Yhdysvaltain pörssi romahti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta mulla pätee sijoitusasunnon kohdalla samat ajatukset kuin osakkeissakin. Eli se vuokratuotta on sitä "osinkoa" eli tuloa minulle ja arvonnousu tulee sitten senverran kuin tulee. Asuntojen kohdall arvonnousu tietysi tarkoittaa suurempaa vakuusarvoa ja siitä voi olla kovastikin hyötyä.
Vuokrat pysyvät suht samoina, mutta milläs arvot firmojen tulevaisuuden tuloksia/osinkoja? Vielä vaikeampaa jos kyseessä on syklinen osake.

Hyvähän se on ostaa jos voi olla kohtuu varma, että saa jatkossakin > 5% osinkotuottoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuokrat pysyvät suht samoina, mutta milläs arvot firmojen tulevaisuuden tuloksia/osinkoja? Vielä vaikeampaa jos kyseessä on syklinen osake.

Hyvähän se on ostaa jos voi olla kohtuu varma, että saa jatkossakin > 5% osinkotuottoja.

No eihän tästä tietenkään voi varma ollakkaan ja jos voi, niin hintakin on sen mukainen, ettei siitä enää saa noin isoja tuottoja jatkuvasti.

Mutta pointti onkin se, että jos ostat sellaista yritystä, jonka toimialassa on tulevaisuudessakin potentiaalia, nousee ne osingot jatkuvasti vuosittain. Ei se osinkotuotto pysy jatkuvasti 5% lukemissa kurssista, mutta jos ostat nyt 100 euron hintasta osaketta joka maksaa 5 euroa osinkoa, niin 10 vuoden päästä saatat saada osinkoa 10 euroa ja sijoittamaasi pääomaan saat jo 10% osinkotuoton ja jos olet tämän 10 vuoden aikan ostanut saamillasi osingoilla lisää osakkeita, saat jo aika kovaa tuottoa.

Eli ostamalla nyt hyvää ja kehittyvää yritystä, teet isoa tiliä vuosien ja vuosikymmenten päästä. Kaikki yritykset eivät tietenkään kehity, tätä varten pitääkin hajauttaa tai sitten ottaa iso riski laittamalla kaikki munat samaan koriin.

Samoin huonosti voi käydä asunnon kanssa, yhtiö voikin olla "pommi" ja pientä ja isompaa remppaa tulee kuin liukuhihnalta. Siihen ne tuotot sitten meneekin ja voi mennä vähän omasta pussistakin lisää. Remppakierteessä vielä vuokralainenkin nostaa kytkintä ja uutta on hankalaa rempan keskelle saada. Että ihan yhtälailla sitä riskiä on asunnon kanssa, etenkin kun jokainen joutuu ostamaan sen ensimmäisen. Sitten kun on 10 asuntoa, ei enää olekkaa niin vakavaa jos yhden kanssa tulee isojakin ongelmia.

Kaikkeen auttaa kun tekee kotiläksynsä hyvin. Mutta jokainen on sijoittamisessakin aloittelija ja aloittelijana tekee virheitä. Pitää siis aloittaa sellaisella rahamäärällä jonka voi oikeasti menettääkin, jopa kokonaan.

EU on perustettu rikkaita varten, Pohjois Amerikan unioni tulevaisuudessa on perustettu samaa agendaa varten. EU on super kommunistinen unioni.

Kuinkahan monen promillen kännissä yo viesti on kirjoitettu?

Ensinnäkin: miten jotain voi olla perustettu tulevaisuudessa?

Toiseksi: mitä tarkoittaa "super kommunistinen"? Viitataanko tässä maataloustukiin?

Kohta käydään taas alle 11 000-pisteen. Loppuvuonna taitaa olla aina pieni kuoppa.

Tästä tulee vielä mielenkiintoinen alkuvuosi. Jossain kohtaa alkaa tulevat osingot nostamaan kursseja.

Tästä tulee vielä mielenkiintoinen alkuvuosi. Jossain kohtaa alkaa tulevat osingot nostamaan kursseja.
Niin tulevat mutta osinkojen jälkeen voi tulla taas rumaa jälkeä mutta tiedä sitten, ehkä Grönlanti sulaa kokonaan ja pingviineistä evoloituu sademetsän asukkeja. Arvailla voi aina mutta näillä näkymin tunnelin päässä kajastavaan valoon on pitkä matka.

Pingviinit (Spheniscidae) on lintujen heimo, jota tavataan eteläisellä pallonpuoliskolla. Pingviinejä ei esiinny ainoastaan kylmässä ilmastossa, Etelämantereella ja Eteläisellä jäämerellä, vaan jopa tropiikissa. Galápagossaarten pingviinit ylittävät jopa päiväntasaajan ruuanhakumatkoillaan.

Noni, siinä hyvä esimerkki miksei kannata sijoittaa pingviineihin!

:lol2:

Niin tulevat mutta osinkojen jälkeen voi tulla taas rumaa jälkeä mutta tiedä sitten, ehkä Grönlanti sulaa kokonaan ja pingviineistä evoloituu sademetsän asukkeja. Arvailla voi aina mutta näillä näkymin tunnelin päässä kajastavaan valoon on pitkä matka.

Antaa tulla vaan, onpahan jotain ostetaltavaa sitten osinkojen jälkeen. ;)

Nythän tässä on paikat rakentaa sitä pitkää salkkua. Ja JOS reilummin ja pidemmin lasketellaan, niin jossainkohtaa on mentävä jo pankissa käymään. Mutta ei vielä eletä ihan noin pitkälle, että älkää huolestuko. ;)

Tästä tulikin mieleeni eräs kysymys: Miksi niin monet pakkislaiset arvostavat osakkeita, jotka maksavat korkeita osinkoja? Onko sille rahoitusteoreettista motivaatiota?

Jenkeissä (jossa verotuskäytäntö on kuitenkin hieman eri), tämä on ollut yksi teema behavioral finance - kirjallisuudessa (eli kirjallisuus, jossa yritetään selittää ihmisten irrationaalista käytöstä):

"Cash dividends have two tax disadvantages relative to capital gains. They are usually taxed at an higher rate, and those taxes cannot be deferred. Taxes on capital gains can be referred by not selling the appreciated stock.

Nonetheless, many investors prefer stocks that pay dividends. Why?
[...]

During their working years, they [people] have cultivated habits to safeguard their savings against a lapse in self-control, a lapse that might lead them to dip into their savings too early. One such habit is the rule 'dont dip into capital'. The way to use this rule, and fund consumption expenditures out of a portfolio, is to hold dividend-paying stocks and consume the dividends.

This goes with the mental accounting framework described earlier. People often control their spending by financing consumption from their current-income accounts. Dividends are income, just like bond coupons and salaries."

Lähde: Shefrin: Beyond Greed and Fear.

Antaa tulla vaan, onpahan jotain ostetaltavaa sitten osinkojen jälkeen. ;)
Totta, totta. Mulla alkaa taas työtkin juuri sopivasti helmikuussa, joten kerkee palkka alkaa juosta hyvinssä ajoin ostoja silmällä pitäen :)

Oletkos Timba mitenkään muuttanut sijoitussuunnitelmaa, salkun rakennetta tai muuten varautunut karhujen tuloon?

Itse olen tehnyt vain pieniä muutoksia. Mm. siirtänyt ylimääräisen käteisen Seligsonin rahamarkkinarahastoon odottelemaan ensi vuoden sopivia ostopaikkoja. Rahastojen suhteen olen hieman lisännyt Venäjän ja Pharman painotusta ja ei niinkään suojakeinona mutta uutena aluevaltauksena lähdin pienellä panostuksella mukaan Afrikkarahastoon.

Afrikka vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta alueelta. Paljon maita, joissa on runsaasti koskemattomia luonnonvaroja ja huikeat kehittymismahdollisuudet. Markkinana hyvin itsenäinen eikä ole juurikaan riippuvainen muiden markkinoiden heilahteluista. Hyvin loogista onkin, että epävakaiden aikojen jatkuessa ja Kiinakuplan yhä paisuessa, kasvuhaluinen raha suuntaa norsujen maahan, joka tulee satavarmasti hyödyntämään catch up -ilmiötä aivan kuten Kiina nyt, Japani parikymmentä vuotta sitten ja Suomi teollisuusyhteiskunnan aikana. Kiinalaiset ja arabit ainakin ovat jo kovaa vauhtia tunkemassa rahojaan Afrikan markkinoille ja pikkuhiljaa noita uusia rahastojakin on vähitellen ilmaantunut vaikka vielä harvassa ovat.

Riskiä kyllä mutta ainakin olen mukana, jos ja kun nousu lähtee kunnolla käyntiin, aikaa mulla kyllä riittää ;)

Totta, totta. Mulla alkaa taas työtkin juuri sopivasti helmikuussa, joten kerkee palkka alkaa juosta hyvinssä ajoin ostoja silmällä pitäen :)

Oletkos Timba mitenkään muuttanut sijoitussuunnitelmaa, salkun rakennetta tai muuten varautunut karhujen tuloon?

Itse olen tehnyt vain pieniä muutoksia. Mm. siirtänyt ylimääräisen käteisen Seligsonin rahamarkkinarahastoon odottelemaan ensi vuoden sopivia ostopaikkoja. Rahastojen suhteen olen hieman lisännyt Venäjän ja Pharman painotusta ja ei niinkään suojakeinona mutta uutena aluevaltauksena lähdin pienellä panostuksella mukaan Afrikkarahastoon.

Afrikka vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta alueelta. Paljon maita, joissa on runsaasti koskemattomia luonnonvaroja ja huikeat kehittymismahdollisuudet. Markkinana hyvin itsenäinen eikä ole juurikaan riippuvainen muiden markkinoiden heilahteluista. Hyvin loogista onkin, että epävakaiden aikojen jatkuessa ja Kiinakuplan yhä paisuessa, kasvuhaluinen raha suuntaa norsujen maahan, joka tulee satavarmasti hyödyntämään catch up -ilmiötä aivan kuten Kiina nyt, Japani parikymmentä vuotta sitten ja Suomi teollisuusyhteiskunnan aikana. Kiinalaiset ja arabit ainakin ovat jo kovaa vauhtia tunkemassa rahojaan Afrikan markkinoille ja pikkuhiljaa noita uusia rahastojakin on vähitellen ilmaantunut vaikka vielä harvassa ovat.

Riskiä kyllä mutta ainakin olen mukana, jos ja kun nousu lähtee kunnolla käyntiin, aikaa mulla kyllä riittää ;)

No en ole isoja muutksia salkkuun tehnyt, ainakaan vielä. Katson tän vuoden toteutuneet tulokset ja päätän sitten kevennetäänkö jonkun yhtiön osuutta. Esim. Ixonos on kevennettävien listalla jos vähänkin näyttää tahti hiipuvalta.

Myös Nordean kevennystä ja Sammon lisäämistä olen miettinyt. Kauppalehdellä nimimerkki Hexbull oli laskeskellut, että nyt alkaisi saamaan Nordeaa halvemmalla Sammon kautta kuin suoraa Nordeaa ostamalla. Edellyttäen ettei omat Nordeat ole ostettu joskus vuosia sitten, vaan viime kesän tienoilla, jolloin ne olisi jopa vähän tappiolla, eikä myynnistä tulisi veroseuraamuksia. Pitää tutkia tätä kuviota vielä.

Mutta noin muuten en ole mitään suurempaa tekemässä. Lindströmin uusimman luin ja sitäkautta saattaa tulevaisuudessa enemmän salkkuun tipahtaa "halpoja arvoyhtiöitä" ja jo omistuksessa olevia tän kriteerin täyttäviä lisätään ja muut pidetään jne. Fiskars olisi hiton kiinnostava lisättävä, alkaa oleen se tilanne, että Fiskarsin hinta sisältää Wärtsilät ja itse yhtiön oma liiketoiminta tulee kaupan päälle. Wärren tilauskirjat on kuitenkin täpötöydet seuraavalle 3 vuodelle jne.

Että on tässä mietintää yhtä ja toista, voidaan vaikka tarkemmin jatkaa privallakin jos ei tänne kaikkea viitsi kirjoittaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom