Why can`t we Americans be more like Finland?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
radial sanoi:
Olen joskus jostain vaan kuullut että 60% veroprosentti on mahdollinen Suomessa, mutta kai se oli jotain urbaania legendaa sitten. :D

Oli mahdollinen. Saattaa olla vieläkin, tai sitten sitä oli tarkoitus laskea 50%:iin. Ansiotuloverotus on tietysti vähän sellaista väliinputoajien hommaa. Tosirikkaat maksaa korkeintaan sen 28% mukaan (pääomatulojen veroprosentti).

Kyllä Suomessa on mahdollisuus rikastua ihan tarpeeksi.
Ja mitä intoa on olla rikas kuin amerikkalainen, jos ei ehdi missään vaiheessa nauttia niistä rahoistaan? Ahneet ämmät vie avioerossa aina puolet, varasteleva meksikolainen puutarhuri vaatii sikamaista 2 dollarin tuntipalkkaa. naapuri vaatii vähintään vitosen sun auton vahingoittamatta jättämisestä joka kerta kun parkkeeraat sen väärille kulmille.

Ai niin, mä oon nyt täyttänyt nää vaihto-oppilaspaperit sun puolesta, niin kuin sä pyysit. Nyt pitäis enää päättää, että onko se Beauregard High School, Opelika, Alabama, vai Brigham Young High School, Salt Lake City, Utah. Mitä mieltä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mr. perfect sanoi:
Mielestäni ainoa äärimmäisen paska juttu tässä maassa on oikeusjärjestelmä (lähinnä tuomioiden osalta) mutta se nyt sitten onkin toinen juttu.

Ihan näin meidän kesken, mä olen samaa mieltä, että aika kohtuuttoman kakun ne sulle lykkäs. Mutta mä juttelin syyttäjän kanssa ja sovittiin, että jos sä et valita hoviin, niin ne ei yritä enää narauttaa sua siitä Bodomin jutusta. OK?

reino sanoi:
Ihan näin meidän kesken, mä olen samaa mieltä, että aika kohtuuttoman kakun ne sulle lykkäs. Mutta mä juttelin syyttäjän kanssa ja sovittiin, että jos sä et valita hoviin, niin ne ei yritä enää narauttaa sua siitä Bodomin jutusta. OK?

Siitä vaan narauttamaan, valitan korkeimpaan oikeuteen asti, ja senhän tietää että sen jälkeen joudun istumaan vain kaksi kuukautta miinus lomat vaikka olenkin bodom-järven murhaaja, ruissalon raiskaaja, punkaharjun pedofiili sekä viinikan vilauttaja. :love:

sori offtopic, mutta jos reino saa laittaa joka threadin täyteen huttua niin kyl mäkin silloi

Jantunen sanoi:
Mulla on ihan toisenlainen kuva.
Millainen kuva sulla sitten oli?
Verrattuna jenkkeihin, täällä peruseläkeläisillä on pulskat olot. En tunne USA:n eläkejärjestelmää kovin tarkkaan, mutta käsittääkseni nk. kansaneläkettä ei ole. Firmat yleensä pistävät rahaa eläkekassaan (sijoittavat), joista sitten aikanaan maksetaan ex-työntekijöille. Huonompi homma on se, että jos firma menee nurin, niin siinä menevät eläkevaratkin, kun kassaan ei enää lisätä uutta tuohta.

Lekurijutut kuuluvat siten aiheeseen, että jenkkilässä kuulemma lekuriksi opiskellakseen pitää olla rahaa ja paljon. Ei riitä, vaikka olisi kuinka fiksu ja ahkera. Näin sanoi muuan fiksu ja ahkera jenkkimimmi, joka muutti 1990-luvun alussa Suomeen (äitinsä on suomalainen, siitä yhteydet tänne). Ko nainen oli kuulemma pienestä pitäen haaveillut lekurin urasta, mutta sanoi sen olevan jenkkilässä mahdottomuus jos ei perheellä ole kunnolla nappulaa. Suomessa pystyy edelleen kuka tahansa sopivan fiksu ja/tai ahkera pääsemään lääkikseen ja valmistumaan lekuriksi, koska siihen ei vaadita välttämättä mitään pappa betalar meininkiä. Sitä on todellinen hyvinvointiyhteiskunta, että on mahdollisuus ns. luokkanousuun vaikkapa koulutuksen kautta.

iivili sanoi:
Lekurijutut kuuluvat siten aiheeseen, että jenkkilässä kuulemma lekuriksi opiskellakseen pitää olla rahaa ja paljon. Ei riitä, vaikka olisi kuinka fiksu ja ahkera. Näin sanoi muuan fiksu ja ahkera jenkkimimmi, joka muutti 1990-luvun alussa Suomeen

No opiskeliko se täällä sitten lääkäriksi? Tiedän itse nimittäin yhden jenkkipojan, joka tuli Suomeen nimenomaan sitä varten ja valmistuikin lääkäriksi. Mutta se on täällä jossain arvauskeskuksessa töissä vieläkin, että siinä mielessä ilmeisesti ihme luuseri. Elintaso moninkertaistuisi ihan vaan kotimaahan palaamalla.

Mun mielestä hyvinvointivaltio on hyvä juttu, mutta koko homma lähti 80-luvulla jo kansallisen terapian puolelle, eli meni aika reippaasti yli. Koska meillä oli/on sosia(a)lidemokraatit johdossa, ei hommaa voinut järkiperäistää kerralla, vaan leikkailtiin kakkulapiolla vähän sieltä kermoja päältä ja vähän juustohöylällä tuolta siivuja pois.

Sossu on hyvä juttu, mutta senkin toiminta kusee. Vapaamatkustaminen on ehkä hivenen liian helppoa kun on sivusta tällasta toimintaa katsonut, mutta kun todellinen ja nopea avun tarve tulee, sossu onkin sormi suussa eikä jeesaa. (Kaverin mutsi mm. onnettomuuden jälkeen.)

Ilmainen koulutus ja tasavertaiset mahdollisuudet kaikille on mun mielestä kenties se paras juttu. Kuka tahansa voi lukea itsensä miksi tahansa ikinä haluaa. Jengi ei vaan osaa arvostaa tätä ajoissa, vaan tajuaa sen vasta kun on liian myöhäistä, ja sitten ollaankin kateellisia kun toiset menestyy. That's what I call Finland.

Ehrnroothia lainaten: "Suomi on hyvä paikka meille suomalaisille."

radial sanoi:
Aivan.. asian huono puoli on siinä, että pikku hiljaa yritykset siirtyvät halvempiin maihin isompien voittojen takia. Eli Suomen kova verotus karsii pikkuhiljaa maksajat, jolloin 200 ihmistä miinus oikeisto pohtivat että mistä perkeleestä ne rahat nyt revitään?

Niin. Se on sitä globalisaatiota jota sinunkin pitäisi olla barrikaadeilla vastustamassa eikä riehua täällä Pakkiksella.

Kaikista ei tule yritysjohtajia edes kuudella ällällä.

Uncle Sam sanoi:
Ilmainen koulutus ja tasavertaiset mahdollisuudet kaikille on mun mielestä kenties se paras juttu. Kuka tahansa voi lukea itsensä miksi tahansa ikinä haluaa.

Uncle Sam knows! ;)

Kuka tahansa voi lukea itsensä miksi tahansa ikinä haluaa. Se on aivan käsittämätön juttu jonkun englanninkielisen maan (ja monen muun) asukille, jolla lukukausimaksut pitää huolta siitä, että köyhän ei tartte haahuilla elintasoloikkaa.

Lisäksi Suomessa luokkayhteiskunta on käytännössä mennyttä aikaa. Talonmiehen pojasta voi tulla yhtä hyvin levylaulaja kuin aivokirurgi. Kukaan ei katso sua vinoon syntyperän (vanhempien ammatin) perusteella.

Englantilaiset pystyy sanomaan toistensa yhteiskuntaluokan ja koulutustaustan hyvin tarkkaan puheen ja krakan perusteella. Ja kohtelee toisiaan sen mukaan. Amerikka mainostaa että "land of opportunity", my ass. Sielläkään ei pääsääntöisesti kukaan pysty hyppäämään yhteiskuntaluokissa kuin tason per sukupolvi. White trash pystyy hyppäämään trailer parkista marine corpsiin. Korkeintaan. Jotkut neekerit tekee jyrkän nousun urheilun tai showbisneksen avulla. Mutta niitä on vähän ja kyllähän ne silti vielä ihonväristä tunnistaa.

Uncle Sam sanoi:
Jengi ei vaan osaa arvostaa tätä ajoissa, vaan tajuaa sen vasta kun on liian myöhäistä, ja sitten ollaankin kateellisia kun toiset menestyy.

Tämä on sitten taas toinen asia. Suomessa on niin vapaata ja halpaa tuo opiskelu, että kaikilla ei välttämättä ole paineita lukea itseään hyvinpalkattuun ammattiin. Samat tuet ja lainat sä saat, vaikka opiskelisit teoreettista filosofiaa. Etkä kuole nälkään, vaikka valmistuisit työttömäksi filosofian teoreetikoksi. Jos laitetaan lukukausimaksua vaikka edes 14 000 egeä per lukuvuosi, niin motivaatio kasvaa. Pitää valmistua nopeasti ja rahakkaaseen ammattiin. Mutta en tiedä olisiko se parempi juttu.

Puola, Latvia, Venäjä, Meksiko, Tansania, Afrikka, Englanti, Kiina, vaiko kenties sittenkin Suomi?

Suomi on hyvä maa, perkele!

reino sanoi:
No opiskeliko se täällä sitten lääkäriksi? Tiedän itse nimittäin yhden jenkkipojan, joka tuli Suomeen nimenomaan sitä varten ja valmistuikin lääkäriksi. Mutta se on täällä jossain arvauskeskuksessa töissä vieläkin, että siinä mielessä ilmeisesti ihme luuseri. Elintaso moninkertaistuisi ihan vaan kotimaahan palaamalla.

Paitsi että USA:ssa tuskin hyväksytään suomalaista lääkärintutkintoa, ainakaan ilman jotain pitkiä kokeita ja muuntokoulutuksia.

Ja vaikka hyväksyttäisiinkin, aloitteleva lääkäri (=resident) saa jenkeissä monta vuotta aivan naurettavan huonoa palkkaa (huonompaa kuin sairaanhoitajat). Sitten kun on erikoistunut ja kokemusta kertynyt niin palkka onkin jo 3-10 kertaa suurempi, mutta siihen asti pitää olla rikkaat vanhemmat tai paljon lainaa.

kalmukki sanoi:
Paitsi että USA:ssa tuskin hyväksytään suomalaista lääkärintutkintoa, ainakaan ilman jotain pitkiä kokeita ja muuntokoulutuksia.
Ja vaikka hyväksyttäisiinkin, aloitteleva lääkäri (=resident) saa jenkeissä monta vuotta aivan naurettavan huonoa palkkaa (huonompaa kuin sairaanhoitajat). Sitten kun on erikoistunut ja kokemusta kertynyt niin palkka onkin jo 3-10 kertaa suurempi, mutta siihen asti pitää olla rikkaat vanhemmat tai paljon lainaa.

Uskon, jos näin sanot. Tyypin alkuperäinen suunnitelma oli kuitenkin tehdä juuri niin (opiskelut Suomessa, rahaa Ameriikassa), joten luulisin että se oli sen tarkkaan miettinyt ja laskenut sekä ajallisesti että rahallisesti.

Varsinkin, kun eka vuosi menee pelkästään kielen opiskeluun. Vähän niinkuin näillä "pappa betalar" tytöillä ja pojilla, jotka ovat liian tyhmiä päästäkseen Suomen lääkikseen ja menevät Tarttoon opiskelemaan.

Johan nyt! Näin monta vuotta meni ennenkuin hokasin Reinon. Kirjoitat helvetin hyvin ja oikeaa asiaa. En näemmä olekaan ainoa punikki tällä palstalla:-)

Niin ei Suomessa taida olla köyhiä Amerikkaan verrattuna. Täällä on erittäin hyvät oltavat myös niillä "köyhillä".

Täällä on muun muassa:
-ilmainen koulutus
-lähes ilmainen terveydenhuolto
-lähes kaikki elämäntilanteet tuettuja (opiskelu, eläke, leskeksi jääminen, lapsilisä)
-yleisemmin sanottuna sosiaaliturva, joka huolehtii, että jokaisella on perusmahdollisuus rahan puolesta ihmisarvoiseen elämään

Täällä on niin hyvä elintaso, että ei välttämättä tajuta, että "köyhyys" todellakin merkitsee useassa maassa slummialueita, rikollisuutta, nälkää, lapsikuolleisuutta, koulutuksen puutetta jne.. Heidän näkökulmastaan suomalainen Pera, joka saa sossusta tuet ja asuu halvassa kämpässä ei kuitenkaan ole köyhä.

Washington Post Finland Blog Kaiser kierteli Suomea alkukesästä ja oli mukava nähdä hänen havaintojansa tuon blogin kautta. Lisäksi se synnytti aika paljon keskustelua kuten kommenteista voi lukea jos jaksaa. Tuon perusteella kirjoittanut myös em. artikkelin.

D.Yates sanoi:
Millainen kuva sulla sitten oli?
Verrattuna jenkkeihin, täällä peruseläkeläisillä on pulskat olot. En tunne USA:n eläkejärjestelmää kovin tarkkaan, mutta käsittääkseni nk. kansaneläkettä ei ole. Firmat yleensä pistävät rahaa eläkekassaan (sijoittavat), joista sitten aikanaan maksetaan ex-työntekijöille. Huonompi homma on se, että jos firma menee nurin, niin siinä menevät eläkevaratkin, kun kassaan ei enää lisätä uutta tuohta.

Mun mielikuva tuli siitä, kun mediassa aina naristaan vanhustenhoidosta. Liian vähän hoitajia, laiminlyödään työt, huonot palkat. Eläkkeitä karsitaan.

Mutta jos sitä alkaa tosiaan vertailemaan jenkkien järjestelmään niin onhan tää vähän paremmalla pohjalla tyyliin "samassa veneessä ollaan".

Trish sanoi:
Niin ei Suomessa taida olla köyhiä Amerikkaan verrattuna. Täällä on erittäin hyvät oltavat myös niillä "köyhillä".

Täällä myöskin ruokitaan köyhien ja rikkaiden kakarat koulussa. Selitäppä sitä jenkille, se ettii heti piilokameraa.

.,.

reino sanoi:
Tiedän itse nimittäin yhden jenkkipojan, joka tuli Suomeen nimenomaan sitä varten ja valmistuikin lääkäriksi. Mutta se on täällä jossain arvauskeskuksessa töissä vieläkin, että siinä mielessä ilmeisesti ihme luuseri.

Ööö.. Miksi TK-lääkäri on automaattisesti ihme luuseri? Joku (monetkin) oikeasti tykkäävät olla tk:ssa töissä ja sinne haluavatkin. TK-lääkärin homma on vaikkakin erittäin aliarvostettua, niin helvetin haastavaa hommaa. Siellä on monesti erittäin pätevää porukkaa töissä.

Ei, ei tarvi alkaa latelemaan kaikkia huonoja kummin-kaiman-koiran kokemuksia tk-lääkäreistä. Niitä on, on huonoja tk-lääkäreitä, mutta on paljon hyviäkin. Huonoja ja hyviä lääkäreitä on paljon myös niin maagisella yksityisellä, kuin sairaaloissakin.

kalmukki sanoi:

Muistaakseni suomalaisen lekurin pitää tietääkseni (yhden proffan kertoma mukaan) suorittaa yksi tentti lääketieteeseen liittyen (tarkoittaa siis, että vaativat varmaan myös jonku kielikokeen). Miksi muuten suomalainen lääkäri tarvisi pitkiä muuntokoulutuksia mennessään usaan? Luuletko, että lääketiede on siellä jotenkin erilaista?

Edit: tarkistin asiaa ja yksi 3-osainen tentti täytyy suomalaisen vastavalmistuneen lääkärin suorittaa saadakseen luvan alkaa erikoistumaan jenkeissä. Itsenäisesti työtä ei saa heti alkaa tekemään (kuten ei suomessakaan).

TJJ sanoi:
Ööö.. Miksi TK-lääkäri on automaattisesti ihme luuseri? Joku (monetkin) oikeasti tykkäävät olla tk:ssa töissä ja sinne haluavatkin. TK-lääkärin homma on vaikkakin erittäin aliarvostettua, niin helvetin haastavaa hommaa. Siellä on monesti erittäin pätevää porukkaa töissä.

Ei, ei tarvi alkaa latelemaan kaikkia huonoja kummin-kaiman-koiran kokemuksia tk-lääkäreistä. Niitä on, on huonoja tk-lääkäreitä, mutta on paljon hyviäkin. Huonoja ja hyviä lääkäreitä on paljon myös niin maagisella yksityisellä, kuin sairaaloissakin.

Aivan. Minulla onkin semmosta kokemusta, että tällä kertaa ei voi TK:n lekuria haukkua. Paremmin mua hoiti oulaisten TK:ssa keskeneränen nuori tyttönen, kun oulussa yksityisellä ortopedi ja yleiserikoislääkäri. Noh on sitä hyviä kokemuksia yksityisiltäkin. Ok ehkä huikan :offtopic:
:piis:

TJJ sanoi:
Ööö.. Miksi TK-lääkäri on automaattisesti ihme luuseri?

Eiku. Ei (tällä kertaa :D ) ollut tarkoitus dissata minkäänlaisia lääkäreitä. Jenkkipoikatarinastani puuttui taas joku hymiö perästä. Tyypin alkuperäinen suunnitelma oli siis opiskella täällä halvalla, mennä kotiin Amerikkaan, suorittaa mainitsemasi tentit ja lyödä rahoiksi. Mutta suomalainen rento elämänmuoto, katujen turvallisuus, grillimakkara, naisten vaaleus jne. tms. veivät voiton, ja äijä on täällä vieläkin. Raha ei siis ainakaan tässä tapauksessa ratkaissut ja sadulla oli onnellinen loppu ja kolme lasta. ;)

Tunnen monia amerikkalaisia, jotka viihtyvät Suomessa ja arvostavat tätä maata ja elämää. Vaikka heilläkin takoo takaraivossa koko ajan amerikkalaisten sisäänrakennettu yliminä, joka jankuttaa, että jenkkilässä olisi enemmän rahaa ja isompi talo ja enemmän TV-kanavia ja isompi auto. Mutta eivätpä silti muuta takaisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom