastavedon PISTE
Ongelmana vaan taitaa olla monille että, liike on henkisesti aika vaativa, niin kuin syväkyykkykin, ja migreeni iskee kun ajattelee edessä olevaa kyykky- tai vetohelvettiä.

Saatteko yläselkään samanlaisen tuntuman ja pumpin kuin muihin lihaksiin? Minulla on sellainen ongelma, että yläselkään en saa liikkeissä kunnon tuntumaa ja pumppikin on vähäinen verrattuna muihin lihaksiin. Liikkeinä selkätreenissä käytän ylätaljaa, t-kulmasoutua ja soutulaitetta. Olisiko vinkkejä?

Missäs maastaveto(käy muuten myös yläselkään)? Ei muuta kuin rohkeasti vaan agendalle mukaan 2-3 sarjaa maastavetoja. Ylätaljan tilalle kannattaa laittaa leuanveto lisäpainoilla myötä-ja vastaotteella. T-soutu on hyvä liike ja kannattaa säilyttää mutta soutulaitteen tilalle kulmasoutu levytangolla tai sitten vaihtelee kulmasoutua ja t-soutua ja tekee päälle soutulaitteen. Missäs on kohautukset? Olkapäätreenissäkö? Jos ei siellä niin ei muuta kuin mukaan ja niissä sitten pitäisi painotkin olla maastavedon luokkaa. Kyllä se tuntuma sieltä pitäisi pikkuhiljaa tulemaan eikä siihen tarvitse mitään älyttömän pitkää sarjaa veivata. 2-3 sarjaa/liike x 5-10, ja painoa vaan lisää tankoon mutta järjen käyttö on kuitenkin sallittua. Kannattaa sitten tehdä muutama "partials" sarjojen loppuun niin pitäisi tulla kova pumppi jos ei muuten riitä.

Noin kun tekee niin tulee saamaan treeniä seuraavina päivinä sellaisen "tuntuman" että ei meinaa pystyä lapoja liikuttelemaan tai kumartumaan. ;)

Originally posted by strong
Ehdottomasti ensimmäisenä mutta vielä ehdottomampaa on että nyt yleensä viitsii tehdä kyseistä tehokkainta liikettä mitä ollaan keksitty. Missäs maastaveto(käy muuten myös yläselkään)? Ei muuta kuin rohkeasti vaan agendalle mukaan 2-3 sarjaa maastavetoja. Ylätaljan tilalle kannattaa laittaa leuanveto lisäpainoilla myötä-ja vastaotteella. T-soutu on hyvä liike ja kannattaa säilyttää mutta soutulaitteen tilalle kulmasoutu levytangolla tai sitten vaihtelee kulmasoutua ja t-soutua ja tekee päälle soutulaitteen. Missäs on kohautukset?

Aikalailla samoilla linjoilla olen. Maastaveto aina ensimmäisenä liikkeenä, mutta ohjelmassa vain joka toinen viikko. Kolmanteen kovaan sarjaan ei riitä enää ruutia. Toisena liikkeenä leuanveto lisäpainoilla, ylätaljaa ainoastaan joskus ns. kevyempänä päivänä. Kulmasoutu vuoroin maastavedon kanssa ykkösliikkeenä, muuten selkätreenin lopussa alataljan kanssa vuorotellen. Kohautuksia ei tule juuri tehtyä, tuntuvat maastavedot kasvattavan epäkkäitä ihan riittävästi saaden hartiat näyttämään entistäkin kapoisemmilta :).

Originally posted by strong
Missäs maastaveto(käy muuten myös yläselkään)? Missäs on kohautukset? Olkapäätreenissäkö?

Juu, teen maastavetoa (tosin yritän tehdä suorin jaloin) alaselkä-/vatsapäivänä ja kohautuksia käytän epäkästreenissä, joka on kyllä samalla kertaa yläselkätreenin kanssa.

