Yhdysvaltain pörssi romahti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta noin muuten en ole mitään suurempaa tekemässä. Lindströmin uusimman luin ja sitäkautta saattaa tulevaisuudessa enemmän salkkuun tipahtaa "halpoja arvoyhtiöitä" ja jo omistuksessa olevia tän kriteerin täyttäviä lisätään ja muut pidetään jne. Fiskars olisi hiton kiinnostava lisättävä, alkaa oleen se tilanne, että Fiskarsin hinta sisältää Wärtsilät ja itse yhtiön oma liiketoiminta tulee kaupan päälle. Wärren tilauskirjat on kuitenkin täpötöydet seuraavalle 3 vuodelle jne.

Itsekin alan painottamaan entistä vahvemmin arvoyhtiöitä (vaikka "kasvuyhtiöitä" ei kahta kappaletta enempää salkusta löydykään). Esimerkiksi Fiskarsia lisäsin hieman ja toinen pilkki on vetämässä tällä hetkellä. Erittäin mielenkiintoinen yritys mm. Wärtsilä ja Iittala kuvioiden pohjalta.

Uutena osakkeena salkkuun otin ruotsista kungsledenin. Kannattaa tarkastaa jos alas arvostetut osingonmaksajat kiinnostaa. Muutamia muitakin yrityksiä on tullut katseltua ja toivottavasti vielä kurssit tulee alas, jotta pystyisi hyvillä hinnoilla lisäilemään osakkeita pitkään salkkuun.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba, saitko tehtyä valmiiksi sen listan halvoista yhtiöistä P/E ja P/B lukujen perusteella ja oliko mukana vielä osinkotuotto %?
 
Timba, saitko tehtyä valmiiksi sen listan halvoista yhtiöistä P/E ja P/B lukujen perusteella ja oliko mukana vielä osinkotuotto %?

Nuo luvut oli enemmän ja vähemmän vanhoja. Teen tuon listan kunhan 2007 luvut julkaistaan, eli ensivuoden helmikuulla. Osinkotuotoista on erilaisia listoja pyörinyt Kauppalehden foorumilla enemmänkin ja uusimmassa Arvopaperissakin sellainen oli, siis ihan painetussa lähdessä.
 
Nuo luvut oli enemmän ja vähemmän vanhoja. Teen tuon listan kunhan 2007 luvut julkaistaan, eli ensivuoden helmikuulla. Osinkotuotoista on erilaisia listoja pyörinyt Kauppalehden foorumilla enemmänkin ja uusimmassa Arvopaperissakin sellainen oli, siis ihan painetussa lähdessä.

Kyllä kyllä... Tein vain itse samanlaisen listan. Tiedot vanhoja? Kauppalehdestä reaaliaikainen P/E luku, arvopaperista reaaliaikainen P/B luku, tosin tietenkin viime vuotisen tilinpäätöksen tasetiedoilla. Osinko% on yleensä aika vakaa, joten noudattelee tulevana keväänä viime kevään linjaa.
 
Kyllä kyllä... Tein vain itse samanlaisen listan. Tiedot vanhoja? Kauppalehdestä reaaliaikainen P/E luku, arvopaperista reaaliaikainen P/B luku, tosin tietenkin viime vuotisen tilinpäätöksen tasetiedoilla. Osinko% on yleensä aika vakaa, joten noudattelee tulevana keväänä viime kevään linjaa.

On mulla ihan paperiversiona tuo, en ole sitä siis sähköiseen muotoon näpytellyt.

Jos sulla on sähkösenä, nakkaa ruutuun niin tsekkaan jossain kohtaa, että löysinkö samat lukemat.
 
Nyt ainakin Kauppalehden uutisten mukaan alkaa taantuman mitat täyttymään Jenkkilässä. No jos taantuma on pidempi, se luonnollisesti laskee kursseja. Jos nyt jenkkien kurssit laskee reilummin ja vielä kaupanpäälle dollari jatkaa heikkenemistään euroon nähden, niin tuohan alkaa lykkäämään aika hyvää ostopaikkaa esim. Seligsonin USA indeksiin? Ei se USA varmaan ikusesti taantumassa ole, eikä euro jatka ikuisesti vahvistumistaan dollaria vastaan. Eli voisi olla jollakin pidemmällä aikajänteellä ihan kelpo tuottoja luvassa tuota kautta? Mielipiteitä?
 
Nyt ainakin Kauppalehden uutisten mukaan alkaa taantuman mitat täyttymään Jenkkilässä. No jos taantuma on pidempi, se luonnollisesti laskee kursseja. Jos nyt jenkkien kurssit laskee reilummin ja vielä kaupanpäälle dollari jatkaa heikkenemistään euroon nähden, niin tuohan alkaa lykkäämään aika hyvää ostopaikkaa esim. Seligsonin USA indeksiin? Ei se USA varmaan ikusesti taantumassa ole, eikä euro jatka ikuisesti vahvistumistaan dollaria vastaan. Eli voisi olla jollakin pidemmällä aikajänteellä ihan kelpo tuottoja luvassa tuota kautta? Mielipiteitä?

No JOS taantuma on alkamassa, niin en vielä siirtyisi ostokannalle. Kurssit laskettelevat alas jonkun aikaa..
Samaa, mitä sanoit Jenkeistä, olen ajatellut Japanista. Ei se ikuisesti taantumassa tule olemaan. Eli ensin aloittaisin/aloitan Japanin salkkuun tankkaamisen. Jenkkejä vasta vuoden päästä...
 
No JOS taantuma on alkamassa, niin en vielä siirtyisi ostokannalle. Kurssit laskettelevat alas jonkun aikaa..
Samaa, mitä sanoit Jenkeistä, olen ajatellut Japanista. Ei se ikuisesti taantumassa tule olemaan. Eli ensin aloittaisin/aloitan Japanin salkkuun tankkaamisen. Jenkkejä vasta vuoden päästä...

Jep, ei ollut todellakaan tarkoitus antaa kuvaa, että nyt alettaisiin mitään ostamaan. Vaan ensin mahdolliset ilmat ulos ja sitten varovaisesti ostoja.

Japania olen itsekin miettinyt, se on ollut jo todella pitkään alamaissa.
 
Minusta aika monella on yhä vallalla "buy at the dips" bull-markkina mentaliteetti. Kun jokin osake putoaa yllättäen 10%, porukka ryntää ostamaan sitä, koska "se on tänään halpa koska maksoi eilen enemmän." Tämä huolestuttaa minua, koska olemme siirtymässä karhumarkkinoille, jossa suunta on pikemminkin kaakkoon ja jos USA on taantumassa tai menee taantumaan, pitäisi osakkeiden yleisesti tulla alas 20+%.

Lisäksi ajatus siitä että muu maailma jatkaisi varovaista kasvua USA:n ongelmista huolimatta, on vielä liian optimistinen (katsotaan 15-20 vuoden kuluttua tilannetta uudestaan). Esim. Kiinan osakemarkkinoilla on iso kupla (eräs Bloombergin haastattelema asiantuntija - en muista kuka - totesi tylysti että osakkeiden hinnat Kiinassa ovat kadottaneet kaiken yhteyden todellisuuteen), joka vain odottaa puhkeamistaan. Kiina on yhä riippuvainen länsimaiden ja varsinkin USA:n kulutuksesta.

Japani taas ei ole onnistunut juuri kasvamaan vaikka koko muu maailma on mennyt kovasti ylöspäin viimeiset 15 vuotta. Pärjäisikö se paremmin kun muulla maailmalla menee huonosti? Vaikuttaa epätodennäköiseltä ja Nikkei onkin pudonnut paljon.

Entäpä Venäjä? Raaka-aineiden hinnat tulevat pysymään korkealla tai nousemaan kaikesta huolimatta.

Minä en sijoittaisi osakkeisiin tällä hetkellä (itseasiassa olen myynyt kaikki osakkeeni viime heinä-elokuussa), vaan etsisin vaihtoehtoja esim. kullasta (inflaatio laukkaa, maailma on ajautumassa suuriin taloudellisiin vaikeuksiin, raaka-aineiden hinnat yleisesti nousussa, poliittinen epävarmuus leviää ruoan ja energian hinnan noustessa jne jne) ja odottelisin rauhassa kunnes karhumarkkina on ohi ja trendi osakemarkkinoilla kääntyy selvästi nousuun. Tähän voi mennä vuosi tai kaksi.
 
Mä en ole ostanut vähään aikaan mitään ennalta suunnitelematonta. Mutta en ole myynytkään mitään, enkä aio myydäkkään. Olisihan se toki vaihtoehto, että myisi kaiken pois ja maksaisi lainaan pois ja alottaisi ns. tyhjästä taas. En pidä tätäkään kovin varteenotettavana vaihtoehtona, koska asuntolainan reaalikorko lähentelee kuitenkin nollaa kun inflaation lisäksi huomioi vielä verovähennyksen.

Huonompinakin aikoina tulee kuitenkin osinkotuloja ja osinkotuloilla ja kulutuksesta yli jäävillä varoilla voi ostaa lisää osakkeita salkkuun.

Entä jos ei tulekkaan mitään pidempää/syvempää taantumaa? Tässä kun on aina kaksi mahdollisuutta, eikä mun elämä mene piloille jos kurssit nyt laskee vaikkapa 20-50%. Vituttaahan se toki, mutta silloin sitä tavaraa vasta halvalla saakin. ;) Sitten voi kääntyä jo vaikkapa pankin puoleen jos muuten ei omassa taloudessa ole harmaita pilviä taivaalla.
 
Mä en ole ostanut vähään aikaan mitään ennalta suunnitelematonta. Mutta en ole myynytkään mitään, enkä aio myydäkkään.

Huonompinakin aikoina tulee kuitenkin osinkotuloja ja osinkotuloilla ja kulutuksesta yli jäävillä varoilla voi ostaa lisää osakkeita salkkuun.

Itse oon suunnilleen toiminut samalla tavalla Timban kanssa. Suunnitelman mukaisia ostoja olen tehnyt säännöllisesti ja tulen tekemään jatkossakin. Olen myös tutustunut muutamaan uuteen ja mielenkiintoiseen yritykseenkin ja yhdessä näistä uusista onkin pilkki päällä. Myyntejä en ole edes ajatellut.

Omaan holdaajan strategiaan liittyy läheisesti yritysten hyvä vakavaraisuus ja hyvä (kasvava) osingonmaksukyky. Joten yöunia ei menetetä huonompinakaan aikana, koska tuottoa tulee osingon muodossa.
 
Ja jos se osinkotuotto hetkellisesti laskee pelkästään huonompien suhdanteiden takia, niin nopeastipa se korjaa takaisin kun suhdanteet paranee. Ja tuottoa se on vähän pienempikin tuotto kuitekin. Silläkin saa lisää osakkeita ja lisää tulavaisuuden osinkoja.

Itse olen hommaa järkeillyt nyt niin, että jos tässä nyt vaikka tämä vuosi olisikin laskettelua, niin saapahan samalla rahalla yhä enemmän osakkeita. Näyttäähän salkku sitten punaista, mutta on sillä kuitenkin 10 vuoden päästä merkitystä, onko salkussa 100 vai 200 osaketta. Sillä hetkellä se tuntuu hyvältä kun ostelee koko ajan nousevaan kurssiin ja salkku vihertää, mutta koko ajan saa yhä vähemmän ja vähemmän osakkeita.

Toki pitää AINA katsoa mihin yrityksiin sijoittaa, etenkin huonoimpina hetkinä. Eli pitää melkein sanoa, että unohda kaikki isosti velkaantuneet hakoteilla olevat "tulevaisuuden toivot" tai pidä ainakin niiden osuus erittäin matalana. Nämä yritykset saattaa jopa pistää kupit nurin kun oikeasti huonosti menee. Mutta kertokaapa mulle mikä tapaa esim. Fortumin vaikka tulisikin taantuma tai jopa lama?
 
Mä en ole ostanut vähään aikaan mitään ennalta suunnitelematonta. Mutta en ole myynytkään mitään, enkä aio myydäkkään. Olisihan se toki vaihtoehto, että myisi kaiken pois ja maksaisi lainaan pois ja alottaisi ns. tyhjästä taas. En pidä tätäkään kovin varteenotettavana vaihtoehtona, koska asuntolainan reaalikorko lähentelee kuitenkin nollaa kun inflaation lisäksi huomioi vielä verovähennyksen.

Huonompinakin aikoina tulee kuitenkin osinkotuloja ja osinkotuloilla ja kulutuksesta yli jäävillä varoilla voi ostaa lisää osakkeita salkkuun.

Entä jos ei tulekkaan mitään pidempää/syvempää taantumaa? Tässä kun on aina kaksi mahdollisuutta, eikä mun elämä mene piloille jos kurssit nyt laskee vaikkapa 20-50%. Vituttaahan se toki, mutta silloin sitä tavaraa vasta halvalla saakin. ;) Sitten voi kääntyä jo vaikkapa pankin puoleen jos muuten ei omassa taloudessa ole harmaita pilviä taivaalla.

Ei ollut missään nimessä tarkoitus "opettaa isää naimaan" enkä muutenkaan tarkoittanut nyt sinua. ;) Olet varmasti miettinyt omalta kohdaltasi sopivan strategian ja on aivan oikein jatkaa valitsemallaan linjallaan, varsinkin kun se perustuu yksinkertaisiin mutta hyviksi todettuihin periaatteisiin (kuten olen kirjoituksistasi pannut merkille).

Ajallisesti hajautettuna saa varmasti hyvän tuoton pitkällä aikavälillä. Muuten jos meni ostamaan v 2000 Nokiaa, niin voi hyvinkin olla että joutuu odottelemaan kaiken kaikkiaan pari vuosikymmentä ennen kuin pääsee edes nominaalisesti omilleen. Siinä on kuitenkin pari hukkaan mennyttä vuosikymmentä.

Ja jos mennään ajassa taaksepäin 1929 pörssiromahdukseen ja suureen lamaan, niin epäonnisimmat pääsivät omilleen vasta 30 vuotta myöhemmin.

Nämä ovat tietysti äärimmäisiä esimerkkejä.

Tarkoitin lähinnä sitä kun eri internet-foorumeilla on kirjoittajia, jotka naureskelevat sitä kun tyhmät myyvät ja "voipa nyt tankata salkkuun." Entäpä jos odottaisi 6 kk ja tankkaisi vasta sitten?
 
Omat suosikit, Cramo ja Konecranes, jatkavat laskuaan. Kumpaakaan ei ole salkussa, mutta molemmissa oston hetki lähestyy.
Sattui tänään töissä lokakuun 2007 Arvopaperi, siinä puhuttiin Cramon olevan huokea osake. Kirjoitushetkellä kurssi oli 26-27€. Nyt kurssi on 16,2, P/E:n ollessa 8,4.
Mielestäni molempia on jo poljettu liikaa, toki mun mielipide ei ratkaise tulevaa kurssia, joten odottanen vielä tovin.
 
Omat suosikit, Cramo ja Konecranes, jatkavat laskuaan. Kumpaakaan ei ole salkussa, mutta molemmissa oston hetki lähestyy.
Sattui tänään töissä lokakuun 2007 Arvopaperi, siinä puhuttiin Cramon olevan huokea osake. Kirjoitushetkellä kurssi oli 26-27€. Nyt kurssi on 16,2, P/E:n ollessa 8,4.
Mielestäni molempia on jo poljettu liikaa, toki mun mielipide ei ratkaise tulevaa kurssia, joten odottanen vielä tovin.

Muista, että p/e on ilmeisesti viime vuoden tuloksesta laskettu. Rakennusteollisuus hidastuu kunnolla jos tulee taantuma ja samoin käy myös vuokraamoille. Tulokset on ollut kovia koska on ollut tosi hyvä nousukausi asuntorakentamisessa se ei tarkoita sitä, että sama jatkuu maailman tappiin asti. Ns. suhdanneherkkä ala.
 
Omat suosikit, Cramo ja Konecranes, jatkavat laskuaan. Kumpaakaan ei ole salkussa, mutta molemmissa oston hetki lähestyy.
Sattui tänään töissä lokakuun 2007 Arvopaperi, siinä puhuttiin Cramon olevan huokea osake. Kirjoitushetkellä kurssi oli 26-27€. Nyt kurssi on 16,2, P/E:n ollessa 8,4.
Mielestäni molempia on jo poljettu liikaa, toki mun mielipide ei ratkaise tulevaa kurssia, joten odottanen vielä tovin.

No hyvinpä tiesi arvopaperi, olis kannattanut silloin lokakuussa pistää koko omaisuus cramoon kiinni. :)

Onko teillä jotain "järkeviä" perusteita omille ostoksille, vai katsotteko vain osakkeen historiaa ja joidenkin suosituksia? Cramo vuokraa koneita, rakennusalan laskukausi taitaa kolkutella ja koneet jää vuokraamon hyllylle. Vai onko niillä jotain venäjän valloitussuunnitelmia joilla spekuloidaan?
 
Ei ollut missään nimessä tarkoitus "opettaa isää naimaan" enkä muutenkaan tarkoittanut nyt sinua. ;) Olet varmasti miettinyt omalta kohdaltasi sopivan strategian ja on aivan oikein jatkaa valitsemallaan linjallaan, varsinkin kun se perustuu yksinkertaisiin mutta hyviksi todettuihin periaatteisiin (kuten olen kirjoituksistasi pannut merkille).

Ajallisesti hajautettuna saa varmasti hyvän tuoton pitkällä aikavälillä. Muuten jos meni ostamaan v 2000 Nokiaa, niin voi hyvinkin olla että joutuu odottelemaan kaiken kaikkiaan pari vuosikymmentä ennen kuin pääsee edes nominaalisesti omilleen. Siinä on kuitenkin pari hukkaan mennyttä vuosikymmentä.

Ja jos mennään ajassa taaksepäin 1929 pörssiromahdukseen ja suureen lamaan, niin epäonnisimmat pääsivät omilleen vasta 30 vuotta myöhemmin.

Nämä ovat tietysti äärimmäisiä esimerkkejä.

Tarkoitin lähinnä sitä kun eri internet-foorumeilla on kirjoittajia, jotka naureskelevat sitä kun tyhmät myyvät ja "voipa nyt tankata salkkuun." Entäpä jos odottaisi 6 kk ja tankkaisi vasta sitten?

Eipä ollut minunkaan viestini missään tapauksessa tarkoitettu mitenkään "opetan isääni naimaan" tyylisesti sinulle. Halusin vain, jälleen kerran, tuoda esille omat ajatukseni tilanteesta.

Ja mitä tulee Nokian kurssiin vuonna 2000, niin tokihan siihen lukemaan pääsyyn voi vierähtää jopa ikuisuus. Mutta jos jatkoi ostoja esim. puolen vuoden välein, on ostanut Nokiaa aika halvalla kun se aika pohjamutiin painui kuplan jälkeen. Samoin jos Nokiaa oli salkussa jo 90 luvun puolivälissä, on tehnyt jo hurjaa tiliä ja tänäpäivänä saa osinkoa enemmän mitä alunperin sijoitti.

Että siinä mielessä vähän huono verrata osakesäästäjää johonkin yksittäiseen kuplavuoden ostoon. Osakesäästäjä ostaa tasaisesti, ehkä se ostaa joskus siihen huippuhintaa, mutta ostaapa vastaavasti sitten pohjaltakin. Ja toki kun käyttää järkeään, niin harkitsee tarkkaan kannattaako sijoittaa osakkeeseen joka on täynnä pelkkiä tulevaisuuden lupauksia ja voitollisesta tuloksesta ei ole tietoakaan, tähän kaveriksi vielä iso velkaantumisaste, niin varmasti saa pelata venäläisä rulettia. ;)

Itse siis jatkan salkun täydentelemistä aina muutaman kuukauden välein. Olen varmasti osunut ostamaan kalliilla, mutta näin jatkaen osun väkisinkin ostamaan myös pohjalta. Toki nyt kannattaisi myydä kaikki pois ja ostaa sitten kaikki takas joskus pohjalta. Kun vaan tietäs että millä syvyydellä ja milloin se pohja on. ;)

Nyt saattaa kohtapuolin 10 500 paukkua. Jos se paukkuu, niin voi hyvin olla että kolkutellaan jossain vaiheessa 10 000-rajaa.

No ei ole todellakaan minkää ihme jos 10.000 paukkuu. Nokia jos tipahtaa reippaammin, niin tuo raja tulee vastaan nopeasti. Jos vertaa painorajoitettua indeksi ja yleisindeksiä, niin huomaa että Nokian ansioista jälkimmäinen on dipannut paljon vähemmän.
 
Back
Ylös Bottom