Yhdysvaltain pörssi romahti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Hitto että on mennyt perseelleen viimeisen viikon ajan rahastosalkut. Yhdessä rahastossa tullut jo noin 100-200e/päivä takkiin ja se on jo aika paljon se :curs:

Huipuista vai ostohinnasta?

Tuossa on yksi syy miksei huvita lähteä pörssiin kikkailemaan. Haluan rahat sieltä pois silloin kun tarvitsen eikä mahdollisesti 5v päästä(jos haluaa voitolla myydä.)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huipuista vai ostohinnasta?

Tuossa on yksi syy miksei huvita lähteä pörssiin kikkailemaan. Haluan rahat sieltä pois silloin kun tarvitsen eikä mahdollisesti 5v päästä(jos haluaa voitolla myydä.)
tuollakin halulla on hintansa. Jos vertaa että 4% määräaikainen talletus vs noin 10% osakemarkkinat.

just tän takia markkinat on mielenkiintoiset kun kukaan ei osaa ennustaa tulevaa ja riskinotolla saa aina lisätuottoja.

ja lisäks ihan jokaisessa markkinatilanteessa löytyy ainakin muutama keino sijoittaa voitokkaasti.
 
tuollakin halulla on hintansa. Jos vertaa että 4% määräaikainen talletus vs noin 10% osakemarkkinat.

just tän takia markkinat on mielenkiintoiset kun kukaan ei osaa ennustaa tulevaa ja riskinotolla saa aina lisätuottoja.

ja lisäks ihan jokaisessa markkinatilanteessa löytyy ainakin muutama keino sijoittaa voitokkaasti.

Vähän asian vierestä.

Melkein samaa ajaa sitten ihmisten mahdolliset perinnöt, nekin voivat tipahdella 10-20v aikataululla. Jos ei niiden pohjalle laske mitään, niin miksi sitten pörssiin?
 
Marraskuun "nousulegi" käynnissä ja kaduille virtaava verivana näyttää taas kasvavan tippa tipalta suuremmaksi. Minkäänlaista kiirettä ostoksille ei ole. Ehkä sitten joulun alennusmyynteihin :) Onkos paniikkimyynteihin tullut sorruttua?

Mitään en ole myynyt, enkä ostanutkaan...vielä. Katellaan rauhassa mihin tämä asettuu ja jos lasketellaan pidempään, kerätään rahaa ja ostetaan sitten myöhemmin vähän reilummin...ehkä jopa pientä vekkuliakin hyväksi käyttäen. ;) Mutta ei mennä asioiden edelle.
 
Sukelluskurssilaisia Uponoria ja Cramoa olen tässä seuraillut vesi kielellä, että kuinka alhaalta pohjat lopulta löytyvätkään. Hyvää tavaraa pitkään salkkuun tulee saamaan vielä kunnon alehintaan.
 
Kyllähän tässä ollaan lasketeltu jo pitkään, kohta meikäläisenkin salkussa kaikki miinuksella, noh, toivottavasti tullaan vielä ylös. Jouluna taitaa tosiaankin saada alennettuihin hintaan hyviä osakkeita.
 
Sukelluskurssilaisia Uponoria ja Cramoa olen tässä seuraillut vesi kielellä, että kuinka alhaalta pohjat lopulta löytyvätkään. Hyvää tavaraa pitkään salkkuun tulee saamaan vielä kunnon alehintaan.

Upoa on salkussa ja luonnollisesti se on reilusti pakkasella, kun ostot on suht tuoreita, viimesen vuoden aikana tehtyjä. :rock:

No so not, pidän yhtiötä hyvänä ja itsekin kyttään nyt tarkkaan, että mihin asti lasku vie ja sitten on otettava lisää lappuja kyytiin.

Pistin just tökeröt pilkit Fiskarsiin ja Olviin. Tuskin toteutuu, mutta jos toteutuu niin ei voi kuin ihmetellä paniikkimyyjiä.
 
No enpä ole harkinnut. Ei tietotaitokaan oikein siihen riitä. Pitäisi sitten jo melkein jotain indeksijohdannaista (onko sellasta Suomessa edes?) ostaa jos tollaseen lähtisi.

Eli tässä kohtaa en ainakaan ole suojautumista ajatellut, mutta toki jos hyvää vinkkiä on, niin voin asiasta ottaa selvää.
 
Mites Timba/kumppanit oletko harkinnut mitään suojautumista mahdollisen pidemmän laskettelun varalle?
Ei kai siltä voi varmasti suojautua, mutta ite möin korkean p/e-luvun osakkeet ja jätin salkkuun Sampon ja Norvestian eli hyvät osingonmaksajat ja vakavaraiset. Käteisellä aloitan ostot hitaasti aleneviin kursseihin, koska mielestäni markkinat on täynnä päättömiä kanoja. Alotin Uponorin ostot 16,5 eurosta ja uskon että laskee vielä. Sama juttu aikoinaan Nre:n kanssa, eli ylireagoitiin negarin jälkeen ja nyt toisaalta täysin yliarvostettu.

Muuten en varaudu.. Jatkan lainan nostamista ja aion pitää salkun velkavivun n. 30%:ssa. Ehkä saatan vähän pelailla tolla Xact Bear Etf:llä, mut se on jo vähän liian pelailua...
 
Enpä tiedä. Minusta tilanne näyttää hyvin kurjalta, eikä koko kurjuutta olla vielä lähellekään hinnoiteltu osakkeisiin. Pahin on vielä edessä. Pehmeästä laskusta ei ole kysymys. USA ajautuu taantumaan (stagflaatio pahimmassa tapauksessa) ja koko maailma sen mukana. Sinänsä pieni taantuma ei ole lainkaan pahasta pitkällä tähtäimellä, mutta minusta tuntuu että teknokuplan puhkeaminen oli pientä tulevan rinnalla.
 
Enpä tiedä. Minusta tilanne näyttää hyvin kurjalta, eikä koko kurjuutta olla vielä lähellekään hinnoiteltu osakkeisiin. Pahin on vielä edessä. Pehmeästä laskusta ei ole kysymys. USA ajautuu taantumaan (stagflaatio pahimmassa tapauksessa) ja koko maailma sen mukana. Sinänsä pieni taantuma ei ole lainkaan pahasta pitkällä tähtäimellä, mutta minusta tuntuu että teknokuplan puhkeaminen oli pientä tulevan rinnalla.

Teknokuplan puhkeaminen ei kuitenkaan vaikuttanut kovaa kuin yhteen sektoriin ja siihen läheisesti liittyviin yrityksiin.

Nyt voi tietysti käydä niin, että tulee taantuma joka koskettaa ihan kaikkia. Mutta taas toisaalta, yrityksen arvostustasot on pääsääntöisesti pysyneet kohtuullisina...ehkä hinta on ollut haastava, mutta yleisesti ei kehittyneissä valtioissa ole mitään kuplia syntynyt.

Eli jos taantumaa puskee päälle, niin toki lasketellaan ja jossain kohtaa kovaakin, mutta ei tässä mitään 90% laskuja kautta linja olen tulossa, tai sitten pitäisi jo tulla jonkinlainen "superlama". Teknoyhtiöissä taisi olla vähemmistössä ne, jotka eivät laskenee 90%. Mutta jos kattoo melkein mitä muuta tahansa sektoria, päästään pelkkien "perustaantumien" lasketteluilla.

Itsekin ostelen hiljalleen aleneviin kursseihin lisää, jos tästä pidempi alamäki alkaa. Nyt toistaiseksi pistän vain ihan törkysiä pilkkejä veteen, joiden toteutumista itsekin 99% varmuudella epäilen. Muuten kerään nyt hetken rahaa ja kattelen ostoksia kun vähän jonkinlaista järkeä touhuun tulee.
 
Kaippa tästä voi oppia sen miten hankalia osakkeiden "oikean" arvostustason määrittäminen on. Osakkeissa on vielä se huono puoli, että ei ole mitään muuta kuin markkinahinta. Jos oman hinnan määrittää liian alas, niin voi olla, ettei noita saa koskaan ostettua.
 
Eipä tässä nyt voi hirveestä rysäyksestä oikeen puhua jos kattoo tota hexikäppyrää vähänkään pidemmällä aikavälillä kuin 1 kuukausi. Vuoden takaisesta ollaan kuitenkin 20% plussalla ja jos pidetään osakemarkkinoiden tuottoa pitkällä aikavälillä keskimäärin optimistisesti 10% vuodessa niin ei tässä olla vielä nähty minkäänlaista pudotusta.
 
Kaippa tästä voi oppia sen miten hankalia osakkeiden "oikean" arvostustason määrittäminen on. Osakkeissa on vielä se huono puoli, että ei ole mitään muuta kuin markkinahinta. Jos oman hinnan määrittää liian alas, niin voi olla, ettei noita saa koskaan ostettua.

Totta. Mutta itse en ainakaan osta pörssikurssia, vaan osuutta yhtiöstä ja sen tulevista osingoista. Mulle osinkotulo on sitä tuottoa, jos joskus myyn hyvätuottoisen yhtiön jostakin syystä, niin sijoitan rahat 99,9% varmuudella johonkin toiseen yhtiöön joko heti tai myöhemmin.

Tarkoitukseni ei siis ole tehdä mitään "pikavoittoja" ja kuluttaa rahoja makeaan elämään, vaan juurikin pidemmällä aikavälillä saavuttaa sellaiset osinkotuotot, että ei tartte ihan niin riippuvainen työantajasta olla, eikä tehdä ylkkää jos ei nappaa yms. Eli pyrin olemaan syömättä kuormasta välillä ja ainakin toistaiseksi osingot sijoitetaan kokonaan takaisin osakkeisiin.

Mun tapauksessa on aikalailla sama, onko se salkku jossain kohtaa jonkinverran plussalla vai ei. Koko ajan sitä oppii hyödyntämään dipit sun muut aina vain paremmin ja tekee ns. parempia ostoja jos hintaa pelkästään katsoo.

Ja TeHolta hyvä pointti tossa edellä!
 
Totta. Mutta itse en ainakaan osta pörssikurssia, vaan osuutta yhtiöstä ja sen tulevista osingoista. Mulle osinkotulo on sitä tuottoa, jos joskus myyn hyvätuottoisen yhtiön jostakin syystä, niin sijoitan rahat 99,9% varmuudella johonkin toiseen yhtiöön joko heti tai myöhemmin.

Tarkoitukseni ei siis ole tehdä mitään "pikavoittoja" ja kuluttaa rahoja makeaan elämään, vaan juurikin pidemmällä aikavälillä saavuttaa sellaiset osinkotuotot, että ei tartte ihan niin riippuvainen työantajasta olla, eikä tehdä ylkkää jos ei nappaa yms. Eli pyrin olemaan syömättä kuormasta välillä ja ainakin toistaiseksi osingot sijoitetaan kokonaan takaisin osakkeisiin.

Mun tapauksessa on aikalailla sama, onko se salkku jossain kohtaa jonkinverran plussalla vai ei. Koko ajan sitä oppii hyödyntämään dipit sun muut aina vain paremmin ja tekee ns. parempia ostoja jos hintaa pelkästään katsoo.

Itse haluaisin verrata pörssikurssia esimerkiksi asunto-osakkeen hintaan. Toinen on vaan reilusti helpompi arvottaa oikean hintaiseksi, vaikka molemmilla on markkinahintansa. Uskon, että seuraamalla osakemarkkinoita yhtä tarkkaan kuin asuntomarkkinoita, niin myös osakemarkkinoilta voisi löytää niitä menestymisen mahdollisuuksia.

Itse näen, että tavoitehinnat ovat todella tärkeitä ja jos sitä ei osaa määrittää, niin silloin ei oikein tiedä mitä on ostamassa.
 
Kylläpä näyttää taas vaisulta. Joelan pörssi lomailee ja tänään etukäteen selvät pikku rekyylin ainekset mutta ei vaan jaksa nousta. Heh, briteissä urheiluvälinefirmat sukeltaa, kun ei päässyt Englanti kisoihin :D
 
Itse haluaisin verrata pörssikurssia esimerkiksi asunto-osakkeen hintaan. Toinen on vaan reilusti helpompi arvottaa oikean hintaiseksi, vaikka molemmilla on markkinahintansa. Uskon, että seuraamalla osakemarkkinoita yhtä tarkkaan kuin asuntomarkkinoita, niin myös osakemarkkinoilta voisi löytää niitä menestymisen mahdollisuuksia.

Itse näen, että tavoitehinnat ovat todella tärkeitä ja jos sitä ei osaa määrittää, niin silloin ei oikein tiedä mitä on ostamassa.

No asunto-osakkeen kanssa isoimmat "ongelmat" on yksikköhinta ja likviditeetti, mutta muutehan ne on selkeästi vakaampia.

Mutta mulla pätee sijoitusasunnon kohdalla samat ajatukset kuin osakkeissakin. Eli se vuokratuotta on sitä "osinkoa" eli tuloa minulle ja arvonnousu tulee sitten senverran kuin tulee. Asuntojen kohdall arvonnousu tietysi tarkoittaa suurempaa vakuusarvoa ja siitä voi olla kovastikin hyötyä.

Ja Maso, varmasti teit hyvät kaupat. Itseä kiinnostaisi myös ottaa siivu kyytiin, mutta paisuu sitten tuo rahoitussektori aika suureksi mun salkussa. Nordeoita en halua vähentää ja Amandastakaan en ole luopumassa.
 
Back
Ylös Bottom