Käytättekö muuten maastavedossa vetoremmejä? Itse en käytä ja nuo viimeiset toistot onkin aina sellaisia sormenpäissä roikkuvia :)

Olen hienosti järkeillyt, että kun en käytä remmejä enkä vyötä niin tulee lihaksille enemmän työtä eikä jää joku paikka sen vuoksi huonommalle, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Originally posted by jarkko
Käytättekö muuten maastavedossa vetoremmejä? Itse en käytä ja nuo viimeiset toistot onkin aina sellaisia sormenpäissä roikkuvia :)

Olen hienosti järkeillyt, että kun en käytä remmejä enkä vyötä niin tulee lihaksille enemmän työtä eikä jää joku paikka sen vuoksi huonommalle, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Tästä on paljon keskusteltu forumilla.

kokoomalause voisi olla:
funktionaalisen voiman hankintaan menetelmäsi on juuri oikea, kehonrakennukseen taas resurssien hukkaamista.

Originally posted by S225T
Tästä on paljon keskusteltu forumilla.

kokoomalause voisi olla:
funktionaalisen voiman hankintaan menetelmäsi on juuri oikea, kehonrakennukseen taas resurssien hukkaamista.

Tai pikemminkin resurssien käyttämättä jättämistä, kun puhutaan selän lihasten maksimaalisesta kiusaamisesta.

Ajattelin käyttää kaikissa joissa tuntuu, että menee muuten käsille. Eli mv, taljat, kulmasoutu yms joissa "raskaat" painot.

Jep, jos massaa haetaan on turha vetää submaksimaalisia painoja raskaissa selkäliikkeissä ainoastaan sen takia, että ei halua forkkujen jäävän jälkeen.

Itse pidän remmejä kaikissa maastavedoissa ja pitkissä selkäsarjoissa (lyhyemmät ja raskaammat sarjat pystyy tekemään ilmankin).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mullakin on usein ne remmit kiinni koko sarjan ajan. siinä pystyy mun mielestä paljon paremmin keskittymään VAIN treenattavaan lihakseen, paino pysyy kädessä tavallaan itsekseen. Forkut treenataan sit erikseen. Eri juttu olis sillon jos tuntuts että näppivoimat ja forkut jää jälkeen..

Hyväksi havaittu tapa mulla on tehdä veto ilman remmejä ja sitten fiiliksen mukaan muita selkäliikkeitä remmien kanssa.

Originally posted by meitsi
Hyväksi havaittu tapa mulla on tehdä veto ilman remmejä

Et taida puhua nyt selän lihasten maksimaalisesta kurittamisesta?

Originally posted by Hannibal
Et taida puhua nyt selän lihasten maksimaalisesta kurittamisesta?

Ekana liikkeenä tehtynä ei ole tarkoituskaan repiä kaikkia mehuja irti. Tosin näin käy usein mutta kyllä mulla esimerkiksi loppuojennusvoima loppuu aikaisemmin kuin käsien puristusvoima. Siis en koe forkkujen olevan rajoittavana tekijänä vedossa. En ole muuten koskaan kokeillut remmejä tässä vaikka esim teen yleensä aina esim alataljan remmeillä (pakko).

HUOM. Otteena vedossa mulla on tästä syystä toinen käsi myötä- ja toinen käsi vastaotteella. Tä voi olla syynä eriäviin kokemuksiin.

Toi selkä oli mulla kans alussa ongelma. Tuntumaa selkään aloin saada sen jälkeen kun aloin vetää leukoja ja tekemään alataljasoutua yhdellä kädellä. Heti kun aloin noita liikkeitä tekemään niin tuntuma oli mahtava ja kohta sain hyvän tuntuman myös muissa liikkeissä. Ja vetoremmeistä omia kokemuksia, aikoinaan joku iso äijä kehoitti ostamaan remmit jotka ostinkin. Yritin treenata remmien kanssa mutta remmit lensi treenikassin pohjalle hyvin pian (siellä vieläkin). Yhteensopimattomuus remmien kanssa on tuottanut tulosta, puristusvoimat on kasvanut valtavasti entiseen verrattuna.

Joo, käytin remmejä silloin kun olin vahvimmillani. Mutta nyt taas LIIAN pitkän tauon jälkeen olen jättänyt toistaiseksi remmit kotiin. Näppivoimat kun ovat aika heikot, niin yritän näin parantaa niitä. Mutta sit kun sarjapainoissa ollaan lähes vanhalla tasolla, niin remmit tulevat kyllä mukaan!

Ja sitten vinkki remmien ostajille. Älkää ostako semmosia pitkiä nahkaremmejä, sillä omien kokemuksieni mukaan, leveämmät ja lyhyemmät kangasremmit ovat paljon parempia. Itselläni Better Bodiesin remmit, jotka ovat omien kokemuksieni perusteella parhaat.

Originally posted by hiliviuskas

Ja sitten vinkki remmien ostajille. Älkää ostako semmosia pitkiä nahkaremmejä, sillä omien kokemuksieni mukaan, leveämmät ja lyhyemmät kangasremmit ovat paljon parempia. Itselläni Better Bodiesin remmit, jotka ovat omien kokemuksieni perusteella parhaat.

Itse en nykyään käytä remmejä kuin kulmasoudussa tangolla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nahkaremmit ovat kangasremmejä paremmat. Omien kokemusten perusteella nahkaremmit saa paremmin kiristettyä tangon ympärille ja ne eivät luista suorituksen aikana. Voi olla, että ne kangasremmit jotka omista ovat huonot, mutta koskaan en enään nahkaremmeistä luovu!

Originally posted by Danger
Itse en nykyään käytä remmejä kuin kulmasoudussa tangolla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nahkaremmit ovat kangasremmejä paremmat. Omien kokemusten perusteella nahkaremmit saa paremmin kiristettyä tangon ympärille ja ne eivät luista suorituksen aikana. Voi olla, että ne kangasremmit jotka omista ovat huonot, mutta koskaan en enään nahkaremmeistä luovu!

Tämä käsitys mullakin oli kun ostin omat remmini. Kokeilin salilla salinpitäjän kangasremmejä, tuntuivat tosi hyviltä, kunhan kiristi kunnolla. Ostin semmoiset mutta ajattelin ostosta tehdessäni että "no käytetään näitä nyt hetki ja ostetaan sitten nahkaremmit kun olen sellaisia jossain kokeillut".
No pääsin sitten joskus nahkaisia kokeilemaan ja pettymys oli suuri, sillä remmit oli hankalampi saada kiinni (pitkät ja löysät, päinvastoin kuin kankaiset, jotka käytössä taipuvat mutoonsa), toki kyse oli myös siitä että ekaa kertaa ne kiristin. Kangasremmit eivät myöskään paina niin paljoa ranteista kuin nahkaiset, jos on kapeahkot ranteet kuten mulla.

Joo kyllä ne kulmasoudussa sais olla ne remmit... Mulla on siinä semmonen ilmiö että tanko alkaa hieman valua tuonne sormiin päin, varsinki vasemmassa kädessä ilman remmejä. (En tiiä haittaako muuten treeniä mutta vituttaa! :D) Joku valopää oli keksiny pölliä salin remmit niin eipä ole nyt remmejä.

Tuosta tuntumasta: Tuntuman saan soutuliikkeillä, ja harrastan aika hartaasti kulmasoutua ja käsipainosoutua. Ylätaljassa en ole saanu kunnon tuntumaa oikein koskaan ja leuanvetoon on liikaa painoa että saisin tuntuman haettua liikeradan kautta. leukoja vedän lähinnä hauiksille kapealla vastaotteella.

Originally posted by lazki
Selvä, pitää kokeilla, minä informoin treenituntumaa sitten tänne :). Kiitokset neuvoista :kippis1:

No niin, selkätreenejä on pari takana, kokeilin noita Tonzan ehdottamia pitempiä sarjoja (15-20 toistoa) ja kyllä sillä tavalla paremman tuntuman sain. Hieman meinaa vielä tekniikka pissiä, vedän liikaa käsillä --> hauikset pumppiin. Mutta kyllä se siitä varmasti lähtee menemään, on se menossa jo parempaan päin :)
Kiitokset kaikille vinkeistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom