Why can`t we Americans be more like Finland?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän liian "Paradise City" meininki annettiin tuossa kyllä suomesta. Ainakaan täällä päin ei tuo sairaaloiden ja terveyskeskusten toiminta ole ihan täydellistä ollut. Rahaa ei ole ja hoitovirheitä sattuu jatkuvasti.
Koulutetaan parit lisälääkärit ja ne painuvat jonnekin ruotsiin rahakkaampiin hommiin, niin kuin mekin tekisimme.
Itse en ole myöskään ymmärtänyt, että miksi lääkäreiden pitäisi olla huipputasoa kaikessa, että pääsisi lääkäriksi? Tottakai joku taso pitää säilyttää, mutta siis vaatimukset jo ihan lukiosta lähtien ovat aika huikeita!
Minulla olisi ehdotukset näihin ongelmiin, lisää rahaa terveysjärjestelmään (joku saa keksiä miten, otetaan vaikka ammattiurheilulta pois, loppupeleissä turhaa hommaa) ja sitten voisi jotenkuten helpottaa lääkäriksi valmistumista?
Sairaanhoitajiakin pitäisi arvostaa enemmän, hehän kuitenkin joutuvat ns. suurimman osan melkein työstä siellä sairaaloissa vääntämään...

keijo s sanoi:
Suomessa ei ole köyhiä

Mutta on suhteellisesti köyhiä.

Mä oon hieman pohtinut tätä. Miksi somaliasta tänne muuttanut pakolainen on kuin lottovoiton saanut, kun aivan samoilla tuilla ja resursseilla elävä suomalainen on rutiköyhä?

Siis kysehän on kilpailutilanteesta. Jos häviäjälle maksetaan miljoona ja voittajalle 10 miljoonaa, niin häviäjää vituttaa - ei siksi, että hän kuolisi nälkään, vaan siksi, että hänen asemansa huononi verrattuna voittajaan.

Suhteellisen köyhyyden ja absoluuttisen välinen ero on siinä, että kun Suomessa köyhä tuijottaa omaa seinäänsä ja miettii, miksei siinä ole plasmatelevisiota, somalialainen köyhä miettii sitä, mistä hän saisi raavittua sen elämiseen vaadittavan vähimmäismäärän kaloreita.

-Marchi- sanoi:
Itse en ole myöskään ymmärtänyt, että miksi lääkäreiden pitäisi olla huipputasoa kaikessa, että pääsisi lääkäriksi? Tottakai joku taso pitää säilyttää, mutta siis vaatimukset jo ihan lukiosta lähtien ovat aika huikeita!

:offtopic: Kuka väittää, että pitäisi olla ihan huippu kaikessa? Tietysti se on helpompaa, mutta todellisuudessa kun ajattelee, niin hakijoista ~25% pääsee lääkäriammattikouluun. Kyllä sinne kuka tahansa enemmän tai vähemmän täysjärkinen pääsee, jos haluaa.

Nimim. Kirjoituksissa paras arvosana oli M, joita oli kokonaiset 1 kappale.

TJJ sanoi:
Nimim. Kirjoituksissa paras arvosana oli M, joita oli kokonaiset 1 kappale.

Woot, mä oon aina luullu et L:n pitäisi heilua joka paikassa, jos edes viitsii kuvitella mihinkään lääkäriammattiin...
Pitkän matematiikan vaatimista en myöskään ymmärrä, pitäähän laskea osata mutta menee jo vähän yli... IMO.

-Marchi- sanoi:
Woot, mä oon aina luullu et L:n pitäisi heilua joka paikassa, jos edes viitsii kuvitella mihinkään lääkäriammattiin...
Pitkän matematiikan vaatimista en myöskään ymmärrä, pitäähän laskea osata mutta menee jo vähän yli... IMO.

Pääsykokeessa loistamalla pääsee sisään, vaikka sitten olisi lukioaika tullut katottua Jenna Jamesonia. Eikä se välttämättä vaadi edes lukiota; amiksesta tai jostain vastaavasta voi hakea yliopistoon/korkeakouluun. Tosin pääsykokeet keskimäärin suosii ylioppilaita, mutta kovalla tsempillä täysin mahdollista.

-Marchi- sanoi:
Monet tosi fiksut tyypit suorittaa lukion todella vähällä kiinnostuksella huonoin arvosanoin. Ei se tarkoita, että halutessaan heillä ei olisi kapasiteettia lukea lääkäriksi. L:n kirjoittaminen ei edes mitään superlahjakkuutta todellakaan vaadi.

-Marchi- sanoi:
Minulla olisi ehdotukset näihin ongelmiin, lisää rahaa terveysjärjestelmään (joku saa keksiä miten, otetaan vaikka ammattiurheilulta pois, loppupeleissä turhaa hommaa) ja sitten voisi jotenkuten helpottaa lääkäriksi valmistumista?
Sairaanhoitajiakin pitäisi arvostaa enemmän, hehän kuitenkin joutuvat ns. suurimman osan melkein työstä siellä sairaaloissa vääntämään...

Tiedän että tämä oli vain esimerkki, mutta rupesi huvittamaan jo tosissaan kun heitit tuon huippu-urheilun tuohon. Eipä Suomen valtiolta paljon urheiluun rahoja heru, eli eipä nuo urheilijat mitään kummoisia avustuksia saa. Sponsoreita niidne on hankittava, jos meinaavat urheilemalla elää. No ehkä jossain futiksessa ja lätkässä saa senverran palkkaa että sillä elää, mutta mä ajattelin tässä yksilölajeja. Ehkä juuri tämänkin takia Suomessa aika vähän noita todellisia huippuja on, muutama laji tekee toki poikkeukksen (mäkihyppy, keihäänheittä yms). Eli eipä tästä "kassasta" varmaan paljoa apua sairaanhoitoon olisi.

-Marchi- sanoi:

Jos ällää on todistus täynnä, niin pääsykokeissa riittää (tai riitti, kun itse hain, todennäköisesti ei ole muuttunut paljoakaan mihinkään) noin 2/3 pisteistä, siihen verrattuna että ei saa papereista pointseja yhtään (tai sen verran, että niillä ei ole merkitystä) ja yrittää päästä vain kokeen perusteella sisään.

Ja tosiaankin, sisälle pääsee hirveällä prosentilla, kun verrataan vaikka vähän pienempiä aloja, kuten vaikka biologia, opettajakoulutus, historia jne.

Varmaan tämä vaikean pääsyn legenda on jäljellä niistä ammoisista ajoista (kuulee joskus wanhoilta lääkäreiltä), kun lääkikseen haku kesti parhaillaan useamman kuukauden ennen kuin oli varma pääsikö sisään vai ei..

Timba79 sanoi:
Tiedän että tämä oli vain esimerkki, mutta rupesi huvittamaan jo tosissaan kun heitit tuon huippu-urheilun tuohon. Eipä Suomen valtiolta paljon urheiluun rahoja heru, eli eipä nuo urheilijat mitään kummoisia avustuksia saa. Sponsoreita niidne on hankittava, jos meinaavat urheilemalla elää. No ehkä jossain futiksessa ja lätkässä saa senverran palkkaa että sillä elää, mutta mä ajattelin tässä yksilölajeja. Ehkä juuri tämänkin takia Suomessa aika vähän noita todellisia huippuja on, muutama laji tekee toki poikkeukksen (mäkihyppy, keihäänheittä yms). Eli eipä tästä "kassasta" varmaan paljoa apua sairaanhoitoon olisi.

Kaikkein vähiten niiden kiekkoilijoiden ja lätkänpelaajien palkkaa verovaroista maksetaan. Sponsorit ja yleisö ne välillisesti maksaa.

Mitä köyhiin tulee, monien suomalaisten puolueiden tavoitteena on estää tuloerojen kasvua. Eli ei tähdätä siihen, että se pienituloinen saisi enemmän, vaan oikeastaan siihen, että se suurituloinen saa vähemmän. Vitun demarit.

Nojoo... kyllähän tuo teksti hieman yksipuolisen kuvan asioista antoi, mutta Suomessa nyt kumminkin on noi perusasiat kuten koulutus/terveydenhuolto/eläketurva/ymsyms. niin paljon paremmin hoidettu kuin about missään muualla. Ja kyllä mä itse ainakin vähän korkeamman verotuksen kestän tuollaisten juttujen takia, ei sitä kuitenkaan rikastumaan pääse normaalilla työnteolla vaikka veroprosentti olisikin puolet pienempi.
Mieluummin elän "normaalilla" toimeentulolla maassa josta puuttuu "oikeasti" köyhät ihmiset, kuin vähän rikkaampana maassa jossa puolet porukasta elää jossain siltojen alla ja pusikoissa, sekä joutuisi maksamaan jotain lukukausimaksuja kouluihin ja muuta älytöntä. Vittu ihan sama tienaako kuussa 3000 vai 5000 egeä, jos haluaa olla oikeasti rikas niin sitten pitääkin jo voittaa lotossa. Tuollaisilla pikkurahoilla mitään tee ;)
Mielestäni ainoa äärimmäisen paska juttu tässä maassa on oikeusjärjestelmä (lähinnä tuomioiden osalta) mutta se nyt sitten onkin toinen juttu.

Ulkki sanoi:
Mitä köyhiin tulee, monien suomalaisten puolueiden tavoitteena on estää tuloerojen kasvua. Eli ei tähdätä siihen, että se pienituloinen saisi enemmän, vaan oikeastaan siihen, että se suurituloinen saa vähemmän. Vitun demarit.
Progressiivinen verotus on kyllä melko tehokas keino estää työnteko ja yrittäjyys. Esim. miksi edes pyrkiä 80000€:n vuosipalkkaan kun valtio ja kunta vie tossa vaiheessa sulta about 60%. Pääset paljon helpommalla kun teet vähemmän töitä ja tienaat työn määrään nähden kuitenkin enemmän.

Btw. liittyykö noi lääkärijutut tähän aiheeseen?

Ulkki sanoi:
Kaikkein vähiten niiden kiekkoilijoiden ja lätkänpelaajien palkkaa verovaroista maksetaan. Sponsorit ja yleisö ne välillisesti maksaa.

Krokotiilinkyyneleitä sanon minä. Varakkaat osaavat kyllä verosuunnitella. Pääomatuloista ei peritä kuin 28,5% veroa. Ei mikään hirveä prosentti mielestäni.

radial sanoi:
Progressiivinen verotus on kyllä melko tehokas keino estää työnteko ja yrittäjyys. Esim. miksi edes pyrkiä 80000€:n vuosipalkkaan kun valtio ja kunta vie tossa vaiheessa sulta about 60%. Pääset paljon helpommalla kun teet vähemmän töitä ja tienaat työn määrään nähden kuitenkin enemmän.

Btw. liittyykö noi lääkärijutut tähän aiheeseen?

No eipä nyt sentään lioitella siellä :)

veroprosenttilaskurin mukaan 80 000 euron vuosituloista kirkkoon kuuluva maksaa bruttotuloistaan ~31 000 euroa veroa eli prosentti 38,5. Vaikka onhan tuo kuitenki aika reilusti muttei nyt sentään ihan sitä 60 prosenttia. Tuohon tietysti päälle TEL ja työttömyysvakuutusmaksu mutta ei vieläkään olla siellä 60 prosentissa.

Suomi on hyvä maa elää ja yhteiskuntajärjestelmämme toimii loistavasti :rock: . Marisijoitahan aina riittää, mutta harva heistäkään osaa sanoa, missä maissa asiat on kokonaisuudessaan Suomea paremmin hoidettu.

timberwolf sanoi:
No eipä nyt sentään lioitella siellä :)

veroprosenttilaskurin mukaan 80 000 euron vuosituloista kirkkoon kuuluva maksaa bruttotuloistaan ~31 000 euroa veroa eli prosentti 38,5. Vaikka onhan tuo kuitenki aika reilusti muttei nyt sentään ihan sitä 60 prosenttia. Tuohon tietysti päälle TEL ja työttömyysvakuutusmaksu mutta ei vieläkään olla siellä 60 prosentissa.
Ok olin kai sitten väärässä. Olen joskus jostain vaan kuullut että 60% veroprosentti on mahdollinen Suomessa, mutta kai se oli jotain urbaania legendaa sitten. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom