Totta, totta. Mulla alkaa taas työtkin juuri sopivasti helmikuussa, joten kerkee palkka alkaa juosta hyvinssä ajoin ostoja silmällä pitäen
Oletkos Timba mitenkään muuttanut sijoitussuunnitelmaa, salkun rakennetta tai muuten varautunut karhujen tuloon?
Itse olen tehnyt vain pieniä muutoksia. Mm. siirtänyt ylimääräisen käteisen Seligsonin rahamarkkinarahastoon odottelemaan ensi vuoden sopivia ostopaikkoja. Rahastojen suhteen olen hieman lisännyt Venäjän ja Pharman painotusta ja ei niinkään suojakeinona mutta uutena aluevaltauksena lähdin pienellä panostuksella mukaan Afrikkarahastoon.
Afrikka vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta alueelta. Paljon maita, joissa on runsaasti koskemattomia luonnonvaroja ja huikeat kehittymismahdollisuudet. Markkinana hyvin itsenäinen eikä ole juurikaan riippuvainen muiden markkinoiden heilahteluista. Hyvin loogista onkin, että epävakaiden aikojen jatkuessa ja Kiinakuplan yhä paisuessa, kasvuhaluinen raha suuntaa norsujen maahan, joka tulee satavarmasti hyödyntämään catch up -ilmiötä aivan kuten Kiina nyt, Japani parikymmentä vuotta sitten ja Suomi teollisuusyhteiskunnan aikana. Kiinalaiset ja arabit ainakin ovat jo kovaa vauhtia tunkemassa rahojaan Afrikan markkinoille ja pikkuhiljaa noita uusia rahastojakin on vähitellen ilmaantunut vaikka vielä harvassa ovat.
Riskiä kyllä mutta ainakin olen mukana, jos ja kun nousu lähtee kunnolla käyntiin, aikaa mulla kyllä riittää ;)