Yhteiset rahat vuonna 2009, kenelläkään?

Makuasia, mut must se ei oo yhteist elämänmukavuutta et miehel ei ois rahaa ja sit se saa esimerkiksi näytönohjaimen ja mä pohdin et millä maksaisin ton ja ton ja onkohan mul kaupas kaikkeen varaa ja talouteni kaatuis toisen takia.

Rehellinen mielipiteeni on, että kaikissa suhteissa ei ilmeisesti tunneta yhteisvastuullisuutta ollenkaan. Edes käsitteenä.

Haluaisin myös huomauttaa, että luottokortin omistaminen ei tee ihmisestä rikkaampaa vaan pahimmassa tapauksessa entistä köyhemmän. Se, että joutuu ostamaan luottokortilla, kun varat ei riitä, on huono asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan selkeästi vastaukset jakaantuu niin, että vanhemmat keskustelijat, enemmän tienaavat ja perhettä saaneet jakavat rahansa useammin, kuin nuoret ja lapsettomat. Mitä tästä voi päätellä? Oppia ikä kaikki ja ymmärretään oikeasti, että raha on vain rahaa niin kuin Mikekin sanoi.
Sen verran korjaisin tuota, että raha on vain rahaa silloin kun sitä on riittävästi. Silloin kun se on tiukalla, se saa toisinaan valitettavan suuren merkityksen elämässä.

Paljon mahdollista, johtuuko sitten vanhempien elämänkokemuksesta vai vaan ajan ja käsitysten muuttumisesta ylipäätään? Aikana jolloin ~60% avioliitoista (muista liitoista puhumattakaan) päättyy eroon en koe huonona asiana, että kyky ja halu itsenäiseen taloudenpitoon säilyy. Vai onko nykyliitoissa vikana se ettei raha-asiat oo pakkoyhdistämässä? "Meidän liiton peruskivi on yhteinen 40 vuoden asuntolaina" sanoi Pekka ja Pirkko Hallikaiselle Tuttu juttu Show:ssa :haart:

En ala enää lainaamaan joka kohtaa ja jankkaamaan turhaan. Hyviä pointteja vässylläkin, vaikken olekaan samaa mieltä.

Ylläolevaan jatkan kuitenkin vielä lyhyesti.

En mä oikeastaan tarkoittanut vanhempien ihmisten elämänkokemusta vaan sitä että kolmenkympin tietämillä ollaan todennäköisemmin päästy jo siihen kestävämpään parisuhteeseen jossa talousasiat näyttelee suurempaa roolia kuin nuorempana. Toisaalta rahaa on monesti enemmän eikä siitä "omasta" olla enää niin tarkkoja. Nuorempana ajatellaan asioista ja parisuhteista vielä hiukan toisin. En usko että ajat ja käsitykset olisi suuremmin muuttuneet.

Tuossa kuitenkin näen yhden nykysuhteiden epäkohdan. En ymmärrä miksi muiden liittojen eroprosenttien pitäisi vaikuttaa mitenkään toimintaan omassa liitossa jos se perustuu täydelliseen luottamukseen ja molemmat on sitä mieltä että yhdessä pysytään ikuisesti. En näe mitään tarvetta itsenäiseen taloudenhoitoon jos liiton molemmat osapuolet ovat sitä mieltä että tosiaan ollaan yhdessä nyt ja jatkossakin. Ja tosiaan pidän käsittämättömänä sitä että jo liiton kestäessä ajatellaan mahdollista eron hetkeä ja mietitään "hävitäänkö" siinä tilanteessa mahdollisesti jotain. Koko "häviämisen" käsite on absurdi kun on kuitenkin yhdessä eletty suhteessa.

Mäkin inhoan laskuja ja paperitöitä muttei yhteinen talous sitä hommaa yhtään lisää, joskaan ei vähennäkään. Raha tätä maailmaa (ainakin mun) pyörittää. En pidä yhteistä talousasioita sitoutumisen mittarina enkä missään tapauksessa keskeisenä osana parisuhdetta vaan ihan tavallisena osana sitä niinkuin esimerkiksi kodinhoitoa. Eihän sitä siivotakaan vain omia jälkiä tai pidetä jotain kirjaa että kuka teki mitäkin. Miksi ihmeessä raha-asioista.

Jos kykenee osallistumaan yhteiseen elämään omalla sovitulla panoksellaan miksi altistaa omia mielihalujaan/haaveitaan mihinkään keskusteluihin. Moottoripyörä on siitä hyvä esimerkki että sen on maailman typerin ja huonoin sijoitus (trust me on this, mulla on 2 prätkää ja olen vakaasti tuota mieltä) ja mikä tahansa on järkevämpää hankkia kuin sellainen. Omat mielihalut/teot eivät siis mahdu parisuhteeseen/perheeseen? Mullakin on naapurusto täynnä näitä MV Agustan ihailijoita, jotka haaveilevat prätkästä ensi kesänä vaikka komitea tulee nyt aina ja iänkaikkisesti keksimään järkevämpiäkin hankintoja vaikka kesämökit on ostettu, keittiöt rempattu ja lapsille on kengät jalkaan.
No sen takia kaikki hankinnat altistetaan keskusteluihin koska eletään parisuhteessa jossa asioita on tapana jakaa sen toisen kanssa. Mutta ei meilläkään mikään komitea kokoonnu. Keskustelut voi olla hyvin lyhyitä, ilmoitusluontoisia asioita. Kyllä mun puoliso mulle ainakin moottoripyörän suo ihan mielellään vaikka tietää että se on sama kuin polttais rahaa takassa. Tokihan nämä mielihalut kuuluu perheeseenkin. Kyllä mäkin parit saatanan kalliit korut olisin voinut jättää ostamatta ja olisin eläny itse leveämmin ne ajat mutta miksi ihmeessä olisin itsekäs puolisoni suhteen.

Pakko kyllä kallistua tässä Vässyn kannalle. Jos perusasiat on hankittu, niin mulle on henkilökohtaisesti tärkeää, että mun ei niin sitten millään tavalla tarvitse kysyä lupaa tiettyihin hankintoihin. En myöskään halua joutua kysymään lupaa saada tehdä tiettyjä asioita. Kai siinä tulisi vain tunne siitä, että en muka itse tajuaisi, minkäsuuruiset ostokset/teot ovat sopivia tulotasoon/parisuhteen vakavuuteen nähden ja mitkä eivät. Näin siis vaikka ne hankinnat/teot varmasti olisivat sellaisia, joihin se lupa heltiäisi.

Vähän kuin Itä-Saksassa. Jos ei ole tehnyt mitään väärää, voi myös huoletta paljastaa kaiken Stasille. Mut ku mä en siltikään halua.

Ei se yhteinen tili varmasti mikään keskeinen osa parisuhdetta ole kenellekään yhteistiliä pitävälle. Käyttäytymistä se kyllä voi ohjata ja nimenomaan siihen suuntaan, että tähdätään yhdessä niihin isompiin juttuihin, kuten mopoihin ja keittiöremontteihin. Itse ainakin haluan miehelleni sen mopon, kun hän sitä niin kovasti haluaa ja jos hän näkis, että mää haluisin keittiörempan, niin ihan varmana haluais että saisin sen. Molempien vaan tarvii olla tietoisia sen toisen unelmista, mihin sitä rahaa joskus halutaan käyttää, jotta voidaan yhdessä niitä erillisiäkin unelmia toteuttaa. Mieluummin mää ainakin autan toista saamaan sen mitä tiedän hänen haluavan, kuin että se tuo yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta mopon pihaan. Mistä päästäänkin suunnitelmallisuuteen ja takaisin yhteisvastuullisuuteen, joita pidän järkevän rahankäytön perustana.

Kai se tärkeintä on, että systeemi sopii molemmille, yhteinen tai erillinen tai jotain siltä väliltä.

Ei ole meillä ollut mitään yhtä yhteistä tiliä, eikä tule olemaankaan.

Molempien tilit tulee omille tileille, siitä sitten summa x yhteiselle "lainatilille", josta menee kaikki asumisen kulut yms. pakolliset jutut.

Sitten maksellaan bensoja ja ruokia vähän senmukaan miten kummallakin on rahaa.

Kumpikin kustantaa omat hömpötyksensä ite jos sellaisia haluaa suorittaa, kuten myös omat puhelinkulunsa. Tosin pakettiliittymille kiitos siitä, että nuo puhelinkulut on erittäinkin tarkkaan saman verran joka kk.

Itse pistän AINA tietyn osan tilistä jemmaan, muuten sitä rahaa ei olisi ikinä sinne jemmaan kun uusi tili saapuu tilille. Vaimo tekee suurinpiirtein samoin, tosin meidän säästöillä on aina vähän eri intressit, vaikka lopulta samaan kakkuun meneekin. ;)

Eli periaatteessa rahat on yhteiset, mutta teknisesti ne sijaitsee eri paikassa.

Tolla "molemmilla on omat käyttörahat" systeemillä on se hiton hyvä puoli, että kun sitä rahaa ei liikaa ole, niin siinähähän kärsii jos elää yli varojensa ja vinguttaa korttia esim. baarissa kun kännissä ei ole köyhä eikä kipeä.

Ja ne jotka sanoo, ettei sillä rahalla ole väliä ja että se on vain rahaa, on sitä yleensä senverran, ettei tartte aina katsoa mitä ostaa. Ehkä sitä joskus itsekin pääsee ajatteleen noin. ;)

Rehellinen mielipiteeni on, että kaikissa suhteissa ei ilmeisesti tunneta yhteisvastuullisuutta ollenkaan. Edes käsitteenä.

Haluaisin myös huomauttaa, että luottokortin omistaminen ei tee ihmisestä rikkaampaa vaan pahimmassa tapauksessa entistä köyhemmän. Se, että joutuu ostamaan luottokortilla, kun varat ei riitä, on huono asia.

Mä en vaan tajua miksi yhteisvastuullisuuden täytyy koskea henkilökohtaisia asioita. Mun mielestä se ei liity mitenkään raha-asioihin niin kauan kun ei ole esimerkiksi lapsia ja molemmilla on raha-asiat kuitenkin kunnossa. Musta vaan raha ja rakkaus ei kuulu yhteen, ja meillä ne onkin erikseen. :)Aikaisemmin mainitsin, että toki omaa rakasta jelpataan jos tulee sellainen tilanne.

Ja mitä luottokorttiin tulee, kukas tässä nyt on sanonut että se rikkaamaksi tekee? Jos osaa käyttää luottokorttia, niin siitä ei ole mitään haittaa. En näe mitään pahaa siinä, jos joskus käytää luotolta esim.200€ ja maksaa heti kahden viikon päästä sen takaisin. En mä ainakaan jätä edes pariksi kuukaudeksi sitä vajeeseen vaan maksan sen heti ns. nollille. Se ei vie mua minkäänlaisiin rahavaikeuksiin, mutta helpottaa siinä, että saan mitä haluan.

Esim. minä halusin hienon auton mutta avokki ei ollut halukas sijoittamaan n. 15 000 € autoon, koska on sitä mieltä, että huonommalakin pääsee.

Tuollaisenkaan tuskin kuka vaan suostuisi. Vaikka omat rahat onkin omia rahoja niin 15 000€:lla ostaa aika monta maitopurkkia.

Omissa rahoissa onkin se hyvä puoli, että kun ne on OMIA niin niillä voi ostaa vaikka jaguarin kauppa-autoksi, eikä se ole yhteiselosta pois (eikä toisella ole siihen mitään sanomista, ei siihen tarvita toisen suostumista). Mä olen myös ilmoittanut, että mä en rahojani aio autoon laittaa, mies ostakoon sellaisen kulkupelin aikanaan kun parhaakseen katsoo. Mä haluan sijoittaa rahani johonkin ihan muuhun.

Omissa rahoissa onkin se hyvä puoli, että kun ne on OMIA niin niillä voi ostaa vaikka jaguarin kauppa-autoksi, eikä se ole yhteiselosta pois (eikä toisella ole siihen mitään sanomista, ei siihen tarvita toisen suostumista). Mä olen myös ilmoittanut, että mä en rahojani aio autoon laittaa, mies ostakoon sellaisen kulkupelin aikanaan kun parhaakseen katsoo. Mä haluan sijoittaa rahani johonkin ihan muuhun.

Onko se nyt ihan noin? Jos asutte vaikka vuokrakaksiossa ja mies haaveilee Jaguarista ja sie omakotitalosta. Tässä tilanteessa Jaggen osto on suoraan pois tulevaisuuden suunnitelmista. Käytetty raha on aina pois jostain muusta.

En usko, että tuo toimisi kovinkaan monessa parisuhteessa.

Onko se nyt ihan noin? Jos asutte vaikka vuokrakaksiossa ja mies haaveilee Jaguarista ja sie omakotitalosta. Tässä tilanteessa Jaggen osto on suoraan pois tulevaisuuden suunnitelmista. Käytetty raha on aina pois jostain muusta.

Njaa. Kaikki asiat on mahdollista ostaa yhdessä tai erikseen. Asunto on projekti, johon molemmat halusimme sitoutua, joten kauppakirjassa on molempien nimet. Jos mies haluaa lisäksi ostaa jaguarin, en mä ymmärrä, miten se multa ois pois kun meillä on erilliset lainat. :D Jos minä haluaisin ok-talon ja mies ei, on aivan sama onko rahat yhteisiä vai ei, tuskin me sitä taloa ostettaisiin vain siksi, että minä haluan.

Ei erilliset rahat tarkoita, etteikö mitään voisi ostaa yhdessä. Ihan samalla lailla kuin yhteistaloudessakin, isoissa hankinnoissa neuvotellaan, onko kyse asiasta jota molemmat haluaa. Jos ei, toinen voi ostaa sen omilla rahoillaan. Mä esimerkiksi halusin ehdottomasti uudet kylppärin kaapit uuteen kämppäämme ja kun mies ei lämmennyt, tarjouduin maksamaan ne ihan itse.

Mä en vaan tajua miksi yhteisvastuullisuuden täytyy koskea henkilökohtaisia asioita. Mun mielestä se ei liity mitenkään raha-asioihin niin kauan kun ei ole esimerkiksi lapsia ja molemmilla on raha-asiat kuitenkin kunnossa. Musta vaan raha ja rakkaus ei kuulu yhteen, ja meillä ne onkin erikseen. :)Aikaisemmin mainitsin, että toki omaa rakasta jelpataan jos tulee sellainen tilanne.

Ja mitä luottokorttiin tulee, kukas tässä nyt on sanonut että se rikkaamaksi tekee? Jos osaa käyttää luottokorttia, niin siitä ei ole mitään haittaa. En näe mitään pahaa siinä, jos joskus käytää luotolta esim.200€ ja maksaa heti kahden viikon päästä sen takaisin. En mä ainakaan jätä edes pariksi kuukaudeksi sitä vajeeseen vaan maksan sen heti ns. nollille. Se ei vie mua minkäänlaisiin rahavaikeuksiin, mutta helpottaa siinä, että saan mitä haluan.

Siitä sun kirjoittelusta sai sellaisen kuvan, että luottokortin käyttäminen on ihan vitun siistii ja on niin sairaan hienoo ostaa sillä vaikka rahaa ei oikeestaan ookkaan (ja että sitä tulee käytettyy enemmänkin koko ajan kuin joskus, koska se on niin siistii ja rahat koko ajan lopussa). Ku se uus mekko vaan on niin hieno, että se on pakko saada, vaikka sit söis pelkkää makaronia seuraavat pari viikkoa.

Ehkä suurin näkemysero onkin juuri tuossa, kun sanoit, että raha-asiat on henkilökohtaisia asioita. Kaikkien parien maailmassa kyse ei ole henkilökohtaisesta asiasta. Monet on perustellu erillisiä rahoja sillä, että kun ovat itse tienanneet ne rahat. No, meillä pelataan yhteiseen pussiin, koska se on molempien etu, riippumatta siitä, kuka ne rahat on tienannu. Suurin ideologia tässä takana lienee se, että molemmat haluaa toisen parasta myös taloudellisesti siinä missä muillakin osa-alueilla ja haluaa tarjota omastaan kaiken sen minkä voi, jotta voidaan keskittyä muihin kuin raha-asioihin.

Esimerkiksi meillä tilanne lähti ihan luonnostaan näin päin, kun en itse voinut sivusta katsoa sitä, että yksi syö halpisjauhelihaa ja toinen kanaa, kun esim ruoasta nauttiminen on kivempaa kaksin kuin yksin. Siitä sitten on alettu tekemään ratkaisuja, joissa kaikki laskut tulee aina maksettua, riippumatta siitä, kenen laskuja ne on. Koska samassa veneessä ollaan kuitenkin ja laskut on maksettava. Toinen syy oli se, että erään bonuskortin saamiseksi piti avata tili, ja kun molempien ostokset kerryttää bonuksia samalle tilille, niin olis jotenkin väärin, että se tili olis vain yhden nimissä.

Taskuamatsoni kysyi, mitä hyötyä siitä yhteisestä tilistä on. No, jos ihan raha-asioita ajatellaan, niin esim se, että kun kahden ihmisen rahat on yhdellä tilillä, me saadaan paljon suurempi korko vuodessa sille rahalle, joka siellä makaa, kuin jos ne rahat olis erillään muilla tileillä. Esim useissa pankeissa korko maksetaan kuukauden alimman saldon mukaan. Jos saldo käy lähellä nollaa edes yhtenä päivänä kuussa (kuten molemmilla on säännöllisesti käynyt), niin korkoa ei tule yhtään vuoden aikana. Kun nyt yhteinen tili on pankissa, jossa maksetaan päiväkorko, ja mitä suurempi potti siellä makaa edes muutaman kerran kuussa, tuo enempi sitä vuosikorkoakin. No, eihän tällä rikastumaan pääse, mutta pelkästään periaatteen vuoksi tehdään kyllä tyhmempiäkin juttuja. Toinen hyvä syy yhteistileille olisi sitten se, että ei tarvitse tehdä tilisiirtoja (niin automaattiseksi kuin osan niistä voisikin tehdä), vaan kaikki isommat hankinnat voidaan tehdä suoraan molempien omistamalta tililtä.

Tässä on paljon parjattu sitä, että rakkautta ja raha-asioita ei sovi sotkea. Vaikka olenkin sitä mieltä, että yhteisistä rahoista tulee varmempi tunne yhteisten unelmien saavuttamisesta, niin en pidä raha-asioita minään parisuhteen osana. Se on osa parin välttämättömien asioiden hoitamista ja me ollaan huomattu, että meillä tämä toimii hyvin. Väittäisin, että jos rahat ei olisi yhteiset, niin sitä rahaa valuisi paljon hukkaan juurikin kaikkeen turhaan. Nyt sen sijaan tähdätään systemaattisesti unelmien toteuttamiseen ja kun molemmat on koko ajan kartalla rahatilanteen suhteen, niin on helppo pysyä ajantasalla siitä, mitä valintoja pitää tehdä, jotta ne unelmat toteutuu.

Ehkä ne, jotka on vedonnu sitoutumisen asteeseen näissä raha-asioiden hoitamismalleissa, ajattelee sen niin, että kun ollaan yhdessä siinä samassa veneessä, niin niiden raha-asioiden kanssa ei seilailla eriteillä, vaan yhdistetään ne varat, saadaan enemmän ostovoimaa ja työskennellään tavoitteellisemmin niitä unelmia kohti. No, tää oli vaan spekulaatiota, en tiedä miten muut tarkalleen ottan sen ajattelee, muuta kuin että yhteinen elämä on yhteinen elämä raha-asioineen kaikkineen.

Mää ajattelen myös niin, että sen tasavertaisuuden tulee säilyä tuloeroista huolimatta. Voisin ihan hyvin tarjota miehelleni vaikka sapattivuoden töistä joskus kymmenen vuoden päästä, jos se on mun silloisella tulotasolla mahdollista. Eri töistäkin maksetaan erilaisia määriä rahaa, ja jos sitä arkea aletaan eriarvoistamaan sen perusteella, että yks on vaikka yksityinen hammaslääkäri ja toinen siivoojana. Molemmat kuitenkin käy töissä yhtä monta tuntia päivässä ja tekee panoksensa. Monessa tilanteessa koulutustaustakin voi olla ihan sama, mutta silti toiselle maksetaan tonni vähemmän kuussa rahaa. Silti sen toisen työ ei siinä parisuhteessa tarvi olla yhtään sen vähempiarvoista. Ainakin mulle on tärkeämpää, että mies saa tehdä sitä työtä mitä haluaa tehdä, vaikka se tarkoittaisi pienempiä kuukausituloja. Kunhan tykkää työstään. Tässä varmaan monilla onkin se, että työtä tehdään vain rahan takia, kun itseäni raha motivoi vain vähän. Teen työtä, koska se on mielenkiintoista ja siinä oppii uusia asioita (ammatinvalintakysymys toki).

Joku pointti oli vielä, mut kerkein jo unohtaa.

Mää ajattelen myös niin, että sen tasavertaisuuden tulee säilyä tuloeroista huolimatta.

Taas rautalankaesimerkki.

A tienaa 20k€
B tienaa 50k€

Onko perheen elintaso tuolloin A:n, B:n vai jonkun välimallin mukaan. On varmasti tapauskohtaista. Helposti tulee mieleen, että jos laitetaan kaikki rahat yhteen kekoon niin niitä tulee helpommin käytettyä. Joku ajattelee, että no sehän on tarkoituksena joten kaikki voittaa.

Aina palkka ei ole sama asia kuin elintaso.

Njaa. Kaikki asiat on mahdollista ostaa yhdessä tai erikseen. Asunto on projekti, johon molemmat halusimme sitoutua, joten kauppakirjassa on molempien nimet. Jos mies haluaa lisäksi ostaa jaguarin, en mä ymmärrä, miten se multa ois pois kun meillä on erilliset lainat. :D Jos minä haluaisin ok-talon ja mies ei, on aivan sama onko rahat yhteisiä vai ei, tuskin me sitä taloa ostettaisiin vain siksi, että minä haluan.

Ei erilliset rahat tarkoita, etteikö mitään voisi ostaa yhdessä. Ihan samalla lailla kuin yhteistaloudessakin, isoissa hankinnoissa neuvotellaan, onko kyse asiasta jota molemmat haluaa. Jos ei, toinen voi ostaa sen omilla rahoillaan. Mä esimerkiksi halusin ehdottomasti uudet kylppärin kaapit uuteen kämppäämme ja kun mies ei lämmennyt, tarjouduin maksamaan ne ihan itse.

Siis ootteko ihan tosissanne sitä mieltä että on oikeudenmukaista että esimerkiksi meidän asunnon velka (arvo noin 250000e) olisi jaettu tasan molempien kesken. Tällöin minulla ei olisi mitään ongelmaa maksaa omaa osuuttani ja ostella sen jälkeen Jaguareja kun taas puolisoni voisi ostaa sukat muutaman kerran vuodessa. Ehei. Laina, kuten kotikin, on yhteinen ja sitä hoidetaan yhteisvastuullisesti omien tulotasojen mukaan. Ei se multa ole pois vaikka käyttäisin koko tilini lainanhoitokuluihin jos puolisoni haluaisi siinä kuussa käyttää oman palkkansa johonkin mukavampaan. Toisaalta puolisoni tietää omat mielihaluni eikä ole mitään ongelmaa tuoda sitä moottoripyörää pihaan koska tahansa. Ostaa mulle vielä uudet ajokamatkin jos oma tili meni kokonaan. Eikä nämä ole mitään lahjoja vaan yhteistä rahankäyttöä.

On käsittämättömän itsekästä ajatella ettei voida yhdessä hankkia ja maksaa esimerkiksi kalusteita yhteiseen kotiin. Kertooko se hyvästä parisuhteesta että toinen joutuu maksamaan oman kodin uudistamisesta yksin kun toinen haluaa käyttää omat rahansa (miehen ollessa kyseessä) todennäköisesti leveeseen elämään. Parisuhde on antamista, rakastamista, unelmien toteuttamista, yhdessä.

Modifiedia peesaan. Käytetty raha on perheen rahaa ja se on aina pois jostain muusta. Näissä tapauksissa mistä tässä on kirjoitettu, täytyy olla niin että tulot ovat hyvin samantasoiset eikä toinen ole lähitulevaisuudessa jäämässä esimerkiksi vanhempainvapaalle.

Siitä sun kirjoittelusta sai sellaisen kuvan, että luottokortin käyttäminen on ihan vitun siistii ja on niin sairaan hienoo ostaa sillä vaikka rahaa ei oikeestaan ookkaan (ja että sitä tulee käytettyy enemmänkin koko ajan kuin joskus, koska se on niin siistii ja rahat koko ajan lopussa). Ku se uus mekko vaan on niin hieno, että se on pakko saada, vaikka sit söis pelkkää makaronia seuraavat pari viikkoa.

Esimerkiksi meillä tilanne lähti ihan luonnostaan näin päin, kun en itse voinut sivusta katsoa sitä, että yksi syö halpisjauhelihaa ja toinen kanaa, kun esim ruoasta nauttiminen on kivempaa kaksin kuin yksin. Siitä sitten on alettu tekemään ratkaisuja, joissa kaikki laskut tulee aina maksettua, riippumatta siitä, kenen laskuja ne on. Koska samassa veneessä ollaan kuitenkin ja laskut on maksettava. .

No ne olikin esimerkkejä vain, että mulla on se päätösvalta itse tienaamiin ansioihini. Ja pointtini vaan oli se että sitä varten voi jokainen hankkia sen luottokortin että voi hoitaa sellaiset tilanteet itse eikä tarvitse olettaa toisen maksavan omista vähistä rahoistaan. Kuitenkin yleensä syypää siihen huonoon tilanteeseensa on aina se itse ihminen, joten en näe tälläin syytä toisen maksella niitä.

Mitenkäs sitten sellanen tilanne, jossa toisella on ennestään velkaa? Kaikki on samassa veneessä? Haluaisit siis alkaa makselemaan toisenkin vanhoja velkoja, vai?

Kyllä muakin joskus harmittaa kun toinen syö sitä halpisjauhelihaa - ja ruokaa, ja toki tehdään välillä yhdessä ruokaa huolimatta siitä, kumpi on ostanut (jos se vaan molemmille maistuu ja molemmat tulee samaan aikaan kotiin), mutta kysehän on juuri siitä mihin haluaa omat rahansa sijoittaa: Toinen voi haluta syödä sitä halpisjauhelihaa ja laittaa loput rahansa vaikka elektroniikkaan, jos se tekee iloiseksi. Toiselle taas ruoka on tärkeempi sijoitus ja jättää elektroniikat väliin. Eli molemmat saa mitä haluaa.

Mitenkäs sitten sellanen tilanne, jossa toisella on ennestään velkaa?

Tuo kysymys ei ollut mulle suunnattu, mutta se itseasiassa osuu omaan tilanteeseen, joten näin meillä.

Toi on ainakin meillä yksi asia, joka hiukan "tasoittaa tilannetta".
Eli mulla on parempi palkka, mutta mulla on myös entistä velkaa (typerä asuntokauppa, jossa jäin tappiolle). Maksan itse kokonaan ne omat velkani, johon toisella osapuolella ei ole mitään osuutta, mutta vastaavasti nykyiset asumiskulut yms. yritetään tasata.

Eli vaikka mulla on parempi palkka niin mulla ei silti ole juuri sen enempää rahaa käytössä.

Jos mulla ei entistä velkaa olisi, mulla olisi mahdollisuus maksaa nykyistä velkaa isompi osuus ja niin tulen tekemäänkin kun muutaman vuoden päästä pääsen vanhoista veloista eroon.

Siis ootteko ihan tosissanne sitä mieltä että on oikeudenmukaista että esimerkiksi meidän asunnon velka (arvo noin 250000e) olisi jaettu tasan molempien kesken.

On käsittämättömän itsekästä ajatella ettei voida yhdessä hankkia ja maksaa esimerkiksi kalusteita yhteiseen kotiin. Kertooko se hyvästä parisuhteesta että toinen joutuu maksamaan oman kodin uudistamisesta yksin kun toinen haluaa käyttää omat rahansa (miehen ollessa kyseessä) todennäköisesti leveeseen elämään.

Kukin tyylillään. Mä näen asian niin, että ei pidä ostaa kalliimpaa asuntoa kuin mihin on varaa.

Toiset on luonnostaan säästäväisempiä kuin toiset. Ei se mun mielestä oo mikään parisuhdekeskustelun paikka, jos mä haluan uudet kylppärin kaapit ja miehen mielestä kylppärin vanhat kaapit kelpaa vallan hyvin. Kyse on rahankäytöstä, ei yhtään mistään muusta. Meillä miellytetään toista ihan jollain muulla kuin rahalla. :D

Taas rautalankaesimerkki.

A tienaa 20k€
B tienaa 50k€

Onko perheen elintaso tuolloin A:n, B:n vai jonkun välimallin mukaan. On varmasti tapauskohtaista. Helposti tulee mieleen, että jos laitetaan kaikki rahat yhteen kekoon niin niitä tulee helpommin käytettyä. Joku ajattelee, että no sehän on tarkoituksena joten kaikki voittaa.

Aina palkka ei ole sama asia kuin elintaso.

Tätä mä oon yrittänyt tuoda esille. Tuolloin perheen tulot on 70k€. Rahaa ei ole yhtään enempää eikä sitä helpommin käytetä. Kumpikin saa oman oikeudenmukaisen osansa perheen tuloista eikä niin että parempituloinen dominoi taloutta ja hankintoja. Eikä se missään tapauksessa ole parempituloiselta pois eikä siinä mitään hävitä. Päinvastoin, saadaan tarjottua puolisollekin elintaso johon hänellä ei yksin olisi varaa. En ymmärrä miksi tällainen ajattelu olisi jotenkin talouden tuomista keskeiseksi osaksi parisuhdetta. Sitähän se ei missään tapauksessa ole. Voi jopa ajatella että erillisissä talouksissa talousasiat ovat suuremmassa osassa parisuhdetta kun molemmat hoitaa oman osansa ja sitten on vielä pakolliset yhteiset. 1+1+½=2½. Yhteisessä taloudessa on vain 1 joka sekin jaetaan, eli lopputulos on ½. :hyvä: No joo..

Kukin tyylillään. Mä näen asian niin, että ei pidä ostaa kalliimpaa asuntoa kuin mihin on varaa.

Mutta meillähän on/oli perheenä varaa. Yksilöinä ei olisi ollut. Asutaan hienosti ja kaikki on tyytyväisiä. Jos oltais ostettu asunto josta puolisolla olisi varaa maksaa puolet niin siinä tapauksessa muuttuis mun Jaguarit jo Ferrareiksi. Ei mitään järkeä. Mieluummin asutaan tilavasti ja hienosti.

Toiset on luonnostaan säästäväisempiä kuin toiset. Ei se mun mielestä oo mikään parisuhdekeskustelun paikka, jos mä haluan uudet kylppärin kaapit ja miehen mielestä kylppärin vanhat kaapit kelpaa vallan hyvin. Kyse on rahankäytöstä, ei yhtään mistään muusta. Meillä miellytetään toista ihan jollain muulla kuin rahalla. :D
Juuri meinasin tosta kirjottaa. Että jos toinen haluaa vaikka uuden ruokapöydän, kun ei tykkää vanhan väristä, niin eihän se toisen vika ole jos hälle se kelpaa täysin.

Tätä mä oon yrittänyt tuoda esille. Tuolloin perheen tulot on 70k€. Rahaa ei ole yhtään enempää eikä sitä helpommin käytetä. Kumpikin saa oman oikeudenmukaisen osansa perheen tuloista eikä niin että parempituloinen dominoi taloutta ja hankintoja. Eikä se missään tapauksessa ole parempituloiselta pois eikä siinä mitään hävitä. Päinvastoin, saadaan tarjottua puolisollekin elintaso johon hänellä ei yksin olisi varaa.

Itsehän en ole parisuhteessa, mutta oonpa silti eri mieltä.. Jos itse tienaisi hypoteettisesti 70 000 ja toinen 20 000, niin totta helvetissä itsellä on yksin paaljon parempi elintaso, verrattuna siihen kun molemmat saa *oikeudenmukaisen* osan tuloista. Oikeudenmukainen osa noista tuloista on 70 itselle 20 toiselle.

Itse sen eteen on työtä tehnyt vuosia, itse vastuun työstään kantaa, oma riski. Kyllä, useiden vuosien koulutuskin on riski-investointi, samoin työ yksityisellä sektorilla, mistä helpommin pääsee kilometritehtaalle.. IMO se ei ole ollenkaan oikein vapaaehtoisesti tiputtaa oma elintaso lähes nollille. Eikä se että itse ostaa vaikka sen mersun tarkoita sitä etteikö sitä saisi molemmat ajaa.

Vaikka omasta rahastakin käyttää yhteiseen hyvään, pitää jäädä jonkinlainen määräysvalta.

Ei sillä, että edes mua koskettaisi, eikä varmaan tule koskettamaankaan.

e: Mä en ainakaan koskaan ota ketään siipeilemään mun elämällä. Mun elämä, mä oon sen rakentanut, sinne sen rinnalle pääsee elämään sitä, mutta siitä ei lahjoiteta palaakaan kellekkään. Mä haluan ihan pitää oman päätösvallan mun rahoista. Ei se tarkoita sitä että toinen elää paskastisisustetussa huoneessa ja ajaa bussilla ja syö kaurapuuroa, kun itse herkuttelee, ajaa mersua ja katsoo 50 tuuman telkkaa, vaan sitä että sillä toisella ei ole minkäänvaltakunnan päätösvaltaa siihen millanen telkka tai auto mulla on. Kyl niistä nauttia saisi muttei valita

Suositut

Back
Ylös Bottom